Dokument Inifrån - Blå Huset
SVTs Dokument Inifrån har uppe en dokumentär om Blå Huset i Rinkeby, bilbränder och politiskt vilja (visas fram till maj 2015). Det fanns många detaljer som fick mej att hajja till, en är när stadsdelsdirektören alldeles på slutet antyder att allt annat än att visa upp en positivt dokumentär är hundbajs.
Jag vet inte om det verkligen är så illa som dokumentären vill få det att framstå. Det är lite konstigt att chefer inom förvaltningen ignorerar saker som borde gå till polisärenden (artikel i DN).
Tycker mest att det är en snyfthistoria utan dess värde. .
Det finns många fattiga människor som inte får den stöd och hjälp dem behöver. Tur att inte dem alla går och bränner ner bilar, skolor lokaler mm det skulle inte finnas så mycket kvar av landet då.
Att kommunen inte lyssnar är inget unikt för just den stadsdelen. Så är det faktiskt i dem flesta städer, allt obekvämt sopas under mattan eller så håller man på med sina möten och sammanträde utan att komma någonvart.
Just i detta fall i Stockholm så är det en utanförskap det verkar handla om till största delen. (oärliga hyresvärd finns i alla städer men folk eldar inte upp husen för det så jag går inte in på det mer än så) men just utanförskap är svårt att komma tillrätta med.
Det verkar vara ett invandrartät område. Jag har full förståelse att människor från samma / likvärdiga länder dras till varandra. Dem delar samma språk, kultur, religion, dem förstår varandra. .
Problemet uppstår när dem känner sig utanför, många tycker att det är svårt att bli sedd och hörd och få arbete mm
Om vi nu backar ett steg så kan man se att det är faktiskt dem själva som valt att vara för sig själva. Dem har skapat ett dem och vi samhälle men dem värjer sig mot denna sanningen. I stället är det lättare att ta till ilska och våld och med tanke på den Svenska lagen så har polisen inte mycket att sätta mot. Så det som händer är när bilar, parkeringar, skolor mm sätts i brand så kan polisen inte göra så mycket. Brandkåren och ambulanser blir stenade och personalen hotade.
Medans allt detta fortgår så fortsätter kommunen med sina fika möten och diskussioner. . Dem har redan sänt en del brottslingar på kryssnings resa för hundra tusentals kronor som skattebetalare fått bekosta utan att det har hjälpt. Vet inte vad dem kommer att hitta på härnäst men dem verkar ha slut på ideer. . Bedrövligt. .