Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 3987 ggr
Magnuz
11

Svenskiranier och lärarstuderande till SD

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Antar att de flesta lagt märke till att den från Iran invandrade lärarstudenten Nima Gholam Ali Pour nyligen gick över från S till SD. Han har även studerat Internationell migration och etniska relationer på Malmö högskola vilket gör det extra intressant att nu valt att engagera sig i SD.

Här kan man ta del av hans tankar kring de senaste veckornas skriverier, hans motiv till övergången och hur han behandlats efter sin övergång.

http://sdkuriren.se/nima-gholam-ali-pour-man-maste-ha-sina-principer/

"Nima är samtidigt glad att han fått ett varmt välkomnande av många sverigedemokrater och iranier. Många iranier har mejlat honom, från hela Norden, och uttryckt sitt stöd för hans politiska engagemang i SD."

Övergången visar tydligt att SD inte är ett rasistiskt parti utan välkomnar även invandrare i partiet.

[Moa-]
28

Ett träd är gör ingen skog för att låta som om jag är uppvuxen på 1800-talet.

SD är och kommer alltid att vara ett rasistiskt parti, att en person med utländskt ursprung går med motbevisar inte det, utan visar endast att även folk med utländskt ursprung kan vara idioter.

Första och sista inlägget från mig i denna tråd.

[NeferNefer]
14

Även icke-blonda kan vara nazister (och med det säger jag inte att unge Nima är nazist, nota bene!). Jackie Arklöv, någon som minns honom?

[Calle64]
6

Inte ett dugg missnöjd den mannen, hur många veckor har han varit med? Hans brist på antisemitiska avståndstagande passar väl inte i SD? Googla så ser ni hur Newsmill, Realisten, Exponerat med flera har klang och jubelföreställningar.

Magnuz
8

Okej…en spaning kräver tre exempel;

Nummer 2, Jerzy Golowkin: 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=5665607

"Nu är det klart att ex-moderaten Jerzy Golowkin går över till Sverigedemokraterna.  Golowkin ansökte om medlemskap i tisdags."

Nummer 3, Mrutyuanjai Mishra:

http://www.newsmill.se/artikel/2012/03/26/d-rf-r-har-jag-valt-att-bli-sverigedemokrat

"En invandrare som går med i Sverigedemokraterna är det sista många i den politiska korrekta klassen skulle föreställa sig. Men jag har funderat mycket och länge över mitt beslut. Det citat som kommer till minnet är: ”De hetaste platserna i helvetet är reserverade för dem som, i tider av moralisk kris, är neutrala”, av Dante Alighieri."

Nummer 4, Issa Issa (som nu inte längre är medlem men han är ändå värd att nämna):

http://www.expressen.se/gt/knivattackerad---nu-lamnar-han-politiken/

"Sverigedemokraternas Issa Issa, 31, hoppar av politiken efter det våldsamma knivöverfallet mot honom. - Jag är livrädd nu. När de högg mig tänkte jag på hur Anna Lindh knivmördades, säger han till GT."

Man kan även titta här, i SCB:s partisympatiundersökning från 2012. På sidan 30 framgår att det är fler som röstar på SD i gruppen utrikes födda, än som röstar på KD, C och FP.

Eller läsa här. 

"Sverigedemokraterna är det enda parti i Södertälje där invandrarna är i majoritet på valsedeln. En av dem är Nader Helawi."

Denna kommentar har tagits bort.
[Calle64]
5

Invandrarpartiet SD!

[postmortum91]
2

Frågan jag ställer mig är, är han muslim? 
Det hade varit intressant att veta. Jag har svårt att tro att han även är muslim och är med i SD.

marängen
5

frågan är inte vilken hudfärg, religion, etnicitet eller uppväxt medlemmarna har. den enda frågan är vilken politik det handlar om.

Martin
6

(ett litet off-topic-inlägg, ursäkta)

#1 Nu är det ju inte bara svenskar som kan vara rasister, det kan ju även utlandsfödda vara. Det är ganska vanligt med rasism i Sverige, inte bara från svenskar.

mvh Martin

fatcat
0

#9 Ja, om ändå människor (inklusive mig ibland) kunde se saker ur ett större perspektiv. Under min tid på gymnasiet så träffade jag ofta utbytesstudenter på studiebesök. Minns några killar från Costa Rica som berättade om hemlandet, dem var väldigt oroade över en utbredd rasism.

Förmodligen är det en av anledningarna till mina nuvarande åsikter.. Ser inte längre oss (svenska folket) som ensamma i världen med förmåga att diskriminera andra kulturer.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
15

Martin; (Jag är väl medveten om att jag bryter mot mitt eget uttalande, däremot inte syftet med det. ) Rasism förekommer i alla riktningar, däremot är SDs riktning på denna rasism relativt tydligt.

Jag har främst stött på rasism från invandrare från kristna asylsökande som har väldiga problem med muslimer, baserat på problem från hemlandet. Rasism är däremot aldrig acceptabelt, det kan vara förklarligt men inte acceptabelt. Detta gäller oavsett vem som är drabbad, det handlar om se individer och att inte dela in människor i grupper, få grupperingar är homogena…

Magnuz
5

Tror inte han är muslim.

Självklart spelar det roll eftersom SD anklagas för allt möjligt, som t.ex. att man vill "kasta ut alla invandrare". Om då partiet lockar just invandrare, både som medlemmar, förtroendevalda och väljare, så faller ju dessa argument på sin egen orimlighet. 

Det är som att påstå att det inom de syriska rebellerna skulle finnas grupper som stödjer president Assad eller judar i Israel som stöttar vissa muslimska gruppers krav på att utrota den Israeliska staten och etniskt rensa bort alla judar.

fatcat
6

#11 "Jag har främst stött på rasism från invandrare från kristna asylsökande som har väldiga problem med muslimer, baserat på problem från hemlandet"

Kanske inte så konstigt? Ta en tripp till Mellanöstern där kristna syrianer lever i minoritet. Dem blir förföljda och slaktade av islamska fundamentalister. Är väl ganska förståeligt att dem känner både rädsla och förakt till muslimer.

[Calle64]
3

Öhhhh nej!

[Moa-]
9

fatcat; det är som sagt inte försvarligt även om det i vissa fall kan vara förklarligt. Även det omvända förekommer tyvärr och i Sverige är de senare överrepresenterade.

fatcat
5

#15 Hade du tänkt likadant om judar som under WW2 flydde till Sverige och hatade nazister? Att deras rädsla och hat inte är försvarligt?

[Moa-]
13

fatcat; nazister var en grupptillhörighet och många gånger ett ställningstagande, de som hatat tyskar ja. Det är förståelig, förklarligt men ej acceptabelt. Judar idag har ej rätt till en särställning med förintelsen som grund, idag är idag, och vi måste utgå ifrån idag.

Individer är individer, och måste dömas utifrån det, ej utifrån en pålagd grupptillhörighet.

997
5

Att Nima Gholam Ali Pour råkar komma från Iran gör inte honom till mindre fascist. Iranier kan också vara fascister.

Tralle3
8

Och? Detta är ytterligare ett annat spel för gallerian som SD spelat klockrent de sista 4 åren. Genom att framhäva invandrare, och speciellt icke europeiska så kan de bevisa att de inte är rasister eller främlingasfientliga. Och jag måste hålla med att SD är ett komplext parti som består av många olika skikt, med många olika nyckelpersoner som i sin tur har olika åsikter och anhängare. Dessa invandrare vi ser på tv som är med i SD är insignifikanta, de är bara i skuggan, mediaclowner.

Jag kan tänka mig att snubben är antingen kristen eller någon annan inhemsk minoritetsreligion vilka så klart är förtryckta av den islamistiska regimen i iran, och därför sympatiserar med SDs anti-islamistiska propoganda.  

Om inte annat så har snubben ingen klädstil för 5 öre ahah.

olaka
8

En av dina exempel försvann precis, och knappast tyst och försiktigt:

http://www.sydsvenskan.se/asikter/darfor-lamnar-jag-sd-och-slutar-som-kronikor-pa-avpixlat/

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
0

Starkt att lämna Avpixlat. De missbrukar oftast eller alltid ordet "yttrandefrihet" för att sprida hatiska artiklar mot invandrare.

Toxics
3

OJoj, vilket liv de var i denna tråd, vilket man kan vänta sig när det finns diskussioner om SD, 

Jag själv gillar inte att döma folk jag inte känner eller ens har pratat med oavsett vad tidningarna säger. Så att SD är rasistiska tror jag inte när de visar motsatsen hela tiden. 
OM det skulle visa sig att jag har fel så får jag väl äta upp det då. Haha

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[NeferNefer]
6

#22: På vilket sätt visar de motsatsen?

mwetterstrand
9

Fråga. Är man nödvändigtvis rasist för att man vill begränsa invandringen?

fatcat
2

Efter läst Moas kommentarer mer genomgående så undrar jag fortfarande hur hon tänker, hon får det låta som jag ansåg rasism på något sätt är försvarligt?🤔 Jag uppmärksammade att kristna syrianer lever som minoritet i Syrien under ständiga hot, föraktet gentemot islamistiska (extremister!) är därför förklarligt men självklart inte försvarligt när det kommer till hämnd och rasism. 

I detta fall kan man inte ta miste om att hatet kommer från extremistiska grupperingar med islam som förebild. Moa pratar om att inte döma någon utifrån deras grupptillhörighet men gör det själv genom påståendet att "kristna asylsökare" själva orsakar rasism i Sverige. Tror det kallas - dubbelmoral.

997
5

Nej, det klart man måste få uttrycka sina åsikter. Men SD är ett parti med fascistiska influenser - det har de tydligt visat.

mwetterstrand
5

Vad menar du med fascistiska influenser och hur har man visat det?

Är det på samma sätt som Vänsterpartiet har kommunistiska influenser?

JonasDuregard
11

#0 "Antar att de flesta lagt märke till att den från Iran invandrade lärarstudenten Nima Gholam Ali Pour nyligen gick över från S till SD."

Jag tror du kanske har en något överdriven bild av hur väl insatta gemene man är i detaljerna i malmös lokalpolitik 😃.

"Övergången visar tydligt att SD inte är ett rasistiskt parti utan välkomnar även invandrare i partiet."

Rasistiska partier brukar göra det, för då kan de göra sådana här utspel. 

Om man letar lite kan man kanske hitta en judisk nazist. Betyder det att Hitler och kompani inte var antisemiter? 🤔

997
3

#27 Frågan om fascistiska influenser är i och för sig en fråga om hur man definierar begreppet fascism, men snacket om att "svenskhet" och "kultur" överhuvudtaget är en politisk fråga är besläktat med fascism. Det går inte att komma ifrån.

Din andra fråga är en fråga som ofta kommer upp så fort man vågar vara lite kritisk mot SD. Det är ingen idag som på allvar tror att Vänsterpartiet vill införa diktatur.

mwetterstrand
2

Eftersom vi har ett kulturdepartement och en kulturminister så måste väl kultur sägas vara en politisk fråga utan släktband till fascism? Vikten av att kunna definiera svenskhet tycker jag är överskattad, och om SD är av motsatt uppfattning håller jag helt enkelt inte med dem. Men att detta per automatik skulle definieras som fascistiska influenser tycker jag är långsökt.

Kommunism behöver väl per definition inte innebära införande av diktatur? Jag förstår inte riktigt var det kom från. Jag ser inte att jag påstod det. Men att Vänsterpartiet en gång i tiden faktiskt definierades som ett kommunistiskt parti är väl ingen som motsätter sig.

997
3

#30 Nej, du påstod inte att kommunism "per definition" skulle innebära införande av diktatur. Men: Vad skulle då vara problemet med kommunism om den, genom demokratiska val, kan röstas bort?

Vad som hände i Stalins Sovjet visste man nog inte så mycket om på den tiden det begav sig. Samma sak med Mao's Kina. På 60-talet började bl a det svenska kommunistpartiet (nuv. Vänsterpartiet) att ta avstånd från Sovjetssystemet.

Det är lite konstigt att man ständigt förknippar Vänsterpartiet med Sovjet, men så fort man nämner SD's likhet med…….. ja, vi vet vad, så känner sig SD:arna kränkta av "PK-maffian".

Nej, det är inte speciellt långsökt att påstå att SD har släktdrag med fascism.

Läs: http://www.dn.se/debatt/sverigedemokraterna-ar-ett-fascistiskt-parti/
och begrunda. 

Bra att du tycker att "svenkhets"-resonemangen är överskattade! Då är vi åtminstone överens på den punkten.

[Göteborgaren]
4

#31 Vänsterpartiet strök kommunismen ur partinamnet och partiprogrammet 1990. Man har ju rötter till gamla Sovjet som man sammarbetade länge med. Det går inte att gömma sitt förflutna som parti.

JonasDuregard
4

#32 "Det går inte att gömma sitt förflutna som parti."

Jodå, det har de flesta partier (förutom de nyaste) gjort 🙂. 

De flesta medger sitt förflutna men rycker på axlarna åt det och fokuserar på vad de förespråkar nu istället, andra försöker försköna historien istället.

997
2

#32 På vilket sätt "gömmer" Vänsterpartiet sitt förflutna? De har inte försökt dölja eller förklara bort sina kopplingar till t ex Stalins Sovjet. Man har, i efterhand, tagit avstånd från Stalinism, men man försöker inte dölja sin historia. Vad som är intressant här är att när Vänsterpartister blir konfronterade med sin historia kommer de inte med snack om "PK-maffia" e dyl.

olaka
2

Jo, jag vet inget annat parti som kritiskt granskat sin egen historia och publicerat resultaten offentligt, vid två tillfällen om jag minns rätt. Liedman 1993 och Süssner typ 2006. Skriver dierkt från minnet här så jag kan vara fel ute…

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

mwetterstrand
2

Min ursprungliga kommentar skrevs eftersom jag anser att det finns likheter mellan SD och Vänsterpartiet i kopplingarna till fascismen/nazismen respektive kommunismen. Det är möjligt att det förflutit längre tid i Vänsterpartiets fall samt att man på ett tydligare sätt gjort upp med sitt förflutna. Jag anser likväl att det är lika fel att med automatik slänga rasist- eller fascist/nazist-kortet i huvudet på SD sympatisörer, som det är att slänga kommunistkortet i huvudet på en vänsterpartist.

olaka
5

Har du läst Arnstads artikel? Det känns inte som att han kastar epitet automatiskt på grund av SDs bruna förflutna, utan att han har en genomtänkt analys hur partiet är i dag.

mwetterstrand
4

Ja, det har jag. Jag tycker han gör märkliga jämförelser och drar tveksamma slutsatser. Jag sympatiserar inte med SD men vidhåller att partiet och dess sympatisörer alltför ofta utsätts för huvudlösa och osakliga angrepp.

olaka
5

Det kan man absolut tycka, men min poäng vara att epiteten inte var slentrianmässigt kastade…

mwetterstrand
1

I Arnstads fall håller jag med dig. Hans inlägg är inte slentrianmässigt, men hans slutsats inte desto mindre tveksam.