Fejkade polisbilar
Det finns några fejkade polisbilar runt om i Sverige som privatpersoner kör runt i och som inte jobbar som polis. Det här är alltså lagligt så länge man inte uttalar sig för att vara polis eller bära polisuniform.
Vad TYCKER ni, ska vi ändra lagen och göra det till en olaga handling att försöka styla sin bil att efterlikna statliga instanser som polis, brandbil, ambulans?
ska inte få förekomma
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
#2 Fast tänk på folk som ser dåligt, eller yngre naiva människor.
Man får väl använda dessa bilar i filminspelning, men sedan tycker jag att de ska låsas in i ett garage.
Jag tycker att vi måste utgå ifrån de människor som faktiskt kan bli lurade. Sedan finns det risk att bilarna används till brottsliga handlingar, exempelvis lura till sig kvinnor, barn etc och sedan förgripa sig på dem.
#3 Finns många veteranföreningar som kan ha utryckningsfordon. Då tycker jag det är värre med att brottslingar använder sig av uniformer och falska polisbrickor. Den "polisfordon" som finns i artikeln i aftonbladet är för välkänd för att användas för att utföra brott.
Finns pansarfordon och bandvagnar att köpa skall dom med förbjudas?
Är detta lagligt? Finns det någon källa på detta? Enligt mig bör det falla under föregivande av allmän ställning… Samlare eller museum/föreningar är en annan fråga.
Moa: Haha jag satt just här och väntade in dig faktiskt. Kul!
Jag visste att det bara var en tidsfråga innan du skulle diskutera lagligheten. Självklart finns en källa :)
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/brottscentralen/article35315.ab
Där, om du börjar titta efter halva delen ser du att de intervjuar en professor eller vad de säger att hon är inom detta.
Polisen själva säljer väl ut fordon som utgår ur deras fordonspark?
Jimmy.L; dessa "stippas" först, målas enfärgade och all utrustning tas bort, så polisen säljer ej målade bilar vad jag känner till.