Blir smygdebatten synlig nu?
Två LO-talesmän hävdar på Expressen debatt att Fredrik Reinfeldts "Öppna era hjärtan-tal" var en vattendelare i höstens valdebatt. "I ett slag förändrades hela den politiska debatten om välfärd till att domineras av kostnader för flyktingmottagande", skriver de. Kanske är det med sanningen överensstämmande om debatten på sociala medier, men hos sju riksdagspartier lyste pratlystnaden i den frågan med sin frånvaro i TV-debatter och ute på torgen. Det är ju så SD fångar upp sina marginalväljare - sådana som inte sympatiserar med deras politik fullt ut men som upplever frånvaron av debatt som ett svek mot väljarna. Om nu SD lyckas med sitt uppsåt att göra extravalet till en "folkomröstning om invandringen" så borde väljarna, oavsett politisk färg, ha rätt att förvänta sig en helt ny öppenhet i frågan från övriga partier. Dags att bli seriösa istället för att snörpa på munnarna och himla med ögonen så fort ämnet kommer på tal! Så länge nuvarande förmyndarpolitik utövas av blockpartierna kommer dödläget riskera att bestå, befarar jag.
http://www.expressen.se/debatt/fredrik-reinfeldts-tal-banade-vag-for-sd/
Jag tror inte något parti kommer vika sig till fördel för SD flyktingbudget. Det är för sent nu och politiskt inkorrekt.
Dock ska det bli otroligt spännande att se hur resultatet blir och jag hoppas alla röstar oavsett parti annars äga man inte rätt att klaga.
#1 Nej, jag tror inte ens den mest optimistiske SD-strateg kan tro på att något annat parti "kommer att vika sig till fördel för SD:s flyktingbudget"! Det är ju mest den allmänna hållningen det är fråga om, att sluta att uppträda som barnungar och inta ett moget förhållningssätt till hela väljarkåren, inte bara till sina egna sympatisörer. Göran Hägglund yttrade en sak i ett annat sammanhang som jag tycker är värt att ta fasta på nu: "Vi ska uppträda med integritet och värdighet för vi har ett väldigt stort ansvar och är bärare av ett förtroende som vi ska motsvara".
Hittade denna:
http://www.som.gu.se/digitalAssets/1505/1505750_flyktingopinion---som-institutet.pdf
Sverige har sedan länge haft en majoritet för minskad invandring. Går man emot en så tydlig opinion såpass länge är man ansvarslös. Det har inte med populism att göra om det drar över flera decennier. Hade man fångat upp denna frågan tidigare inom övriga partier så hade SD aldrig ens behövt skapas.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.