Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2757 ggr
fatcat
4

Negerbollens dag?

Jahopp kära vänner, då var det dags för det årliga åsiktsloppet igen! Cirkulerar just nu en facebookgrupp som upplyser människor att fira "Negerbollens dag" den 11 Maj. Gruppen har redan uppmärksammats av en ledarskribent på Kristianstadsbladet som jämför "negerboll" med slavhandel och grottor.

Självklart är ordet "neger" kontroversiellt känsloladdat då det användes i nedsättande syfte under kolonialtiden och framåt. Ställer mig dock frågandes hur det sett ut om slavarna skanderades "afro" istället, skulle de ordet då förbjudas idag? 

Kan man inte ge gamla ord ny mening? Måste "neger" vara något nedsättande?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Didnovarre]
6

Tror att negerbollsdebatten lever ett eget liv tack vare två grupper: de som vill retas, och de som vill tillrättavisa.

För övrigt skulle jag tycka att det vore intressant om  "de färgade" eller "de svarta" (stryk det som ej är passande!) tog ordet "neger" till sitt och neutraliserade det genom att själva använda det, precis som homosexuella gjort med ordet "bög". Har någon gång hört debatt om samernas förhållande till ordet "lapp" och om även det skulle gå att omvärdera på liknande sätt. På sápmi.se står följande råd: "det är individuellt hur det uppfattas om man säger ”lapp”, det beror också på situationen och tonfallet och vem som säger det. Samer kan själva använda ordet lapp, ofta skämtsamt, men andra bör vara försiktiga om man vill vara på den säkra sidan."

(Maträtten"lappskojs" brukar ju f.ö. ofta åberopas i negerbollsdebatten, men det ordet har inget med "lappar" att göra.)

olaka
17

Det kostar verkligen ingenting att kalla bakverk för något annat. Vinsten är att medmänniskor inte kränks i onödan.

Den som tycker den ekvationen är allt annat än given är imo en empatistörd idiot.

Dessutom finns det ju en riktig namnkonflikt inom bakverksvärlden, nämligen oskicket att döpa om muffins till något utländskt bara för att man lagt på lite klet uppe på toppen?! Avgå Leila Lindholm!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Maria
11

Att överhuvudtaget sätta denna rubrik här talar om dålig smak tycker jag.

Jag trodde vi hade kommit längre i denna "gamla" debatt.

Det heter numera choklad eller kokosboll. Hur svårt kan det vara???

Personligen kallar jag dem för "kattskit" då det liknar det jag tömmer dagligen i kattlådan.

/Maria

fatcat
6

#3 "Att överhuvudtaget sätta denna rubrik här talar om dålig smak tycker jag."

Då får du nog kritisera Kristianstadsbladets ledarskribent också för hennes rubriksättning.

Maria
7

Absolut.

Bara för man ser något "dåligt" så behöver man ju inte föra det vidare eller?

/Maria

[Didnovarre]
2

2-1 till tillrättvisarna så här långt verkar det som, men matchen är långt ifrån slut…

fatcat
10

Personligen kan jag tycka att debatten är tramsig.. På vilket sätt är "Negerboll" rasistiskt? Ordet används ganska vanligen utomlands i form av "negro", "niger" för att beskriva färgen på saker. Är det tex fel att vara svart eftersom är ju vad ordet i princip betyder?

Beror ju på i vilket syfte och sammanhang som ordet används i för att det ska ges en rasistisk och nedsättande innebörd. Använder dock aldrig själv begreppet "negerboll" då jag inte vill bli nersparkad av någon kränkt vänsterextremist.

Maria
8

#7 Använder dock aldrig själv begreppet "negerboll" då jag inte vill bli nersparkad av någon kränkt vänsterextremist.

Haha, det var det mest korkade jag läst på länge….😂

/Maria

fatcat
8

Hade känt mig mer trygg att råka säga "negerboll" i en omgivning av mörkhyade människor än åsiktstyckare. Är ju de sistnämnda som blir kränkta.

fatcat
6

#8 Och vad är inte ditt inlägg? Har du vettiga motargument så kom med det istället.

Maria
6

Jag tillhör uppenbarligen "åsiktstyckarna" men jag har givetvis aldrig blivit kränkt av ordet men i solidaritet med dem som kan ta illa upp så accepterar jag att ändra ordval. 

Hur svårt kan det vara?

/Maria

[Didnovarre]
0

Feltänk av mig. Pass! (Borttaget inlägg.)

fatcat
4

#11 Även om ordet är flitigt använt utomlands och majoriteten mörkhyade möjligtvis inte anser att ordet längre har en rasistisk mening? Vill du då förbjuda användningen av ordet?

Kan man inte ge gamla ord nya meningar? Ska "neger" alltid vara nedsättande fastän det kanske alltid finns kvar i folkmun.

[Jimmy.L]
7

Ni som anmäler inlägget i #0 kan sluta upp med sådant trams, ser inget i det inlägget som bryter mot våra regler. Diskutera istället om ämnet!

Maria
5

#13 Jag förespråkar sällan förbud utan tycker att sunt förnuft borde räcka.

Ord och uttryck kommer och går och om några år så finns förhoppningsvis inte ordet ens kvar i folkmun. Det börjar ju med all rätt redan så sakteliga försvinna.

Vad då flitigt används utomlands? "Nigger" är ett skällsord även det.

/Maria

fatcat
2

#15 För mig spelar det ingen roll om ordet finns kvar, huvudsaken är att fördomarna och rasismen inte existerar. Ordet är bara ett verktyg.

Maria
8

Om då ett ord kan sprida fördomar och rasism så är det ju i sig ett verktyg. Är det då inte bra att man slutar använda det ordet?

/Maria

fatcat
3

Nej det beror på vilka som använder ordet och i vilket sammanhang. Ord som "nigger" uppstår eller ges nedsättande karaktär i tider då fördomar flödar. Idag lever vi i ett relativt jämställt samhälle utan omfattande rasdiskriminering. I morgon kanske nya skällsord uppstår.

Halvdansken
11

Neger, negro, nigro, nigeria är ju bara det latinska namnet för svart, så det kan ju knappast vara rasistiskt (i så fall skulle vi ju inte kunna måla nånting "svart" utan att vara rasistiska). Ordet "nigger" är ju däremot nedvärderande. Men om det där bakverket heter choklad- eller negerboll struntar jag i. De är ju inte särskilt svarta, och de smakar choklad, så kör med choklad.

Men hur långt ska man gå? Är Finska Pinnar också "rasistisk". Är "mormorsväxter" (i trädgårdssammanhang) diskriminerande? Var går gränserna?
Skåningar citerar ofta Erns-Hugo Gäregård från "Riget" - danskjävlar!! Själv får jag höra "Skide svensker" på  mitt jobb av kolleger när de ska skoja med mig. Ska man bli kränkt av allting?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

fatcat
6

Uppfattas "negerboll" som stötande för många mörkhyade så är det såklart inget lämpligt namn. I dagens samhälle verkar det mer som kulturskribenter finner detta stötande..

Dessutom skolas grundskoleelever att ordet är fult och förbjudet, självklart förblir det då ett skällsord och självklart reagerar mörkhyade människor då på detta. Ett ord som egentligen betyder "svart".

Halvdansken
2

Sen kan ju Negerboll kanske ge associationer till når helt annat, som jag inte har lust att sätta tänerna i.  Skrattar

fatcat
0

#21 😃

Alltid roligt att ta upp kontroversiella ämnen men nu har jag tyvärr ingen mer tid att debattera idag.

Gronstedt
8

Det blir tämligen löjligt att hänvisa till att ordet svar på diverse andra språk är olika varianter av "niger". Hela poängen när debatten om ord som "negro" en gång väcktes var att slavättlingar fann det trevligare att bli benämnda som svarta på språket i det land där de vistades i stället för på slavhandlarnas språk. Alltså svart i Sverige, noir i Frankrike, black i USA och negro i Spanien.

Varför envist hävda rätten att nämna dem med den spanska benämningen när man talar svenska? Ni kallar väl inte vita människor för blanco?

Halvdansken
6

Om man bara skulle använda ord som "uppfunnits" här i Norden, så skulle svenskan varit ett väldigt ordfattigt språk.

olaka
6

Här finns svar på det mesta: vardagsrasismen.wordpress.com/2014/04/24/debatten-som-inte-borde-existera/

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Didnovarre]
0

Terminsavslutningarna i kyrkorna och pepparkakegubbarna i luciatågen hör till de årligen återkommande tvisteämnena, och instiftandet av en "negerbollens dag" tillförsäkrar ju dem som vill hålla den debatten vid liv  att även den garanteras en årligen återkommande plats i diskussionen.

Om man anslår några minuter med att söka på "negerboll" här på sajten ser man att argumenten för och emot är rätt oförändrade i denna periodiskt uppblossande debatt. Men lite kul är att finna att en debattör som var med redan anno 2009 uppenbarligen bytt ståndpunkt - det är skönt att se att det går att ändra sig! Det tycks som om debattören då tyckte att det kunde vara OK att bruka de sårande orden, t.o.m. det betydligt mer värdeladdade "nigger", för den som har "en viss sorts humor".

(Inom parantes är det lite pikant att samma debattör i ett inlägg i den debatten 2009 tyckte att "ordet kränkt används alldeles för frikostigt", trots att samma person själv återkommer till k-ordet mest av alla, och brukar ordet även i den här tråden fem år senare…)

Maria
9

#26 Jag kom inte ihåg den tråden och jag kan bara känna mig stolt över mig själv som anammat att inte använda ordet och förstått att människor faktiskt tar illa upp.

Jag har fortfarande en ganska "rå jargong" själv. Kanske p.g. a att jag är Göteborgare…???

men som sagt jag inser att man faktiskt måste lyssna på vad andra känner och tänker.

/Maria

[Didnovarre]
0

# 27 Det har du all heder av - skulle tro att just detta gör dig särskilt lämpad att ha en förlåtande förlåtande attityd till dem som ännu inte bytt åsikt!

P.S. Att vara göteborgare brukar vara en förmildrande omständighet i de flesta fall, dock kanske inte i just detta… D.S. 😉

Maria
7

#28 Haha, nej men det var det bästa försvar jag hade😉

/Maria

Kalli
8

Neger är nedsättande, kanske kan det förändras men så är inte fallet för tillfället. Personligen känner jag inte något behov av att använda nedsättande ord, oavsett om det "bara" handlar om ett barkverk och det "faktiskt alltid hetat så".

På sak om argumentet "det har alltid varit så" har jag aldrig hört någon försvara att kalla människor med Downs Syndrom för mongolider med samma argument? Man är väl inte sämre än att man kan utveckla sig och sitt språk.

Dessutom kan jag väl känna att jag som privilegierad vitt egentligen inte ens borde uttala mig om vad andra kan uppleva som rasistisk, jag har aldrig gått ett steg i deras skor.

[Emma--]
4

Jag tycker det är självklart att säga chokladboll. 

Det har varit ett nedsättande ord, och det finns de som tar illa upp. Det borde vara nog för att man ska byta namn på det och helt enkelt säga chokladboll. 

Länken i #25 ger bra svar på många skyll varför man borde få fortsätta använda ett nedsättande ord.

JonasDuregard
13

#19 "Neger, negro, nigro, nigeria är ju bara det latinska namnet för svart, så det kan ju knappast vara rasistiskt (i så fall skulle vi ju inte kunna måla nånting "svart" utan att vara rasistiska).

Hur är det med "svartskalle"? Det beskriver ju bara färgen på ett huvud, eller? 

Och när jag kallar dig idiot så är det OK, för det är grekiska för privatperson. Det kan ju inte vara personangrepp att kalla någon för privatperson?

fatcat
6

#32 Fast "svartskalle" och "idiot" har väl alltid varit nedsättande ord? Lite skillnad jämfört med "negro" som uppkommit för att beskriva färgen svart.

En äldre kvinna på mitt arbete sade "neger" igår angående en mörkhyad person. Orkade inte argumentera mot henne då hon är uppväxt på landsbygden och förmodligen mycket van med ordvalet. Skillnaden är att jag vet att hennes motiv inte är rasistiskt, hon har aldrig pratat illa om invandrare. Vet att det är en bra människa men som använder ett ord som många proffstyckare valt att förknippa som något nedsättande.

JonasDuregard
7

#33 "Fast "svartskalle" och "idiot" har väl alltid varit nedsättande ord?"

Källa på det? Och vad har det med saken att göra om det skulle varit så?

Ordet "Idiot" användes inom psykiatrin förr. Det betraktades inte som nedsättande (http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiot).

Tidigare användes "idiot" som synonymt med lättare utvecklingsstörning. Får jag kalla utvecklingssörda för idioter utan att du reagerar? Hur är det med "fåne" eller "sinnesslö"? Gamla fina ord som vi kan putsa av kanske?

"Orkade inte argumentera mot henne då hon är uppväxt på landsbygden och förmodligen mycket van med ordvalet."

Jag tror du möjligen har lite skev bild av landsbyggden. Om hon inte växte upp där för väldigt, väldigt länge sedan och legat i koma sedan dess så tror jag hon är medveten om ordets innebörd.

"Skillnaden är att jag vet att hennes motiv inte är rasistiskt, hon har aldrig pratat illa om invandrare."

Du tror att du vet i alla fall. 

"Vet att det är en bra människa men som använder ett ord som många proffstyckare valt att förknippa som något nedsättande."

Ja men då så. Om fatcat säger att det är en bra människa så kan hon så klart inte vara rasist. För rasister äter ju barn och spottar i ansiktet på alla de möter. Eller?

fatcat
4

Jag menar att alla som använder ordet "neger" inte är rasister, vissa är bara omedvetna eller rent av klumpiga i tänkandet.

olaka
7

Det är ju en sak att säga det ovetandes klumpigt, men om man fortsätter med det trots att nån har påtalat att det är olämpligt är det en helt annan sak.

[Yllhilda]
2

Varför började en massa svenskar gasta om ett jävla namn? Saker byter ju namn hela tiden, varför var just detta namn så viktigt att försvara? 

Jag kan inte tänka mig annat än att det bara är ännu en motreaktion mot in i den totala (troligtvis även globala) multikulturalismen. En rädsla att den egna kulturella identiteten ska kvävas under nya "påtvingade" sådana.

VildaVittra
6

#37 Det jag "gastar" emot, är att vissa envisas med att ge rasister ord att såra med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Jimmy.L]
3

Kan förstå vissa som tycker att ordet inte är så farligt. Tror många som fortfarande säger negerboll retar sig på att man förbjöd skolavslutningar i kyrkor och att man anmälde nogger black och även lakritspuck. Ett tag var det ju även fult att vift med svenska flaggan.

olaka
5

Glöm inte kvinnlig rösträtt och det faktum att Heidenstam inte är litteraturkanon på lågstadiet…

Vassna1
2

Jag läste en intervju med en mörkhyad man som hade jobbat på ett konditori i Sverige, det var för några år sedan, hans roligaste minne av jobbet var när det kom in någon kund som skulle köpa en neg äh chokladboll. Så de flesta människor som står ansikte mot ansikte med en mörkhyad människa undviker naturligt nog ordet neger. Förr i tiden var ordet inget nedsättande utan på den tiden sa en neger, annat är det nu när det har kommit hit en hel del mörkhyade människor.

Chokladboll heter idag chokladtopp för två olika varor kan ej ha samma namn.

moriarty
3

#18 "Idag lever vi i ett relativt jämställt samhälle utan omfattande rasdiskriminering." 

Nej, nej och åter nej. Vi lever inte i ett "relativt jämställt samhälle", och vi har definitivt rasdiskriminering.

[Yllhilda]
1

#42 Det beror på vars du tittar och ur viken vinkel. På en del ställen är det klar diskriminering, andra inte ens märkbart. En del skriker rasism fast där inte finns någon och andra accepterar bara tyst den särbehandling som finns.

[Didnovarre]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som iakttagare av diskussionen (jag äter varken ne…chokladbollar eller dammsugare) så blev jag ändå lite nyfiken på vad det är vi skall hylla den 11 maj.

Det finns ju en instans som aldrig någonsin haft fel om något - ja, jag talar om Aftonbladets Kultursida - och för två år sedan angav de årets alla temadagar. Under de här två åren har väl inte så mycket förändrats, så jag förmodar att vad som var godkänt att säga 2012 duger även nu?

P.S. Ni har väl inte missat att det är "Internationella krama en musikerdagen" idag? D.S.

[Yllhilda]
0

#44 Haha, vad galet! 😂

olaka
2

dammsugare

150 Ω-are heter det!

[Didnovarre]
0

#46 Okej! Fast jag äter dem inte ändå…

Vassna1
0

#44 Den var 😮😃

#47 Det heter dammsugare eller säkring. Olakas namn har jag aldrig hört, det var nyyt för mig men som en säger, kärt barn har många namn.

olaka
2

Namnet kommer från färgkoden som finns på resistorer:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistor

Brun(1) - Grön(5) - Brun(10^1) = 150 Ω

Fornöga
1

2025 Gammal fråga, men ständigt ämne till debatt.

En skivproducent reagerar kraftfullt över "Negro", ett snart sekelgammalt serbiskt varumärke, och en av hans invändningar är att det är en vit man (sotare) på produktbilden. En fråga som då infinner sig är om det hade varit bättre med en svart man på bilden istället- hade inte det uppfattats som mer kränkande? Om man kan komma på idén att det symboliserar att sotaren tänkt köpa en slav, något som antyds i artikeln, då måste man nog ha bra livlig fantasi….

Som nämnts ovan (#19) har ordet "Negro" betydelsen "svart" i andra språk än vårt, utan att det behöver ha någon som helst rasistisk innebörd. Men många rader i en stor tidning är inte att förakta, allra minst för den som verkar inom nöjesindustrin. 🙄

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Blizz Bugaddi reagerade starkt när han var och handlade på Ica i Mölndal med sin dotter. I hyllorna såldes halstabletterna med namnet ”Negro”.
mayhem87
0

Började läsa era kommentarer men orka! nu skriver jag bara min åsikt…en som ingen av er faktiskt har rätt att ha: som adopterad,mörkhyad och uppväxt bland diverse folkgrupper så handlar det om vem som säger det o i vilket syfte. Att säga negerboll bara för att det är vad de heter o inte bry sig ett skit om hur det kan uppfattas av andra…de är ignorant och att vara smyg rasist. Men jag som levt bland både svenska rasister, nazister, utländska rasister osv. Och dels upplevt alla sidor som ni försöker vända o vrida på här utan ngn jävla aning…är rätt trygg med att ni som är så pass förtryckta i eran lilla värld,om ni mår bättre av o säga negerboll så gör de…vi som är lite mer upplysta kan fortsätta titta ner på er idioter o tycka synd om er för ni kan omöjligt vis komma långt i livet med såna trångsynta inställningar som ni inte ens våga säga högt för ni är rädda för att få stryk….jag har blivit kallad neger halva mitt liv,tagit åt mig av o till för det är otroligt tröttsamt med människor som inte ens kan skilja asien ifrån afrika. O häflten av er som skrivit är,ni är rasister och det är helt okej för min del men de är patetiskt att ni försöker få de o låta som ngt politiskt. Hoppas inte ni för detta vidare till yngre generationen för ni borde skämmas

Mvh Mayhems "hönsmamma"

mayhem87
0

Det var en extremt gammal tråd!men sånt är så drygt att de ff är en jävla grej med allt som händer i världen så borde rasism minska men de gör den inte utan motsatsen

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Fornöga
2

#51 Du har förstås din fulla rätt att vara indignerad (även om ilskan förefaller lite ostrukturerad), men som framgår av inlägg ovan är det en gammal tråd, och de flesta som framfört åsikter är inte längre mottagliga för kommentarer eftersom de lämnat forumet sedan länge.

#52 Javisst, rasism skall bekämpas, men man bör kanske välja sina strider för att inte urvattna ämnet, vilket jag anser att skivproducenten gör.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2025-12-06 13:29 av Fornöga
mayhem87
0

#53: ja det håller jag med dig om, men i dsgens samhälle så är det rätt svårt o göra saker med måtta nu för tiden

Mvh Mayhems "hönsmamma"

Fornöga
0

#54 Ja, det gäller att vara högljudd för att höras i dagens debattklimat, vilket jag tycker att artikeln i GP är ett tydligt exempel på. 📢