Politik iFokus

Politik

Etikettom-ifokus-och-sajten
Läst 1605 ggr
[Fisken 50+]
10

Islam & Kristendom!

Att försöka integrera muslimska och kristna kulturer är fullständigt meningslöst. De är så fundamentalt olika att det nästan inte finns några beröringspunkter.

Läs gärna på http://islam.se/ för bättre kännedom och förståelse för muslimer, deras sätt att tänka och dra egna slutsatser.

Jag har försökt att förutsättningslöst kika på omvärlden och läsa in mig på sådant jag inte vetat så mycket om. Resultatet blev inte det förväntade utan min oro över utvecklingen i Sverige har istället ökat.

I debatten har vi en dominerande sida som bland annat hävdar att det "mångkulturella" har byggt upp vårt land. Det är riktigt men har inget direkt med Islam att göra. - Varför förnekar Ni att Islam är ett nytt och främmande inslag i Sverige? - Ni hojtar vilt om mänskliga rättigheter men bryr Er inte om att många muslimska samhällen bryter mot dessa. - Tycker Ni verkligen att en kvinnosyn som bygger på mycket gamla texter och inte förändrats på hundratals är i sin ordning? Den är ju inte precis vad vi eftersträvar här i Sverige. - Vad indikerar muslimska företrädares slingrande gällande "så kallad 'radikalisering' bland svenska muslimer"? - Ni låtsas inte om att 1400 års käbbel mellan Shia och Sunni kan medföra problem även här! Det är väl ingen större mening att fortsätta uppräkningen då Ni uppenbart inte bryr Er utan kommer att fortsätta skrikandet.

En av de saker som är mycket främmande i Sverige är att, låta mer eller mindre, allt i livet bokstavligen styras med hänvisning till heliga texter. Att allt går att försvara i religionens namn, den enda sanna religionen. - Hur kan Ni ens i Er vildaste fantasi få för Er att muslimer kommer att anpassa sig till ett protestantiskt kristet samhälle?

Avslutningsvis

- Människors lika värde är en självklarhet.

- Jag respekterar Islam men tycker inte om det.

- Jag respekterar muslimer men tycker inte alltid om dem.

- Jag uppskattar inte det allt större inflytandet Islam får i Sverige.

- Jag får anpassa mig till den rådande/framtida situationen.

- Jag är till fullo för mänskliga rättigheter.

[Yllhilda]
7

Nu är det ju inte religionen man vill integrera utan kulturen, även om det är lätt att förväxla de två.

Schnauzertik
1

ett nytt och främmande inslag

Kan det vara en orsak till SD´s framgångar? 

Rädslan för nya och främmande saker som man värjer sig emot och inte vill förstå.

Värd för Pensionärer

Halvdansken
2

#1. Vad är skillnaden på islams kultur och religionen islam?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sanna70]
8

Faktum är att Religion och Kultur går hand i hand i mångt och mycket. .  

Ta bara vår Julen. Det är både tradition och religion. Dem som inte är troende firar alla Julen för det är ju tradition och ingår i den Kristna kulturen.

Samma med Muslimsk religion (även om det kan tyckas vara en obekväm sanning för vissa) 

En typisk sak är deras klädsel. I Koranen står det att kvinnan ska klä sig respektfullt sedan är det en tolkningsfråga vad detta innebär i sig. Här i västvärlden är det så att dem flesta bara täcker sitt hår (om ens det) medans i andra länder går dem heltäckta och visar inte ens ögonen. Åter igen blandas kultur och religion och det faktum kan man inte bortse ifrån.

Tex En Muslim från tex Kosovo smälter in i arbetslivet utan några större problem ( efter att dem lärt sig språket )  medans en Muslim från tex Pakistan får det betydligt svårare då dem är uppfostrade att täcka hela sig och undvika kontakt med män. Mycket svårare att anpassa sig och betydligt svårare att få ett arbete under dessa premisser. 

Det hände på mitt arbete.  En kvinna kom plötsligt till jobbet heltäckt och ställde KRAV.

Hon kunde inte vistas i samma rum som män( då skulle hon bli avlöst) hon kunde inte vistas i visa utrymme på jobbet då det fanns risk att träffa män, hon kunde inte ta av sig slöjan som hon hade för sitt ansikte på vissa (nödvändiga) ställen mm mm 

Naturligtvis blev det PROBLEM med arbete OCH samarbete och hon kunde inte få sin vilja genom så nu går hon hemma och jobbar inte alls. 

Jag berättar INTE detta för att nedvärdera någon utan för att sådana saker sker här i detta land, just nu och det är bra att se hela bilden inte bara en sida av det. .  

Det handlar inte om rädsla för olika, det handlar om irritations moment på grund av sociala ideal. .

[Yllhilda]
0

#3 Skillanden ligger i att länder med muslimsk majoritet, såsom Algeriet, Tunisien, Iran osv har olika kulturer trots samma grundreligion. I Algeriet exempelvis är det så gott som regel att man bara har en fru, medan i andra länder är det inte så ovanligt med två eller tre. En jag känner från Senegal ville inte erkänna det först eftersom hon trodde jag skulle döma henne, men hon var hustru nummer två i hushållet.

Varför denna skillnad när månggifte står i koranen? Av samma anledning som det står i bibeln; kulturell. Alla har av historiska händelser, berättelser och influenser utifrån utvecklats till det dem nu är. 

Eller ta tyskar till exempel. Vi har samma statsreligion, men vi tänker inte på samma sätt. Vi har inte samma arbetsmoral eller kultur. Lika men ändå olika.

Schnauzertik
1

Julfirande är äldre än kristendomen.

Visst kan man hitta exempel på kulturkrockar men det finns även i kristna trosuppfattningar. Vad ska man t.ex. säga om plymouthbröderna och de problem deras religiösa uppfattning ställer till med bland annat i skolorna och även deras syn på barn och familj.

Värd för Pensionärer

[sanna70]
5

Som jag ser det så är det först när det uppstår kultur/religion krockar som det blir problem i samhället. 

Det gick en dokumentär på tv för ett tag sedan. Två kvinnor klädde ut sig och besökte 10 olika Moske i Sverige. Den ena talade om att hon blir slagen av sin man och att han hade gift sig med en till kvinna. Hon talade även om att han blev arg om hon vägrade sex.

( av dessa tio Moske gav henne rådet att gå hem och vara en lydig kvinna. Hon skulle göra sin man till lags, hon får inte vägra ex, hon måste respektera hans önskemål (giftemål) han fick ha TRE fruar enligt dessa Imam och framförallt hon skulle INTE  gå till polisen trots misshandel. .  Det var alltså 8 av TIO som gav henne det rådet . 

Detta är bara ett exempel på kultur / religion skillnad

[Emma--]
1

Vad blir bättre av om jag skulle vara tveksam till islam och muslimer? 

Nu har jag mött många olika kulturer och religioner under min skoltid, arbetsträning och jobb. För många hamnar just på olika aktiviteter(arbetsträning) för att bland annat lära sig språket.

Har jag någonsin varit rädd för dessa? Nej. Har jag bemött dom som precis vem som helst? Ja. 

Vad blir bättre av att vara rädd och tänka att dom aldrig ska kunna passa in i vårat samhälle? Kan det vara så att den rädslan gör det svårare? Kan det vara så att det finns brister i politiken som gör att det blir svårare? 

Det är klart att det finns skillnader i religion och kultur. Det är klart att det finns individer som inte kommer följa svensk lagstiftning. (Precis som det skulle vara även om det bara finns en enda religion och kultur,för alla är människor)

Men jag är inte rädd. Och förstår inte varför man ska vara det heller.

[sanna70]
3

#8 Jag är inte rädd men jag tycker att ALLA ska bidra med sitt strå. .  Att dölja sig under lager av kläder och inte arbeta pga sina idealer gör mig förbannad. Min rygg värker ofta men jag går till jobbet ändå då vill jag veta att mina skattepengar går dit dem VERKLIGEN behövs och inte till några bidragstagare som utnyttjar systemet. .

[Emma--]
1

#9 Och dom allra flesta har nog det som mål också. 
Det finns i såna tillfällen som du nämner helt klart en del saker som kan behöva lösas. Och det är säkert inte lätt för den kvinnan du pratade om ovan.
Såna som utnyttjar systemet är antagligen väldigt få.

[sanna70]
5

Tyvärr måste jag bryta dina illusioner, dem är fler än vad du tror. Jag arbetar på ett invandrartät område och det är få som talar Svenska (trots att dem har bott här över 5 år) då blir det svårt att komma in på arbetsmarknaden. . 

Visst är det fint och spännande med andra kulturer men man behöver bjuda till lite själv om det ska fungera i samhället.

[Emma--]
2

#11 Men vad har det med saken vilka som medvetet utnyttjar systemet? 
Det talar ju hellre för att det finns annat som måste lösas, t.ex hur det går till när vi tar emot dom.

[sanna70]
5

Jag kan ta MIG som exempel.

Jag och min mor flyttade hit för 26 år sedan. Det första vi gjorde var att lära oss språket sedan påbörjade min mor att arbeta (tror det var amu center) till att börja med medans jag gick i skolan.

Vi lärde oss språket, vi lärde oss om Svensk kultur, vi lärde oss att uppskatta det Sverige hade att ge oss. Vi har inte fått något gratis, vi har arbetat och betalt skatt och gjort rätt för oss från dag ETT.

Dessa möjligheter finns fortfarande för ALLA som kommer hit så att prata om att hjälpa folk att komma tillrätta eller skälla på politiker hjälper föga. Dem måste VILJA själva att leva självständigt och arbeta för pengarna och det är det långtifrån alla som vill.

En annan aspekt av det hela är att det har förmåga att bildas ungdomsgäng i dessa områden med påföljd av droger, brott, misshandel, sabotage, brända bilar mm mm Faktum är att det går att läsa om dessa händelser DAGLIGEN men inte i Aftonbladet eller någon annan vänsterdriven tidning. Nej, för att vi ska kunna läsa om det där så måste nästan hela Stockholm brinna . .  

Det är också en sak som gör mig irriterad, att behöva höra från utländska medier om vad som händer i Sverige för att media här mörkar allt obehagligt. Inte kostigt att SD fick så många röster, människor börjar förstå vad som sker i landet och det gör dem förbannade och ärligt talat så förstår jag dem

[Emma--]
1

#13 Men det är väl ändå inte unikt för dom som kommer hit från ett annat land. Samma gäller alla, arbetsmarknaden är hård att ta sig ut på.

Det talar fortfarande för att det är något som inte fungerar. Men vi får väl vara överens om att inte vara överens på det biten.

[sanna70]
6

#14 Vi kan vända på det hela och se det från ett annat perspektiv.

Jag åker till ett annat land tex Afganistan. Jag har på mig T shirt och jeans ( vanlig klädsel alltså) jag går ut och söker arbete. Hur tror du att reaktionen skulle bli mot mig? Vad skulle dem kalla mig? Och frågan är om jag ens hade levt i slutet av dagen i dem kläderna. . 

Nu tar vi en familj som kommer därifrån. Mannen och kvinnan (som är heltäckt) söker arbete. Dem får många nej på många ställen och till slut ger dem upp och slutar leta.  

Dem skyller detta på samhället och att dem blir orättvist behandlade pga deras etnicitet. Dem fortsätter att umgås med sina landsmän, fortsätter att prata sitt språk, fortsätter att ha sin livsstil som dem hade i sitt hemland.  Dem får barn, dem lär sina barn om "den svenska" orättvisor i samhället och så rullar det på. . 

Ibland kommer någon modig politiker och säger (det som många av oss tänker) han vill ställa krav på språket, han vill att det ska ske en utbildning om Svensk kultur mm mm 

Det som händer är att den stackaren blir kallad för rasist och han blir utpekad, utskälld, ifrågasatt, förlöjligad och till slut vågar han ( och inte heller någon annan) att nämna saken igen.  Ja, utom möjligtvis SD men dem får ju skulden för allt ont som händer ändå så dem är vana vid det. . 

Visst kan vi vara överens om att inte vara överens 

[Emma--]
0

#15 Vad spelar det för roll vad som gäller i andra länder? Det borde väl enbart handla om hur vi i Sverige vill behandla våra medmänniskor, och inte utgå från hur vi skulle ha blivit bemötta i "deras land"?

Det låter som att du drar väldigt många över samma kam. Du säger att det är många som inte vill arbeta, du säger att dom skyller på samhället osv. Var har du fått allt detta ifrån? Jag har verkligen inte sett samma värld som du pratar om i alla fall. 

Det finns politiker som pratat om ett krav på svenska för att få medborgarskap utan att ha blivit kallad rasist så vitt jag vet.

[sanna70]
2

Jag arbetar i ett sådant område så därför ser jag  och hör mycket som sker. Det är klart svårt att blunda för detta då jag går och jobbar med värk i ryggen och ser många andra sitta på bänkarna och tralla med sina vänner. .  

Alla är inte likadana. . 

Du har rätt, vi bör hjälpa dem och behandla dem väl. Alla förtjänar ett bra liv, är tacksam att jag har fått den möjligheten . .

[sanna70]
2

Jag arbetar i ett sådant område så därför ser jag  och hör mycket som sker. Det är klart svårt att blunda för detta då jag går och jobbar med värk i ryggen och ser många andra sitta på bänkarna och tralla med sina vänner. .  

Alla är inte likadana. . 

Du har rätt, vi bör hjälpa dem och behandla dem väl. Alla förtjänar ett bra liv, är tacksam att jag har fått den möjligheten . .

JonasDuregard
6

#0 Det är lite oklart vem du tilltalar, men om det är OK så gör jag mig själv till talesperson för de du kallar "ni".

"Varför förnekar Ni att Islam är ett nytt och främmande inslag i Sverige?"

Det förnekar vi inte. Men detsamma kan sägas om till exempel hipsters, mobiltelefoner och Sverigedemokrater. Frågan är vad "nytt och främmande" egentligen säger förutom justa att det är något nytt. 

"Ni hojtar vilt om mänskliga rättigheter […]"

Gör inte du det? 

"[…] men bryr Er inte om att många muslimska samhällen bryter mot dessa."

Jo, det gör vi. Du har missförstått något verkar det som.

"Tycker Ni verkligen att en kvinnosyn som bygger på mycket gamla texter och inte förändrats på hundratals är i sin ordning?"

Nej, det tycker vi inte. Tycker du det?

JonasDuregard
4

#0 "En av de saker som är mycket främmande i Sverige är att, låta mer eller mindre, allt i livet bokstavligen styras med hänvisning till heliga texter."

Det där tvivlar jag på att du har rätt i. Så vitt jag vet är det inte ens muslimerna som är störst på det området utan olika kristna sekter som har verkat ganska länge i Sverige. 

Det är alltså i Sverige varken särskilt nytt eller särskilt muslimskt att låta livet styras av heliga texter.

Eskrima
5

Visst är det problem, jag undervisade en helt muslimskt klass på gymnasiet..En hel del ifrågasatte kunskap som de ansåg stred mot islam.  Dock var det oftast de som hade noll koll på sin egen religion som ifrågasatte och ignorerade.

Men problemet är ju inte islam utan personer som anser sin religion vara den enda rätta och vi tillåter sagoböcker gå före sunt förnuft.

Svenskar e ju så jävla konflikträdda att man inte informerar invandrare. Detta och detta gäller i sverige. Nä de ankommer till sverige.

Men de flesta är ju arbetsamma och det finns ju konstigheter inom katolicism, och vi skall ju inte snacka om  jehovas vittnen, scientologerna mm