Äldrevård i Danmark
Gårdagens NST/HD hade en underbar artikel om ett danskt hem för äldre - hemmet kallas "Lotte".
Hemmet, ursprungligen ett privathem från 1898, leds av Thyra Frank. När hon tog över fick personalen själva skriva ner hur de ville ha det. Detta blev sedan hennes manual. Man brände uniformerna, stängde personalrummet och har inga datorer. På Lotte ska personalen inte sitta framför datorer på kontor - man ska vara med de boende.
Man gör ofta resor, och varje år en längre - till London, Turkiet, Västindien. De gamla får själva välja färg på sina rum, och ta med de möbler de vill - och ha med sina husdjur. Nästan ingen tar sömntabletter - lite pianomusik på kvällen och portvin sover man bra på.
Personalen har Danmarks lägsta sjukfrånvaro och man har aldrig haft en arbetsskada. Man vägrar konsekvent att delta i kommunens alla "projekt" - "vi har inte tid med projekt, vi ska sköta de gamla".
Några citat ur artikeln:
"Här äter, röker, älskar och dricker vi ihjäl oss"
"Personalen är "hearthuntade"
"Du brukar ju inte betala för maten när du kommer hem till far och mor, eller hur?" (Anhöriga som hälsar på får gratis lunch eller fika.)
----------------------------------------
I Danmark får man som gammal själv välja vilket vårdboende man vill söka sig till. En man från Sverige vill komma det - han får inte ta ett glas vin där han bor nu…
Så underbart det kan bli när människor förstår vad syftet med deras arbete är!
Ja, jag tror att Thyra Frank var och pratade på Folkpartiets riksmöte för att berätta mer om hur det fungerar där.
Det är viktigt att behandla alla människor med respekt - jag menar, äldre blir ofta bemötta som barn, och det är verkligen inte okej. Man har fått välja själv i hela mitt liv - inte ska man behöva sluta med det för att man blir gammal??
Jag blev riktigt glad då jag läste den här artikeln!
Sen finns det mycket intressanta detaljer - som den om kommunens projekt…
Det känner jag till från andra arbetsplatser - att man lägger så mycket arbetstid på saker som inte har ett dugg med kärnverksamheten att göra. Ofta motiverar man det med att det är bra för personalen - men Thyra Frank verkar ha personal som trivs alldeles utmärkt!

Jag läste också den artikeln och gladdes över att se att det faktiskt finns äldreomsorg för människor.
// staffan

För 15 år sedan så gjorde jag en rundresa i Danmark och tittade på äldreboenden och det var en fantastiks resa. Det fans en sån värme på alla hemmen det var en rättighet att bli gammal i Danmark. Bara en sådan sak som utrymmet i Sverige, vi ritade (och ritar troligen fortfarande) korridorer men enmans rum, små lägenheter som kunde möbleras med max en 90 säng. Då på början av niotalet så införde vi att en "lägenhet" /korridor skulle vara för par, men dom flesta var enkelrum.
I dom hem som jag var i, i Danmark där var lägenheterna stora och förutsatte inte skilsmässa vid ålderns höst.
Jag har sett många ålderdomshem både på ritning och i verkligheten och skillnaden mellan Danmark och Sverige var och är säkert fortfarande enorm. Dom dagrum som vi har, det är ju bara förvaringsplatser, det är ju mycket sjukhus känsla när man kommer in i ett svenskt äldreboende.

Låter som en dröm. I Stockholm finns nu ingen som helst möjlighet komma till äldreboende, förrän du är helt dement eller på annat sätt helt ett komplett vårdfall. Är du bara allmänt smågaggig och har svårt att röra dig, är det en fråga för hemtjänst och - vad som nu betonas - de anhöriga.

Vilket underbart ställe! Där vill jag bo när jag blir gammal!
JA Jag också!
UNDERBART!!
Här i Sverige delar vi på par som har varit gifta i åratal. Det är långt ifrån självklart att vi får tillbringa våra sista år tillsammans.
Husdjur får inte förekomma Hu vad trist!
Vi skulle säkert också få ner sjukskrivningarna om vi följde deras exempel. Det behövs lite nytänkande och inte så lite.

Inte jag, jag ska leva på mina ungar som tack för att de kom till världen och hemma hos dem ska jag röka, dricka drinkar och tvinga med mig barnbarnen ut på runtresor;)