Bra politik?
Bra politik?
Idag finns det ungefär 10 000 människor med uppehållstillstånd som saknar egen bostad. Asylinvandringen i år förväntas bli ca 80 000 och med tanke på hur det ser ut i världen blir sannolikt antalet de närmaste åren på den nivån eller större.
- Är det rimligt att bibehålla de stora volymerna? Redan nu är volymerna svåra att hantera för kommunerna. Staten tvingas bygga flyktingförläggningar för 10 000 tals och framöver kanske t o m 100 000 tals. Syftet är att det ska vara tillfälliga boende men risken är uppenbar att det för långa perioder mer eller mindre permanentas vilket inte är bra för någon.
Samhället har ingen som helst möjlighet att hantera sådana här volymer. Det finns en enkel lösning för att avsevärt förbättra situationen. Många resursstarka länder tar en väldigt liten del av vårt gemensamma ansvar. För att lätta på trycket här i Sverige krävs mycket små volymökningar i andra länder. Jag vet inte vilka nivåer som hos oss gör det hela hanterbart. Låt oss säga att asylinvandringen hamnar på 20 000. Vi kan då höja kvaliteten på mottagandet och kanske ha en integrationspolitik värd namnet. De 60 000 får samtidigt bättre möjligheter till ett värdigt och tryggt liv i andra länder.
Jag har ingen aning vad lagarna säger om ovanstående men andra länder har tydligen inga som helst problem med att anpassa volymerna till det de, på gott och ont, anser vara hanterbart. Sverige och Tyskland kan inte gärna vara de enda länderna som inte bryter mot lagarna.
Man ser en massa kommentarer om exempelvis - skyll inte bostadsbristen på invandringen, arbetslösheten påverkas lite grann just nu men i framtiden blir det toppen, om inte rasism funnits hade det inte varit några problem med integreringen osv. Ni som resonerar så här verkar inte bry Er om konsekvenser eller helt enkelt inte förstår. Verka för en bra politik genom realism istället för som nu smått naiva fantasier.
Människors lika värde, humanitet och solidaritet är självklart och kan inte användas som argument för en ansvarslös politik.
– ”Våra öppna hjärtan” kombinerad med sunt förnuft vore väl en hyfsad start för en bra politik!
De som kommer hit i år kostar staten minst 2,5 miljarder kronor och den kostnaden kommer att öka de kommande åren.
#1: Och?
#0 Anne 54 skriver " Staten tvingas bygga flyktingförläggningar för 10 000 tals och framöver kanske t o m 100 000 tals" Den kostnaden är i år 2,5 miljarder kronor minst kan bli lite till och Reinfeldt lovade att satsa ytterligare 48 miljarder de närmaste 4 åren och det är betydligt högre summor än de du nämner. De pengarna hade de kunnat satsa på välfärden för oss som bor i Sverige istället.
#4: De satsas ju på välfärden för flyktingarna som bor i Sverige, så vad är problemet?
#4 "Anne 54 skriver " Staten tvingas bygga flyktingförläggningar för 10 000 tals och framöver kanske t o m 100 000 tals" Den kostnaden är i år 2,5 miljarder kronor minst kan bli lite till och Reinfeldt lovade att satsa ytterligare 48 miljarder de närmaste 4 åren och det är betydligt högre summor än de du nämner. De pengarna hade de kunnat satsa på välfärden för oss som bor i Sverige istället."
10 000 & 100 000 tals är antal människor inte kronor!!!!! 😃Din tolkning är, ska vi säga, en aning fel! 😂Hade ingen aning om att man kunde tolka det så! 🥳
#6 Ber om ursäkt😇🙂 jag läste alldeles för fort. För nuvarande kommer det mellan 2000 och 2500 i veckan och kan transporterna ordnas så blir det betydligt fler. Var de ska bo någonstans förstår jag inte.
#7: Det viktigaste är väl att de inte bor i Syrien, i alla fall?
En asylsökandes nationalitet är givetvis irrelevant! Är det någon som har realistiska förslag om hur vi ska hantera nuvarande/framtida asylinvandring?
#9: Men det är knappast irrelevant vad det är för situation de har lämnat.
Angående "hur vi ska hantera nuvarande/framtida asylinvandring": vilken aspekt av den? Ekonomiskt är det väl knappast några problem, samexistens verkar svårare. Kommunikation brukar vara ett säkert kort för att underlätta det senare.
#10 Men det är knappast irrelevant vad det är för situation de har lämnat.
Tror inte jag förstår vad du menar. Gäller det kriterier och lagar för asylinvandring finns väl inga oklarheter vad som gäller.
Jag tillhör inte den kategorin som sväljer argument som att invandringen kostar för mycket, invandrare är kriminella osv - du vet hur det brukar låta!
Om du har läst den inledande texten så ser du att det är volymen som jag för ett resonemang kring.
Vad gäller integrationen så håller jag med om vikten av kommunikation. Integreringsrelaterade frågor är ofta ytterst komplexa och ställer stora krav på en väl genomtänkt och utförd handlinsplan. En längre tid av misslyckanden måste väl kunna vändas till något mer positivt. Vi får hoppas på en bättre politik framöver.
#10 "Ekonomiskt är det väl knappast några problem"
Vad menar du med det? Jag tänkte först svara men insåg att jag inte helt förstod vad/hur du menade.
#11: "kriterier och lagar för asylinvandring" lämnar efter vad det verkar stort utrymme för tolkning.
#12: Jag menar att Sverige ekonomiska resurser torde räcka till för "nuvarande/framtida asylinvandring".

Jag förstår inte varför alla krav ställs på EU/Europa. Varför inte ställa krav på Japan och andra asiatiska länder, Sydamerika och givetvis Saudi-Arabien och övriga rika oljestater. Var är de i debatten?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Migrationsverket chef i Norrköping uttalade i en intervju att han var oroad över bristen på boende. Han nämnde att man har börjar titta på tältläger som alternativ! Han poängterade att man inte är där ännu!
Hallå - är det inte dags att vakna? Att alternativet överhuvudtaget aktualiseras är väl en tydlig vink om att något är fel!
#15: Ja, det visar tydligt att man inte använder tillgängliga resurser på förnuftigt sätt för att ge hitkommande rimliga boenden. Däremot ser jag inte att det visar att det kommer hit för många.
#16 "Ja, det visar tydligt att man inte använder tillgängliga resurser på förnuftigt sätt för att ge hitkommande rimliga boenden. Däremot ser jag inte att det visar att det kommer hit för många."
Vad som är det effektivaste sättet att använda skattemedel, har alltid och kommer alltid att vara öppet ganska heta politiska diskussioner.
Du har en märklig inställning till efterfrågan och tillgänglighet. Låt oss säga att det exempelvis finns 50 000 lediga hyresrätter som 250 00 efterfrågar. Om det i bostadskön tillkommer ex 50 000 som söker sig hit från utlandet och också behöver bostad så medför det i din värld inga som helst problem? Enligt dig och många andra försvarar ni blint volymen av de "hitkommande". Är det realistiskt, en bra grund för politik som medför så få negativa konsekvenser som möjligt, för både de som kommer hit och för Sverige.
Vad gäller bostadspolitiken har byggandet av framförallt hyresrätter varit eftersatt under många år. Det finns inga snabba lösningar på detta utan det kommer att ta många år att nå en vettig balans.
Jobbskatteavdraget bär inte skuld för en undermålig bostadspolitik. Däremot är det tveksamt om denna dyra reform i slutändan verkligen innebär en vinst för samhället.
#17: Försvarar jag blint de hitkommande? Det var katten, det hade jag inte alls lagt märke till. Du kanske kan förklara var det händer?
Varför du drar in lediga hyresrätter och jobbskatteavdrag övergår mitt förstånd, men det måste kanske bli så när man rör ihop det eventuella boendet för hitkommande med bostadsköer i attraktiva områden? Fast det var det ju du som gjorde, så eventuella förklaringar rörande nyttan med det får du komma med själv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Det finns orter runt om i landet som har hur mycket tomma lägenheter som helst, de borde kunna utnyttjas ännu mer än vad som sker idag. Det är ju trots allt så att varje år är inflyttningen enbart till Stockholm ungefär 50 000 personer, och de allra flesta av dem kommer från andra platser inom landet och inte utomlands ifrån.
Och sen borde man kunna tvinga alla kommuner att ta sitt ansvar och inte ge dem möjlighet att lämpa över det på andra. Speciellt rika moderatstyrda kommuner verkar behöva få en rejäl spark i baken när det kommer till detta.
#20: Alldeles så. Att försöka vända det till att hitkommande måste stoppas in i bostadskön i Stockholm, där de genom sin blotta existens förstör för de infödda, är ett gott exempel på en resurssyn som är avsedd att framställa invandring som ett problem.
För den delen är det inte bara tomma lägenheter som finns, utan tomma fastigheter av många slag. Att bebo och sköta de nödvändiga sysslorna på en mindre gård i Norrlands inland skulle inte bara ge de boende en meningsfull sysselsättning i väntan på utredning och vidare öden, utan skulle också bidra till att öka livslängden för fastigheten, som annars skulle förfalla och växa igen. Men det skulle förstås kräva lite pragmatik i förvaltningen, vilket alltid verkar svårt.

Jag har lite svårt att glömma bort att man i flera bruksorter i södra och mellersta Sverige faktiskt har rivit bostäder som har varit fullt beboeliga. Det är ganska rimligt att anta att vi har kapacitet att ta emot dem som kommer, om bara viljan finns.
#22 Jag har i en annan tråd föreslagit att man sänder nykomlingar till andra orter än storstäderna där det finns gott om bostäder men jobben tycks inte finnas där fick jag som svar alla ska samlas i storstäderna.