Argument för Basinkomst
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad tycker du om Basinkomst?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
På sätt och vis har vi basinkomst idag. Man måste dock bara ha en del tur för att få ta del av den när man behöver den. Vi har arbetslöshetsförsäkring, sjukförsäkring, o s v. Idag har vi kontrollinstanser, t ex försäkringskassa, som kostar väldigt mycket pengar, kanske mer pengar än vad ett basinkomstsystem skulle kosta.
Jag tycker det verkar vara en bra idé med basinkomst. Tycker det vore rimligt att undersöka vilka kostnader vårt nuvarande system kostar och sätta det i relation till vad ett basinkomst-system skulle kunna kosta.
Ja det borde absolut utredas. Det system som vi har idag har ju ett stort mått av osäkerhet om hur länge man får ha sina ersättningar från försäkringarna kvar och på vilken nivå. En stor del av sjukdomarna beror nog på oro över detta. En siffra som jag har hört är att c:a 10% av alla bidragspengar används till administration.
Alla samlade bidrag räcker inte hela vägen för ett system med Basinkomst men det är tänkt att även finansieras med en ökad skatt på uttag av våra gemensamma naturresurser. Sedan kan vi på sikt få tillbaka pengar tack vare minskad sjukvård och kriminalitet.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag är i grund och botten positivt inställd till basinkomst men självklart måste samhällskostnaderna utredas och hela det system vi har måste ju läggas om.
Undrar vad det kostar totalt med all byråkrati kring arbetslösheten. Dessutom är det ju ett faktum att våra styrande vill ha en viss så kallad jämviktsarbetslöshet, för att hålla inflationen nere. Jag besökte moderaternas valstuga på Sergels torg och ställde några frågor i ämnet. Ingen av de som stod där visste ens vad jämviktsarbetslöshet innebär. Det kanske säger en del.
Det är ju bara att inse att vi aldrig mera kommer att uppnå full sysselsättning så politikerna för hitta andra (och humanare) verktyg för att leka med inflationen. Den lilla skärva av Arbetsförmedlingen som blir kvar kan koncentrera sig på att matcha rätt jobb till rätt person istället för att vara det kontrollorgan som de har blivit nu.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
MP har ju varit inne på medborgarlön tidigare.
Värd för Pensionärer

Basinkomst har vi redan, det heter socialbidrag!
Basinkomst före skatt skulle jag föredra, dvs ett grundavdrag innan skatt dras, säg 10,000 i månaden!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Njae då har du nog missuppfattat det här med Basinkomst. För att få Basinkomst behöver du bara finnas till, inte känna skam, inte böna och be på socialkontoret, sälja allt extra du äger och flytta till en minimal bostad.
Ett slags grundavdrag har du ju redan fått i form av jobbskatteavdraget. Vad som mörkades med det var ju att det finansierades av att sjukförsäkringsbiten i de sociala avgifterna minskades med c:a 5 procentenheter och de pengarna gick till statskassan istället.
En Basinkomst får du behålla vare sig du jobbar eller inte. Åtminstone upp till en viss lön då det trappas av. Vi kommer aldrig någonsin att uppnå full sysselsättning igen så då kan vi dela på de jobb som finns och minska vår arbetstid eller unna oss ett friår då och då. 🙂
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Ja om det bleve som maxiq vill att det skall vara ja men.. ofta tenderar det mesta att bli behovsprövat, man skall ansöka eller kontrolleras.
För "vän av ordning" kommer givetvis kräva någon form av kontroll, tex hur mycket man jobbar osv.
Eller så blir den inkomsten så låg att det inte spelar så stor roll.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
En Basinkomst behöver man inte ansöka om och kontrollerna sker ju redan idag genom de kontrolluppgifter som alla arbetsgivare skickar in. Inkomstgränsen för nedtrappning kommer att ligga ganska högt så de allra flesta kommer att få Basinkomst.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Finns det nåt land som har basinkomst? Själv är jag arbetslös men får inte a-kassa för jag har jobbat för lite, får inte socialbidrag (då måste vi göra oss av med väldigt mycket) och min sambo tjänar för mycket för att vi ska få bostadsbidrag, samma gäller säkert socialbidrag. Det är ju förhoppningsvis bara tillfälligt men det är ju konstigt ändå att man kan hamna helt utanför systemet. Såvida man inte hamnar i Fas 3 då typ..
Skynda långsamt så går det fortare.
Ingen hel nation har ännu infört Basinkomst men experiment med Lokal Basinkomst har gjorts runt om i världen med goda resultat:
"Utvärderingen visade bland annat att fattigdomen minskat, att arbetslösheten minskat, hälsan förbättras och skolnärvaron ökat"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se