Aktivitetsrapporten
Idag är det den 14 och aktivitetsrapporten ska in.
Vad tycker du om aktivitetsrapporteringen?
"Men det finns ingen grund för påståendet att krav på att arbetslösa ska söka fler jobb skulle minska arbetslösheten. Detta har redovisats i ett antal forskningsrapporter.
Den helt avgörande förklaringen till vår höga arbetslöshet är att det inte finns tillräckligt många jobb som arbetslösa kan söka och få. Arbetskraftsbrist minskar inte genom att pressen på de arbetslösa ökar. "
Läs mer i länken
Källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/arbetsmarknad/article19853004.ab
Det är en av dom värsta idéerna som jag faktiskt varit med om att den blåa regeringen gjort. Istället för att faktiskt lägga ner tid och engagemang på att skriva en bra ansökan för ett jobb så spammar man ut dom, för att täcka "kvoten". Vems jävla idé det än var så är människan i fråga helt efterbliven.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Byråkrati i storform!! Håller absolut med artikeln i Aftonbladet. Arbetsförmedlingen ska hjälpa den arbetslöse till jobb. Håller absolut med om att " det bara handlar om att jaga, kontrollera och disciplinera arbetslösa."
Jag var arbetslös en liten period nyligen, och måste säga att jag faktiskt tycker det är rimligt att arbetssökande skriver dessa aktivitetsrapporter. Det är väl ingen större skillnad mot när arbetsgivaren vill ha in tidsrapporter för vad man har gjort.
Som arbetslös och med a-kassa framförallt, så tycker jag nog att det är som ett jobb, att söka arbete. Det tar inte värst lång tid att söka jobb när pappren är i ordning och det minsta man kan begära är väl att redovisa för vad man gjort. Vill man ha ett jobb så ska det väl inte vara något bekymmer…
Vill man inte ha ett jobb, kan jag tänka mig att dessa rapporter är en pina.
#3 Det är stor skillnad på aktivitet och tidsrapporter på ett jobb. När du är arbetslös kan du inte påverka mycket, men på ett jobb där har du en talan i allafall. Det är det som är skillnaden
Vad menar du med att man inte kan påverka som arbetslös?
Det är väl ändå en jäkla skillnad om man aktivt söker jobb eller bara struntar i det. Givetvis vill man fånga upp den delen som struntar i det och få dem att få ut tummen ur rö**n och engagera sig .
Alla borde väl ändå veta att det finns de som inte vill ha ett jobb utan hellre stämplar.
Klart det finns de som inte vill jobba men de flesta som vill ha ett jobb och har jobbat länge som inte får ett jobb relativt snart känner bara hopplöshet och vanmakt över kontrollsystemet. Hur länge har du varit arbetslös som längst spirit33??
Vad exakt menar du är negativt med att arbetslösa redovisar för sina aktiviteter? Varför skulle inte övervakande instanser(arbetsförmedlingen) se till att de som erhåller arbetslöshetsersättning, faktiskt gör vad som krävs av dem?
Om det inte finns några jobb för en arbetssökande, så finns det väl inte så mycket att redovisa? Bara man kan motivera sin situation inför sin arbetsförmedlare, så ska det normalt inte vara några problem. Sen förstår jag att det finns idioter till förmedlare också.
Jag förstår att du vill dra in mig som person i diskussionen, men den gubben går inte😜. Jag håller mig helst till sakfrågan och undviker att gå in på mig, mer än att jag har varit arbetslös och vet hur det fungerar.
#7 För att det är mer stress, och om du vet någonting alls om jobbsökning så handlar det för fan inte om kvantiteten. Det handlar om kvalitén.
När exakt var du arbetslös, och hur länge? Är du te.x. en ungdom? Håller du te.x. med alliansen att alla kan få jobb man "måste bara söka lite"?
Dom som får jobb snabbt har oftast bra grund att stå på. Dom som inte får jobb har inte det, och det är tamifan ett helt annat jävla problem.
Och sen tror du seriöst att dom bryr sig ett satans arsle om du så ramlat och brutit benet? Nej. Dom ska fan ha dubbla papper på att du är sjukskriven, och rapporten ska in ändå, och annars blir det avstängning på arbetsförmedlingen. Hur jag vet det? Jo, varit med om den jävla sitsen själv. Så om du inte har något annat fucking vettigt att säga så ta ditt pack och dra.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#8 Håller med dig totalt i ditt inlägg
För att det är mer stress, och om du vet någonting alls om jobbsökning så handlar det för fan inte om kvantiteten. Det handlar om kvalitén.
Vad är det som är stressigt med att söka jobb om man är arbetslös? Jag vet att man ofta inte mår så bra och är stressad för att man inte har ett jobb, men det har ju ingenting med aktivitetsrapporten att göra.
När exakt var du arbetslös, och hur länge? Är du te.x. en ungdom? Håller du te.x. med alliansen att alla kan få jobb man "måste bara söka lite"?
Haha, läs mitt senaste inlägg så ser du min inställning i att göra denna diskussion till att inte handla om sakfrågan. Du får gärna tro att jag aldrig varit arbetslös, är ungdom eller röstat på M… Det har fortfarande inte ett skit med vad i alla fall jag diskuterar.
Dom som får jobb snabbt har oftast bra grund att stå på. Dom som inte får jobb har inte det, och det är tamifan ett helt annat jävla problem.
Självklart är det ett problem om man inte har förutsättningar att snabbt få ett jobb, men vad har det med aktivitetsrapporten att göra?
Och sen tror du seriöst att dom bryr sig ett satans arsle om du så ramlat och brutit benet? Nej. Dom ska fan ha dubbla papper på att du är sjukskriven, och rapporten ska in ändå, och annars blir det avstängning på arbetsförmedlingen. Hur jag vet det? Jo, varit med om den jävla sitsen själv.
Vad har det med aktivitetsrapporten varande att göra??? Tråkigt att du har haft problem med att hitta en läkare som kan sjukskriva dig för brutit ben och tråkigt att du inte haft en förmedlare som har kunnat läsa den. Exempel på skitstövlar är det direkt inte en brist på.
Så om du inte har något annat fucking vettigt att säga så ta ditt pack och dra.
Jag ska ingenstans, förutom att jag snart växlar över till EM-kvalet… Heja Sverige.
#10 Det har det ju? Det är en till sak att oroa sig för. Det är dessutom en sak som inte ens har en funktion. Det säger ingenting om kvalitén du lägger ner på att söka jobb, eller hur många jobb du tittat på. Rapporten tar tid, är inte komplett och rapporteringen fungerar inte heller bra. Och som sagt igen, vad är poängen?
Allting är stressigt när man är arbetslös, för att människor som du har attityden som du har. Det är skit, helt enkelt.
Du säger inte ett piss i ditt förra inlägg, så jag tar det som slingrande, vilket är vanligt med människor som går in och trollar andra sidor på ifokus(Ja, tänka sig, någon såg vad du gjorde på Övernaturligt). Det har allt att göra med vad du skriver om. Det är ju för fan hela dina jävla åsikter. Du är på en politisk jävla sida. Är du lite efter eller? Klart som fan att det spelar roll, och klart som fan att det är viktigt.
För dom som har en grund att stå på får inte problem med aktivitetsrapporten. Dom som inte har en bra grund att stå på får inte det. Lyssnade du inte första gången jag skrev det eller?
Grejen är att arbetsförmedlingen kan använda aktivitetsrapporten för att inte hjälpa dig. Det har allt med rapporten att göra. Får du strul under en period och inte kan söka jobb, och rapporten inte kommer in eller inte är tillräckligt ifylld så blir du avskriven. Och om du inte ser problemet i det är du antingen dum i huvudet eller så medvetet trollar du.
Ja, något vettigt blev det du inte skrivet av dig, tråkigt nog.
-Stephen Hawking
Det har det ju? Det är en till sak att oroa sig för. Det är dessutom en sak som inte ens har en funktion. Det säger ingenting om kvalitén du lägger ner på att söka jobb, eller hur många jobb du tittat på. Rapporten tar tid, är inte komplett och rapporteringen fungerar inte heller bra. Och som sagt igen, vad är poängen?
Den har väl en väldigt stor funktion… Den summerar dina aktiviteter under den senaste månaden. Och det är väl inte för mycket begärt? Jag har erfarenhet av att den tar bara en pisskvart att fylla i… Och då har man en månad på sig. Vad är det i rapporten som tar tid?
Allting är stressigt när man är arbetslös, för att människor som du har attityden som du har. Det är skit, helt enkelt.
Visste inte att du vet hur jag tänker, och visste inte att jag är orsaken till din stress.
Du säger inte ett piss i ditt förra inlägg, så jag tar det som slingrande, vilket är vanligt med människor som går in och trollar andra sidor på ifokus(Ja, tänka sig, någon såg vad du gjorde på Övernaturligt). Det har allt att göra med vad du skriver om. Det är ju för fan hela dina jävla åsikter. Du är på en politisk jävla sida. Är du lite efter eller? Klart som fan att det spelar roll, och klart som fan att det är viktigt.
Haha, du nämner att vi är på en politisk sida men förstår inte hur man håller sig till sakfrågan?… Undrar vem som trollar. Ett tips är att undvika personangrepp och hålla sig till sakfrågan. Jag är inte känslig så ingen behöver radera något inlägg för min skull.
Vad gjorde jag på ÖN?
För dom som har en grund att stå på får inte problem med aktivitetsrapporten. Dom som inte har en bra grund att stå på får inte det. Lyssnade du inte första gången jag skrev det eller?
Jag läser vad du skriver och jag läser just nu att du inte kan hålla dig till sakfrågan. Hur får de som inte har en bra grund problem med aktivitetsrapporten?
Grejen är att arbetsförmedlingen kan använda aktivitetsrapporten för att inte hjälpa dig. Det har allt med rapporten att göra. Får du strul under en period och inte kan söka jobb, och rapporten inte kommer in eller inte är tillräckligt ifylld så blir du avskriven. Och om du inte ser problemet i det är du antingen dum i huvudet eller så medvetet trollar du.
Först och främst så måste du förstå att en otrevlig attityd inte alls hjälper dig, och har du som du skriver läst andra inlägg jag gjort så förstår du att sånt skit inte biter på mig. Har man inga vettiga argument så kommer det mest skit.
Alla kan väl ha en strulig period o.s.v, men menar du så struligt att man inte ens kan fylla i en aktivitetsrapport? Vad är det som gör att man har förhinder att fylla i en rapport?
Har man förhinder att fylla i en aktivitetsrapport så kan man ju tycka att man är arbetsoförmögen, eller hur menar du? Jag missar säkert något men fattar inte riktig problemet med en aktivitetsrapport.
Ja, något vettigt blev det du inte skrivet av dig, tråkigt nog.
?
#12 Men du själv vet ju redan vad du gjort under månaden, eller hur? Och poängen är ju inte att arbetsförmedlingen ska tvinga dig att söka jobb, utan hjälpa dig att söka jobb. Då att ha ett moment som kostar tid, stress och som lätt glöms(och du får fan inte någon varning) så saknar det helt poäng.
För att inte tala om att det är något kränkande att man ska tvingas skriva en rapport till AF, oavsett om man går på fk eller inte, bara för att kunna ha arbetsförmedlingen som stöd.
Så igen. Hur länge var du arbetslös? Fick du några kommentarer på din aktivitetsrapport?
Den tar mig(beroende på hur mycket jag har gjort under månaden) allt från 30 min till en timme. Som jag hellre lägger på saker som att faktiskt hitta ett jobb jag kan få(för tro det eller ej så kan jag inte söka vad som helst). Men det räknas ju inte som en aktivitet. Utan det är ju sökta jobb. Eller att du träffat/pratat en arbetsgivare. Och det är inte en du ska göra det med heller.
Vet du ens om vad den största källan till jobb är:D?
Sak och person är lite samma sak i politik :) Så jag står för att om du te.x. då hade varit(säger inte att du är det) SDare så hade jag sagt att du var en pissig människa, ja. Definitivt så speglas ens personlighet i ens politiska val, så varför skilja dom mer än nödvändigt? Det finns dessutom ingenting som heter "sakfråga". Allting har ändå med dig själv som person att göra, och just i den här frågan så har det väldigt mycket med vem du är att göra med, i och med att du dessutom använder dig själv som exempel.
Och du slingrar dig igen:D Helt otroligt. Du vet redan vad du gjorde, men behöver jag säga att det är rätt lågt att förlöjliga människor? Du skrattar bokstavligt talat åt dom.
Jag har inte en otrevlig attityd om den inte triggas(det finns ett par parametrar där). Det finns flera människor på iFokus som kan säga att jag är en trevlig människa med bra attityd, men det är när jag vill och det faktiskt förtjänas.
Du kommer själv med väldigt tomma argument. Du tycker det är bra, men du säger ingenting som är positivt mer än att du förespråkar kontroll från AF.
Problemet är inte rapporten utan vad som är i den, hur svårt är det att fatta? Jobbig period = ingen aktivitet = inget att skriva i rapporten. Och bara för att du har en skitig period så är den inte alltid där, eller hur?
Alla har det inte lika jävla lätt i livet som du uppenbarligen har det.
Utan grund att stå på, alltså mycket tidigare erfarenhet, utbildningar och så vidare så kommer du få slut på jobb att söka(inom din region). Det händer när man inte har så mycket i form av utbildning/expertis/erfarenhet. Och då får man inga jobb, men du ska ju fylla i en rapport ändå då, eller hur? Och det leder ju ingenstans, det finns inget att fylla i. Det enda som sker är att AF blir förbannad på dig och avskriver dig(Någonting som dom gör ändå när dom känner för det, eller när dom själva missat att skicka ut brev).
Poängen med aktivitetsrapporten är fel. Den har ingen funktion utom att övervaka, och drabbar bara dom som är svagast i jobbsökandet som istället för att få den hjälp och stöd som behövs så får dom skit och stress.
Hur kan du förespråka det med gott hjärta? Det kan du inte. Därav så bryr du dig helt enkelt inte om dom som har det värre än dig själv, eller så förstår du inte skadan det gör.
-Stephen Hawking
Du skriver på ett förvirrande sätt, och undviker att svara på mina direkta frågor, men jag gör ett försök till att bemöta dig… eller två.🙂
Men du själv vet ju redan vad du gjort under månaden, eller hur? Och poängen är ju inte att arbetsförmedlingen ska tvinga dig att söka jobb, utan hjälpa dig att söka jobb. Då att ha ett moment som kostar tid, stress och som lätt glöms(och du får fan inte någon varning) så saknar det helt poäng.
Jag fattar fortfarande inte hur denna rapport skulle kunna vara så krävande, och visst ska AF hjälpa med jobb, men samtidigt vara en kontrollinstans åt arbetslöshetskassan.
För att inte tala om att det är något kränkande att man ska tvingas skriva en rapport till AF, oavsett om man går på fk eller inte, bara för att kunna ha arbetsförmedlingen som stöd.
Om man är sjukskriven och får ersättning av försäkringskassan, tycker jag inte man behöver fylla i en rapport till AF. Behöver man det? Det låter fel i mina öron isf.
Så igen. Hur länge var du arbetslös? Fick du några kommentarer på din aktivitetsrapport?
Haha, nice try.
Den tar mig(beroende på hur mycket jag har gjort under månaden) allt från 30 min till en timme. Som jag hellre lägger på saker som att faktiskt hitta ett jobb jag kan få(för tro det eller ej så kan jag inte söka vad som helst). Men det räknas ju inte som en aktivitet. Utan det är ju sökta jobb. Eller att du träffat/pratat en arbetsgivare. Och det är inte en du ska göra det med heller.
Menar du att 30 - 60 minuter per månad är krävande? Tycker man det så skulle jag vilja säga att man inte är kapabel att jobba alls.
Vet du ens om vad den största källan till jobb är:D?
Tack, en trevlig symbol fick jag i alla fall… Jodå, nog bör det vara kontakter framför allt.
Sak och person är lite samma sak i politik :) Så jag står för att om du te.x. då hade varit(säger inte att du är det) SDare så hade jag sagt att du var en pissig människa, ja. Definitivt så speglas ens personlighet i ens politiska val, så varför skilja dom mer än nödvändigt? Det finns dessutom ingenting som heter "sakfråga". Allting har ändå med dig själv som person att göra, och just i den här frågan så har det väldigt mycket med vem du är att göra med, i och med att du dessutom använder dig själv som exempel.
Du har fel, jag har inte använt mig som exempel… Jag har bara sagt att jag varit arbetslös och fyllt i aktivitetsrapporter, förutom det så försöker jag diskutera frågan sakligt. Skulle jag skriva att jag varit arbetslös i fyra år, så hade det varit för lite för att veta något om systemet… Och vad händer då? Jo fokus förflyttas från sak till person. Resten som du skriver ovan vet jag inte vad det har med saken att göra… Ordbajseri brukar jag kalla en textmassa som bara innehåller ord men ingen mening:)
Och du slingrar dig igen:D Helt otroligt. Du vet redan vad du gjorde, men behöver jag säga att det är rätt lågt att förlöjliga människor? Du skrattar bokstavligt talat åt dom.
Nej, jag vet inte vad du pratar om… Och förmodligen kommer du väl aldrig skriva det heller. Förflytta fokus från sakfrågor är ett känt knep.
Jag har inte en otrevlig attityd om den inte triggas(det finns ett par parametrar där). Det finns flera människor på iFokus som kan säga att jag är en trevlig människa med bra attityd, men det är när jag vill och det faktiskt förtjänas.
Jag dömmer dig inte alls som person, jag känner dig inte. Jag ger dig respons på ditt skrivna ord som är något helt annat… Det är trots allt ett forum:)
Du kommer själv med väldigt tomma argument. Du tycker det är bra, men du säger ingenting som är positivt mer än att du förespråkar kontroll från AF.
Om du ska bemöta vad jag har skrivit så hade det varit trevligt att veta VAD du bemöter. Jag har tomma argument… Vilka och varför?
Ja, jag tycker att rapporten är vettig(bra blir konstigt) p.g.a. att man tvingas redogöra för den senaste månadens aktiviteter, vilket gör att AF förhoppningsvis får en överblick vad du har gjort för att försöka komma in på arbetsmarknaden. AF agerar som kontrollinstans(osäker om det är korrekt utryck) åt arbetslöshetskassan som i sin tur betalar ut ersättning för arbetslöshet. Det vore väl mer konstigt om de inte krävde någon koll alls?
Problemet är inte rapporten utan vad som är i den, hur svårt är det att fatta? Jobbig period = ingen aktivitet = inget att skriva i rapporten. Och bara för att du har en skitig period så är den inte alltid där, eller hur?
Du menar jobbig period i en hel månad? Då är man ju inte värst arbetsför kanske, eller? Hur fungerar det med din förmedlare på AF, vad säger hen? Finns det inget att göra åt din situation som mynnar ut i en aktivitet i rapporten, så borde de väl ha lite överseende(varierar förstår jag).
Alla har det inte lika jävla lätt i livet som du uppenbarligen har det.
Jag skulle lika gärna kunna vara en eländig luffare uppväxt i en skokartong som en överlycklig stenrik miljardär… Men den informationen har du inte.
Utan grund att stå på, alltså mycket tidigare erfarenhet, utbildningar och så vidare så kommer du få slut på jobb att söka(inom din region). Det händer när man inte har så mycket i form av utbildning/expertis/erfarenhet. Och då får man inga jobb, men du ska ju fylla i en rapport ändå då, eller hur? Och det leder ju ingenstans, det finns inget att fylla i. Det enda som sker är att AF blir förbannad på dig och avskriver dig(Någonting som dom gör ändå när dom känner för det, eller när dom själva missat att skicka ut brev).
Avskriver de utan grund, så är det givetvis tokigt. Som jag skrev innan så finns det idioter överallt.
Poängen med aktivitetsrapporten är fel. Den har ingen funktion utom att övervaka, och drabbar bara dom som är svagast i jobbsökandet som istället för att få den hjälp och stöd som behövs så får dom skit och stress.
Klart den har en funktion, även om du har svårt att se den. Så vad hade hänt utan aktivitetsrapporten om man har dåliga förutsättningar… Hade det blivit bättre eller sämre?
Hur kan du förespråka det med gott hjärta? Det kan du inte. Därav så bryr du dig helt enkelt inte om dom som har det värre än dig själv, eller så förstår du inte skadan det gör.
Du förutsätter att personer som ser nyttan med aktivitetsrapporter inte har ett gott hjärta och inte bryr sig… Jo, tjena mors. Nu får du väl ändå vakna upp ur dvalan… Upp och hoppa.
#14 Poängen är inte att den är krävande. Poängen är att den inte ger stöd, utan övervakar. Poängen är att istället för att hjälpa så ger det ytligare en stressfaktor.
Inte alla har arbetslöshetskassa, eller hur? Jag personligen har aldrig haft det, men jag ska skriva rapporten ändå. Alltså fungerar inte det argumentet heller.
Ja, det behöver man. Rapporten är inte ens för fucking arbetsförmedlingen, den är för försäkringskassan. Pengarna man får av arbetsförmedlingen är inte arbetsförmedlingens, utan FKs. Så om något ska man i så fall rapportera till FK, när man har ekonomiskt stöd från FK. Men just nu måste alla, oavsett, skriva aktivitetsrapport.
Som sagt, du har använt ett eget exempel tidigare, men vägrar fylla i mer. Det luktar lögn, i tell you. Men du har alltså inga kommentarer då på din rapport :)? Stressen är mer än att jobba ungefär 40 timmar på tre dagar. I vilket fall är stressen så stor för mig, med rapporten. Dessutom är det extremt frustrerande att fylla i någonting som praktiskt taget är att ingen tror på att man söker jobb, utan att man måste bevisa det genom en rapport.
Igen, du säger saker från egen erfarenhet men kommer inte med ett exempel eller ytligare text kring det alltså så får man bortse från det du säger i och med att det inte finns någon bakgrund i det.
Kontakter, helt rätt. Det är alltså inte AF. Det är vänner, familj och tidigare arbetskamrater som är den största källan. Och det är ingenting som dom vill ha på en rapport ändå, eller hur?
Det verkar vara en väldigt stor skillnad mellan vad jag tycker är ordbajseri och vad du tycker är det. Du har ju själv gjort det genom att presentera dig själv som exempel(du gjorde det ju när du tog dig själv som exempel på rapporterna) för att sedan inte skriva mer kring det, eller andra infallsvinklar, alltså bajsar du ut någonting för att du uppenbarligen inte har mer att säga kring det.
Klart du inte vet vad jag pratar om :) Du slingrar dig ju:D Det svar som jag förväntar av dig är icke-existerande, och du fyller ju i det jag tror du kommer svara :) Det är tämligen underhållande.
Inte sagt att du dömt mig. Jag dömer dig, du väljer själv om du dömer någon annan eller mig. Men jag definitivt dömer dig.
Det enda argument du har är ju att du säger att AF(eller är det FK? Eller A-kassa)?Du verkar ju inte ha koll alls) gör rätt i att övervaka. Det är det enda argument du gett hittills.
Jag har inte heller A-kassa. Så varför ska jag, igen, fylla rapporten?
Du kan definitivt få information GENOM ATT FUCKING FRÅGA VAD MÄNNISKAN HAR GJORT. Istället för att använda sig av ett Biased system som har en enda funktion och det är att göra livet förjävligt för andra människor.
Du får inte ens en läkartid på en vecka. Eller ens en fucking månad. Eller ens tre månader. Men du tycker då att man ska skaffa en sjukskrivning, på en gång, genom någonting som inte är möjligt att skaffa på en månad:D? Awesome. Bra logik. much tänka.
Informationen finns i ditt beteende och tydligen ditt oförstående sätt. Det kan bero på flera faktorer, men normalt sätt är det helt enkelt så att man inte har förmågan att förstå någonting som man inte varit med om. Så jag antar, och det brukar inte vara fel. Så tills du försvarar dig så kommer jag helt enkelt anta saker utifrån hur du skriver.
Det är en VÄLDIG massa idioter i AF i så fall, och varför ska du ge dom mer makt att göra ditt liv förjävligt? Igen, inget argument från din sida. Men grejen är ju att dina kontakt personer på AF gömmer sig bakom reglerna när dom finns där, och behöver inte ta ansvar för sitt agerande, även om det gör en person pengarlös en månad.
Bättre. Det hade varit som det var innan, man hade faktiskt kontakt med en människa, som lyssnade om någonting var fel. Så hur tycker du att människor ska hantera den nya stressen? :)
Japp, det gör jag. Logiskt sett är det slutsatsen. Men det är väl som allt annat i Sverige, det blir mer och mer kallt. Vad sägs om att du vaknar upp? Och faktiskt ser skadan istället? Du säger att kontrollen är bra, även om den skadar. Det finns inga bevis för att det blir bättre av systemet, men det finns bevis för att det blir sämre, och istället då så stödjer du systemet? Alltså, med andra ord, inte gott uppsåt.
-Stephen Hawking
Ja, det behöver man. Rapporten är inte ens för fucking arbetsförmedlingen, den är för försäkringskassan. Pengarna man får av arbetsförmedlingen är inte arbetsförmedlingens, utan FKs. Så om något ska man i så fall rapportera till FK, när man har ekonomiskt stöd från FK. Men just nu måste alla, oavsett, skriva aktivitetsrapport.
Så du får pengar från FK och rapporterar till AF… Innebär det att du är sjukskriven, utförsäkrad eller aldrig haft ett jobb? Om du inte är sjukskriven och är arbetsför så är väl denna aktivitetsrapport aktuell för att du ska visa dina försök till jobb?
Det går ju inte bara räkna med att casha ut pengar utan någon kontroll??? Det verkar lite väl verklighetsfrånvarande.
Som sagt, du har använt ett eget exempel tidigare, men vägrar fylla i mer. Det luktar lögn, i tell you.
Varför ska jag fylla i vad jag har gjort? Förstår du att det går utmärkt och till och med bättre att diskutera detta sakligt utan komma dragandes med en massa exempel från sitt eget liv som inte har med saken att göra? Du märker väl hur du själv skriver när du drar massa exempel från ditt liv?… Det blir osammanhängande och med konstiga luckor som gör dina inlägg vimsiga. Det gör att vi kommer bort från sakfrågan… Varför det skulle vara så illa med en aktivitetsrapport.
Stressen är mer än att jobba ungefär 40 timmar på tre dagar. I vilket fall är stressen så stor för mig, med rapporten. Dessutom är det extremt frustrerande att fylla i någonting som praktiskt taget är att ingen tror på att man söker jobb, utan att man måste bevisa det genom en rapport.
Det låter konstigt… Om du söker jobb eller gör ditt bästa för att hitta jobb, så borde det väl finnas något att skriva i rapporten? Du pratar om att jag är oärlig och ljuger, men allt pekar på att det är du som undanhåller något.
Kontakter, helt rätt. Det är alltså inte AF. Det är vänner, familj och tidigare arbetskamrater som är den största källan. Och det är ingenting som dom vill ha på en rapport ändå, eller hur?
EN av vägarna är kontakter… Visst går det bra att skriva vilka kontakter man har jobbat på.
…alltså bajsar du ut någonting för att du uppenbarligen inte har mer att säga kring det.
Jag har skrivit sakligt om vad jag tycker är vettigt med rapporten… Om du verkligen har läst mina inlägg. Fast mest har det varit att bemöta dina påhopp hit och dit, och försöka få fram vad det är du döljer:)
Klart du inte vet vad jag pratar om :) Du slingrar dig ju:D Det svar som jag förväntar av dig är icke-existerande, och du fyller ju i det jag tror du kommer svara :) Det är tämligen underhållande.
Det är inte lätt att veta vad du pratar om när du uppenbarligen undanhåller något. Om det i slingrar betyder att jag inte vill gå in på mig som person, så har du rätt, vilket jag skrivit från början. Läs tidigare inlägg om det.
Ja, det är givetvis lätt att i efterhand säga att du visste vad jag skulle skriva… Siare är underhållande, men inte särskilt trovärdiga.
Inte sagt att du dömt mig. Jag dömer dig, du väljer själv om du dömer någon annan eller mig. Men jag definitivt dömer dig.
Ok, kör på bara. 😜
Det enda argument du har är ju att du säger att AF(eller är det FK? Eller A-kassa)?Du verkar ju inte ha koll alls) gör rätt i att övervaka. Det är det enda argument du gett hittills.
Vilka andra argument tycker du jag ska ha, förutom de som jag gett?
Jag har inte heller A-kassa. Så varför ska jag, igen, fylla rapporten?
Det hoppas jag du själv kan svara på. Eftersom du utelämnar viss information, så är det omöjligt för läsare här att avgöra din personliga fråga.
Du kan definitivt få information GENOM ATT FUCKING FRÅGA VAD MÄNNISKAN HAR GJORT. Istället för att använda sig av ett Biased system som har en enda funktion och det är att göra livet förjävligt för andra människor.
Nej, syftet är inte att göra livet surt för människor… Syftet är att övervaka aktiviteter som ger rätt till ersättning. Sen att din situation känns jävlig, har nog inte ett skit med rapporten att göra, eller?
Du får inte ens en läkartid på en vecka. Eller ens en fucking månad. Eller ens tre månader. Men du tycker då att man ska skaffa en sjukskrivning, på en gång, genom någonting som inte är möjligt att skaffa på en månad:D? Awesome. Bra logik. much tänka.
Vad har en läkartid med aktivitetsrapporten att göra? Snurrigt värre.
Informationen finns i ditt beteende och tydligen ditt oförstående sätt. Det kan bero på flera faktorer, men normalt sätt är det helt enkelt så att man inte har förmågan att förstå någonting som man inte varit med om. Så jag antar, och det brukar inte vara fel. Så tills du försvarar dig så kommer jag helt enkelt anta saker utifrån hur du skriver.
Du får anta hur mycket du vill som jag har skrivit tidigare… Jag skiter fullständigt i vad du tror om mig, comprende?
Bättre. Det hade varit som det var innan, man hade faktiskt kontakt med en människa, som lyssnade om någonting var fel. Så hur tycker du att människor ska hantera den nya stressen? :)
Du har väl fortfarande en handläggare på AF som det går att kontakta?
Japp, det gör jag. Logiskt sett är det slutsatsen. Men det är väl som allt annat i Sverige, det blir mer och mer kallt. Vad sägs om att du vaknar upp? Och faktiskt ser skadan istället? Du säger att kontrollen är bra, även om den skadar. Det finns inga bevis för att det blir bättre av systemet, men det finns bevis för att det blir sämre, och istället då så stödjer du systemet? Alltså, med andra ord, inte gott uppsåt.
Nu är du igång och ordbajsar igen:) Givetvis är syftet med aktivitetsrapporten bra, visst kan den skapa problem för vissa människor kan jag tänka mig, och i kombination med en idiot till handläggare så finns det nog utrymme för bekymmer.
#16 Men fattar du inte? Arbetsförmedlingen är inte den som delar ut pengar, oavsett. Jag säger ju att jag inte cashar ut pengar. Om du te.x. går på Soc har dom sin egen kontroll, ska du då göra två kontroller? Lär dig att läsa för fan.
Du har sagt någonting om dig själv men vägrar att fylla i mer. Alltså är det du säger bullshit, i och med att du helt enkelt inte har mer att fylla i. Så det är när man pratar.
Det finns massor du kan göra, men det är ingenting som dom vill läsa i rapporten, igen. Det enda du ska skriva i rapporten är ansökningar, eller kontakt med arbetsgivare. Resten var orelevant, sa dom. Alltså, nej.
Igen, dom vill inte veta det. Vad är det som är svårt att fatta med det? Har du verkligen skrivit rapporten? Det låter inte som att du har det, i och med att du verkar tro att man kan skriva vad fan som helst där i.
Poängen med mig är att jag inte döljer något. Jag skriver rakt ut från hjärtat utan censur, till skillnad från dig.
Igen, underhåller ingenting. Jag ser bara dig. En människa som inte berättar hela historier, som kommer med väldigt konstiga belägg för saker, och som verkar ljuga för att skriva att denne skrivit aktivitetsrapport.
Du måste ju själv fatta när jag provocerar ett svar ut från dig. Det är för fan inget sieri.
Något argument som inte går att kontra, som du sen håller fast vid, och när man kommer med motargument så slingrar du dig istället för att svara på dom.
Jag säger det här en sista gång: DET FINNS INGEN ANLEDNING FÖR MIG ATT FYLLA I RAPPORTEN MEN JAG MÅSTE GÖRA DET ÄNDÅ FÖR ATT HA FUCKING KONTAKT MED AF ALLS.
Så, frågor på det?
Du sa ju att man skulle sjukskriva sig själv om man hade problem i en månad. Var vida du då säger att det går utmärkt att göra det på en månad. Nog med trollning nu.
Det spelar fortfarande roll, och eftersom du inte svarar så får man anta att du ljuger eller försöker slingra dig.
Din handläggare skiter fullständigt i dig tills dess att du inte har fyllt i rapporten, eller att rapporten är tom. Det gäller på alla AF, och alla handläggare i stort sätt. Dom har runt 200 pers att hålla kolla på, så varför i hela helvete skulle dom bry sig? Dom har ju samma attityd som dig :)
Och där igen. Det skapar mer problem än vad det löser. Varför ska du då använda ett system som gör att saker fungerar sämre, speciellt för dom som är mest utsatta? Svarar du inte på det argumentet som jag nyss skrev, längst ner så är diskussionen över, och jag kommer inte svara förrän du svarat på det.
Någon måtta får det vara med slingrandet.
-Stephen Hawking
Men fattar du inte? Arbetsförmedlingen är inte den som delar ut pengar, oavsett. Jag säger ju att jag inte cashar ut pengar. Om du te.x. går på Soc har dom sin egen kontroll, ska du då göra två kontroller? Lär dig att läsa för fan.
Till skillnad från dig så är jag ingen siare, det är därför jag frågar dig. Det var första gången du skrev att du går på Soc. Du skriver precis som jag skulle känna dig och veta din situation, det gör jag inte. Lär dig läsa mina svar till dig, i mitt senaste inlägg skrev jag att det bara var du som kunde svara på dina egna frågor… Eftersom du utelämnar information.
Du har sagt någonting om dig själv men vägrar att fylla i mer. Alltså är det du säger bullshit, i och med att du helt enkelt inte har mer att fylla i. Så det är när man pratar.
Du skriver vimsigt eller har kort minne.
Det finns massor du kan göra, men det är ingenting som dom vill läsa i rapporten, igen. Det enda du ska skriva i rapporten är ansökningar, eller kontakt med arbetsgivare. Resten var orelevant, sa dom. Alltså, nej.
Om din handläggare inte vill ha mer än ansökningarna, så är det väl så. Vad är problemet? Finns det inga jobb för dig att söka, så finns det väl inte det… Då är det väl heller inga problem?… Mer än att det stora problemet med att vara arbetslös.
Jag fattar fortfarande inte varför dessa skulle vara ett argument för att det är krångligt att fylla i rapporten. Är det så att AF tycker att det finns jobb att söka, men du vill inte söka dem?
Igen, dom vill inte veta det. Vad är det som är svårt att fatta med det? Har du verkligen skrivit rapporten? Det låter inte som att du har det, i och med att du verkar tro att man kan skriva vad fan som helst där i.
Jodå, och det finns utrymma att skriva vad man gjort utöver skickat ansökningar.
Poängen med mig är att jag inte döljer något. Jag skriver rakt ut från hjärtat utan censur, till skillnad från dig.
Tur att du känner mig så väl:) Annars hade man trott att du har en livlig fantasi.
Igen, underhåller ingenting. Jag ser bara dig. En människa som inte berättar hela historier, som kommer med väldigt konstiga belägg för saker, och som verkar ljuga för att skriva att denne skrivit aktivitetsrapport.
Vilka belägg menar du att jag har kommit med? Nej, du har rätt… Det är jag som är din handläggare på AF. Se så, skriv din rapport lika flitigt som du skriver här.
Du måste ju själv fatta när jag provocerar ett svar ut från dig. Det är för fan inget sieri.
Haha, eller hur… Jag tycker du ska ta dig tid och läsa igenom våra inlägg och fundera på hur vimsigt du skriver och fundera på vad du har fått fram över huvudtaget.
Något argument som inte går att kontra, som du sen håller fast vid, och när man kommer med motargument så slingrar du dig istället för att svara på dom.
Som vilka argument och vilka motargument? Du står och vevar i luften och skriver svar som inte går att härleda till någonting vi har diskuterat förut.
Jag säger det här en sista gång: DET FINNS INGEN ANLEDNING FÖR MIG ATT FYLLA I RAPPORTEN MEN JAG MÅSTE GÖRA DET ÄNDÅ FÖR ATT HA FUCKING KONTAKT MED AF ALLS.
Så, frågor på det?
Ja, vad är problemet? Vad döljer du?
Du sa ju att man skulle sjukskriva sig själv om man hade problem i en månad. Var vida du då säger att det går utmärkt att göra det på en månad. Nog med trollning nu.
30-60 min per månad anser inte jag är ansträngande alls, nej. Klarar man inte det så kan man nog inte jobba alls. Trollning?… Det är väl vanligt enkelt bondförnuft.
Det spelar fortfarande roll, och eftersom du inte svarar så får man anta att du ljuger eller försöker slingra dig.
Vi har vid det här laget redan förstått vem som undanhåller saker… Jag går inte in på mig som person, så att jag ljuger för att jag inte vill diskutera mig som person, säger mer om dig än mig är jag rädd.
Din handläggare skiter fullständigt i dig tills dess att du inte har fyllt i rapporten, eller att rapporten är tom. Det gäller på alla AF, och alla handläggare i stort sätt. Dom har runt 200 pers att hålla kolla på, så varför i hela helvete skulle dom bry sig? Dom har ju samma attityd som dig :)
Så det går inte att ringa din handläggare och prata? Jag tror att varje handläggare jobbar på olika sätt och framförallt har olika bemötande gentemot arbetslösa.
Och där igen. Det skapar mer problem än vad det löser. Varför ska du då använda ett system som gör att saker fungerar sämre, speciellt för dom som är mest utsatta? Svarar du inte på det argumentet som jag nyss skrev, längst ner så är diskussionen över, och jag kommer inte svara förrän du svarat på det.
Haha, du är rolig du. Varför tror du att jag kopierar ditt inlägg och ger mitt svar direkt under din kommentar… Jo, för att det är lättare att hålla reda på allt och inte missa något. Du skriver rakt upp och ner och vet troligen inte ens själv vad du svarar på.
Jag svarade dig i #16 sista stycket.
Någon måtta får det vara med slingrandet.
😴
Jag tycker det är bra med en sådan aktivitetsrapport. Dels så håller man själv koll på vad man sökt och när, genom denna. Och AF ser att man är aktiv i sitt sökande.
Men…jag kan med förstå att många kanske tycker den är onödig och jobbig..och att AF är kontrollerande. Och jag kan även hålla med att AF inte hjälper till så mycket.
Men just den rapporten tycker jag är bra att ha. Både för en själv och för AF.
(har inte läst diskussionen mellan spirit33 och geru.)
Själv tycker jag den är rätt meningslös, särskilt inte om man inte har A-kassa.
Tex så har jag fyllt i dom varje månad sen i somras (förutom denna månad, nu är jag fri). Jag har sen jag gick på 50% aktivitetsersättning istället för 100% som det var tidigare bara haft ett mål, starta eget företag. Så jag söker inte jobb, jag jobbar med start av eget företag. Jag har ingen A-kassa och ändå fick jag åka in till arbetsförnedringen varje månad, försöka hitta en aktivitetsrapport (som aldrig var utskriven så jag fick i princip alltid ställa mig i kö för att få dom utskrivna), skriva in under övrigt, "Jag har var/varannan dag arbetat med start av eget företag tex koll av grossister, arbete med budget m.m" och sen ta mig hem.
Jag har alltså betalat ca 80:- minst per gång för att få 0:- av det och arbetsförnedringen visste att jag min plan var att starta företag så det var inte för dom och inte för mig detta skrevs ner utan för att man "ska" skriva ner det.
Nu var det ju en total miss av mig att ens försöka söka bidrag från arbetsförnedringen och jag har förutom de pengar jag fått lägga på meningslösa möten (riktade till dom som söker jobb, inte dom som skapar dom) och inlämning av aktivitetsrapportering dessutom fått lägga ut över 20 000:- för att ens kunna leva under tiden.
Även om jag skulle ha sökt jobb så skulle aktivitetsrapporten inte påverkat hur mycket jag sökte jobb och både jag och min kontakt på arbetsförnedringen visste hur mycket jobb jag sökte förra gången jag var inskriven hos dom (ca 100 st jobb/månad sökte jag. De flesta var jag inte kvalificerad för men jag ville ha dom jobben så jag chansade och sökte).
Jag fick inget jobb då heller och en aktivitetsrapport skulle inte ha hjälpt.
ursäkta långt inlägg men jag gillar varken arbetsförnedringen el aktivitetsrapporter.
l'm back
Jag var arbetslös på deltid när de började med den där aktivitetsrapporten och sämre ide kan ingen hitta på. Man gick från att ha personlig kontakt med arbetssökande till att inte ha nån personlig kontakt alls bara rapporertna kommer in och ingen kollar nog ifall uppgifterna stämmer tror jag det är bara om de slutar trilla in som de upptäcker att man existerar och skickar riktigt otrevliga hotbrev. Under de ca 9-10mån jag fyllde i dessa aktivitetsrapporter så var det ingen på arbetsförmedlingen som visade nått intresse, jag ringde och frågade om man inte skulle ha nått möte med nån platsförmedlare el. dyl medans man sökte jobb och fick bara till svar att du kommer få en kallelse, men inga kallelser kom. Innan aktivitetsrapporteringen på nätet var så rapporterade man ju ändå men då rapporterade man till en riktig människa som man även kunde fråga saker. Aktivitetsrapporten är bara ett sätt att på billigaste sätt övervaka de arbetslösa ingen bryr sig om de söker jobb och vilka jobb de söker. Jag kunde ha flyllt i att jag sökt jobb jag inte hade minsta erfarenhet av ex. läkare, advokat etc. Ingen på arbetsförmedlingen hade ens märkt det och kontaktat mig om att jag måste söka realistiska jobb. Så rapporten har just ingen effekt alls på arbetslöseheten.
Hmm, kliar i fingrarna att kommentera era inlägg.😭
Tyvärr har jag inte tiden just nu, men jag återkommer nog och diskuterar med er när det finns tid… Om ett par veckor kommer jag nog instormandes igen.😉
Intressanta inlägg annars…

Så här tänkte det om saken 10 oktober 2013
Har inte hört att det blivit bättre.
Klippt och klistrat
"Arbetsgivare som redan idag drunknar i jobbansökningar är oroliga för att situationen blir ohållbar när arbetslösa pressas att söka jobb de inte har en chans att få."
"Hinner inte med alla ansökningar
– Man har inte bett om att få in 400 ansökningar, där de flesta inte är relevanta. Man tar till slut inte ansökningar på allvar"
"Försiktigare med att annonsera"
"Redan i dag tillsätts ett stort antal jobb på informell väg, via kontakter och nätverk. Det visar bland annat Svenskt Näringslivs senaste rekryteringsenkät.
"Allt färre jobb kommer att annonseras ut, vilket leder till att många arbetslösa exkluderas redan från början.
– Det blir en stängd arbetsmarknad. Jobben ska ju inte bara cirkulera mellan dem som redan har jobb. De som inte har jobb måste också få en chans att söka. Vi behöver fler jobb på den öppna marknaden, inte aktivitetsrapporter som ska kontrollera de arbetssökande.
Att ständigt få avslag från arbetsgivare tror hon dessutom är förödande för självkänslan."
Källa: 10 oktober 2013 http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/arbetsgivare-kritiska-mot-kontrollen-av-arbetslosa
#23 Den dagen jag kommer att anställa kommer jag inte att ha ute nån annons på arbetsförnedringens platsbank (heter det väl), av just anledningarna som nämns ovan.
Skulle jag välja att använda arbetsförnedringen skulle jag be dom försöka matcha eventuella arbetssökande och sen skicka en privat inbjudan till jobbet jag erbjuder till just dom (så går det att göra också).
l'm back
Ja, det kan inte vara roligt att vara arbetsgivare när man spammas med en massa arbetsansökningar som skickas bara för att det ska se bra ut i arbetssökandes papper. Det är inte ett bra system för någon part.
Jag tycker att aktivitetsrapporterna i sig inte är betungande och det är ett ganska bra system för att själv hålla koll på vad man gjort. Jag har som rutin att lägga in aktiviteten direkt efter att jag gjort den (om man loggar in på "mina sidor" med bankID kan man spara sin rapport utan att skicka den). Det är inte så många minuter extra som går åt för varje sökt jobb. Tycker det är betydligt smidigare system än förra gången jag var arbetslös (2011-2012) då jag skulle rapportera jobb jag sökt genom att skicka mejl till en handledare.
Det som är stressande däremot är att man inte fått veta hur mycket aktivitet som Arbetsförmedlingen kräver av en. Hittills har de inte ställt högre krav på mig än jag själv har gjort i alla fall, då alla mina aktivitetsrapporter blivit godkända.
#26 Det stressade mig något hysteriskt.
-Stephen Hawking
#26 För mig både stressade det mig och kostade mig pengar. Det var inte så kul då jag hade viktigare saker att göra för både energin och pengarna.
l'm back
Själv tycker jag den är rätt meningslös, särskilt inte om man inte har A-kassa.
Men du har ersättning som kontrolleras av AF?
Tex så har jag fyllt i dom varje månad sen i somras (förutom denna månad, nu är jag fri). Jag har sen jag gick på 50% aktivitetsersättning istället för 100% som det var tidigare bara haft ett mål, starta eget företag. Så jag söker inte jobb, jag jobbar med start av eget företag. Jag har ingen A-kassa och ändå fick jag åka in till arbetsförnedringen varje månad, försöka hitta en aktivitetsrapport (som aldrig var utskriven så jag fick i princip alltid ställa mig i kö för att få dom utskrivna), skriva in under övrigt, "Jag har var/varannan dag arbetat med start av eget företag tex koll av grossister, arbete med budget m.m" och sen ta mig hem.
Du har jobbat med att starta ett företag ? Om du inte har startat företaget och inkasserar bidrag så är det väl vettigt att någon kontrollerar att du verkligen gör något för pengarna? Eller missuppfattar jag?
Jag har alltså betalat ca 80:- minst per gång för att få 0:- av det och arbetsförnedringen visste att jag min plan var att starta företag så det var inte för dom och inte för mig detta skrevs ner utan för att man "ska" skriva ner det.
Det finns många som säger att de ska starta ett företag, men under tiden får man väl snällt redovisa för sina ansträngningar om man är arbetslös. Eller missuppfattar jag där med?
Nu var det ju en total miss av mig att ens försöka söka bidrag från arbetsförnedringen och jag har förutom de pengar jag fått lägga på meningslösa möten (riktade till dom som söker jobb, inte dom som skapar dom) och inlämning av aktivitetsrapportering dessutom fått lägga ut över 20 000:- för att ens kunna leva under tiden.
Vart får du bidrag ifrån och varför skulle en arbetsförmedlare tycka att du undgår redovisningskrav bara för att du säger att du ska starta eget? Det rimmar väldigt dåligt i mina öron.
Även om jag skulle ha sökt jobb så skulle aktivitetsrapporten inte påverkat hur mycket jag sökte jobb och både jag och min kontakt på arbetsförnedringen visste hur mycket jobb jag sökte förra gången jag var inskriven hos dom (ca 100 st jobb/månad sökte jag. De flesta var jag inte kvalificerad för men jag ville ha dom jobben så jag chansade och sökte).
Det låter konstigt att söka jobb som man inte är kvalificerad för men vet att det förekommer. Pissig arbetsförmedlare isf som tvingat dig att söka sådana jobb… Men som inte egentligen har något med aktivitetsrapporten att göra.
Jag fick inget jobb då heller och en aktivitetsrapport skulle inte ha hjälpt.
Den redovisar i alla fall vad du gjort och ger dig rätt till ersättning… En liten insats för att ta del av en ersättning. Har du några alternativa förslag om hur AF ska säkerställa att arbetslösa uppfyller kraven för att få ersättning?
#29 "Men du har ersättning som kontrolleras av AF?"
Nix det har jag inte och det har jag inte haft på sisådär 8 år el så.
"Du har jobbat med att starta ett företag ? Om du inte har startat företaget och inkasserar bidrag så är det väl vettigt att någon kontrollerar att du verkligen gör något för pengarna? Eller missuppfattar jag?"
Fast det var dom som sa att jag inte fick göra något. Jag har inte heller fått ut något bidrag utan har varit på arbetsförmedlingen för att se om jag kan få bidrag.
"Det finns många som säger att de ska starta ett företag, men under tiden får man väl snällt redovisa för sina ansträngningar om man är arbetslös. Eller missuppfattar jag där med?"
Jag vet inte hur andra gör men jag ljuger inte om sånt. Sen så skrev jag in mig för just att starta företag, annars skulle jag gjort som min man och sökt på egen hand. Sen så har jag som sagt inte fått ett jota från arbetsförnedringen men jag har fått skriva aktivitetsrapporter ändå (och förlorat mer än 20 000:-)
"Vart får du bidrag ifrån och varför skulle en arbetsförmedlare tycka att du undgår redovisningskrav bara för att du säger att du ska starta eget? Det rimmar väldigt dåligt i mina öron."
Jag får inget bidrag, men jag ville se hur stor möjligheten var att få starta eget bidrag eller helst särskilt "stöd vid start av näringsverksamhet"
"Det låter konstigt att söka jobb som man inte är kvalificerad för men vet att det förekommer. Pissig arbetsförmedlare isf som tvingat dig att söka sådana jobb… Men som inte egentligen har något med aktivitetsrapporten att göra."
De jobben sökte jag för att jag ville ha dom (man kan ju ha tur tänkte jag) men såklart sökte jag mest sånt jag skulle kunna vara kvalificerad att göra.
Aktivitetsrapporteringen kom ju till för att dom tror att man automatiskt är lat som arbetslös så visst är det relevant.
"Den redovisar i alla fall vad du gjort och ger dig rätt till ersättning… En liten insats för att ta del av en ersättning. Har du några alternativa förslag om hur AF ska säkerställa att arbetslösa uppfyller kraven för att få ersättning?"
Vilken ersättning, man ska ju redovisa även om man inte är berättigad till ersättning (tex som jag el min man)
l'm back
Ok, du verkar vara i en annan situation som jag inte förstår. Du får ingen ersättning som gör att du tvingas söka jobb, men du är inskriven på AF? Du är inskriven på AF för att du ska få bidrag?
Antar att om man är inskriven på AF så gäller samma regler som alla andra? Alltså bl.a. skriva en aktivitetsrapport. Du är väl inte tvingad att vara inskriven om du inte får något bidrag? Kruxet är väl att du vill ha något från dem, och då gäller reglerna?
Aktivitetsrapporteringen kom ju till för att dom tror att man automatiskt är lat som arbetslös så visst är det relevant.
Nja, de kom väl ändå till bl.a för att det fanns många som inte vill anstränga sig, dvs inte att de automatiskt tror att alla är lata, utan de vet att många fångas inte upp utan denna kontroll… Och dom som inte av någon anledning vill anstränga sig, förlorar rätten till ersättning. Konstigare än så är det ju inte.
Fast de som inte vill anstränga sig sitter nu och spammar arbetsgivare med halvdana ansökningar istället. Hur har det förbättrat något?
De som inte vill anstränga sig behöver väl motiveras? Alla eventuella bidrag och ersättningar var villkorade redan innan aktivitetsrapporter infördes så anstränger man sig inte blir man förr eller senare utan pengar. Önskvärt är att AF långt innan dess har hjälpt dessa arbetssökanden att hitta meningsfull sysselsättning. Inte nödvändigtvis en anställning även om det självklart är bäst utan det kan ju handla om utbildning eller praktik. Jag har genom åren känt många arbetssökanden som vill göra något, inte bara sitta och fila på sitt CV och skicka papper men att få hjälp att hitta lämpliga utbildningar eller praktik är inte något AF har varit intresserade av.
Jag skrev in mig på AF för flera år sedan för att sonen skulle få en förskoleplats. Jag har en akademisk utbildning och min handläggare sa kort och gott "ja vi får egentligen aldrig in några jobb som du kan söka, du klarar säkert det här bra själv".
Tack för den. Varför inte ha inställningen "kan vi försöka fixa in dig på en praktikplats lite snabbt så att du får arbetslivserfarenhet".
Fast de som inte vill anstränga sig sitter nu och spammar arbetsgivare med halvdana ansökningar istället. Hur har det förbättrat något?
Det har väl inget med aktivitetsrapporten att göra? Det går väl alldeles utmärkt att spamma AG med eller utan rapporten. Frågan är varför någon måste spamma AG? Det har väl mer med arbetsförmedlaren och dennes krav att göra, eller hur?
Sen hur man blir bemött på AF är en helt annan historia och som det med all säkerhet finns en hel del av… Både positiva och negativa.
Här har ni lite info hur AF tänkt sig kring aktivitetsrapporten:
Uppmärksamma denna text som motsäger att man måste spamma en massa arbetsgivare i tid och otid:
"…Det handlar inte om att du ska söka ett visst antal jobb varje månad, eftersom det som är lämpligt för dig beror på dina personliga förutsättningar. Fokusera därför på det som du och arbetsförmedlaren har kommit överens om och som står i din handlingsplan eller etableringsplan. Tänk på att söka jobb som passar dig utifrån just dina erfarenheter och din utbildningsbakgrund. "
"Ok, du verkar vara i en annan situation som jag inte förstår. Du får ingen ersättning som gör att du tvingas söka jobb, men du är inskriven på AF? Du är inskriven på AF för att du ska få bidrag? "
Jag var inskriven för att jag ville se om jag var berättigad bidrag. Jag håller på att starta företag (som jag såklart vill ska funka och minsta lilla krona extra hjälper ju då) och jag har flera olika funktionshinder vilket gör mig berättigad till ett bidrag som skulle ge mig möjlighet att tex köpa en stol som gör att jag kan arbeta i längre perioder utan att jag får för ont.
Dvs jag ser det som en version av det bidrag arbetsgivare får ifall dom anställer en person med funktionshinder.
"
Antar att om man är inskriven på AF så gäller samma regler som alla andra? Alltså bl.a. skriva en aktivitetsrapport. Du är väl inte tvingad att vara inskriven om du inte får något bidrag? Kruxet är väl att du vill ha något från dem, och då gäller reglerna?"
Ja samma regler gäller för alla, varesig man får några pengar eller inte (sjukt eller hur). Jag var tvingad att vara inskriven för att ens se om jag möjligtvis skulle kunna få bidrag (vilket dom inte kunde komma närmare frågan även efter att ha varit inskriven i 4 månader utan att få ett skit från dom).
Jag förstökte att få ett svar på hur stor chansen var att få bidrag för att veta om det var värt att skriva in mig, i början lät det som om jag skulle med största sannolikhet få bidrag och att det skulle ta max en månad innan jag skulle få veta säkert. Sen så varierade svaren under de följande 4 månaderna innan jag helt enkelt hade för lite pengar kvar för att vänta på deras "kanske" vilket gjorde att jag sa upp mig från arbetsförnedringen.
Jag vet ännu inte om jag ens skulle kunna ha fått bidrag om jag hade stannat, men med deras takt skulle jag väl fått vänta i några år innan svar.
Nu kan jag däremot inte få bidrag eftersom man inte fick starta företaget innan (eller ens säga till nån att man skulle starta företag) och jag har gjort det. fyra månader för sent och jag har i processen förlorat över 20 000:- på att vara inskriven hos dom (vilket jag vår tvungen för att ens få veta om jag var berättigad bidrag eller inte).
l'm back
Hmm, ja inte så lätt att starta ett företag alla gånger. Som vanligt så tar allt tid när det är sådana instanser inblandade. Gjorde något liknande när jag skulle starta ett företag för 100 år sen. Men då kom de fram till att jag inte skulle få bidrag p.g.a. att det fanns för många jobb som jag kunde få… Snopet, men det var bara att bita ihop och köra dubbelt i ett par år.
#36 Tyvärr kan jag inte jobba med något annat pga mina funktionshinder (vilket gör att jag egentligen har rätt till bidrag, men allt ska ju göras krångligt då det har med myndigheter att göra).
Tur att de kom fram till något för dig i alla fall, hur många månader tog det?
l'm back
Oj, jag kommer faktiskt inte ihåg, men min kollega fick bidrag men inte jag. Han jobbade i "rätt" bransch för tillfället.
Tråkigt att du inte får hjälp och hoppas det dyker upp nya möjligheter för dig att få bidrag.

Och fyller man inte i att man sökt jobb i aktivitetsrapporten så får man direkt en massa hotbrev = hittar du inga jobb du är kvalificerad för, sök några du inte är kvalificerad för och fyll i dem i rapporten så blir de nöjda på AF
#39 Jag har bara fyllt i den på papper men det finns ju en "övrigt" också kanske kan du fylla i studierna där? Det är ju ett steg till arbete.
l'm back

#42 Ok, jag har som sagt bara fyllt i pappersvarianten (den elektroniska funkade inte för mig) så jag vet inte hur det funkar.
Jag fyllde bara i "övrigt" och fick aldrig skit för det via pappersvarianten.
l'm back
Fast.. Det var ju inte direkt den blå regeringens ide… Jag minns sommaren 2006 när jag flyttade till Stockholm och gick hos Arbetsförmedlingen samt Soc.. Då var jag tvungen att skriva ner alla jobb jag sökt. Hade jag sökt för få så fick jag inga pengar…
//Belinda aka Zandrama
#44 Är det svar till mig? Jag håller på att starta eget och det var min "plan" på arbetsförmedlingen också. Jag arbetade varje dag med det jag sökte bara inga jobb.
Det var som sagt godkänt från arbetsförmedlingen att jag bara skrev in det under "övrigt"
l'm back
#45 ber om ursäkt för den skapta förvirringen :)
Det var en del i början av tråden som beskyllde det hela på den blå regeringen så visste inte vilket nummer jag skulle sätta xD
//Belinda aka Zandrama
#46 Ok, man skulle ju rapportera även tidigare ja, men det var ju inte på samma sätt, man kunde tex vara inskriven och inte rapportera (tex om man hade jobb men det var slut efter x antal månader så man ville hålla koll på arbetsmarknaden) osv
Det har ju bara varit massor av fel med aktivitetsrapporteringen vad jag sett (inte bara för mig då).
l'm back
Om du har studier på heltid så behöver du väl inte fylla i någon aktivitetsrapport? Då har du väl studiebidrag, eller?
#48 Även om man inte får pengar så måste man skriva aktivitetsrapport om man är inskriven.
l'm back
Jo, jag förstår det men varför är man inskriven om man studerar heltid? Finns det något program via AF som gör att man kan studera heltid och få ersättning motsvarande A-kassa eller liknande?
#50 För länge sen när jag pluggade så skrev jag in mig på arbetsförnedringen de sista månaderna som student om jag minns rätt, för att ha en bättre chans att hitta jobb (nu blev det helt annars men, ja du förstår).
l'm back