Politik iFokus

Politik

Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 952 ggr
Schnauzertik
1

Vad händer nu?

Får Löfven ihop en regering som godkänns av riksdagen?

Får han igenom sin budget?

Blir denna regering handlingskraftig?

Kommer den att sitta kvar alla 4 åren?

Nån som vill spekulera?

Värd för Pensionärer

Tjeja
1

Jag har ingen aning! Men jag tycker han sviker de röda väljarna fruktansvärt när  han vänder V ryggen!!! 😟

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Geru
3

Jag vet inte. Det är väl den bästa analysen av situationen jag är kvalificerad att ge. Det känns som om alla politiker, i alla blocken är tjurskalliga och lagom efterblivna, och att ingen har ett intresse att hjälpa Sverige över huvud taget, blåa som röda.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Inkanyezi
0

Jag misstänker att planen är ett samarbete över blockgränserna, eftersom annat skulle kunna leda till problem. Att säga nej öppet till V i det här läget är närmast en inbjudan till mittenpartierna.

Geru
0

#3 Jo, det hoppas jag på. Men frågan är om dom blåa verkligen kommer göra det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Schnauzertik
0

Ja någon sort samarbete över blocken verkar vara målet.

Man kan fundera över om det lyckas. Min gissning är att det gör det.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
3

Löfven får i hop en regering med svag majoritet. Om några månader lägger han fram en budget som SD eller V fäller. Socialdemokraterna utlyser nyval. Moderaterna är försvagade på grund av att Reinfeldt och Borg är "lame ducks" och  FP, C och KD hugger varandra i strupen för att  vara största Alliansparti. Socialdemokraterna vinner jordskredsseger. SD blir näst största parti. Ungefär så.

Schnauzertik
1

Här kommer min uppskattning av sannolikheter

Får Löfven ihop en regering som godkänns av riksdagen?   90% troligt

Får han igenom sin budget?   70% troligt

Blir denna regering handlingskraftig?   40% troligt

Kommer den att sitta kvar alla 4 åren?   50% troligt, men det innebär inte att det behöver bli nyval utan en annan regeringssammansättning kan göras.

Nyval under mandatperioden 20% troligt Vi har inte haft nyval sen 1958

Medborgarna har röstat och det är nu upp till politikerna att leverera, att komma och säga det här blev fel ni måste rösta om känns inte rätt.

Värd för Pensionärer

Joppo
0

Jag har en fråga som är relaterad till trådens ämne. Tänk er följande scenario:

Löfvén får ihop någon slags regereringsbildning som godkänns av riksdagen, men han lyckas inte få igenom sin budget i budget senare i år. Om jag förstått det hela rätt kommer då ett nytt val att hållas. Ponera då att valresultatet blir ungefär detsamma och när Löfvén lägger fram sin  budget igen så går den samma öde till mötes som förra gången, dvs den röstas ner.

Vad händer då? Kan denna procedur pågå hur länge som helst eller finns det någon slags begränsning hur många nyval som kan utlysas? Jag menar, någon måste ju styra Sverige samt även se till att det finns någon slags budget att förhålla sig till. Om budgeten hela tiden röstas ner så finns det ju ingen budget att förhålla sig till, vilket förefaller som ett rätt dåligt scenario.

Geru
0

#8 Vet inte. Dom får man-up och ta tag i saker. Tämligen övertygad om att en gymnasium elev skulle kunna göra en godkänd statsbudget.

-Stephen Hawking