Moderaterna anmäls för mutbrott
"De privata donationerna till moderaterna ökar kraftigt och med 11,5 miljoner i fjol gav de dubbelt så mycket som medlemsavgifterna. Bakom delar av moderaternas omfattande insamlingsverksamhet står det hemliga sällskapet Tornet."
Sällskapet tornet består av medlemmar och sympatisörer till moderaterna, men det är hemligt vilka som ingår i organisationen och hur mycket pengar de bidrar med. Detta stör den socialdemokratiske riksdagsledamoten Anders Ygeman som har anmält moderaterna till Institutet mot mutor.
Moderaterna svarar med att de inte vill avslöja valhemligheter, och då man oftast inte skänker pengar till ett parti man inte sympatiserar med skulle det avslöjas vilket parti donatorerna föredrar.
Är det ok att finansiera valkampanjen etc med privata bidrag?

Svår fråga.
Så länge till exempel LO får hjälpa Socialdemokraterna tycker jag nog att vi lika gärna kan låta all finansiering vara tillåten. Likaså tycker jag att det är helt i sin ordning att företagsledare går ut och säger vad dom tycker.
// staffan
Jag tycker att det är okej med mindre bidrag - vet att i alla fall ett parti har en gräns på 10.000 från varje juridisk person. Jag är inte alls imponerad av finansiering via LO eller A-lotteriet (som står för en riktigt rejäl del av s interna budget..) - och inte heller stora privata bidrag. Man ska inte kunna köpa sig en politiker.
Oj, vilken svår fråga. Egntligen är det lika fel att det används fackliga pengar som pengar från näringslivet.
Att helt stoppa alla bidrag är väl omöjligt - hur hittar man en medelväg här? Jag vet inte…

Jag tycker det låter vettigt med en gräns, som Anne säger, håller helt med om att man inte skall kunna köpa sig en politiker.
En sådan gräns är förmodligen rätt lätt att gå runt, men kanske stoppar det några avarter?
Vilket parti är det som har en sådan gräns?
AndersE - Folkpartiet har en sådan gräns för sina politiker.
Det är alltså politiker som inte får ta emot gåvor över 10.000? Gäller det partiet också?
Bra fråga! Det gäller kandidater - jag vet inte riktigt vad det finns för regler för bidrag till själva partiet, eller föreningarna. Men jag ska kolla upp det, for sure.

Det är ju alltid partier som attraherar höginkomsttagare som kommer att få det proportionellt högsta donationerna. Dvs partier som miljöpartiet och vänsterpartiet ligger risigt till. Kan nog blir farligt om man tillåter att donationerna påverkar partiets möjlighet att vinna ett val. Det är ju politiken och inte pengarna som ska styra. Men å andra sidan är det inte helt lätt att hitta ett rättvist system utan donationer. Ska staten i så fall stå för hela partiets kostnad? Kanske i kombination med ett maxbidrag per medlem? Och förbjuda all annan form av inkomstbringande verksamhet/donationer?
Oskar
Ja, usch vilken svår fråga. Vi får nog tillsätta en utredning…

#10 Jag sätter in lite pengar på ditt konto…till hm…utredningen såklart. Och självklart hoppas jag att utredningen kommer fram till RÄTT resultat…det förstår du väl? Kan hända jag sätter in mer pengar i framtiden… :)
Oskar
Jag skulle vilja vända frågan. Är det okej att använda statliga medel till att stödja politiska partier?
Vänliga hälsningar
Niklas
Politiska partier får ta emot gåvor, men inte från näringslivet utan enbart från enskilda individer. Det har alla partier kommit överens om.
Alla riksdagspartier får dessutom statligt stöd vad gäller exempelvis valkampanjer, dock skiljer det ganska mycket i storlek beroende på hur "bra" det gick gången innan, dvs hur många mandat man har.
Partiernas valkampanjer skulle aldrig kunna finansieras enbart med medlemsavgifterna då kampanjbudgetarna långt överskrider dessa intäkter.
Att fackliga organisationer som LO går in och sponsrar socialdemokraternas valrörelse är dock enligt mig högst tvivelaktigt då medlemmarna, trots politisk åsikt är med och betalar detta.

Som så mycket annat så är det en sak vad som vore det bästa och vad som är det realistiska. Vore inte det mest rättvisa och demokratiska att allt politiskt arbete vore ideellt? Men det är väl en utopi…
Oskar