Ambulansfack vill ha militärutrustning
http://www.dagensmedicin.se/jobb/ambulansfack-vill-ha-militarutrustning/
Skrämmande och sorgligt samtidigt. .
Det är väl ett fokus att få till en översyn av arbetsmiljön men samtidigt tror jag inte det är rätt väg att gå. Vi lever trots allt inte i en krigszon, och utifrån de kontakter jag haft med ambulanser så är det sällan vid de förväntade tillfällena de varit hårt ansatta utan det har varit helt andra.
Men det vet de själv nog bäst om det är något de vill eller något facket driver som en PR-fråga.
mvh Martin
En omfattande rapport släppt den 24 oktober av Rikspolisstyrelsen/Rikskriminalpolisen kartlägger 55 förbjudna områden, som visar var myndigheterna överlåtit kontrollen till kriminella gäng.
Poliser blir öppet attackerade när de försöker ta sig in de kriminellt kontrollerade områdena, vilket är en eskalering av det tidigare problemet med attacker mot brevbärare, brandbilar, ambulanser och övriga samhällstjänster. Brandbilar och ambulanser fick tidigare vänta på poliseskort för att komma in i de här områdena, men nu behöver polisen själva beskydd.
Dessa förbjudna områden är främst så kallade ”utanförskapsområden”
Det är ju bra om man har läst och förstått rapporten innan man ger sig på att återberätta den.
På vilket sätt är områdena förbjudna? Ordet nämns inte ens en enda gång i den 29 sidor långa rapporten.
Jag har inte full koll på alla områden (såklart), och det är möjligt att ambulans och brandkår i något av områdena alltid väntat på poliseskort. I de områdena som nämns och som jag känner till är det undantag, bortsett från vid den typ av ärenden där de aldrig (i princip) kör fram innan polis säkrat platsen (våldsbrott där gärningsman eventuellt är kvar). Och då kvittar det - i alla fall i det län jag bor - om det är ett utanförskapsområde, om det är ett av de 55 nämnda områdena eller om det är ett område helt utan problem (bortsett från just det aktuella våldsbrottet).
Det är i alla fall inget som nämns i rapporten, att det i de här områdena tidigare har behövts eskort åt nämnda yrkeskategorier och det nämns inte heller i rapporten något om att polisen behöver beskydd (och vem skulle stå för det menar du då, militären?). Jag ironiserar lite, men att hänvisa till en rapport man inte ens länkar till och sedan bre på lite extra smör för att det är gott, det är i mitt tycke ganska dålig argumentationsteknik.
Det är 55 områden i 22 städer där man anser att kriminella gäng/nätverk har en negativ påverkan på samhället. Det är klart att det är ett problem, det är ett stort problem att kriminella tillåts ha en negativ inverkan på ett helt samhälle. Men du får det att låta som att det är någon form av undantagstillstånd eller utegångsförbud (eller vad du nu kan tänkas menas med att området är förbjudet).
Där är mycket i rapporten som visar på att saker inte är bra. Ditt ordval "överlåtit" låter ju också som att man suttit ner i förhandlingar och lämnat över ett område. Så är det ju inte. Jag kan inte tala för alla områden men de områden som nämns och som finns i mitt närområde - där verkar myndigheterna fortfarande om än i stor uppförsbacke.
För den som vill bilda sig en egen uppfattning så finns rapporten här.
Som sagt, det finns absolut problem i/med de här 55 utpekade områdena men att prata om dem som förbjudna vet jag inte riktigt hur du menar.
mvh Martin
Jo, jag läste den när den kom och har läst den idag också. Jag länkade till den i #3 som du kanske såg om du läste hela.
Frågan är om du 1) läst rapporten, 2) förstått den. Det verkar inte så utifrån ditt inlägg #2.
"En omfattande rapport släppt den 24 oktober av Rikspolisstyrelsen/Rikskriminalpolisen kartlägger 55 förbjudna områden, som visar var myndigheterna överlåtit kontrollen till kriminella gäng."
Ingenstans i rapporten nämns "förbjudna områden". Att överlåta kontrollen är inte samma som att låta någon ta kontrollen, om det är det du syftar på. "Överlåtit kontrollen" står det inget om i rapporten.
Det står att polisbilar och annat material har utsatts för skadegörelse och också att poliser hotats och attackerats vid ingripanden. Det står också i rapporten "I de flesta områdena upplevs trots allt poliser kunna promenera fritt och fotpatrullera utan rädsla att bli angripna." (sid 13)
Från ditt inlägg:
"Poliser blir öppet attackerade när de försöker ta sig in de kriminellt kontrollerade områdena, vilket är en eskalering av det tidigare problemet med attacker mot brevbärare, brandbilar, ambulanser och övriga samhällstjänster. Brandbilar och ambulanser fick tidigare vänta på poliseskort för att komma in i de här områdena, men nu behöver polisen själva beskydd."
Ja, poliser har attackerats i de områdena. Men som sagt (se ovan), i de flesta kan man fotpatrullera utan risk. I de delar av landet där jag känner till de områden som nämns i rapporten så har problematiken för polisen hängt ihop med räddningstjänsten även sedan tidigare, det är inget nytt. Även posten har varit attackerad. Ambulanserna har inte varit attackerade av gäng såvitt jag vet (nu pratar jag de områden jag känner till).
Det står inte heller att de kriminella kontrollerar områdena. De kriminella har en negativ inverkan på samhällena i de delarna/områdena (enligt rapporten). Men det är skillnad.
Var i rapporten står det att polisen behöver besydd?
Som sagt, det finns en hel del problem i de områden som det står om i rapporten, men läser man bara ditt inlägg så kan man tro att rapporten har ett helt annat innehåll än den har.
mvh Martin
#5 Det är ingen hemlighet att yttrandefriheten är starkt kontrollerat nuförtiden och man måste uttrycka sig "korrekt" och akta sig noga för att låta rasistisk.
Det finns ett uppsjö av bevis för vad som händer i dessa 55 områden. Inspelningar på you tube bla, Man kan kalla dem vad man vill men faktum kvarstår att människor känner sig inte säkra där och polisen har förlorat sin makt där. Ingen har väl missat när Sverige stod i brand? Alla har vi sett hur handfallen polisen var och det enda dem gjorde var att "observera och rapportera" Vi kunde se hur dem blev jagade och det var även svårt att komma åt och släcka alla dessa bränder eftersom alla dessa brottslingar hindrade.
Jag arbetar i ett av dessa 55 områden och jag kan intyga att det sker misshandel, rån, skjutningar. . Jag har också personligen sett hur polisen blir hotade och stora sten kastade mot polis bilar. Så, jag kan tala utifrån min egen erfarenhet. .
En annan sak är att det sägs att brottsligheten inte har ökat. FEL den har ökat katastrofalt men skillnaden är att människor inte vågar anmäla för fara för sina egna och sina familjer liv, därför ser det så bra ut i statistiken. Har sett många bevis på detta i det området där jag arbetar. .
Och sist av allt, den länken som du delade gick inte att öppna så därför la jag ut Polisrapporten i #4.
Din analys verkar väldigt nära den som sprids bland högerextrema facebookgrupper, och som debunkas här:
http://www.metro.se/nyheter/nej-muslimska-gang-har-inte-tagit-over-svenska-bostadsomraden/EVHnkq!MOPV8BpNwFaFI/
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#7 Jag har inte nämnt någons etnicitet i mina inlägg och tänker inte peka ut människor heller. Jag har både vänner och kollegor från olika länder så det har inte med någon utsatt grupp att göra däremot finns det stora problemområden vilket media och våra politiker försöker dölja allt som går. Jag hänvisar till mitt inlägg i #6
#6 Visst finns det i vissa av de här områdena tendenser till att vissa brott inte anmäls. En del av dem som har sett det har jag pratat med i mitt jobb, och de har inte förstått att det har begåtts brott alltid. Då har det oftast handlat om droger. Jag jobbar i två av de här 55 områdena och pratar också av egen erfarenhet. Jag kan såklart inte uttala mig om de andra 53 då jag inte jobbar i dem, men det är ju bra om du kan uttala dig om alla utifrån att du jobbar i ett.
Jag säger inte heller att det inte finns kriminalitet och jag har inte nämnt något om varken ökad eller minskad brottslighet.
Jag har bara poängterat att en del av det du skrev i ditt första inlägg i samband med rapporten inte har några belägg i rapporten. Det är skillnaden.
Vad du menar med ingressen i #6 får du nog förklara för yttrandefriheten eller rasism tror jag inte heller har behandlats varken i rapporten eller i tråden här?
Ser nu att det blev fel i min länkning till rapporten vilket jag inte visste om. Ber om ursäkt för det (går inte att rätta till) och bra att du lade in den så att folk kan bilda sig en egen uppfattning.
Även länken som olaka länkade är ju läsvärd.
mvh Martin
#9 Eftersom varken du eller jag besökt alla dessa områden så kan vi inte veta exakt vilka som är värst drabbade men det det pratas ju mera om vissa kommuner som har stora problem.
Där jag vistas (ofta) då jag jobbar där finns allt. Droger, misshandel, rån, skjutningar och bilbränder är så vanliga så att folk inte ens reagerar.
Men vad är det för folk som stenar polis, brand och postbilar egentligen? Och varför? Även byggarbetsplatser har ju tvingats stänga ner för att personalen blir hotade.
När man försöker forska lite i det så pekar det mesta på att det inte är Svenssons som gör detta. Själv skiter jag i vilka som gör det, de är idioter oavsett ursprung. Men varför känns det som om vänstermedia försvarar dessa idioter och skriker rasister om någon påpekar problemet?
Och går polisen in och vevar med batongen på buset så blir det ett jäkla liv om övervåld och ibland även bilbränder.
#10 Där är ett problem nästan lika stort som gängen/problemen själva. Att folk ser det som ett naturligt inslag i vardagen och inte är rädda för det utan bara går vidare som om inget har hänt. Eller om det nu är så rädda, att de av den anledningen bara går vidare.
mvh Martin
#11 Media har nog aldrig försvarat buset i dessa områden jag själv bor ett stenkast bort från ett område som pekas ut (Ronna). Där har man tagit upp problemen med nätverken av kriminella. Samma sak med Tensta och Rinkeby har media granskat och varit på plats vid oroligheter. Dom som bråkar där har ju inte varit glada att se tex Aftonbladet och hotat reporter som varit där.
#11 Du sa precis det jag tänkte! Och det finns alltid dom som går i försvarsställning bara man nämner sånt här och i vilka områden det gäller.
#14: det kanske beror på att alla, säger alla, tänker fel om det. Nämligen "invandrare", punkt. Sedan lägger de olika saker i det ordet, men det hjälper inte. Grundproblemet är nämligen socialt. Litet äldre människor kan berätta om en tid då problemområdena var i stort sett helsvenska.
Det blir förstås inte lättare om det kommer kulturkrockar ovanpå att folk lever på samhällets botten och inte ser någon ärlig chans att ta sig upp. Men nästan alla ser också kulturkrockar där det inte finns några och många tror de absurdaste saker om kulturer de har bestämt sig för att ogilla, därför att det tydligen på något sätt är lättare för dem än att se vad det gör med folk att inte se någon framtid i samhället.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#13 Det är skillnad på att granska ett par gånger och bli utjagad till att vara på plats varje gång det händer något i dessa områden.
#15 Ja jag håller fullständigt med dig att problemet är socialt. I dem problematiska områden bor det människor som har haft / har problem av olika slag. Droger, alkohol mm så visst finns det Svenskar som bor där men det övervägande del av befolkningen som bor där är just invandrare.
Om vi går tillbaka till 60 talet då kom det massvis med folk till landet och det var skrikande behov efter arbetare. Vi har dessa människor att tacka för mycket, dem har hjälpt till att bygga upp detta land och det ska dem ha heder för. På den tiden gick inte folk runt och brände bilar och förstörde, dem gick till sina arbeten och dem hade visioner om sina liv.
Om vi nu går till nutiden så ser vi att det är den andra generationen som skapar problem genom kriminalitet och dessutom har det tillkommit en hel del människor sedan dess från andra icke europeiska länder som som tyvärr inte har samma möjligheter som det fanns på 60 talet då det var arbetsbrist.
Så, ja det har skapats utanförskap, det har skapats otrygghet och det är svårt att komma till rätta med det. Dock hjälper det inte att förstöra genom sabotage och kriminalitet, det är trots allt skattebetalare som får bekosta varenda fönster som krossas, varenda bil som bränns upp (högre bilförsäkringar), varenda skola, dagis, mm mm
#16: bra att du är medveten om den sociala dimensionen. Önskar att flera vore det, och att ni som är det visade det självmant.
Gjorde ni det skulle ni kanske inte tas för rasister eller något ditåt och ni skulle kunna bidra till att nyansera debatten och knuffa den mot mer konstruktiva vägar i stället för att befästa det trånga och polariserade klimatet.
Men jo, folk gick runt och förstörde även under arbetsbristens sextiotal. Och dessförinnan. Helsvenskar till största delen. Det fanns folk som inte såg någon chans även då. Samhället är inte gjort för alla och det är vårt allas ansvar att ändra på det.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Men varför ska vi öka på problemen med våra öppna gränser när vi inte kan ta hand om problemen vi har idag med vår flyktingpolitik? Eller ska vi kanske hålla käften och gilla läget med ca 100.000 asylsökanden per år när pluttlandet Libanon med 4,5 miljoner invånare har tagit emot över 1 miljon syrianska flyktingar? Kanske rikta resurserna dit de behövs som mest? Man lagar inte en läckande vattenkran genom att ställa en hink under den, hinken blir full och kranen fortsätter läcka.
Eller nu kanske jag är helt ute och cyklar och stenade ambulanser ÄR ett socialt problem pga uttråkade människor efter att fridtidsgården stängt för kvällen? Nattöppna fridtidsgårdar kanske är lösningen?
Naturligtvis är jag (och många andra) medveten om dem sociala problem. Problemet är att varje gång någon påtalar kostnaden (för ekonomin spelar STOR roll i det hela) så blir man kallad rasist. Det finns inget ord som missbrukas så ofta som just RASIST och jag tror att fler och fler människor börjar INSE detta .
Jag kopierade en av mina tidigare inlägg och lägger ut det här så att du kan se lite av problemet i dagens samhälle.
S = "Lådorna är tomma och bordet barskrapat"
M = "Det leder till diskussioner hemma i Sverige, vad kommer det kosta och jag kan redan nu säga att det kommer leda till stora kostnader, säger Fredrik Reinfeldt."
– De är så pass omfattande att det kommer att lägga ytterligare restriktioner för vad som finns utrymme för i offentlig finansiering. Därför lovar vi nära nog ingenting i den här valrörelsen, det kommer inte att finnas utrymme för det."
Om man kollarpå asylmottagningen så behöver man inte vara matematiker för att förstå att det går inte ihop. Sverige tar emot flera hundra tusen människor. Om vi bara tar EN så ser vi att den personen kostar skattebetalare flera miljoner. Den personen ska naturligtvis få ett hem, möbler, pengar till försörjning, läkarvård, tandvård, utbildning, tolkar, hyra, telefon, el och om det handlar om en familj (vilket är mera sällsynt för det är mest yngre ,än som kommer) då ska även barnomsorg, skola mm mm bekostas. Det är en självklarhet att dem som lever här ska ha det bra och leva i trygghet.
Om vi nu lägger några hundra tusen och räknar lite löst på vad var och en av dessa människor kostar under bara 7 år är det inte svårt att inse att dem pengar finns inte i vårt samhälle. Skattepengar räcker inte till och Sverige går redan på knäna. Dessutom är det tuffa tider med hög arbetslöshet och allt tyder på att det nalkas ännu en ekonomisk krasch. Upptill allt detta så kan ingen missat att det är enorm arbetsbrist i landet och det är åtstramningar på alla håll.
Ja, det finns fortfarande lite pengar i Sverige men många av oss är smärtsamt medvetna att dem pengar behövs i välfärden. Sjukvård, äldreomsorg, skola, infrastruktur, pensionär, brottsmyndighet, mm mm mm är i skrikande behov av hjälp. Är det på något sätt skamligt att vilja hjälpa dem 10 miljoner människor som redan lever här, är det skamligt att önska att folk har trygghet och säkerhet? Det känns nästan så, för det finns alltid någon som säger att det finns dem som har det värre. Ja, det stämmer men då ska vi betänka att i stort sätt hela mellanöstern krigar och många länder i Afrika, vi har också Ryssland som muckar gräl med Ukraina och dessutom finns nu ISIS . Vi måste vara realistiska och se saker och ting som dem är, vi kan inte hjälpa alla men vi har gjort vad vi har kunnat och det är bra och hedervärt men vi måste också inse att vi kan inte hjälpa alla och vårt land är i skrikande behov av hjälp.
När det gäller dem rika kommuner så skulle jag gärna vilja ha namn på dessa för såvitt jag vet så går alla Sveriges kommuner på knä och det är besparingar överallt.
Var och en är ansvarig för sina egna handlingar och jag har aldrig köpt argumentet att social oro, skadegörelse eller attacker på pensionärer, ambulanser, flygplan eller vad det nu kan tänkas vara har med stängda fritidsgårdar eller annat att göra.
Ja man kan säkert hitta ett samband om man ser på möjligheten till aktiviteter och mängden skadegörelse osv på ett antal ställe i landet men fortfarande har man som enskild det egna avgörandet i sina händer. Bara för att det inte finns en fritidsgård, fotbollsplan eller något annat att sysselsätta sig med så legitimerar det inte skadegörelse eller annan brottslighet.
mvh Martin
#20 Ja, om vi nu skulle återvända till problem områden så är det (precis som du säger) ungdomar födda i Sverige. Jag har redan nämnt det någonstans att det är dessa andra generations invandrare (alltså barnen till invandrare) som ställer till problem bla.
Det är inte deras föräldrar som springer runt, krossar fönster,bränner bilar, kastar sten på ambulanser mm det är deras barn som gör det. NEJ jag är fortfarande INTE rasist men jag säger som det är utan några försköningar.
En sak som man kanske skulle kunna göra (det har gjorts i min kommun bla) är att hyresvärden tar sitt ansvar . Om dem husen skulle renoveras och standarden höjas så skulle även hyran skjuta i höjden. Nej, jag menar inte att låta grym så läs färdigt innan du/ni dömer. Det skulle få den effekten att människor flyttar, det skulle bli större cirkulation på bostadsmarknaden och när människor flyttar runt så bryts den dåliga cirkeln till en viss del.
En annan sak skulle vara att ställa lite högre krav från samhället för jag tvivlar starkt på att dessa ungdomar sköter sin skolgång som dem bör. Utan utbildning är det svårt att komma in i arbetslivet och det i sin tur skapar ännu mer utanförskap.
#21 Du har rätt i mycket av det du skriver. Fast det gäller såklart inte bara andra generationens invandrare utan även de med svenska föräldrar men det vet du säkert. Det finns olika saker som gör en till brottsling men vilket land man är född i är inte en av de sakerna. Eller menar du att andragenerationens svenskar boende i andra länder är de enda som begår brotten i de länderna?
Sedan är det kanske lärare snarare än samhälle vi skall ställa krav på om inte skolgången fungerar? Så klart i kombination med barnen själv och deras föräldrar.
mvh Martin
#22 Ja, det är även Svenskar som är bidragande till problemen (som jag påpekat i något inlägg) I regel är det sociala problem som ligger bakom och eller utanförskap. Om vi nu är ärliga och kollar på några av dessa problem områden så ser vi att det i stor del är människor med utländsk påbrå. (Därför tog jag upp det med andra generation. .) Jag är själv utlänning men jag försöker att vara objektiv ändå. .
Vad det gäller lärarna så går dem redan på knäna som det är. Lagar och regler som finns idag har skapat mer kaos än ordning. Lärarna har inte mycket att säga till om, eleverna kan spela spel på lektioner, skrika, säga fula ord till varandra, peta sig själva i näsan mm mm utan några påföljder. Jag vet detta för jag har själv sett detta ske. Det enda lärarna kan göra är att kontakta ungdomars föräldrar och säga till (vilket oftast inte leder till någon förändring) Dessutom har många lärare själva blivit både hotade och slagna på sina arbeten och då är det svårt att våga säga ifrån ibland.
Vad det gäller Svenskar i utlandet kan jag inte uttala mig för jag är inte införstådd i den situationen. Jag tror dock att andra länders lagar och regler har en stor betydelse i hur man sköter sig när man är bosatt där.
Visst är lärares situationer utsatt. Men det finns ju de som lyckas - och de har samma regelverk. Vad göra att vissa lyckas och andra inte? Inte bristen i regelverket i alla fall. Våld och hot hör inte hemma på en arbetsplats men jag vet att det förekommer i skolan precis som i samhället. Viktigt att lärarna står upp och att det görs anmälningar så att det kan behandlas. Inget blir bättre av att undertrycka det.
mvh Martin