Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1515 ggr
Novelia
0

djurens parti

Vad har ni för uppfattning om detta parti?

I have no sympathy for people without empathy

[PeterWem]
4

Personerna bakom sidan orkar inte korrekturläsa åtminstone.

Maria
3

Djurfrågor är viktiga men inte så att det kan bilda ett enskilt parti tycker jag.

Ett parti som man ska kunna rösta på i valet måste ju ha ett övergripande partiprogram som handlar om ALLA stora samhällsfrågor och inte något enskilt.

/Maria

[PeterWem]
3

#2 Det går mycket bra att rösta på ett enfrågeparti för att få de övriga partierna att vakna upp.

Maria
0

#3 Det är klart att det går bra men jag hade aldrig kunnat rösta så personligen.

Det känns som att det är det som SD gör. Invandringsfrågan och inte så mycket mer än löst prat.

/Maria

Humbugg
3

Partiledaren Elin Pöllänen är nog en av de snyggaste partiledarna i EU-valet :D Sedan är det kul att hon är statsvetare i grunden, något som är rätt sällsynt inom politiken :D

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Magi-cat
3

http://www.djurensparti.se/

Hmm…lät lite intressant faktiskt…

Kanske röstar på dem i EU-valet?….👍🐱☀️🐶

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Humbugg
3

Goooooo magi-cat^^ Då får du det bättre enligt deras sida (förutsatt att du är en katt) ;)

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Magi-cat
1

Haha! Det avgör saken! 😉😃

JonasDuregard
2

Kan någon ge ett konkret exempel på en fråga de driver?

Det verkar som de vill förbjuda pälsdjursuppfödning (eller?). Något annat?

Magi-cat
5

- Sluta döda tuppkycklingar direkt efter kläckning

ett slut på dödandet genom antingen förbud eller beskattning. 

- Fasa ut djurförsök

Satsa på forskning om och framtagning av alternativa metoder. 

● Modernisera regelverket så det blir enklare att använda alternativa metoder. 

● Införa och stegvis öka skatter och avgifter så att andra metoder blir mer lönsamma. 

Reformera EU:s jordbruks- och fiskepolitik 

EU subventionerar bönder – inklusive stora djurfabriker – genom sin Common Agricultural Policy, ett system som kostar nästan hälften av EU:s budget varje år. Subventionerna bör minskas kraftigt – våra skattepengar ska inte finansiera storskaligt djurplågeri. 

- Förbättra skyddet för rovdjuren 

EU är en möjlighet för att skydda de stora svenska rovdjuren. Sverige ett av EU:s problembarn på området och för att skydda de svenska stammarna behövs påtryckningar från EU. 

Alla djur ska ges ett grundläggande skydd i EU och FN 

Färre och mindre plågsamma djurtransporter

Tiden som djur får transporteras inom EU måste sänkas till 8 timmar som ett första steg och transporterna behöver göras mindre plågsamma genom fastare krav, bland annat på att temperaturen där djuren vistas ska vara lämplig. 

- Djur som dödas måste bedövas först 

Ritualslakt utan bedövning ska förbjudas. 

● Kycklingar och andra fåglar slaktas på löpande band. Internationellt har man sett att processen i många fall brister så att de blir skurna i halsen utan bedövning och skållas levande. Kontrollen av slakterier måste ökas och slaktprocesser som riskerar att döda eller skålla djur vid fullt medvetande ska förbjudas. 

● EU bör verka för att fiskar bedövas innan de dödas. Ofta finns det inte regler för dödandet och slakten av fiskar som det gör för landlevande djur. 

- Minska djurkonsumtionen 

Sätt och följ upp mål i siffror över hur mycket konsumtionen ska minska. 

● Främja utveckling och etablering av alternativ till traditionella djurprodukter. 

● Driv stora gemensamma informationssatsningar för att bryta köttnormen. 

Användning av djur i underhållningssyfte måste starkt regleras

- Skydda hemlösa djur och sällskapsdjur

(typ krafttag behövs)

-  Minska antibiotikaanvändningen i Europa

- Reglerna måste följas

-  Handelsavtal ska ta hänsyn till djuren

http://www.djurensparti.se/v%C3%A5r-politik-20421507

Magi-cat
1

Hemsidan är lite rörig och verkar vara under konstruktion. Jag hittar inget konkret om pälsfarmer:

http://www.djurensparti.se/v%C3%A5r-politik/v%C3%A5rt-arbete-20421522

Djurpartiet blir nog inte så populärt bland jägare: 😃

Jakt och fiske som sport eller hobby är därför uttryckligen inte godtagbart

Men djurförsök är tydligen godtagbara, 'med förnuft', ungefär:

och vid djurförsök är kravet att detta måste tjäna ett absolut nödvändigt syfte, och samtidigt åtföljas av forskning kring och användning av alternativ.

JonasDuregard
2

#10 Tack för att du letade upp lite.

"Sluta döda tuppkycklingar direkt efter kläckning"

Intressant. Undra vad de tänker att man ska göra med alla tuppar. 

Någon som vet varför just det här dödandet är så problematiskt, medan dödande av lite större kycklingar är godtagbart?

"Fasa ut djurförsök"

Det här känns som en kompromiss. Jag antar att många av de tilltänkta väljarna skulle förorda ett omedelbart förbud. 

Det är ju inte direkt ett konkret förslag heller. 

"Alla djur ska ges ett grundläggande skydd i EU och FN"

Också intressant, men inte heller konkret. Vilka rättigheter undrar mn. Jag får intrycket av att de vill göra någonting för djuren men de har väldigt svårt att bestämma sig för eller komma överens om vad.

Magi-cat
0

#12 Man skriver, om tuppkycklingarna:

"Varannan kyckling som kläcks är en tuppkyckling som är en ovälkommen biprodukt på kläckerier som levererar nya värphönor till äggindustrin. Eftersom han inte kan lägga ägg avlivas han. I Europa dödas hundratals miljoner tuppkycklingar varje år. Djurens parti vill få ett slut på dödandet genom antingen förbud eller beskattning. "

Jag vet inte varför det är värre att döda dem som små. Kanske att de ska få leva tupplivets glada dagar en tid först? 🤔

Tyvärr blir det nog svårt att övertyga uppfödarna…

Skrivningen om djurförsök verkar vara en kompromiss. 'Avskaffa, men med förnuft' igen ungefär….

JonasDuregard
2

#13 "Kanske att de ska få leva tupplivets glada dagar en tid först?

Ja, man kan ju tänka sig hur trevligt det blir för hundratals miljoner små tuppar att tas om hand om uppfödare som inte vill ha dem precis så länge som det behövs för att få ta livet av dem. 

Jag läste för ett tag sedan om någon skojig idé om att bestämma kycklingens kön genom fosterdiagnostik, så att tuppäggen hamnar på hyllorna istället. Låter smart men svårt. 

Annars kanske man kan genmanipulera fram en tupp som bara får hönskycklingar ☝️. 

Det är ju lite ineffektivt att låta alla de där tupparna födas, så branchen har nog en viss vilja att samarbeta i den riktningen, och att de inte föds från första början måste ju vara det mest humana (eller animala eller vad det ska kallas).

Magi-cat
1

#14 Annars kanske man kan genmanipulera fram en tupp som bara får hönskycklingar ☝️

En radikalt annorlunda tupp då, kanske tupphöna?😎

Tanken på genmanipulering slog mig faktiskt och det är säkert fler (och mer inflytelserika) som kommit på den…

Vette gudarna om det är något bättre alternativ…..Kan tänka mig en rad potentiella problem om man sprider kontrollidén till andra raser…

Nej, då är det nog bättre om tuppäggen hamnar på hyllan. (Borde väl inte vara så svårt?) Eller, förstås, om man inte har någon kycklinguppfödning i stor skala alls…..

Djurens parti vill tydligen inte reglera den frågan…

JonasDuregard
0

#15 "Vette gudarna om det är något bättre alternativ….."

Man kanske kan göra tio miljoner könsbytesoperationer annars?

"Nej, då är det nog bättre om tuppäggen hamnar på hyllan. (Borde väl inte vara så svårt?)"

Ultraljud? 🙂

Jag tror det är jättesvårt. Att ta cellprover på varje ägg är inte så enkelt och sedan krävs det någon slags kromosomanalys ovanpå det, och helst ska äggen kosta under hundralappen styck också 🙂.

"Eller, förstås, om man inte har någon kycklinguppfödning i stor skala alls….."

Eller så får väl ni köttätare sluta vara så kräsna och äta tuppkyckling också. Hur illa kan det vara?

Maria
2

"Coq au vin" är ju ljuvligt😃

/Maria

Magi-cat
2

#16 Jag är vegetarian. Händelsevis.😛

"ultraljud" 😃

Kan väl inte vara lättare att genmodifiera än att kunna fixa tuppäggen?🤔 Med någon metod? (googlade lite men hittade inget)

Fast nu var det väl lite vad Djurens parti hade för planer….Man ser att det är som upplagt för kompromisser så det blir intetsägande, tyvärr…

olaka
3

genmodifiera

Men Magi-Cat då? Tvätta munnen med tvål ögonblickligen.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magi-cat
0

#19 🤐😃

[Didnovarre]
1

#5 Men någon sångerska är hon däremot inte! Den här videon kan ligga henne i fatet i valkampanjen… 😉

http://www.youtube.com/watch?v=tQD3P1_Jqtc

Magi-cat
0

Finns det mer att säga om Djurens Parti så här innan valet? Fördelar - nackdelar? (Utseende och sångröst saknar relevans. 😃)

Fördelar:
Förbättringar för djuren är bra för alla: Minskad antibiotikaanvändning. Reformer i jordbruks- och fiskepolitik. Minskad djuranvändning.

Nackdelar:
Programmet verkar inte riktigt genomarbetat. De skulle inte ha en chans att komma in.

JonasDuregard
0

Hur står miljöpartiet jämfört med djurens parti i de här frågorna?

[Didnovarre]
0

Jag vet inte riktigt "var de kom ifrån"? De har ju inte låtit tala om sig så mycket, och de finns inte med i prognoser eller presentationer. Fast det är väl inte så lätt med ekonomi o.s.v. för ett nytt parti. Det kan ju vara så att de ser det här som en försöksballong för kommande satsningar - de kanske är "mogna" för Europa om fem år?

Att jag själv förtidsröst på dem beror på ett anfall av politisk blasfemi.

Magi-cat
1

Miljöpartiet verkar ganska likt i frågorna, med en konkret grej ytterligare:

"Miljöpartiet har fått igenom en central djurskyddsmyndighet. Men vi vill också ha en speciell djurskyddsminister som ska se till djurens rättigheter på många håll i samhället."

Samt förbud mot pälsfarmer. 

Samma trixande om djurförsök som Djurpartiet. Jakt ska finnas, som "viltvård", men inte förorsaka lidande.

EU-relaterat:

"Kontrollen av importen av djur och kött måste skärpas, både för att minska smittorisker och för att inte bidra till djurplågeri. Även exporten av djur måste kontrolleras exempelvis med tanke på de fruktansvärda hästmarknader som finns i vissa länder."

http://www.posix.se/mpkrf/mpdjur.htm

Magi-cat
0

Vänsterpartiet vill inrätta en djuretisk ombudsman:

http://gavleborg.vansterpartiet.se/2011/09/07/djurpolitik/

Riksdagspartiernas djurpolitik, från Djurens Rätt:

http://www.djurensratt.se/riksdagsval2014/riksdagspartiernas-djurpolitik

Humbugg
0

#21: Haha :D Vassa toner där, ingen idol för henne på ett tag :P

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[Didnovarre]
1

#27 Nej, skivbolagen lär inte stå i kö… ;-)

olaka
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Till skillnad från Calle B då?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Didnovarre]
0

#29 Anade att han "med viss rätt" skulle komma till heders! 😉

Magi-cat
1

😃🎧🥳😟

Finns det mer än sångröst att recensera? (Om Djurens Parti, främst)

Eller är allt lika ostämt?💔

Magi-cat
0

Konkret djurrelaterad EU-valsfråga:

Antibiotikaresistens!

"Enligt en rapport från EU dör minst 25 000 personer per år i medlemsländerna av antibiotikaresistens. Det är patienter med infektioner som skulle ha klarat sig tidigare. Men mörkertalet är stort och statistiken ofullständig. I verkligheten är det troligen betydligt fler som dör för att antibiotika inte biter på bakterierna."

"Enligt den danska myndigheten SSI ökade antalet personer som smittats av MRSA av samma typ som finns hos grisar från 12 till 643 mellan "

Hans Hoff (S) kräver totalt importstopp av danskt griskött.

Fredrick Federley (c) menar att det strider mot EU-blablabla och förordar konsumentbojkott. (så slipper han ta politiskt ansvar)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article18914344.ab

Det blir så här med djurfabriker och totalt vedervärdiga förhållanden för djuren, det slår tillbaka, det får följder…

[Didnovarre]
1

#31 Liite får man väl skoja ändå, även om Djurens Partis ledares sångförsök? Jag tror inte att det skrämmer bort några presumtiva väljare.

Anledningen att ingen kan eller vill diskutera deras program är  förmodligen att ingen vet något om dem, vilket säkert inte betyder att vi inte upprörs av den oetiska djurhanteringen i Europa. Men för djurens bästa kanske det är bättre att rösta på ett etablerat parti än ett enfrågeparti som riskerar bli en dagslända? Typexempel: när Djurskyddet Sverige, Djurens Rätt och WSPA inbjöd till en paneldebatt i Kungsträdgården om hur kandidaterna till Europaparlamentet ser på djurskydd så fanns det åtta olika partier representerade, dock ingen från Djurens Parti. Är det då realistiskt som djurvän att rösta på ett parti som med all sannolikhet inte kommer in i parlamentet, eller skall man satsa på något som kan påverka nu?

Magi-cat
0

#33 (Klart man får skoja! 😃 Man SKA skoja! 🤓)

Bra argument där, jag lyssnar….

Magi-cat
0

Lyssnade just på debatten mellan Isabella Lövin och Marit Paulsen på TV4. Den ena av dem gjorde ett VÄLDIGT dåligt intryck! 

(Det var inte Isabella Lövin)