Fejkade polisbilar
Det finns några fejkade polisbilar runt om i Sverige som privatpersoner kör runt i och som inte jobbar som polis. Det här är alltså lagligt så länge man inte uttalar sig för att vara polis eller bära polisuniform.
Vad TYCKER ni, ska vi ändra lagen och göra det till en olaga handling att försöka styla sin bil att efterlikna statliga instanser som polis, brandbil, ambulans?
ska inte få förekomma
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
#2 Fast tänk på folk som ser dåligt, eller yngre naiva människor.
Man får väl använda dessa bilar i filminspelning, men sedan tycker jag att de ska låsas in i ett garage.
Jag tycker att vi måste utgå ifrån de människor som faktiskt kan bli lurade. Sedan finns det risk att bilarna används till brottsliga handlingar, exempelvis lura till sig kvinnor, barn etc och sedan förgripa sig på dem.
#3 Finns många veteranföreningar som kan ha utryckningsfordon. Då tycker jag det är värre med att brottslingar använder sig av uniformer och falska polisbrickor. Den "polisfordon" som finns i artikeln i aftonbladet är för välkänd för att användas för att utföra brott.
Finns pansarfordon och bandvagnar att köpa skall dom med förbjudas?
Är detta lagligt? Finns det någon källa på detta? Enligt mig bör det falla under föregivande av allmän ställning… Samlare eller museum/föreningar är en annan fråga.
Moa: Haha jag satt just här och väntade in dig faktiskt. Kul!
Jag visste att det bara var en tidsfråga innan du skulle diskutera lagligheten. Självklart finns en källa :)
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/brottscentralen/article35315.ab
Där, om du börjar titta efter halva delen ser du att de intervjuar en professor eller vad de säger att hon är inom detta.
Polisen själva säljer väl ut fordon som utgår ur deras fordonspark?
Jimmy.L; dessa "stippas" först, målas enfärgade och all utrustning tas bort, så polisen säljer ej målade bilar vad jag känner till.
Postmortum91; misstänkte att det fanns något, men finns det inget mer konkret än ett videoklipp? Något prejudikat? (Enligt klippet så låter det som att det saknas enligt polisens talesman i frågan.) Den aktuella bilen är ju dock ej någon exakt replika, det kan även föreligga en skillnad där. Vid en närmare koll skulle denna bil aldrig misstas, varför verklig fara ej föreligger.
"Kommer att utredas" säger killen som kör bilen, vilket enligt mig inte antyder att det är lagligt?
BrB 17 kap 15 §: "Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksam"
#8 Du får tolka det hur du vill, jag är ingen jurist så jag tänker inte argumentera med dig. Jag personligen tycker iallafall det ska vara olagligt, om det inte är det idag.
Jag anser precis som de som uttalat sig att det är en väldig gråzon, mer praxis och möjligen förändring av lagtexten på området skulle behövas… Får se om jag orkar ta mig tid att kolla närmare på förarbeten och se hur detta är uppbyggt, men som sagt, klockrent verkar det ej vara enligt någon…
Mig veterligen har ingen dömts för detta bara för att ha kört runt i bilar som är kopior eller förvillande lika.
Det lär finnas en dom uppifrån landet men hittar den inte, skillnaden där är att föraren har agerat (minns inte om han sagt att han var polis, eller agerat som att han var det och krävt att få komma fram) på ett sätt som är myndighetsutövning och domen är alltså då inte enbart för att man körde runt i bilen, utan för hur/vad man gjorde när man gjorde det. Finns säkert fler sådana domar då det inte är helt ovanligt.
Jag är inte alls säker på att sitta i en polisbil, och eventuellt köra runt i den skulle likställas med andra delen av lagtexten. Men jag tycker att det borde likställas med att bära uniform.
Som sagt, luddigt är nog bara förnamnet.
mvh Martin
Martin; i det aktuella fallet har ju vederbörande även kört omkring med sirener och därmed begärt fri lejd, något som bör kunna anses vara myndighetsutövning. Det som de ständigt återkommer är bristen på praxis, vilket gör det hela svårbedömt.
#12 Att "vederbörande" har gjort det vill jag nog inte hålla med om. Någon har gjort det, men det framgår ju inte på ett sätt som skulle hålla att det är vederbörande såsom fordonsägaren som jag tolkar det som.
Att påkalla fri väg är reglerat på en massa ställen och du får inte heller ha fungerande larmanordningar (både blåljus och ljud) på ett fordon som inte är ett utryckningsfordon för några olika myndigheter, så det är ju ett gäng brott man har begått där om man har det.
Att under utryckning påkalla "fri väg" är knappast att betrakta som myndighetsutövning, jag är inte helt 100% på det men till 99% går det inte som myndighetsutövning. Men däremot kan jag hålla med om att genom att sitta i polismålat fordon och köra med blåljus och tutor borde gå under föregivande av allmän ställning enligt andra delen.
Att påkalla fri väg är ju egentligen bara ett sätt att säga till andra trafikanter att vi har bråttom till en brand, olycka eller vad det nu är för ärende (lite beroende på myndighet också) och att de som då är framför utryckningsfordonet skall underlätta för dessa att passera. I lagtexten står det något i stil med "skall släppa fram", men det ger alltså ingen rätt att begå lagbrott så den som står för rött och inte kör fram för att släppa förbi, utan väntar på grönt gör rätt. Det ger ju ingen rätt att t.ex. bryta mot någon trafikregel för att släppa fram utryckningsfordonet även om jag har svårt att se att någon polis skulle bötfälla den som körde över en spärrlinje eller försiktigt körde över en stopplinje för att kunna köra åt sidan och släppa fram vid ett rödljus.
Att ingen åklagare (såvitt jag hittar) valt att gå till åtal på bara att man suttit/kört polismålat fordon är väl i sig en liten vägvisning, även om det såklart borde göras för att vi skall få en praxis.
Intressant ämne men det blir ju högst spekulativt, vilket vi redan konstaterat då ingen verkar kunna påvisa antingen direkt lagtext eller förarbete eller dom.
mvh Martin
Här kommer en länk om en trädgårdsanläggare som "målade" sin bil som en polisbil😃
http://www.expressen.se/gt/patrik-fick-en-blaljus-ide--gjorde-en-polisbil/
/Maria
Tror det kan vara gynnsamt för trafikanter som följer trafikregler. Folk tenderar att följa trafikreglerna när de får syn på en polisbil. Så om folk håller sig till trafikreglerna för att de ur ignorans misstar en civilbil för en polisbil, så ser jag inget problem med det. Detta förutsatt att bilisten ej utger sig för att var polis.
Sedan är väl knappast ordet polis eller reflexfärger på bilen ett "tjänstetecken". Ser man till den bil som hamnat i blickfångst här senast så finns varken riksvapen eller länsnamn. Inte heller används samma reflexfärger som på polisbilar. Ser man till den bil som var i blickfångst i april förra året så hade den ju blåljus, riksvapen och länsnummer dock ingen reflexfärgning. Blåljus användes ju dock inte på allmän väg och inte heller utförde föraren några stopp och gav sken av att vara polisman. Fallen förra året släpptes dessutom eftersom åklagaren inte kunde styrka att det fall under kapitel 17 §15 i brottsbalk 1962:700.
På bilar som kan förväxlas med DAGENS polisbilar, alltså inte svartvita amazoner eller som den länkade 240in får det EJ stå polis. Det kan stå pålis, eller pölis eller liknande. Men det får INTE stå ordagrant.
Har en vän som köpt en gammal 855a som hen gjorde om till "polis-bil" men blå striping and so on. Skrev dock potatis på sidan just för att detta ej får förekomma. Så snurrar det bilar med polis textat på en bil som är modern är detta bötesbelagt.
Iallafall enligt södermanlands polisen
Det var Södermanlands polis som konfiskerade en bil i mars 2013, vilket fick nyhetsvärde under april då en videofilm av hur föraren gång på gång stoppades av polis släpptes. De tvingades återlämna bilen efter beslut från tingsrätten.
"Polisen beslagtog fordonet den 23 mars, men tvingades snart lämna tillbaka bilen. Det fanns ingen laglig grund att beslagta ett fordon bara för att det liknade en gammal polisbil, ansåg tingsrätten."
http://www.sn.se/nyheter/sormland/1.1793625
Det är anmärkningsvärt om Södermanlands polis fortfarande hävdar att detta är brottsligt.
Det finns en lackfirma i Nyköping som har en gammal volvo lackad som polisbil. Har dock inte sett den på nått år nu så det kan vara den som är "boven i dramat" Jag personligen struntar i om folk gör sina bilar till polisbilar.
Den "polisbilen" som är nu aktuell för utredning är från Södertälje.
Ok
Vad jag har hört (inget jag vet) så är den inte olagligt att lacka bilen som polisbilar, det får däremot inte stå "polis" på bilen.
Inom entusiastfordonskretsar finns en del sådana bilar och det brukar kunna stå tex. "Pilsner" istället för polis.
Att däremot utge sig för att vara polis är både olagligt och enligt mig läskigt i och med saker man läser i media om falska poliser.
Beteckningen "polis" har laglig rätt att finnas på bilar såvitt jag vet.. Läste om någon tokig kille i Aftonbladet som körde runt på söder i Stockholm med en pimpad "polisbil".
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Oj, ser att jag skrivit att det inte är lagligt att lacka bilen som polisbilar, jag menade självklart att det var lagligt. Ber om ursäkt, var nog lite snabb på tangenterna igår :-/