"Drönarattack" mot Jimmie Åkesson
För andra gången på kort tid har ett tal av Jimmie Åkesson utsatts för störningar.
Jag kan tycka att det är lite omoget och onödigt…..
"På natten är alla katter svarta"
Konstigt att polis på plats inte plockade den. Räckvidden för en Phantom 2 är 300 meter, 20 minuter och den landar på startplatsen. Att i Sverige flyga över människor med en drönare är vad jag vet förbjudet.
Stör man ut den, vanligt wifi-nät, landar den på startplatsen via GPS.
#2 Men det har väl polisen inte utrustning för? För att störa ut ett WiFinät menar jag.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Nej, det har jag aldrig nämnt. Den sista meningen var snarare en beskrivning av multikopterns funktion, d.v.s. att när signalen upphör går den på GPS till ursprungsplats istället.
De som jag antar har jammer är polisens bombgrupp och uppenbarligen förbanden i Afghanistan.
Duktigt av dom som störde tycker jag.
Lika patetiskt agerande som vanligt, antagligen från samma grupp som vanligt.
Undrar dock hur man kan tillåta att en drönare surrar över en partiledares huvud, specifikt en partiledare som herr Åkesson, oavsett om man enbart ser en pizzabit hängandes ifrån den.
Jag tycker att det var ett ganska harmlöst sätt att manifestera.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
#8 Original-Turtles från 90-talet – never forget!
😉
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Jag tror att allt motstånd och alla "manifestationer" som dessa kommer göra SD starkare.
T.ex här i Malmö så ville man hindra Åkesson för att besöka UMAS, vilken rätt har dem att göra det? Åkesson och SD sitter i regeringen för att folk har röstat dit dem, UMAS lever på pengar från stat och regering och bör väl inte ha rätten att vägra honom access.
Nej, tyvärr så tror jag att allt motstånd och motdemonstrationer kommer göra dem starkare. Om de hamnar i regeringen undrar jag vad som kommer hända med mina barn (ej helsvenska) osv.. Inte för att jag tror att alla ickesvenskar blir utvisade, men självklart finns det en oro för vitmakten och högerextrema, samtidigt som det finns en oro för vad som händer i samhället idag, för snart 10 år sen flyttade jag bort från Rosengård, Ramelsväg.. Som enda svensk där så upplevelsen blandad.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
#10 jag tycker att det är rätt att protestera. Men man får kanske tänka lite på hun man gör det. De vänsterextremister som brukar våld för att stoppa extremhögerns våld, är ju tillexempel inte bättre själva.
"På natten är alla katter svarta"
#11 sant
Jag antar att personens åsikter är det Åkesson INTE står för, vilket gör det bara dummare. Jimmie Åkesson kommer bara tjäna på det här.
Det är fånigt att kalla det för en drönarattack, vad ligger attacken i? om en attack innebär att ha ett flygande objekt över sig har jag både blivit attackerad av riktiga helikoptrar och fåglar:O
Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!
Fenomenet som sådant blir ju ett intressant problem för SÄPO att fundera över framöver. Det är såklart harmlöst när man hovrar med en pizzabit över en skyddsperson - oavsett vem - men det innebär ju såklart också att det finns ett sätt att agera som kan bli ett hot som kanske är svårare att hantera än det man tidigare är van vid.
Ur det perspektivet får man väl vara glad att man bara hovrat över och inte fullföljt attacken utan att man nu ger SÄPO en viss möjlighet att i alla fall fundera på motmedel.
mvh Martin
Motmedel är förstås en störsändare som plockar både 2,4 GHz och 5 GHz. Kostar inte många kr och kan byggas av vem som helst. En riktantenn går på 100 kr på Ebay.
Flyger alla sorter hem snällt då? Man vill ju inte att skiten krashar rakt ner i en folksamling…
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Radiostyrda helikoptrar saknar vad jag vet gps-styrningen och kraschar och kan leda till dödsfall om person står under.
Då röstar jag mot ditt förslag…
Den helikoptern som användes vid "attacken" har GPS styrning, vid förlust av kontakt går den upp på 40 meter och söker sig tillbaka till sin ursprungspunkt.
Jo, men som generellt motmedel menade jag att det var tveksamt…
Man kan förstås göra som turkisk polis med, a la cowboystil. Svårare eller lättare att planera nedslaget låter jag vara osagt.