Borg presenterade miljardsparpaket
I dag presenterade finansministern ett sparpaket på 9 miljarder kronor.
– Arbetande studenter kan ha en god ekonomi, säger Anders Borg.
Höjda skatter som förmodligen drabbar människor med sämre inkomst och sänkt studiebidrag för redan hårt skuldsatta studenter, hur tänker de egentligen? 🤔
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
# 1 De tänker att de gärna vill behålla makten😃
#2 Förmodligen.. 👍
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Men för oss studenter som på håret klarar oss på bidraget är det bäst att skuldsätta tydligen. Skitregering.. >:c
Så trött man bli på sånt här! Känner så många (inklusive mig själv) som gör allt för att inte behöva ta studielån eftersom de är kvar resten av livet. Hur man ska hinna med mer extraarbete och samtidigt plugga är för mig en ekvation som inte riktigt går ihop. Varför vill inte regeringen att flera unga ska skaffa sig ordentliga utbildningar som för Sverige framåt? Om de nu vill det så är ju det här knappast rätt väg att gå.
Glöm inte att du är älskad och helt underbar!
Målet är naturligtvis att skapa en lägre skattevilja. Om man i större utsträckning "betalar för utbildningen själv" och "betalar för den egna pensionen själv" så finns det ingen motivation för att betala in till det gemensamma. Söndra och härska.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Läste att staten tjänar två miljarder om året på att sänka bidraget till studenterna: http://politiskorattvisa.wordpress.com/2014/02/21/studenterna-ska-betala-anders-borgs-skattesankningar/
Varför inte regeringen låter nuvarande bidragsnivå kvar och öka låneutrymmet med 700 kr istället för 1.000 per måna förstår jag inte.
Själv är jag sur för att de de bort avdragsrätten på pensionsförsäkringar. Undra om de blir skattefria när de betalas ut då?
Själv är jag sur för att de de bort avdragsrätten på pensionsförsäkringar. Undra om de blir skattefria när de betalas ut då?
Hm, inte tänkt på det, så måste det ju vara. I såna fall är det ju ingen inkomst utan bara ett "lån" från framtiden, skatteintäckterna om trettio år då alla pensionspengar ska tas ut kommer ju utebli. Vilken bluff!
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Själv har jag tänkt att ta ut mina om 5 år😡
Jag har trettio år kvar så det stabilaste alternativet för mig kommer troligen vara skidmask och avkapat hagelgevär…
# 11 Det kommer inte att finns några kontanter då😃

Hur kan regeringen förutsätta att alla studerande kan få ett jobb huxflux. Jag trodde att ungdomsarbetslösheten redan var rätt hög.
>>>Malum domesticum<<<
#13 Arbetslösheten är enligt borglig logik ett individuellt problem.
# 14 Ja man får då det intrycket.
I hur många andra länder är högre utbildning gratis samtidigt som man som student kan kvittera ut både bidrag och subventionerade studielån?
OBS! Jag tar inte ställning för eller emot något, jag vill bara veta eftersom jag inte tror mig ha full koll på detta.
Kan instämma i mycket av vad olaka skriva om detta ämne för enligt med flertalet av de nu regerande tycker att det är ett "mycket tragiskt" men till kritan om man dit ska gå är det helt och hållet ditt eget fel för har det som styr vårt land med stor möda och i sitt anletes svett kämpat för att du ska kunna gå och slappa dagen lång i diverse regerings program i så gastronomiskt många dagar över 300dagar och med så ofantligt mycket lön rakt i fickan att man borde skämmas då skall man allt skylla sig själv om man blir arbetslös.Så är det bara. När jag skrev detta sprang en tid typ 30talet genom mitt huvud. Men tanken är typ samma att om du inte fixat jobb tills dina dagar gått ut och kan gå alltför snabbt i vissa arbetssökandes då skall du själv liksom din omgivning se det för vad det är,ditt eget fel!! Och flyttat runt i hela vårt land eller tom EU i sitt sökande efter alla lediga tjänster som finns då finns bara en att skylla på,Dig själv!! Och det hemska är att de lyckas nästan få en hel nation stort sett att titta på de sk de där utan arbete,att med urusel insikt att de själva behöver stå med tiggare hatten i hand. Försöker inte dölja att det finns några som hellre lägger ner mer energi för att slippa jobba än vad ett fulltidsjobb krävt. Men kan inte vara alltför många med tanke på hur långa dagarna kan bli och lönerna skiljer sig markant av vissa förståeliga skäl.Sen så socialt fattigt och.känslan av att känna sig som en looser eller parasit.Finns många känslor jag kan associera till arbetslösheten men kan hittade inte många positiva sidor med det I försök att vara mer rättvis så delar stort sett samtliga inom regering vare sig det styr nu eller väntar med gesten att man åtminstone opponerar sig som skäl att få den lön de.har.