Paolo tells it like it is
Att runt 30% skatt är hälften? Matematik verkar ju inte vara hans starka sida direkt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag och min arbetsgivare betalar mer eller mindre exakt 50% skatt på min lön. Du kan enkelt kontrollera skatt på arbete här:
#2 Jaha? Vad har det med saken att göra? Jag har också varit höginkomsttagare, men de flesta i detta land är inte det, så ska man inte ta det vanligaste förekommande som rättesnöre alternativt räkna ut en genomsnitt?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Klar man kan börja med skatterna om man tycker det.
Annars vill jag helst börja med inkomsterna.
Vi är alla produkter av arv, miljö och slump, den fria viljans bidrag är ytterst obetydligt (om den inte till och med bara är en illusion).
På vilka kriterier ska vi då motivera att det är rättvist med stora löneskillnader? Ska vi premieras pga arv, miljö och slump?
Värd för Pensionärer
Det har med saken att göra eftersom du påstod att Paolo inte kunde räkna. Jag har ingen aning om vad Paolo tjänar men betvivlar inte att han som egenföretagare betalar runt 50% i skatt på sitt eget arbete.
Enligt LO var medellönen för samtliga kvinnor och män, arbetare och tjänstemän, runt 29.100 kr 2012. Det ger en skatt på 43,4%. Det är lågt räknat eftersom siffrorna kommer från 2012. Idag är medellönen högre. Så jag tycker nog Paolo ligger närmare sanningen än du.
Vi är alla produkter av arv, miljö och slump, den fria viljans bidrag är ytterst obetydligt (om den inte till och med bara är en illusion).
Intressanta synpunkter. Antar att du läst Sam Harris - The illusion of free will?
Jag är inte överens med dig, eller Sam Harris, om att det fria viljan är obetydlig. Det är en rätt uppgiven syn på världen om alla dina ansträngningar vore förgäves.
#5 "Sverige har världens näst högsta skatter. Vi betalar nästan hälften av det vi tjänar i skatt. "
Räknas då inte låginkomsttagare som svenskar eller vad menar du på att han menar?
Du måste förstå att Paolo generaliserar. Jag är tveksam till att han med "Vi" avsåg samtliga svenska medborgare. Jag tror trots tuffa smällar han är väl medveten om att skattetryck regleras utifrån lön. Det hade naturligtvis varit mer korrekt om han skrivit "Vi betalar 32-65 % av det vi tjänar i skatt". Men räknat utifrån en medellön så betalar vi ju nästan hälften av det vi tjänar i skatt, eller hur?
#8 Medellönen i Sverige ligger på ca 24500 kr. Sedan när beskattas den nivån av inkomst med 50 %?
Ja jag har läst den men i detta fallet lutar jag mig mer mot ett antal filosofer.
Och det går trots allt att leva ett gott liv även med denna grundinställning
Vi har alla våra käpphästar och det skulle bli en alldeles för lång diskussion för att gå på djupet med detta.
Värd för Pensionärer
Vilken är din källa? Här är min. http://www.lo.se/start/lo_fakta/loner_manadslon_efter_klass_och_kon_ar_2012
Och även på en så låg nivå som 24500 kr är skatten på arbete 42,7%. D.v.s. närmare hälften än de 30% du ursprungligen basunerade ut.
Då får vi ta den diskussionen över en Whiskey nästa gång jag är på plats i Sunnerbohov. 👍
#11 Statistiska centralbyrån.
Vad har du för källa på den skatten? Jag kikade och fick det till 33,40%.
Kan du länka? Jag hittade ingenting på SCB som redovisar samtliga löntagare i Sverige.
Här är medlingsinstitutets lönestatistik för 2013. Medlingsinstitutet är den myndighet som ansvarar för Sveriges officiella lönestatistik.
Enligt dom är medellönen 30.600 kr.
Låter bra.
Värd för Pensionärer