Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1036 ggr
Mitralis
2

Varför fel med nyval?

När man läser och lyssnar på olika media så verkar det som att vissa tycker att det är konstigt att Sossarna Inte lämnar över makten till Alliansen.
Personligen så skulle jag bli skitsur om S lämnade W.O och bara lade sig platt för trycket. 
Förstår inte heller alls logiken i att Löfven skulle lämna in sin avskedsansökan.

starhawk
2

Undersökningar som gjorts visar att dom flesta kommer rösta samma som vid valet, vilket är det vanliga vid ett nyval så snart efter valet, så vad har Löfven att vinna? Svaret är att han får sitta kvar på statsministerposten ett tag till istället för att redan nu ta den självklara konsekvensen och avgå. 

Han borde ha avgått, då skulle han fått mer tid till att ta en kurs i ordförståelse. en kunskap som han själv och finansministern har uppenbara brister i.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jimmy.L]
0

Löfven förklarade sig i går kväll.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/lofven-i-agenda-1

starhawk
0

Lam förklaring, faktum kvarstår:

Expo tillbakavisar

Enligt stiftelsen Expo, som granskar intoleranta grupper och nätverk är Sverigedemokraterna ett nationalistiskt och rasistiskt parti. Men eftersom partiet accepterar demokratins spelregler så är det inget nyfascistiskt parti, menar de.

Mitralis
0

Så… Om Alliansen vinner och S och SD inte stödjer deras budget så blir det nyval igen. Vad har vi att vinna på det? Förstår fortfarande inte varför han ska avgå när svenska folket har röstat fram honom som stadsminister.

Huygens
3

Om man ska tolka Löfvéns ord i Agenda, säger han att han vill ha Moderaternas röster i riksdagen, men vill inte har Moderater i regeringen.

Det känns orealistiskt.

Jag är tveksam till om Löfvén kan knuffa in Moderaterna i samma position som Vänsterpartiet, som har att välja mellan att lägga ner sina röster eller rösta Socialdemokratiskt, och samtidigt vara utan regeringsinflytande.

starhawk
1

#4: Nu förstår jag inte alls hur du resonerar, svenska folket röstar inte alls på någon statsminister utan på partier, sedan är det upp till talmannen att ge den mest lovande partiledaren uppdraget att bilda regering och denne blir därmed statsminister, så det är ingen som röstat på honom som statsminister.

Mitralis
0

#6 Rent tekniskt sett så går det i och för sig till som du beskriver. Men har det hänt någon gång att det är någon annan än partiledaren i det vinnande partiet som blivit statsminister?
De flesta utgår nog från att partiledaren i det parti som man röstar på kommer att bli statsminister vid vinst, eller?

starhawk
2

#7: Aha! utgår vänsterpartisterna från att Jonas Sjöstedt skall bli statsminister, och centerpartisterna från att Annie Lööf skall bli statsminister osv. man inser härvid att ditt resonemang inte håller, faktum kvarstår: man röstar på Partier inte Statsministerkandidater

Mitralis
0

#8 Ja, man röstar som sagt på partier. Men de flesta utgår nog ändå från att det är partiledaren i det vinnande partiet som blir statsminister.
Skulle inte du tycka om att det vore konstigt om de tog någon från ett förlorande parti? Jag tror att de flesta skulle utgå från att Jonas Sjöstedt skulle bli statsminister om V fick exempelvis 58 % av rösterna.

Mitralis
0

Även media verkar utgå från det tänket. Klipper och klistrar så det blir tyvärr lite si och så med textstorleken. Exempel:
"Det är rekordjämnt mellan de två statsministerkandidaterna inför höstens val"

"Valet mellan statsministerkandidaterna Reinfeldt och Löfven "

"Duell mellan statsministerkandidaterna"

===========================================

Mitralis
0

Säg att M hade vunnit i ensamt majestät 2006. Tror du inte att de flesta hade blivit lite snopna om det hade blivit Maj-Britt Karlsson från Överkalix som hade blivit statsminister och inte Reinfeldt som har varit på alla valaffischer och medier?
Hur får väljarna reda på vilka som kan bli istället för partiledarna?
Vilka andra brukar talmannen fråga? Frågade talmannen exempelvis Reinfeldt, Sahlin och Åkesson om de ville bli statsminister oavsett vilket parti som vunnit valet och sedan får de köra rock paper scissors lizard spock om vem det blir?

starhawk
0

#9-11: Verkar spåra en viss desperation där, du vill verkligen få igenom din punkt men är inte tillräckligt övertygande.

Mitralis
0

#12 Mest att jag uppfattade det som att du inte verkar förstå, eller inte vill förstå vad jag menar. Därför försöker jag förklara med lite olika ord, och tog även hjälp av media för att på så sätt förtydliga vad jag menar🙂

starhawk
0

Det är väl snarare så att du inte förstår vad jag skriver, du har inte lyckats leda i bevis att vi röstar på en statsminister, det är blott och bart en åsikt du har som du tjurskalligt håller fast vid utan att kunna prestera något vettigt bevis för att så är fallet, det du kommit med hittills är av noll och intet värde.

Mitralis
1

#14 Jag har hela tiden hävdat att det är en åsikt 🙂 

Men jag hävdar även att jag tror att de flesta inte sitter och funderar över vem som ska bli statsminister när valet är klart. De flesta utgår nog från att det blir partiledaren för det största vinnande partiet. 
Eller satt du på valnatten och spånade i vem som skulle bli statsminister när moderaterna vann? Hm, vem kan det bli, vem kan det bli? 🤔Kanske Anders Borg blir statsminister, eller kanske Beatrice Ask eller Nyamko Sabuni? Nu är det spännande, vem ska jag lägga pengarna på? Det är ju Reinfeldt som är partiledare,  men han kan det ju omöjligt bli. För man kan ju inte ta partiledaren som statsminister, eller?

Har du någon gång trott att det skulle bli en moderat statsminister när S vunnit och vise versa? Har du någon gång trott att det skulle bli någon annan än partiledaren för vinnande parti som skulle bli statsminister? 
Är det någon gång som det inte blivit partiledaren för det största vinnande partiet som blivit statsminister?

Mitralis
1

Håller helt med krönikören

"Vad är meningen med att rösta om politikerna ändå bestämmer tvärtom när valet är klart?"

Läs hela på

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/karinpettersson/article19989335.ab

"Det mest bisarra av alla b­isarra saker i svensk politik just nu är nog detta: att svenska folkets röst inte räknas. Att väljarna kommer att tvingas leva med e­xakt den politik de nyss röstat bort.

Valrörelsen handlade om skolan och jobben. Om sänkt skatt mot välfärd.

Den politik Alliansen gick till val på underkändes med besked.

Tillsammans skrapade de borgerliga partierna ihop mindre än 40 procent av väljarstödet. Moderaterna kollapsade. På valnatten erkände sig Fredrik Reinfeldt besegrad och avgick.

”Valrörelsen är över. Svenska folket har fattat sitt beslut. Vi nådde inte ända fram. De rödgröna har nu fler mandat än Alliansen, och vi kommer att hålla vad vi har sagt. Därför kommer jag nu lämna in min och regeringens avskedsansökan”, sa statsministern.

Det var logiskt. Och det var då."