Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 934 ggr
[Carpinus]
0

Terrorhotet i Norge

Det som händer i Norge just nu känns närmast overkligt, och vi är väl många som undrar vad som kommer att ske, och bakgrunden till det. Många frågor dyker upp i huvudet, och jag startar därför  denna tråd till diskussioner i samband med den norska händelseutvecklingen.

[Carpinus]
0

En fråga jag ställer mig är varför man har beredskapen så riktad mot en ankommande grupp - risken är väl uppenbar att det redan finns celler/sympatisörer på plats inom landet? Hur mycket kraft och bevakning lägger man på den risken? Någon som har några teorier?

[Carpinus]
0

En gåta är att Sveriges säkerhetspolis håller så låg profil när ett grannland enligt egna uppgifter befinner sig i ett ytterst allvarligt läge. Man brukar ju upp- och nedgradera beredskapen i takt med händelseutvecklingen i omvärlden, men i det här fallet har man bara sagt att "Sverige inte är berört, men att man givetvis följer vad som sker".  Förhoppningsvis är det ett sätt att hålla locket på -  för det kan väl inte vara så illa att svensk säkerhetspolis står helt handfallen?

viktoria91
0

Jag har inte hängt med vad som hänt, jobbat en massa. Kan någon snabbt berätta vad som hänt?

[Carpinus]
0

#3 Det bästa är väl att googla på nyhetsflödet, men i korthet: i torsdags gick norska säkerhetstjänsten ut och meddelade vid en presskonferens att man fått uppgifter på att en grupp terrorister var på väg från Syrien mot väst för att utföra någon form av attentat. När, och mot vad eller vem är okänt, men Norge har konkret omnämnts som mål.  Detta har medfört att norsk polis har högsta beredskap, den norska polisen är vanligen inte beväpnad men nu är man försedda med tung beväpning.  Även militären håller hög beredskap. Passtvång för inresa till Norge har införts. Utländska säkerhetsexperter tolkar den norska handläggningen av händelserna som att man blivit varse hotet sent, bl.a. tyder den i hast påkallade presskonferensen på det. 

http://www.dn.se/nyheter/varlden/pst-terrorgrupp-pa-vag-fran-syrien-till-norge/

[Carpinus]
0

#1  Uppenbarligen finns gruppen "redan återvända" bland dem som  polisen undersöker.

http://www.expressen.se/nyheter/hemvandande-fran-syrien-undersoks/

[Jimmy.L]
1

Även i Sverige finns det människor som har stridit i Afrika och i Syrien som Säpo håller koll på. Samtidigt är det svårt att hålla koll på dessa och vad dom vill. Isis är ett bra exempel som har tagit kontroll över vissa delar av Irak har många nordiska frivilliga.

[Carpinus]
1

#6 Det är bl.a. därför jag tycker att inställningen från den svenska säkerhetstjänsten att Sverige "inte berörs" är lite gåtfull, och att man behåller den (förhöjda) hotnivå man haft sedan 2010.

Nordiska återvändare lär känna varandra, oavsett varifrån de kommer. På Säkerhetspolisens hemsida kan man läsa: "Genom att hundratals personer från olika europeiska länder har rest till Syrien för att strida har nya kontakter och bekantskaper skapats. Ett tänkbart framtida terrorattentat kan mycket väl planeras och genomföras av personer från olika länder i Europa som har lärt känna varandra i Syrien."

http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2014-06-13-reflektioner-om-al-qaidainspirerat-resande-till-syrien.html

[Jimmy.L]
2

#7 Samtidigt ska inte säpo skylta med att man har koll på dessa personer det kan leda till att jobbet blir svårare att ha koll på dom.

[Carpinus]
1

#8 Absolut, men det har kanske inget samband med hotnivån? Hotnivån är ju "säkerhetsläget" generellt, utan att gå in på detalj vad SÄPO jobbar med. Om en grupp människor som skaffat erfarenhet och inspiration i Syrien till vissa delar lamslår ett grannland så tycker man ju att en viss officiell höjning av beredskapen  hos oss vore motiverad. Inte för att skapa oro, utan för att visa allvaret i situationen.

[Carpinus]
1

Den tidigare operativ chefen för den danska säkerhetstjänsten kritiserar den norska handläggningen av terroristhotet.

"Det är möjligt att hotet försatt Norge i ett chocktillstånd och det är det som terroristerna önskar, att de ska bli fruktade och att folk tror att de kan slå till när som helst", säger han.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/polisens-agerande-en-seger-for-terroristerna/

[Carpinus]
1

En man som försökte smuggla in tolv syrianer till Norge greps sent igår vid Svinesund.

"Vi plukket opp en bil med en syrisk sjåfør som hevdet han hadde plukket opp 12 andre syrere i Sverige. Det er ting som tyder på at det ikke stemmer, og at vedkommende forsøkte å smugle de inn i landet", säger en operationsledare till VG.

Kanske inte världens bäst valda tidpunkt att försöka smuggla in några från Syrien till Norge just nu?

Humbugg
0

Norge överdrev som ett försök att plåstra om såren för Utöya, på samma sätt som Sverige gjorde under svininfluensahysterin år 2009. Norge ville även visa att de kan "försvara" sig och att de "ser" saker som vi andra inte ser. Däremot gör det inte befolkningen lugnare att stänga gränser, stänga offentliga byggnader och låta alla poliser gå med automatvapen, detta skapar snarare skräck och är ett sätt för staten att dämpa sin egen rädsla. Norge har nu visat att terroristerna har vunnit.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

kamera0710
0

Jag kommer lite grann att tänka på Jan Guillou, som på 80-talet tog in på ett hotell i Oslo utan förbokning. Där bodde, utan hans vetskap, också en israelisk delegation. När norska säkerhetspolisen såg denne palestinaaktivist blev det tydligen full cirkus. Jag gapskrattade rakt ut när han berättade att han gick och studerade damunderkläder för att driva lite med dem. Med den utrustning polisen hade då var det tydligen inte så lätt att smälta in på ett sådant ställe…

[Jimmy.L]
3

#12 Så du har tagit del av den norska säkerhetspolisens grund till förhöjd hotbild.Vill du dela med dig hur hotet såg ut?

olaka
1

En obehaglig våg av högerextremism går genom Norge där man kollektivt besyller muslimer för hoten. Konstigt att man inte gjorde samma sak 2009, och beskyllde alla rågblonda lusekoftabeklädda norrmän…

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/terrorhets-drabbar-oslos-muslimer_3782150.svd

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
3

#15 högst olyckligt att man gör så och jag hoppas media och allmänheten inser att alla muslimer är inte terrorister utan endast ett fåtal. Men du får inte glömma bort att det finns en liten del som åker ner till Syrien för att slåss och är ett hot mot säkerheten inte bara i Norge utan här med. Det är dom man måste komma åt som rekryterar nya ungdomar till dessa grupperingar.

Humbugg
0

#14: Att inte kunna se att det är en överdrift är en bedrift i sig :)

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[Jimmy.L]
2

#17 Nej det finns säkert skäl till att man höjde säkerheten det har uttalas hot mot Norge från extremister.

olaka
3

#16 Åker alla Syrienfrivilliga ner till islamistiska organisationer? I början av kriget fanns det väl även mer sekulärt motstånd, men det har kanske helt försvunnit mellan två större grupper. Visst är det problematiskt med återvändande krigsveteraner. De nazister som strider i Ukraina är jag väldigt orolig över, eftersom vi där har exempel på att såna har tokat ur förr, närmare bestämt Jackie Arklöv.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
3

#19 Lite olika men ca ett 50-tal åker ner och strider för en rad olika grupper som Strider mot regeringsstyrkorna. Jag är mer orolig över dom som åker ner till Syrien och strider när dom kommer hem så letar dom upp ungdomar och får dom att åka ner och strida.

[Carpinus]
3

#19 "Det goda hatet" on tour? Hur mycket jag än avskyr de nazister som sägs vara legoknektar i Ukraina och hur lite jag förstår dem så ser jag dem som farliga som enskilda individer, vilket är illa nog.  Den grupp som sägs hota Norge är vad som framskymtat organiserad och med syfte att åstadkomma största möjliga skada i grannlandet och mot dess befolkning. Något motsvarande hot har inte hörts från Ukrainasvenskarna vad jag vet. Det är därför rätt trist att du ideligen återkommer till sandlådejargong av typ "titta på dem då!" Känner du aldrig någon oro för vad som verkade vara under uppsegling i Norge, och kan du i så fall inte uttrycka den, utan att blanda in nazister, fascister och deras mormor?  Du har gjort två inlägg som båda pekar åt annat håll - är det något slags partilinje du företräder? Trots allt är ju rubriken på tråden "terrorhotet i Norge"…

olaka
2

#20 Vad jag menade är att man kanske inte ska dra likhetstecken mellan att åka ner till Syrien och strida mot Assad å ena sidan och vara islamist å andra, men sannolikt är det så att det finns en stark korrelation, idiotiska motiv tycks tyvärr ofta lockande.