Blockpolitik
Tänkte ge några funderingar kring detta med blockpolitik och i det fallet att vi som verkar troligt får en minoritetsregering igen.
Fördelar
Viss tydlighet om de stora dragen som de olika blocken står för, man kan få ett hum om vad man köper.
Mer konsekvent politik, på gott och ont.
Nackdelar
Lite mindre än halva folket bestämmer för hela folket och utan hänsyn till dem och deras åsikter.
Kompromisser och samförståndslösningar blir svåra att åstadkomma. Vad händer om S o Mp är lika kallsinniga till alliansen som alliansen har varit till S o Mp? Då får vi ännu en regering som får bekymmer med att få igenom sin politik (regeringsoduglig). Alternativt om SD som tidigare fortsätter att rösta på alliansen i blockskiljande frågor, fast då borde man räkna dem informellt till det borgerliga blocket.
Låsningar och ovilja att prova något nytt.
Värd för Pensionärer
Så länge inget parti får över 50% av rösterna kommer man behöva använda sig av blockpolitik.
Här är en som funderat på detta med blockpolitik och dess konsekvenser och om det verkligen är det bästa att dela in världen i vi och de.
jaghttp://www.svd.se/opinion/brannpunkt/blockpolitiken-bygger-upp-mentala-murar_4172443.svd
Värd för Pensionärer
Om jag har förstått det rätt så har vi politik på Regeringsnivå och Kommunal politik. I bägge fallen så är går det till en omröstning vid beslut där frågorna avgörs. Rätta mig gärna om jag har fel, jag försöker förstå det hela. .
Om jag har förstått det rätt så är många kommuner missnöjda med Regeringens beslut och därför kan man se ändringar i den Kommunala genom att tex välja samarbete med SD.
Hur påverkar det politiken i det stora hela?
#1 Speciellt när blockpartierna är så låsta till sina samarbetspartners som nu!
Det intressanta med extravalet är att de borgerliga väljer att gå till val på sina respektive program, inte på ett gemensamt Alliansenmanifest. I det läget är det extra synd att S väljer att gå till val tillsammans med MP på deras (och Vänsterpartiets) budgetförslag. Det gör det nog än mindre troligt att något borgerligt parti är beredda att klättra över gärdsgården för att gå S till mötes…

Som jag sagt i många trådar, här i Danmark arbetar partierna tvärs över alla gränser när det gäller att få igenom sin politik, och sina frågor. Blockpolitiken är förlamande, anser jag.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Först av de tunga namnen att ifrågasätta sossarnas valplattform var Göran Persson, sedan kom kritiken inifrån regeringen från Perssons gamla trätosyster Margot Wallström, och nu är det LO som vill se att Socialdemokraterna står på egna ben i valrörelsen. Hur länge kan Löfven stå emot trycket om att göra sig fri från MP?
#6 Inte alls länge visade det sig….
http://www.dn.se/val/nyval-2015/lofvens-nya-besked-verkar-panikartat/