Politik iFokus

Politik

Etikett: politiska-skandaler
Läst 934 ggr
[NeferNefer]
2

Jimmie Åkesson bidragsfuskar?

Ska bli intressant att se vad FK kommer fram till i det här fallet.

http://www.dn.se/nyheter/akesson-far-arvode-trots-sjukskrivning/

[sanna70]
6

Naturligtvis finns det regler även för politiker och det är självklart att några avvikande inte får ske.

Jag tycker att det är otroligt lågt att sparka på någon som redan ligger ner

Heder åt Peter Rudhamn som vägrar ge efter för trycket och smutskasta sin rival. 

http://www.hoglandsnytt.se/jag-vagrar-mobba-nassjopolitiker-lamnar-alla-sina-uppdrag/

VildaVittra
11

Ursäkta svordomarna, men fy fan vad vidrigt mycket pengar politiker får när de är sjuka. Här hankar man sig fram på några kronor och måste bevisa att man inte ljuger, medan dom har råd att åka jorden runt.

Politiker skulle inte få en krona mer än vad den som får minst får.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[sanna70]
6

#2 Håller med om att dem har äckligt höga löner. . 

Här är lista på vad politiker tjänar

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hoga-medelinkomster-for-politiker_3646434.svd

Cindy S
3

Jag tycker det är mycket upprepande om att om man är sjukskriven så får man inte vara med om stora beslut; vilken chef för ett företag skulle kunna göra så? Vilken bibliotekschef, lärare eller advokat kan vända sig ifrån anställda elever eller klienter till 100%? Men, inte om det gäller flera timmar per dag förstås, upprepande gånger, då blir det avdrag. Det tycker jag borde gälla för alla. Jag håller också med andra om att politiker får otroligt hög lön. Ok att ju högre upp i politiken man kommer, desto mer mer ska man få, men över 100 000? 40 000 tycker jag borde vara taket. 3:e punkten: Peter Rudhamn är min nya hjälte.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[JenniN]
1

4# Men det är faktiskt skillnad på att vara politiker och vara med och bestämma riktigt stora och tunga beslut om vad som ska ske i Sverige, än att vara bibliotekarie. 

Jag skulle inte vilja ha en politiker som sköter det här landet om han är sjuk och inte tänker klart. Däremot skulle det inte göra något för min del på stadsbiblioteket.

Stallmima
0

Följer

[sanna70]
5

Det finns inget parti som är så hårt granskat, kritiserat och smutskastat som SD.  Självklart ska dem granskas noga men det ska gälla alla partier och OM våra journalister la lika mycket krut på dem andra sk"godkända" partier så tvivlar jag inte på att dem skulle hitta så mycket mer rasism i dessa med tanke på deras storlek.

Om vi nu tänker efter för en minut,hur troligt är det att Jimmie skulle medvetet föra försäkringskassan bakom ryggen med tanke på att han har alla dessa "strålkastare" på sig? Inte särskilt troligt, men ändå så blev  detta första sida rubriken igår. Det säger ju allt. .  

Det pratas ju om mobbning på arbeten,hur skadligt det är och vi uppmanar våra barn att inte ge sig på andra men när man ser vad som sker runt om i landet bland dem vuxna så blir man rent mörkrädd ibland. Det är ytterst få som vågar stå emot grupptrycket och inte följa strömmen och det är sällan dessa människor kommer i dagsljuset, det behövs mer människor som Peter Rudhamn .  

VildaVittra
5

#7 "Om vi nu tänker efter för en minut,hur troligt är det att Jimmie skulle medvetet föra försäkringskassan bakom ryggen med tanke på att han har alla dessa "strålkastare" på sig? "

Så han ska särbehandlas? Du vet att man är tvungen att själv ta reda på hur man ska göra och att försäkringskassan inte har något ansvar om de upplyst dig med felaktig information.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Martin
3

Håller helt med #0, skall bli intressant. Dock inte alls säker på att det är att anse som fusk då man dels verkar ha anmält alla inkomster och annat.

Jag själv har ju t.ex. 10% lön från min arbetsgivare när jag är pappaledig, en del min arbetsgivare gett mig. Ändå har jag såklart rätt att söka full föräldrarpeng (och innan någon lustigkurre säger det, jag vet att det är skillnad på att vara sjuk och förälder/föräldrarledig).

Om nu partiet har en policy att ge han viss del av arvodet trots att han är sjukskriven så tror jag om jag begriper mig på F-kassans snåriga regler att han fortfarande skulle kunna vara berättigad sjukpenning, men kanske inte hela. Men det där kan ju säkert F-kassan bäst. Får man hoppas. Själv är jag inte säker då jag brukar få olika besked beroende på vem av deras anställda man pratar med.

mvh Martin

[sanna70]
0

#8 Nej, han ska absolut inte särbehandlas. Inte på något sätt! 

Det jag syftade på var att jag tror inte att det var medvetet brottslig handling, med tanke på all uppmärksamhet runt om honom.

[sanna70]
0

#9 Jag måste  fråga (för jag vet ärligt talat inte svaret) är Jimmie den första politiker i Svensk historia som blir sjukskriven? Om det finns andra före honom så kan man kanske lättare se på utbetalningar av sjukpeng. .

VildaVittra
1

#10 Så då är det ju okej att han har strålkastare på sig, precis som för oss andra. Minsta "fel" och folk på nätet kläcker ur sig de mest urkorkade påståenden som att man är arbetsskygg osv.

[sanna70]
0

#10 Det är verkligen jätte tråkigt att höra att du har haft så dåliga erfarenheter. Jag tycker att det är fruktansvärt när människor ger sig på dem sjuka och dem som gör allt för att få ett arbete. . 

Min dotter är 23 och har sökt hundratals arbete utan att komma någonvart och även hon har fått höra samma kommentar som du "arbetsskygg" Jag förstår inte hur någon kan säga en sådan sak om andra. .  Blir bara ledsen när jag får höra sådant. .

Martin
0

#11 Skulle han vara den första som blir sjukskriven så skulle flera andra ha fuskat för givetvis finns det fler politiker som varit sjuka, även längre tid.

mvh Martin