Livrädd?
Jag skulle vara livrädd om jag var politiker. – Varför?
13 % SD – 87 % övriga.
– Vad döljer dessa konkreta siffror?
Det konstateras stolt att vi är 87 % som inte tycker som Ni. – Vad är Ni? – Ni som hatar etablissemanget, föraktar politiker och är rasister! – Vilken fullständigt idiotisk generalisering och ett häpnadsväckande klumpigt försök att omvandla misslyckandet till något positivt. 800 000 medborgare stämmer givetvis inte in på detta. Den hårda kärnan i SD gör. En jättemajoritet av SDs väljare är helt enkelt oroade människor. – Har Ni fortfarande inte lärt Er att den här typen av kampanjande inte fungerar utan bara spär bara på irritationen och oron?
– Det krävs mycket för att en oroad väljare ska gå så långt att man röstar på SD. – Den här gången ”bara” 13 %.
– Mörkertalet i de 87 % som är oroade på samma sätt som de inom de 13 % är stort. – 10, 20, 30,40 %? Har ingen aning men att det stort är uppenbart.
– Vad händer i näst val? – Ska Er inkompetens fördubbla SD en gång till?
En del journalister har börjat inse att utvecklingen måste hejdas. Sluta ignorera invandringens och integrationens problem bara för att de är obekväma. Vi medborgare lever i verkligheten och tål sanningen – gör Ni? Vi vill vända utvecklingen så att vi kan se mer positivt på framtiden – vill Ni?
Hade jag varit politiker hade jag varit livrädd för tänkbara framtida scenarion. Ni har möjligheter att vända skutan innan den går på grund. – Gör det då!
För det första tror jag att politikerna är livrädda!
För det andra tror jag inte att 13% av befolkningen på allvar är så inskränkta att de verkligen tror att SD har någon lösning på någonting, det är nog snarare proteströster bakom.
Man skall ju tänka på att en röst på SD innebär mer än en röst för begränsad invandring. Det innebär en röst på ett parti med företrädare som hotar sina meningsmotståndare, springer med järnrör på stan, anser att konstnärer skall sitta i fängelse, förnekar förintelsen o s v. Det är så fascister beter sig.
Detta tror jag de flesta begriper.
– Den intressantaste frågan borde vara varför folk proteströstar?
Jag begriper inte varför ingen bryr sig. – Hur ska vi kunna reda ut den här soppan om vi inte ens tar reda på varför SD har gått från att vara ett parti i marginalen till 13 %.
Att adressera orsakerna och debattera objektiv måste väl vara bättre än det som pågått de senaste åren och som uppenbart inte fungerat.
#1 ”Man skall ju tänka på att en röst på SD innebär mer än en röst för begränsad invandring. Det innebär en röst på ett parti med företrädare som hotar sina meningsmotståndare, springer med järnrör på stan, anser att konstnärer skall sitta i fängelse, förnekar förintelsen o s v. Det är så fascister beter sig. Detta tror jag de flesta begriper.”😴
Det där vet vi men att upprepa samma sak gång på gång – löser det problemen? Media och partierna vill ju inte ens med tång och handskar komma i närheten av problemen, integration och invandring. I Sverige finns inte den typ av fattigdom som är det vanligaste skälet för ökat stöd till extremism, oavsett färg. Grekland och Gyllene Gryning är ett bra exempel. Så vi borde ha ganska bra förutsättningar att fixa det här - eller hur? Till att börja måste etablissemanget sluta att tvinga väljarna åt SDs håll. – Nu ska jag ta i ordentligt och hävda att det är etablissemanget som skapat SD, inte partiet, men dess framgångar!🤪
De som röstat på SD består av en väldigt liten del rasister som mer eller mindre är förlorade. En avsevärt större del är smygrasister som sväljer att ”det är invandringens fel”, ”det kostar en massa pengar” osv. Denna grupp är absolut omvändbar. Den stora majoriteten är däremot helt enkelt oroade medborgare. En oro som kan dämpas med adekvat information och handling.
Vid nyval eller nästa ordinarie val kommer den politiska kartan att återgå till det mer normala. – Om nu inte våra politiker är så rädda för media att de senaste årens vansinne fortsätter!
SD har en övertro på sitt stöd och tror sig kunna växa rejält. – Glöm det! Jag och de flesta som använt Er för att proteströsta har nått syftet att röra om i grytan, skapa lite kaos och ge hela etablissemanget en ordentlig örfil. Jag har aldrig gillat vare sig Er ideologi eller hur Ni vill nå Era mål men Ni har vid detta unika tillfälle varit användbara.