Politik iFokus

Politik

Etikett: politiker
Läst 943 ggr
zeretki
0

Apropå sjukskrivning av utbrända

När regeringen tillträdde blev ju snabbt både Maria Borelius och Tobias Billström sjukskrivna p g a brusten TV-licens, det är väl också någon form av utmattningssyndrom?

WiktZac
0

Jo, den är mysko. Eller andra företagsledare som sjukskrivit sig när affärerna hopat sig och journalisterna hänger på låset… Har de ingen semester att ta ut?

Fast vad gäller Borelius och Billström så hade de nog bara en släng av utmattningssyndrom tror jag, fast vad vet jag. Med det nu kastade förslaget skulle de ha tvingats tillbaka till jobbet med 0 dgrs sjukskrivning?

Fruktansvärt roligt perspektiv på debatten, Zeretki! :o)

//Zac

AndersE
0

#0 Bra exempel på missbruk av systemet!

Som #1 skriver borde det varit semester, eller tjänstledighet.

WiktZac
0

De fick å andra sidan rejält med bäng för det, rättmätigt sådant också. Det tycks vara ett lustigt synesätt på sjukskrivningar många gånger i samhällets topp också. De är ju långt ifrån ensamma, det var väl ex samma med socialchefen i Vetlanda?

Jag blir också utmattad av att se alla räkningar, och i alla fall Borelius höll nog sig frisk genom att helt sonika slänga tv-licensavgiften och vips så hade slängen av utmattningssyndromet försvunnit. Efter klappjakten gick det givetvis inte göra så och vips så kom slänget av utmattningssyndrom tillbaka och sjukskrivningen var ett faktum!

//Zac

AndersE
0

#3 :-)

jen
0

ja, det är ju inte bara "vanliga" människor som gör så här.

hade jag sjukskrivit mig pga obetalda räkningar så hade jag varit sjukskriven ofta. det som är marigt är ju att hon hade ju mycket pengar, så det kunde hon ej skylla på.

Linda
0

#5????Druckit för mkt vin i kväll?!

AndersE
0

#6 Har du? Skål!

Linda
0

Nej men Jen verkar ha gjort det eftersom hennes inlägg…..

jen
0

#8 vad menar du ?

blombuketten
0

#8. Hoppas du skämtar……..annars luktar det lite illa tycker jag.

jen
0

jag undrar om jag skrev såå oläsligt? hmm

blombuketten
0

#11. Inte då.

Vassna
0

Kanske bättre att göra som Mona Sahlin. Ta en time outSkrattande

zeretki
0

#8 Jag förstår inte vad felet är på Jens inlägg? Det ser helt normalt ut för mig. Skriva fel kan vem som helst göra. :)

AndersE
0

#14 Jag håller med. Misstanken om vinkonsumtion är lättare att placera på en annan…

;-)

zzTCM
0

# 0 Vilka riktlinjer gäller vid brusten TV-Licenssyndrom är det samma som vid brusten blindtarm?

blombuketten
0

#16. Tål att fundera på Skrattande.

jen
0

#15 ja, jag var helt nykter iallafall

Lumac
0

Ja en time out på Mauritius tillsammans med tre kompisar (istället för en assistent och två livvakter) på skattebetalarnas bekostnad skulle man nog inte tacka nej till.

Linda
0

ja, det är ju inte bara "vanliga" människor som gör så här.

hade jag sjukskrivit mig pga obetalda räkningar så hade jag varit sjukskriven ofta. det som är marigt är ju att hon hade ju mycket pengar, så det kunde hon ej skylla på.

Vanliga människor??????

Drar du alla över en och samma kant?

Man kan väll inte anta att hon sjukskrev sig (om hon nu gjorde det) för den saken skull utan för allt som hände där ikring.

Tycker iof inte att man kan ha rätt att sjukskriva sig på gruner av psykisk ohälsa med ordination att vårda sig själv med ledighet.

Psykisk ohälsa ska behandlas på rätt sätt, jag skulle vilja att det skulle utredas mer och att kravet för att få sjukskriva sig av psykisk ohälsa (utbrändhet etc) ska vara att bli behandlad av psykologer etc samt ändringar kring sin situation som ex ha en handledare som kan se problem som kan rättas till som man själv kanske inte är kapabel till om man lider så.

Vänligen/Linda

zzTCM
0

# 19 Hmmm om man ser det så här….

S har haft lång tid på sig vid makten givetvis går det att plocka fram hur mycket skandaler som helst när det gäller dem. Det är nog så i "gräddfilen" och hos de med mycket makt.

Men hur länge har alliansen haft makten knappt ett år…. de slår rekord i skandaler på kort tid. Vi får nog inte veta hur det ser ut efter en lång tid…..;) dessbättre…:)

Så du skulle inte tacka nej till en semester på Mauritius på skattebetalarnas bekostnad?;) Varör skulle då Mona det?

zzTCM
0

Det blev dubbelt

Lumac
0

Jag har inte sagt att Mona skulle tacka nej till det. Däremot tycker jag systemet är felkonstruerat. Möjligen följs det inte korrekt, men i så fall behövs bättre kontroller och kanske straffåtgärder.

Att enskilda invivider gör vad de kan inom systemet för att få det så bra som möjligt kan man inte säga så mycket om - så länge de inte bryter mot reglerna så klart! Annars skulle t ex skatteplanering behöva förbjudas.

Jag trodde du om någon skulle tycka att det var helt fel att hon fick åka dit, på vår bekostnad, under sin time out. I den andra tråden var du inte så positiv till politiker. Men det kanske är skillnad när de kommer från det röda blocket?

AndersE
0

#21 Rekord i skandaler!!??

Vill du verkligen att vi ska börja lista skandaler i blocken och jämföra?

zzTCM
0

# 23 Jag tänkte också på den andra tråden… då du sa något om att jag har väldigt liten tilltro till politiker. det stämmer… Ja jag tycker att det är helt fel det hon gjorde. Det är ingen skillnad om det gäller det röda blocket. Det var därför jag skrev som jag gjorde i # 21 "det är nog så i "gräddfilen"… det gäller givetvis alla oberoende av partifärg!

Men jag undrade över varför inte Mona skulle tacka nej och tydligen inte du heller! Jag tycker både du och Mona Sahlin ska tacka nej om det sker på skattebetalarnas bekostnad. Jag sa ju i den andra tråden att jag ogillar ALLT fusk. För min del försökte jag få fram att det är så svårt att sätta dit de ALLRA rikaste och mäktigaste de som gör upp reglerna för oss andra men som inte alltid följer dem själva. Ska man komma åt fusket så måste det väl gälla alla och inte bara en del. Men det betyder inte att du och jag ska kunna fuska….

Vad tycker du själv om det som tråden egentligen handlar om TV-licensfusk? Är det okej för att det kommer mest från det blåa blocket?

zzTCM
0

# 24 Kan du läsa….

Skandaler på kort tid skrev jag väl ändå!:) Du får nog börja läsa mina inlägg lite bättre innan du "hugger" För all del leta skandaler du…lista på! Men jag blir lite irriterad på att du aldrig verkar läsa igenom mina inlägg ordentligt.

Lumac
0

Du tycker att Mona ska tacka nej, vilket du följer upp med att du ogillar allt fusk. Hela poängen med mitt inlägg var att det var fel av Mona om hon bröt mot några regler. Annars är det systemet det är fel på, och inte fusk av Mona. (Sedan kan man tycka att hon borde undvika sådana resor ändå, eftersom det med största sannolikhet kommer att kritiseras och kanske späda på föraktet mot politiker, men det är en annan fråga.)

Angående TV-licensfusket så trodde jag det framgick av mitt svar i den andra tråden där jag skrev att jag har mycket låg tilltro till politiker, att de bör framgå med gott exempel med mera. Jag tycker inte att jag på något sätt kan ha uttryckt mig så att det skulle vara någon skillnad på borgeliga politiker jämfört med de övriga. I denna tråd försvarar jag ju till och med Mona, även om jag tycker att systemet bör förändras. Du verkar däremot vilja få mig att prata om rika vs fattiga eller röda vs blåa när jag kritiserar något, därav min kommentar om det röda blocket ovan.

Bara för att jag kritiserar en företelse innebär inte att jag försvarar några andra. Det blir lättare om du kommenterar det jag har skrivit, så slipper jag inleda med att dementera att jag sagt något.

WiktZac
0

#26 Jo, det är nog utan motstycke, i alla fall i sveriges historia, att så pass många allvarliga skandaler briserade under så oerhört kort tid. Många flinade skadeglatt åt det, jag tyckte det var mest synd att inte regeringen fick den "smekmånad" som nytillträdda regeringar brukar få. Fast visst måste jag tillstå att även jag skrattade högt när Reinfeld försökte sig på sin första spinn med tsunamibanden!

"Här är band, med för oss okänt innehåll, vilka eventuellt kan innehålla intressanta saker, vilket vi i så fall vet först om tre veckor…"  

Tystnad… Journalisterna tittar på varandra - var detta allt?! Fortsatt tystnad, ett par förstött ointresserade och oengagerade frågor om banden och sedan smäller det…

Hahaa! Jag har sällan sett någon så pressad som Reinfeldt när han fick de fortsatta frågorna - och de handlade enbart om fuskande ministrar. Han tuggade tuggummi som den värsta fotbollsförbundskapten! Och när frågorna fortsatte handla om Chiló så vände han på klacken och helt sonika gick. Inte riktigt det spinnet som han och moderaternas tidigare så framgångsrika pr-firma hoppats på… Det är mysko att moderaterna av alla partier gjorde en sådan blunder, de har oftast järnkoll på hur saker skall framställas. Det var faktiskt pinsamt att se - en mycket ovanlig syn.

//Zac 

PS. för att inte AndersE skall gå i taket så gör jag en skönlitterärt ironisk tolkning av vad Reinfeldt sade - det är alltså inte alls något direkt citat. Sådan ironi har en förmåga att gå över huvudet på en del, men nu är det i alla fall specificerat.

AndersE
0

#28 Toucé!   ;-)

#26 Det är inte så svårt att leta upp korta perioder med många skandaler under vänsterregeringar…

#15 Jag har förstått att detta tagits illa emot. Avsikten med kommentaren var att vara rolig. Jag har naturligtvis inte trott att Linda skrivit efter vinkonsumerande. Ber om ursäkt!

jen
0

Vanliga människor??????

Drar du alla över en och samma kant?

jag drar inte alla människor över samma kant. nu skrev jag "vanliga" och inte vanliga. 

det var väl inget att gå i taket över och tro att man är full för?

jen
0

#25 nämn ej "gräddfilen" det kan ju misstolkas Flört

zzTCM
0

# 31 Flört