Politik iFokus

Politik

Etikettmiljö-klimat
Läst 1806 ggr
CarlS
0

Höjning av koldioxidskatten.

CITAT Snf.se

"Naturskyddsföreningen välkomnar regeringens förslag på höjning av koldioxidskatten.
 - Det är en framgång i kampen mot klimatförändringarna, säger generalsekreterare Svante Axelsson.
 Skattehöjningen på koldioxidutsläpp kommer att innebära att bensinpriset kommer att gå upp och utsläppen av växthusgaser i Sverige går ner. Regeringen har ännu inte presenterat helheten i budgeten vilket gör det svårt att bedöma effekterna men klart är att en höjning av skatten på koldioxid förstärker de andra åtgärderna på klimatområdet som redan presenterats.
 - Sverige tar ett viktigt steg framåt för att också visa vägen för andra länder i framför allt EU. Jag tror att effekten av det här beslutet är långt större än den faktiska utsläppsminskningen. Genom att Sverige visar att det går att minska utsläppen har den svenska rösten i kommande klimatförhandlingar blivit starkare och trovärdigare i och med dagens beslut, säger Svante Axelsson.
 Tillsammans med bensinskattehöjningen höjs också skatten på diesel ännu mer tillsammans med en sänkning av fordonsskatten på dieselbilar.
 - På dieselbilar får en flytt av beskattning från fasta kostnader till rörliga, det stimulerar minskat bilåkande vilket är bra för miljön, säger Magnus Nilsson, trafikhandläggare på Naturskyddsföreningen."
SLUT CITAT

Vad tycker ni om Regeringens förslag på höjning av koldioxidskatten.
Bra eller dåligt?

Själv tycker jag det är ett steg i rätt riktning. Men visst kommer det att kännas i den redan tunna börsen för många…

AndersE
0

Jag tycker det är bra - i synnerhet som den kombineras med höjda reseavdrag. Det betyder - som jag förstår det - att det blir dyrare att "nöjesköra" men att det inte går ut över de som arbetar bilen för att ta sig till jobbet.

Sara
0

Men de slår hårt mot dem som är beroende av bilen i sitt liv utanför arbetet. Ex sjukdom/funktionshinder, "fel" bostadsplats osv.

Intressant oxå att vallöftet om att bensinskatten INTE skulle höja,s nu definitift har misslyckats efter att nu det har höjts 2 gånger (som jag uppmärksammat) på ett år.

Sara

zeretki
0

Jag tycker det är bra, även om det slår hårt. VI har bara en jord och miljön måste prioriteras NU annars kommer vi inte att ha en bra framtid.

Sara
0

Visst är det viktigt att måna om vår jord, håller med fullständigt om det.

Men jag och många med mig kommer inte att köra mindre eftersom vi är tvungna att använda bil. Bensinen är redan tillräckligt dyr för att jag ligger ute och "nöjeskör".

Sara

AndersE
0

#2 Jag tycker att en av alliansens stora fördelar är lyhördhet. När den ena rapporten efter den andra talar om att miljöproblemen är större än vi anat - då tycker jag att det är rimligt att kunna ändra sig.

Sara
0

Tja, det finns mkt annat än bensinskatten att åtgärda. Flygresor exempelvis.

Sara

AndersE
0

#6 Jo, fast det som är mest spännande - tycker jag - är att den branschen, liksom många andra, jobbar på högtryck för att minimera sina miljöeffekter.

Opinionstrycket är starkt och växande. Det betyder att det är många, många som har insett att det går (och kommer att gå ännu bättre) att tjäna pengar på att vara miljömedveten.

Det är en mycket starkare drivkraft än politiska beslut.

(Tänk själva, för knappt 20 år sedan. Politiker och företagsledare sa att det var omöjligt att ta bort klorblekning av papper och blöjor. När konsumenterna krävde det - så gick det i ett nafs.)

Sara
0

Kanske vore det bättre att inte höja reseavdragen för att få folk att resa mer kommunalt och samåka till arbetet.

Sara

AndersE
0

#8 Anledningen - som kommer som en överraskning för många stadsbor - är att för stora delar av landets befolkning finns inte alternativ till bilen.

Vassna
0

Jättebra idé. Först får Svensson bygga upp vägnätet via en massa skatter sedan höjer vi bensinpriset så att rika får vara ifred på vägarna för dom behöver inte tänka på vad bensinen kostarSkrattande

Sara
0

# 9 Kanske borde man få högre reseavdrag om man bor där det inte går att åka gemensamt istället för att ALLA ska få högre avdrag.

Sara

Vassna
0

Varför får man köra bilar som saknar katalysator i det fallet?

zzTCM
0

Skrattande # 10 Ja det är alliansklimatpolitik i ett nötskal. Förut så klagade man på att miljöpartiet ev. ville samma sak. Nu så har man rivit upp massor av deras förslag som gynnat både djur och natur och vad inför man själv? jo precis just det som man ratade förut och som gynnar de som har det gott ställt. Är någon förvånad….

Men jag hörde på nyheterna att Reinfeldt vill ha ett brett samarbete i klimat och energifrågan. Vi får se vad som händer framöver….de behöver all hjälp alliansen. Miljön är en sådan fråga där samarbete behövs över blockgränserna tror jag. Istället för att riva upp gamla beslut så borde de komma på fler egna alliansen om de andra ska ha lust till att samarbeta. Men jag hoppas att de gör det.

AndersE
0

#13 Det fanns en tid då den viktigaste frågan för landet - försvarspolitiken - alltid gjordes upp över blockgränserna. (Naturligtvis utan det odemokratiska kommunistpartiet.)

Det är väl rimligt att dagens viktigaste fråga - klimatfrågan - görs upp över blockgränserna. (Naturligtvis utan det odemokratiska kommunist/vänsterpartiet.)