Fel fokus?
Det är nog svårt att svara på. Väljarna kommer svänga mycket innan valet.
Som sagt, inte lätt att säga baserat bara på en opinionsundersökning. Men min teori är att många osäkra väljare som tyckte att det kunde vara läge att pröva något nytt efter åtta år med Alliansen blivit besvikna över vad de fick och ser nu en chans att utnyttja sin "ångervecka". Vänsterpartiet har visserligen inte suttit i regeringen, men de har haft inverkan på budgeten och skuldbeläggs säkert också.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=5999654
Jag tror problemet delvis handlar om att hantera enskilda frågor. Om svaren blir för urblekta eller verkar komma ur en mall, kan det dra ner betyget.
Hur tror ni att M resp S, svarar på frågan om det är rätt av SJ att sparka denna person som bär örhängen på jobbet?
#3 Ska partierna kommentera varje gång någon blir orättvis behandlad på jobbet får dom lite tid över till att föra politik.
#4 Du slår huvudet på spiken, utan att veta om det. Partiledaren med din inställning kontra partiledaren som har tid över, kommer att påverka osäkra väljare, I valtider är det dessutom "att föra politik".
Läste någonstans hur Thorbjörn Fälldin när han var statsminister väcktes klockan tre på natten av en journalist som frågade vilken favoritfärg han hade på slipsen. När Fälldin undrade om det var så viktigt att få besked om det mitt i natten förklarade reportern att det var en enkät som skulle med i nästa upplaga av tidningen så man hade inte tid att vänta. Då liksom nu hade det nog varit bra om politikerna kunde få koncentrera sig på andra saker, eller "föra politik" som det sägs här…