Politik iFokus

Politik

Etikett: miljö-klimat
Läst 1053 ggr
precis
0

El "två hål i väggen"

Vad har du för sorts el i ditt avtal?
Och direktverkande elelement eller nåt annat?
Jag tänkte skapa en undersökning, men det finns väldigt många alternativa svar, så skriv bara en kort kommentar om du vet vad du har.
Kärnkraft
Vattenkraft
Vindkraft (bl.a. www.o2.se)
GOD EL (etiskt bolag, lite dyrare)
Det billigaste (förmodligen det skitigaste: kol)
Ingen aning (behöver inte svara om dom inte vet eller bryr sig)

Vanlig el plus solvärme ifrån vattenrör på taket
Jordvärme/Bergvärme
Pelletskamin
Oljebrännare
Luftvärmeväxlare

mvh johan

AndersE
0

Jag har ett lokalt bolag som leverantör av el. Bara hushållsel.

Kan tycka att det vore en god idé att köpa någon grön/god el. (Köper inte argumentet att det är samma el i kabeln…)

Använder fjärrvärme.

precis
0

#1 Fråga om ditt parentes-argument: menar du att folk köper det billigaste o skiter i vad det är för skit som kommer i sladden? eller?
Jag förstår att folk missuppfattar det krångliga elhandelssystemet. Men det har med konsumentmakt att göra.
T.ex. om mer än 50% anlitar nåt vindkraftbolag så kommer ju importen av skitig el att minska, och behovet att behålla/bygga nya kärnkraftverk kommer ju försvinna.
energimyndigheten
energimarknadsinspektion

AndersE
0

På Hemmet i Fokus kan du läsa en liknande debatt. Då förstår du nog vad jag menar…

TinaH
0

Vi är på väg och flyta till hus.

Där har vi sagt att vi ska sätta in Luft/vatten.
Billigare än Pellets.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

precis
0

#4 Det finns många varianter av Luft/vatten? :)
Och det beror förstås helt o hållet på priset på själva pelletskaminen och vilket pris det blir på pellets i framtiden… :)

Jag har Skelleftekraft för min hushållsel och har kollat upp vilken procentandel min el kommer från: 68-69% vatten, 12-12,5% kärnkraft och resten biobränslen
(dom har 2 stora vindprojekt under uppbyggnad, på gång till början av 08, kommer bli nästan dubbelt mer än kärnkraftens andel)

Min extremt låga förbrukning är 1100-1200 kW per år :)
(ungefärligt snitt från de senaste 6-8 åren)

TinaH
0

Kan meddela om att det är pellets brist i vårat land, och där av kommer prserna gå upp…tyvärr… :-(
Här nere i Skkåne, blir det inte kallare än tja…kanske på vintern erän typ -10 grader, blir det kallare får väll elen gå in dem få timmarna/säsong det gäller.

Snö, kan inte du som Gävlebo, visa oss söderbo hur det se ut? ,-)

Mvh TinaH

precis
0

#6 vi har mycket pellets o lite snö tyvärr

TinaH
0

Det kommer att bli pelletsbrist i vårat avlånga land, tyvärr….
Åtminstone den pelletsen man handlar av firmor, tar man och handlar av bonnen, så är det helt annan sak.

Mvh TinaH

Sovgott
0

Hur ska jag kunna veta vilken slags el jag har? All el går ju i samma ledningar. Eller har ni en egen ledning som går direkt från el-källan???

AndersE
0

#9 Skillnaden är ju inte i de två hålen. Skillnaden är ju var den köps!

precis
0

#9 Den du betalar elräkningen till, producerar eller köper in el från olika källor…
Det är helt sant att all el är identisk i nätet. Men om 100% av alla kunder köpte från vindkrafts-bolag t.ex., så skulle det inte finnas behov längre av att hålla igång kolkraftverken eller andra på marknaden…

Jag har just nu ett avtal med Kraft&Kultur om att bara producera "min el" från vind- och vattenkraft, och det är faktiskt lägre kW-pris än om jag köpte från något av de vanliga storbolagen som har kärnkraft och annat…

Oskar
0

Bor i lägenhet…har Fortum tror jag.

Men alla ni som bor i villa…borde inte bergvärme vara det absolut bästa? Finns det något som är mer ekonomiskt och samtidigt bra för miljön? Vad kan det finnas för argumet för att inte ha bergvärme eller möjligen jordvärme?

mvh
Oskar

AndersE
0

#12 Min tomt är en sandlåda…

;-)