Opinionsläget
Glöm inte att en röst i höst på S i praktiken kan innebära en röst på MP, V och i värsta fall även F!.
#1 Låter inte särskilt avskräckande, med tanke på det andra alternativet…
Rakt från Alliansens nya taktikdokument; varna för "den nya vänstern".
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Vårt samhälle skulle må bättre av att gå tillbaka till ett vänsterstyre :) Detta skulle även sätta hårdare press på Moderater och Co att faktiskt göra det bättre för oss medborgare och inte enbart tro att allt löses med ökade befogenheter för polisen samt införa mer matematik i skolan.
Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!
Mats Pertoft (MP) vill ge pengar till forskning på Vidarklinikens alternativbehandlingar.
http://lt.se/asikter/debatt/1.2515336-vi-maste-forska-pa-alternativen-
Så hela det rödgröna blocket ska hållas ansvarig för vad en galen miljöpartist föreslår? Fine! Röstar du på folkpartiet så stödjer du aktivt detta: www.expressen.se/nyheter/kd-politiker-gar-att-fixa-homosexualitet/
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Så hela det rödgröna blocket ska hållas ansvarig för vad en galen miljöpartist föreslår?
Det skrev jag inte, även om jag förstår varför du gör den kopplingen.
Fine! Röstar du på folkpartiet så stödjer du aktivt detta.
Det tror jag inte. Men jag anser att Lisa Walén ska hållas ansvarig för sitt plumpa uttalande. Hon har helt enkelt fel.
Men jag anser att Lisa Walén ska hållas ansvarig för sitt plumpa uttalande.
fy fan ja, ut med henne (och Pertoft också för den del)
#9 Ja hon är ju Ryssland vänlig. Folk får väl börja lära sig ryska om hon får som hon vill.
Till skillnad från regeringen då? Som exporterar vapen till Putin. Jag förstår inte riktigt det där, att det ska ligga närmre till hands att skjuta på ryssen än att sluta förse densamme med vapen…
#11 Vilka vapen då?
Vid en konflikt står vi där utan hjälp ingen kommer att hjälpa oss, FN kan inget göra om Gudrun Schyman tror det. Ryssland är ständigt medlem och blockerar alla typer av insatser och fördömande mot dom själva.
#9 "Gudrun Schyman är inställd på att Sveriges militära försvar ska läggas ned", och därmed blir det så om Fi kommer in i riksdagen, om det blir en rödgrön majoritet, och om Fi kommer att ingå där? Låter lite överhettat…
Jag vill påstå att följande stod att läsa i tidningen helt nyligen: "Socialdemokraterna vill öka försvarsanslaget med dubbelt så mycket som regeringen under nästa mandatperiod. Det handlar om 900 miljoner kronor extra, men enligt S har alliansen hittills inte velat gå dem till mötes".
Situationen är nog den att Fi har föreslagit en rad reformer som är kostsamma, och då är givetvis ett slopande av försvaret en tacksam räddningsplanka i det budgetbygget. Kejsarens nya kläder lär presenteras på den politiska catwalken i Almedalen…
#12 Ingen aning, "övrigt krigsmateriel" enligt dokumenten… www.regeringen.se/sb/d/108/a/213114
Tack. Frågade mig själv när jag läste igenom F!s principprogram vad kalaset beräknas kosta. Har läst, referens saknas, att Vs förslag beräknas kosta 100 mdr och MPs cirka 50 mdr. Kan någon bekräfta eller dementera dessa uppgifter?
Om det stämmer att S vill satsa mer på försvaret så tycker jag det är bra. Regeringen varit alldeles för återhållsam med försvarsbudgeten.
#14 Alltså inga vapen utan snarare teknisk utrustning som har sålts dit.
#15 Socialdemokraterna vill öka investeringarna med 2 miljarder. Alliansens förslag ligger på 1,1 miljarder.
Det man är överens om är att:
Antalet Gripenplan som ska beställas ska öka från 60 till 70.
Antalet ubåtar ökar till fem stycken.
Antalet övningar i Östersjön ska öka.
Ett ökat samarbete med de nordiska länderna ska utredas, bland annat en svensk-finsk marin styrka.
Mer avancerade flygningar i Östersjön.
Hemvärnet rustas med luftrobotar (robot 70) och granatkastare samt bygga broar.
Planerad anskaffning av luftvärnssystem med medellång räckvidd som har förmåga att bekämpa kryssningsrobotar.
Beslutad anskaffning av luftvärnssystem med kort räckvidd.
En luftvärnsbataljon tillförs inom kommande försvarsinriktningsperiod. Därefter tillförs ytterligare en luftvärnsbataljon till systemet
Dagens bataljonsartilleri i form av äldre granatkastare bör successivt ersättas med moderna system för att säkerställa förmågan att genomföra strid också mot kvalificerade motståndare.
Civilförsvaret ska ses över.