Politik iFokus

Politik

Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 1342 ggr
Schnauzertik
14

Ser inte bra ut

Just nu ser de ut som de rödgröna blir större än alliansen men SD blir vågmästare.

Jag kan leva med både alliansregering eller rödgrön regering även om jag har preferenser.  Men SD som vågmästare känns trist får hoppas på en blocköverskridande överenskommelse så småningom om det preliminära resultatet står sig

Värd för Pensionärer

Anjelu
7

Men om en stor del av väljarna nu har röstat på SD ska då deras röst tystas menar du? Inte mycket till demokrati isåfall.

Geru
5

#1 Fast det skriver hon ju inte någonstans?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Anjelu
3

#2 "Men SD som vågmästare känns trist får hoppas på en blocköverskridande överenskommelse så småningom om det preliminära resultatet står sig" Tolkade ovanstående på det viset men om det inte var så TS menade så får hen gärna rätta mig.

Geru
6

#3 Det är ju inte att rösterna tystas? Hur i hela världen kan du få det till det? Dom är där inne, i riksdagen, där du antagligen vill att dom ska vara. Räcker inte det?

Du måste ju inte samarbeta med ett parti, eller hur? Eller måste Socialdemokraterna och Moderaterna samarbeta nu med?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Anjelu
2

Om ett blocköverskridande samarbete kommer till stånd så är detta med ett enda syfte. Att hindra SD från att få någon reell makt. Detta är något som övriga partier varit väldigt öppna med. Hindra. Tysta. Stänga ute. Isolera. Dessa är ord som brukar användas i diskussioner om SD i relation till övriga partier. Har du missat det? Då föreslår jag att du tittar på valfri valvaka nu. Då får du höra det i realtid.

Schnauzertik
12

Och varför ska säg 15% få hålla 85% som gisslan?

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
3

#0 Valet har nog blivit precis som jag trodde att det skulle bli - beroende på strömningarna i samhället. De politiska partierna och strömningarna i samhället står på kollision med varandra. Det har eg varit tydligt sedan länge. Många S-röstare röstade mot kärnkraften och mot EU,  Likadant var det inom KDS/KD. Centerns röster från den tiden och att C bytt lite fot i båda frågorna. En stor del av MP var från början vänsterväljare, men har gått långt åt höger - sängkammarprassel redan i preludierna till valet med partier ur alliansen. V är ett skattehöjarparti som vanliga arbetare helt enkelt inte orkar med. F står bra i enlighet med opinionen i skolfrågan men försvaret av dåliga friskolor ligger dem i fatet. De (F) försvarar ju företagsformen istället för att ta avstånd från dess avarter.

Alltså är det dålig fingertoppskänsla hos samtliga. Därför får SD röster även från kompisar till mig som är arbetare och där hela familjer röstat på V.

På lång sikt kommer många partier att upplösas och att det uppstår nya partier som ligger mer i linje med strömningarna i olika klasser i samhället - jag tror att det är oundvikligt.

På kort sikt så kommer det att bli lite oroligt, men det blir uppgörelser över blockgränserna mellan t ex MP/C och S men det kommer inte att fungera i längden.  Tror knappast att SD kommer att låta S/MP/V få igenom en budget och hur i hela friden skall det se ut om inte Alliansen röstar emot?

Att gå till omval tror jag inte på - det kommer bara att peka på att de andra partierna inte kan hantera kriser -och så växer SD… Risken för att i en större kris förlora underlag och att flera partier (V/KD/C/Fp) riskerar att utplånas…

Lockelsen till att sitta vid maktens köttgrytor har sin egen regi…

JonasDuregard
8

#1 Du har en väldigt underlig inställning till representativ demokrati.

#5 "Om ett blocköverskridande samarbete kommer till stånd så är detta med ett enda syfte. Att hindra SD från att få någon reell makt."

Vad hade varit en mer naturlig regeringsbildning menar du?

Schnauzertik
2

Jag instämmer med dig i det mesta.

Hoppas att C eller Fp  efter en tid när de känner att de anständigtvis kan sluter någon form av överenskommelse med S/MP.

Värd för Pensionärer

Geru
7

#5 Men seriöst nu, har du ingen koll på hur det fungerar? Det är helt i sann demokratisk ordning att partierna avstår från de som dom vill. Dom har ett ex-antal röster, räcker inte det? Dom är invalda, dom använder och får använda sin demokratiska rättighet, vad mer kan du vilja? Att dom andra partierna ska rösta igenom SD's agenda?

-Stephen Hawking

Bagtjesen
2

#6 Det kommer inte att fungera så att 15% håller 85% som gisslan.  De 85% har sitt eget val - av vad vilken annan anledning har de annars de ställt upp i valet? - Och vad gäller V/MP/S så återstår att se om V kommer att acceptera att stå utanför en regering - jag tror att V kommer att gå under den här gången om de inte får regeringsposter (som S absolut inte vill ge dem). V har ju fungerat av och till som det enda stödet för S när dessa varit i minoritet. MP är lite av maktens vindflöjlar.

Jag tror inte att dagens väljare kommer att liksom V stå i kulisserna i 75 år och vänta. V har åkt på en "outing" under dessa år, som jag inte tror att något annat parti kommer att genomlida, särskilt inte SD - Alla vet mer om spelteori numera och om drag och motdrag så SD kommer inte att bli ett nytt V (fast då till höger).

Schnauzertik
1

#11 Kanske.

Vi får se hur mycket prestigen spelar in.

Nu är det natti, natti för mig

Värd för Pensionärer

RobinEH
5

Än så länge ser det bra ut med F! under spärren.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

VildaVittra
5

Det ser väl bra ut? Äntligen kommer alliansen att sluta ha sitt järngrepp över de svaga i samhället?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bagtjesen
2

#14 Du har ingen aning om hur det här går - det har nog nästan ingen - inte ens partierna - det kan mycket väl bli S/M eller S/Fp/C, eller C/MP/Fp i minoritetsstyre. Och, hur har S fungerat som de svagas beskyddare i samhället genom tiderna - jag tror att det partiet tog slut runt 1970 efter Tage Erlander, och S visar ofta i kommunalpolitiken att de inte har några social ambitioner - "Tyvärr det finns inga pengar" - har fått höra det flera ggr när det gäller äldre anhöriga, och då skall man veta att det gällt lagstadgade rättigheter. MP ligger ofta till höger om C och Fp, så vad det blir av detta… Sosarna är njugga mot V för att de vet  att om de öppnar dörrarna ditåt, och V får ansvar och kanske slutar med sin öka skatternapolitik, så kommer S att tappa stort till V så småningom, och får inte V utrymme med S och MP så kommer V att utplånas…

mwetterstrand
2

Jag hoppas att en stark blocköverskridande regering S+M inte är uteslutet? Hade inte det kunnat vara det bästa för att isolera extremisterna på båda kanterna?

Schnauzertik
1

Har hunnit fundera lite nu. Jag har tidigare gjort jobb som innefattade framtidsanalys så jag tog och plottade lite snabbt o slarvigt.

På kort sikt tror jag inte att det kommer några riktigt stora förändringar (trenderna har inte nått stormstyrka ännu) utan man kommer att hitta former för ett samarbete.

På längre sikt (kanske 20år) kan man se flera möjliga men rätt olika scenarier.

Gemensamt för dem är  att med bland annat dagens snabba informationsspridning måste partierna utvecklas och anpassa sig  eller gå under. Partierna måste tillgodose medborgarnas intresse mer än vad som sker idag.

En möjlig utveckling kan vara en ökad fokusering på ideologi hos partierna, det har varit på nedgång och nästan borta hos många men det syns tecken på att det kan vara på väg tillbaka så sakta.

En annan punkt, demokratin kommer att utvecklas och göras modern, det finns ett ökande tryck på detta.

Detta är bara ett axplock, jag tänker inte skriva någon roman här eftersom jag inte har gjort mer än en ansats till analys.

Värd för Pensionärer

JonasDuregard
0

#17 "Framtidsanalys"? Spår du med kaffesump? 🙂

Schnauzertik
1

Inte riktigt. Framtiden gör avtryck i nuet. Det handlar mycket om att se trenderna, värdera dem och bygga scenarier.

Läste en 10p kurs för att få lite mer ordning på det.

Värd för Pensionärer

JonasDuregard
0

Okej, som en slags verklighetens Hari Seldon då. Kaffesumpen fungerar nog ungefär lika bra.

Schnauzertik
1

Ja! Fast Seldon var mycket exaktare och mer detaljerad. Och han såg också mycket längre in i framtiden.

Men om jag får säga det själv har det funnits en hel del som har stämt i scenarierna när man så småningom  har kunnat stämma av mot verkligheten.

Värd för Pensionärer

JonasDuregard
2

#21 "Men om jag får säga det själv har det funnits en hel del som har stämt i scenarierna när man så småningom  har kunnat stämma av mot verkligheten."

Ja, självfallet. Det vore en total statistisk anomali om inget av det hade stämt, speciellt om du skriver så vaga saker som ovan.

Sedan ska vi inte tala om den uppenbara risken för konfirmeringsbias…

Schnauzertik
1

Säkert kan det ibland vara så men i de uppdrag jag haft har kunden varit nöjd, men där har det varit lite mer detaljerade saker.

Som jag skrev var detta ovan bara ett snabbt och slarvigt försök.

Det är skillnad på att ägna 15 minuter eller månader åt något

Värd för Pensionärer