Fi saboterar andra partiers valaffischer
I en ny kampanj så sätter Feministiskt initiativ rosa glasögon på andra parters politiker.
http://omni.se/topic/4baac86a-194a-4773-b54f-8c05c745cef3/09c9a5c3-d4e7-4762-b686-febabd8f6e1e
Saboterar kanske är att ta i. Affischerna blev ju mycket gladare.😎
"– Det är en liten opinionsyttring med glimten i ögat, säger talespersonen Gudrun Schyman."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det är beklämmande att detta parti, som skulle kunna vara till verklig nytta, gång på gång skjuter sig i foten med totala tramsigheter.

#2 Tja, det är ju inte lätt för ett litet parti att få uppmärksamhet. Kanske skulle deras potential till att göra "verklig nytta" inte finnas om de inte skulle skapat en hel del kontrovers, och i så fall håller inte ditt resonemang.
Angående "sabotage", vad säger de drabbade? Är det något parti som tagit illa vid sig av tilltaget?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jag hoppas att detta blir polisanmält av dom andra partierna. Att Fi skyller ifrån sig att man inte har råd att skaffa egna affischer är löjligt.
Detta kan leda till att Fi själva får sina affischer nerrivna, sönder klottrade.
Jag tror det vore totalt osmart om de "drabbade" partierna polisanmälde det här. Det bästa de kan göra är att ta det med en smula humor.
Och Fi har ju inte saboterat eller förstört, bara förskönat en aning…😇
Man har en poäng med de rosa glasögonen:
"Vi har satt rosa glasögon på de andra partierna valaffischer med uppmaningen ”Låt dem sitta kvar efter valet också” för att visa på att deras löften om mänskliga rättigheter och jämställdhet förpliktigar. Och att det är därför vi ska sätta feministerna på plats i maktens rum. Feministiskt initiativ behövs där, oavsett vilka partier som bildar majoritet eller regering. Vi ser till att ord blir till handling, eftersom vi sätter jämställdhet och jämlikhet högst upp på dagordningen."
#3: Nu förstår jag inte alls ditt resonemang. Uppmärksamhet borde väl ett parti locka till sig genom argumentation och med sina ståndpunkter, inte genom att begå löjliga småbrott och sedan försöka skämta bort det på ett gulligt vis? Det sista är för övrigt mer stötande än det första.
Genom detta tramsande har de i alla fall fått minst en potentiell väljare att definitivt bestämma sig för att lägga in röst på annat håll.

#7 "Uppmärksamhet borde väl ett parti locka till sig genom argumentation och med sina ståndpunkter, inte genom att begå löjliga småbrott och sedan försöka skämta bort det på ett gulligt vis?"
Ja absolut. Jag talade inte alls om hur världen "borde vara" utan bara om hur den är.
#5 Tycker du det är okej då att dessa bilder klistras på F:s valaffischer?
Om man skulle ut och måla spritflaskor och brända pengar på Fi valaffischer 😃.

#9 Tycker du det är ett jämförbart angrepp? (Att måla en nykter alkoholist jonglerande vodka-flaskor iklädd raffset, jämfört med att tejpa på ett par rosa glasögon)
Annars behöver du kanske en bättre jämförelse. Till exempel att ett parti som går till val på att ha ordning och reda sätter en sopkvast i handen på de andra, det tycker jag vore ungefär lika bra/dåligt.
Som jag ser det finns det två principiella skillnader mellan ditt exempel och det vi talar om:
1. Uppenbarligen är din bild ett större övertramp än något seriöst parti skulle komma undan med att ha ens i egna kampanjer. (Det här är en så uppenbar och avgörande skillnad att det förvånar mig att du inte verkar ha insett den själv)
2. Fi's kampanj fokuserar på hur de vill att de andra ska vara snarare än på att smutskasta dem för vilka de är eller har varit.

#10 Det där är (som sagt) en så usel jämförelse att det är svårt att förklara utan att det blir löjligt. Tänk så här: Glasögonen har inte målats på för att undergräva de andra partierna genom att förknippa dem med rosa glasögon, eller hur?
Ett bättre exempel vore kanske att moderaterna satte dit små sedelbuntar som det stod "jobbskatteavdrag" på för att visa att deras skattesänkningar gynnar alla, eller något sådant. Till och med att de satte på Gudrun en liten moderat-pin eller gav henne en "jag älskar att äga"-tröja vore betydligt bättre liknelser.
#12 Nej det är det inte! Att Fi inte kan skilja på mitt och ditt tycks vara ett stort problem. Vänstern har svårt att hålla sig borta från skadegörelse.
#11 För det första folk har redan klistrat på sådana bilder på affischerna. För det andra tycker jag du ska läsa det jag skrev jag har aldrig påstått att det är okej. För det tredje sluta upp med att ta dom som förstör valaffischer bakom ryggen så himla tråkigt att se skadegörelse som nerrivna affischer, klotter och annat på dom.

#14 "För det första folk har redan klistrat på sådana bilder på affischerna."
Jaha.
"För det andra tycker jag du ska läsa det jag skrev jag har aldrig påstått att det är okej."
Öhh, har jag påstått att du påstått att det är OK 🤔?
Jag påpekade bara bristerna i din liknelse, de gäller oavsett vad du tycker om det.
"För det tredje sluta upp med att ta dom som förstör valaffischer bakom ryggen så himla tråkigt att se skadegörelse som nerrivna affischer, klotter och annat på dom."
Vänta nu, har jag sagt att jag tycker något av det är OK? 🤦♂️Vad snackar du om egentligen?
Ironiskt att du först (felaktigt) antyder att jag anklagat dig för att rättfärdiga tilltaget, och sedan (felaktigt) anklagar mig för att rättfärdiga det i ett och samma inlägg. Det är som att du gör en parodi på ditt eget inlägg 😜.
#15 Sluta nu va och skyll ifrån dig 😜 😜
Är inte det dina ord
2. Fi's kampanj fokuserar på hur de vill att de andra ska vara snarare än på att smutskasta dem för vilka de är eller har varit.
Det är ingen kampanj utan skadegörelse på andra partiers valaffischer du och Fi försöker dölja vad det egentligen är.

#16 "Det är ingen kampanj utan skadegörelse på andra partiers valaffischer"
Jaha, byt ut det mot "Fi's skadegörelse" då om du föredrar det.
Det ändrar inte det faktum att du hade skrattretande fel i allt du skrev om mig, och det tror jag alla kan se.
"du och Fi försöker dölja vad det egentligen är"
Jag har inte försökt dölja något, håll mig ute ur dina konspirationsteorier är du snäll.
#17 Är du som sysslar med konspirationsteorier när du inte läser vad jag skriver.
Folkpartier på lokal nivå någonstans funderade på att polisanmäla. Källa: Sista meningen i Aftonbladets artikel.
Nu finns ju inte jag på någon valaffisch (vilket ju Sverige kan skatta sig lyckligt för) men jag hade inte velat att någon satte varken rosa eller bruna glasögon på mig för att påvisa hur de ville att jag skulle se deras verklighet, jag föredrar att själv få välja hur jag skall se min verklighet. Det gör säkert de olika partierna som lagt pengar på valaffischerna också, till skillnad från Fi som inte har pengar att lägga på affischer (enligt samma länk som ovan).
Sen kan jag tycka att det finns värre saker att hetsa upp sig för än det här i mitt tycker barnsliga påfundet som jag inte tror får någon som helst påverkan.
mvh Martin
Principiellt fel av Fi att göra detta, men inte heller jag hetsar upp mig.
Men om man tänker ett steg till, att det skulle bli vanligt förekommande bland alla partier att göra på liknande sätt. Det finns mao lite allvarligare risker med sådana här upptåg.
Lika bra att förbjuda nedskräpning längs vägar och andra ställen med valafficher. Särskilt de som placeras där de kan dra bilförares uppmärksamheten från trafiken.
Värd för Pensionärer
"Om det är Fi som sätter upp rosa glasögon, antar jag d är SvP som klottrar hitlermustascher för att visa att partierna stjäl deras politik?" Från twitter…
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#21 Det är väl ändå att komma med konspirationsteorier. Jag såg Moderaternas valaffischer nerrivna på Strömbron i Stockholm dom ända som satt uppe var socialdemokraternas affischer. Här hemma har man rykt upp M, Fp KD affischer vid en väg men V, S och MP har man inte rört vilket av dom rödgröna ska vi lägga skulden på? Jag tror snarare det är ungdomar som håller på och klottrar och tar bort valaffischer eller en liten klick som inte gillar den politik som förs bland dessa partier.
Det var liksom menat som ett skämt…
I Arvika kan man inte sabba Vänsterpartiets affischer, för vi valde att skita i att förfula stan till ingen nytta och ger 22 000 till kyrkans hjälpsändning till Rumänien istället. Win win!
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Här i stan har F! satt upp valreklam på statyer. Det är väl ändå skadegörelse.
Vilken betydelse har valafficherna?
Hur många påverkas av dem och röstar på ett visst parti på grund av dem?
Och om folk väljer parti efter valafficher vad säger det då om dessa människor?
Värd för Pensionärer
Måste det inte vara permanent på nåt sätt för att det ska räknas som skadegörelse, typ fastklistrat el dyl? Nedskräpning kanske?
#26 Dom har klistrat klistermärken och satt dit hattar med partiets logga.
Bara lumpna kräk saboterar yttrandefriheten.
Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere