Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 1089 ggr
Visioner
10

Yttrandefrihet EXISTERAR

(Innan du läser det här så vill jag avvisa dig som är trångsynt och fördomsfull, jag uttrycker mig sällan om politik och jag har förståelse för förutfattade meningar som att jag är SD'e efter det du kommer läsa, MEN det är jag inte.)

Fokusera hur mycket ni vill på tabbar som partimedlemmar har gjort och då menar jag alla partier inte bara SD, fokusen jag väljer att lägga på är yttrandefrihet och invandringsfrågan. Jag hoppas att folk fokuserar mer på partiprogram än att ta ställning från denna skit i median. Det blir snarare patetiskt och nonchalant att dränka dem med den rasistiska skit som uppstått av ex-parti idioter. Jag skiter fullständigt i hur grova SD framstår i vissa ögon, yttrandefrihet är något som existerar i Sverige, det är inte acceptabelt beteende att hänga ut Åkesson eller SD/vilket parti som helst på det sätt som det görs i all media. Gillar ni inte partiet RÖSTA INTE PÅ DEM. Om man inte är rädd för att majoriteten ska kalla  dig ett ord som är så otroligt missuppfattat, förvrängt och slitet som "rasist" så kan man ge dem en hederlig chans och ta reda på vad SD's invandrings och välfärd-politik står för, sen kan man rösta hur man vill. Att SD vill sänka invandringen är såklart upprörande när man tänker på alla drabbade. Det skulle ju vara en dröm att hjälpa alla drabbade människor i världen, men hur i *elvette ska Sverige hjälpa så många drabbade när vi inte ens kan ta hand om våra 15000 undernärda pensionärer som svälter och tiggeriet på gatan det är ju inte bara jag som lagt märke till det eller? Jag förstår inte hur det går ihop. Bara för att jag tar upp frågan så är jag inte rasist, tvärtom jag tycker det är fel och det måste lösas.

Slutligen en fråga jag undrar över:

Om man är rasist och SD är det ända parti som vågar ta upp invandringsfrågan, då är det väl självklart att de idioterna ställer sig i det partiet. Kan det inte vara så att en del av den rasistiska bilden har målats upp just därför? Det är ju noll tolerans för rasism i partiet? Så fort någon uttalar sig eller agerar rasistiskt så får man söka sig till ett annat parti.

Uppskattar seriösa motargument och upplysningar.

olaka
9

Med risk för att jag upprepar mig:

Valet står inte mellan flyktingmottagande och gamla.

Alliansen med stöd av SD har genomfört skattesänkningar till de som har jobb, företag och feta plånböcker på 140 miljarder per år. De kostnadshöjningar som migrationsverket eskade för, som Reinfeldt höll presskonferenser om och som Åkesson osmakligt kallade för en julklapp är på 12 miljarder per år den närmaste mandatperioden. SD har tillsammans med regeringen sett till att den rikaste tiondelen har fått 25 ggr mer skattesänkningar än den fattigaste tiondelen.

Vi har råd med nysatsningar på välfärd och human flyktingpolitik även i oroliga tider, om vi väljer det framför bidrag till de rika.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

mwetterstrand
2

Vi har råd med nysatsningar på välfärd och human flyktingpolitik även i oroliga tider, om vi väljer det framför bidrag till de rika.

Och med bidrag till de rika menar du behålla mer av de pengar man tjänat?

mwetterstrand
4

Från 2012. Någon som vet hur samma jämförelse ser ut fram till idag?

Joppo
0

#3 Det vore intressant att se en nyare graf. Vet du om någon sådan existerar? Jag motsätter mig inte att ett lättat skattetryck kan generera högra skatteintäkter, men just denna graf ställer jag mig skeptisk till. Jag tror det döljer sig fler faktorer än just skattetrycket bakom ökningen. Försäljning av statlig egendom kanske?

Dock tycker jag att det är bra med en lite mer nyanserad debatt. Från vänsterhåll tycker jag oftast att man försöker ge sken av att högerns politik urholkar Sveriges skatteintäkter genom jobbskatteavdrag, RUT-bidrag mm. Dock förefaller det knappast vara fallet när man  studerar de reella siffrorna.

Schnauzertik
0

Problemet är att det verkar finnas olika sätt att beräkna detta och det utnyttjas av alla  partierna för deras egna syften.

Här finns en  som sträcker sig till 2013 där skattetrycket sägs vara 44,5 % av BNP och där man också kan se mera detaljer på närliggande sidor.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetrycket-historiskt/

Värd för Pensionärer

.m.m
2

Självaste statsministern säger att vi INTE har råd. Att vi måste ge mer till migration till kostnad av välfärden. Och det är nyuttalat. Det kan inte bli klarare än så?

På tal om bidrag, även postat i egen tråd för diskussion. Fortsätt gärna där: http://www.friatider.se/csn-inflyttningslan-till-invandrare-svenskar-studenter-blir-utan

Schnauzertik
2
mwetterstrand
0

Informationen på Ekonomifakta du länkat till bekräftar det som min postade bild visar. Inte så konstigt kanske eftersom det är en av använda källor.

mwetterstrand
0

Här är en annan länk som kanske kan få er att fundera på vänsterns raljerande rörande skattesänkningar och resurser till välfärden. Måns Wikstrand på Dagens Samhälle har djupdykt i effekterna av alliansens skattereformer.

Utdrag:

_Har jobbskatteavdraget gett mindre skatteintäkter till vården, skolan och omsorgen?
Nej.

Har skatteintäkterna vuxit trots skattesänkningarna?
De kommunala: Ja, mycket. De statliga: Ja, men marginellt._

Har den kommunala välfärdens resurser blivit mindre? Nej, de har blivit större.

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/rekordintaekter-till-vaelfaerden-7729

VildaVittra
2

#9 "Har den kommunala välfärdens resurser blivit mindre?

Nej, de har blivit större."

Tja, med tanke på att vi utförsäkrade får välja mellan att köpa ett par skor eller ett par byxor när båda går sönder, så vet vi ju var dom pengarna kommer ifrån…vårt lidande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mwetterstrand
0

Men "Hemrustningslån" finns ju. Diskutera sakfrågan istället för att kategoriskt avfärda det med hänvisning till vem som påstås ligga bakom sidan.

http://www.csn.se/hemutrustningslan/vanliga-fragor

mwetterstrand
0

Jag trodde pengarna kom från skattebetalarna, men jag kan vara felinformerad.

Fakta kvarstår. Den kommunala välfärdens resurser har ökat.

VildaVittra
3

#12 Och vad var jag innan jag blev sjuk? En människa med människovärde tillskillnad från nu (vilket din kommentar tyder på) som betalade skatt i nära på 25 år.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mwetterstrand
2

Jag har inte motsatt mig att du är sjuk eller människa eller skattebetalare. Jag har motsatt mig att pengarna kommer från ditt lidande.

Faktum kvarstår. Den kommunala välfärdens resurser har ökat även om du inte är nöjd med den ersättning du får som sjuk.

Schnauzertik
0

#8 Japp

#11 Gör jag i den andra tråden med samma upplägg

Värd för Pensionärer

mwetterstrand
0

Tack. Och jag håller i stort sett med. Det är rimligt att man erbjuds ett lån för att som flykting kunna skapa en skälig levnadsstandard.

olaka
1

Med bidrag till de rika så menar jag att den här regeringen har sänkt skatterna 20 ggr mer än vad man har satsat på skolan. När man presenterar ökningar i skatteintäkter kan det ju vara klädsamt att också skriva vad man använder det till.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

mwetterstrand
0

Tack, då har vi lite olika syn på vad bidrag faktiskt är.

mwetterstrand
1

olaka
1

Det är ju väldigt trubbiga siffror, den ingen av dem tar hänsyn till inflation eller befolkningsökning och "skatteintäkt"siffrorna minskar faktiskt om man tar hänsyn till dessa.(räknat per person och viktat med kpi) Den andra siffran tar inte hänsyn till fördelning mellan kommuner.

Det tar dessutom inte hänsyn till behov och till underlag, vad hade vi inte kunnat göra om vi hade haft ett styre som ville lägga lite mycket på skolan som på skattesänkningar.

mwetterstrand
0

Vad hade vi inte kunnat göra om vi hade haft ett styre som ville lägga lite mycket på skolan som på skattesänkningar.

Då hade den Svenska ekonomin förlamats och förvärrats med den ekonomiska krisen i europa. Då hade vi haft ännu mindre pengar att lägga på skolan.

olaka
1

Där tror vi väldigt olika!

mwetterstrand
1

Gott så, det får jag respektera.

olaka
0

Antingen det, eller så avgör vi det med Jujutsu. Det verkar vara det nya svart…

mwetterstrand
0

Eller så bjuder du på en skeptisk öl nästa gång jag besöker Volvo CE.

olaka
1

(Y)