Journalister och deras lögner
Det är inte konstigt att det blir så många missuppfattningar när media ljuger i mångt och mycket.
http://www.tino.us/2014/12/etc-och-mediavarlden-granskar-logner/
Antidemokrati Trots att arbetarbladet erhåller drygt 20 000 000 i presstöd från skattebetalare i presstöd, deklarerar man nu inför valet i Mars deklarerar man nu att vägrar efterrätta sig efter dem demokratiska spelreglerna . Daniel Nordström deklarerar att man inför det utlysta extra valet kommer att neka Sverigedemokraterna annonsutrymme.
http://blogg.arbetarbladet.se/nordstrom/2014/12/05/nu-sager-vi-nej-till-sds-annonser/
Journalisterna har allt mer blivit husbondens röst, inte minst de s.k. "krönikörerna". En krönika är enligt en definition jag läst "en text som är personligt skriven och innehåller egna åsikter". Tyvärr verkar dock de flesta texter numera bara spegla utgivarens påkallade färdriktning - den som inte går i ledbandet åker ut, det finns det ju exempel på…
Den enda krönikören som jag vet som lever upp till ovanstående definition är Johan Hakelius i Aftonbladet, som lindar in sina åsikter på ett sätt som gör att han är svår att komma åt för politrukerna. Risken är dock att även han kommer att utrensas i takt med att klimatet hårdnar.
Tidning liksom andra företag är inga demokratier.
Varför skulle de vara det?
Angående arbetarbladet så ägs de av mittmedia som i sin tur ägs av två liberala stiftelser (dvs folkpartiprofil) så arbetarbladet kan knappast sägas gå i ägarens ideologiska fotspår.
Värd för Pensionärer
#3 Vad gäller Arbetarbladet så sattes Daniel Nordström i karantän från medverkan i Sveriges Radio inför valet med motiveringen att han är chef och ansvarig utgivare för "länets största socialdemokratiska tidning". Då (i februari) försvarade han sig med att "beslutet grundar sig på grund av ledarsidans färg. Men vad det har med mig att göra kan man ifrågasätta, jag har ingenting med den politiska sidan att göra." Samma Nordström meddelar nu att man kommer att neka SD annonsutrymme…
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/chefredaktor-portas-fran-sveriges-radio_8986228.svd
Ja han har nekat SD annonsutrymme, och det har tidningen all rätt att välja att göra.
Så länge en tidning eller företag följer lagar och avtal bestämmer de själva hur deras verksamhet ska bedrivas.
Hur skulle det annars se ut???
Här finns en som har skrivit lite mer om detta med annonser.
http://bloggar.aftonbladet.se/janhelin/2013/12/sondagskolumn-79-om-yttrandefrihet-och-affarer/
Värd för Pensionärer
#5 Jan Helin ja, det är en som verkligen kan konsten att bestämma…
Verkar som du förbigår Socialdemokratiska Arbetarbladets redaktörs lilla språng från intygande om sin opolitiskhet till att han plötsligt också står där bland dem som pekar med hela handen.
Javisst, det är han som bestämmer. Och det var han som for med osanning om sitt oberoende…
Som jag ser det, om vi / skattebetalare ger dem 20 000 000 i presstöd då ska Arbetarbladet klara av att hålla sig neutral i sakfrågan vid valrörelse.
Syftet med presstöd är att främja mångfald inom dagstidningar, inte alls för att tidningen ska vara politiskt neutral. Då skulle det förlora sitt syfte om bara tidningar utan presstöd fick förespråka eller argumentera för en viss politisk linje.
Så har inte jag tolkat hans uttalande.
Värd för Pensionärer
"Hos Sverigedemokraternas väljare säger hela 19 procent att de kommer byta parti."
http://www.expressen.se/politik/var-tredje-kan-komma-att-byta-parti-i-nyvalet/
Härligt, kampen har börjat för mänskligheten.😉
För tidigt att gissa hur folk kommer att rösta det brukar svänga en massa innan val.
Nej, det är givetvis mycket smartare att lita på dig.
#12 Jag försöker hålla mig till fakta, det är upp till var och en att ta reda på sanningen.
Rörligheten är givetvis inte enkelriktad, och när var fjärde moderat väljare säger att de "blivit mer positivt inställda till SD" så är det värt att ta notis om, i all synnerhet som M står inför ett partiledarval som i sig kan orsaka turbulens. Den som börjar ta ut segrar i förskott i det här läget riskerar nog att bli besviken när valsedlarna räknats färdigt i mars…
#14 Precis, jag tror inte att man kan gissa sig till val utgången i Mars för folk är väldigt splittrade i sina åsikter. Jag personligen röstade alltid på S förr i tiden, många från kommunal (s) har gått över till SD så det är nog väljare från alla håll som byter.
Nja, jag tror nog SD blir förpassade till den hålan de kom ifrån… Men man vet aldrig.

Väldigt intressant vinkling av vem som svenska folket vill se som statsminister.
Rubrik:
"Så många vill se Kinberg Batra som ny statsminister."
Tittar man längre ner så ser man "Flest vill att Stefan Löfven sitter kvar på posten." Varför var inte det rubriken?
"Dessutom kan hon bli Sveriges första kvinnliga statsminister" Alltså, Moderaterna har inte vunnit än.
Tror ni att dessa rubriker och skriverier kan vara avgörande inför nyvalet?
#17 Detta är ett fenomen som går igen hela tiden i journalistiken och jag tror att människor har förstått detta.
Jag tror att det är själva val frågan som är mer avgörande än vem som kommer till styret, det är den uppfattningen jag har fått när jag har lyssnat på folk runt omkring. Det verkar som att ens levnads situation är mera avgörande än något annat tex, hälsa, arbetslöshet, barn som inte får tillräckligt hjälp i skolan mm mm
#17 Nej, jag tror att vi kommer att få nog av alla spekulationsrubriker fram till valet! Förhoppningsvis kommer flertalet väljare att fatta beslut baserat på rationella bedömningar, inte på opinionsundersökningar och lösa hypoteser i media.