Extravalet inställt
Enligt Expressen blir det inget extraval. Statsministern har kallat till presskonferens 10.30.
http://www.expressen.se/nyheter/klart-det-blir-inget-extra-val/
Pressmeddelande: "I dag, klockan 10.30 håller Socialdemokraterna, Moderaterna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna pressträff". Vänsterpartiet är uppenbarligen inte inbjudna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20079271.ab
Enligt SvT rör det sig om en överenskommelse om "budgetregler", sannolikt för att få igenom minoritetsregeringens budgetförslag, möjligen i modifierad form. Något slags koalition kan man förmodligen inte förvänta sig.
Varmt välkomna till Sovjet.
Hur ska budgeten se ut tro? De övriga partierna måste vara rädda för SD vid omval, annars hade väl inte detta hänt. Det blir spännande att se vad som händer i Sverige nu… Lite skrämmande är det .

Gissar på att SD (missnöjespartiet) kommer få minst 35% vid nästa val. Om det ens räcker.

Nä jag tror inte det är löjligt alls faktiskt.
Snarare tvärsom att tro nåt annat.
Tappade inte enbart moderaterna ungefär 20% av sina väljare till SD? Inte tusan är de 20% rasister.. Finns inte med på världskartan. De som tror så har ingen insikt i politik.
De missnöjda valde så stort parti som möjligt med slagkraft, vilket säger sig självt. Vart skulle de ha vänt sig till.. Kalle Anka partiet?
Och det där med demokrati är nu mer ett tomt betydelselöst ord. Tyvärr.
#4 min tro stärks efter detta och många med mig tror jag. Sverige måste komma först, andra länders problem måste komma i 2:a hand när vi har råd med det. Det hade räckt att ngt annat parti hade tagit upp den frågan men nu finns den inte ens på agendan längre…mkt ledsamt. Sverige tillhör inte Svenskarna var det tydligen 'nån' som sa. Jag tror att SD blir mkt större än beräknat om inget inträffar.
"7 Och det där med demokrati är nu mer ett tomt betydelselöst ord. Tyvärr.
Hur menar du? Förklara!
Värd för Pensionärer
Skönt att slippa ett extraval tycker jag.
synd att det blev så här och att extravalet ställdes in tycker jag.
Tror att det var många som pustar ut efter den här överenskommelsen: Moderaterna som skulle ha fått kasta in en alldeles färsk partiledare i en valkampanj, KD och FP som hängde på gärdsgården, Socialdemokraterna som riskerade att bli förklarade regeringsodugliga, MP som haft en drömsits som småparti med stort inflytande, och V som får vara med och bestämma utan formellt ansvar. Inte heller SD lär klaga, då de nu kan kalla sig "enda oppositionspartiet". De som är lite sura är möjligen FI, som säkert gärna velat göra ett nytt försök och kanske plockat hem lite extra partibidrag för valet, och Centern, som nog inte skulle ha något emot att förbättra sin position inom Alliansen.
Själv tycker jag i likhet med någon annan här att det var bra att det inte blev något extraval, men jag har väldigt svårt att tro att den här regeringen överlever en hel mandatperiod. De hann ju knappt komma in på isen innan de klappade på arslet…

Ska bli kul att se hur det går i Sverige när 7 partier ska samsas för att hålla ett parti utanför….
Och om det nu inte fungerar om några månader, ska de då utlysa nyval en gång till?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#13 De håller inte endast ett parti utanför, utan en del av svenska folket som står bakom detta parti. Så ser jag på saken.
Skönt säger jag. Lätt vettigaste som kunde hända i det här läget för ett nyval hade inte gjort läget bättre.
#14 Hur menar du då? Det blir ju egentligen ovanligt många som inte hamnar utanför när så pass många väljare får lite av det dom röstat på. Blir ju ett lite speciellt läge men i normala fall så blir ju då antingen de rödgröna utanför eller de blåa.
det finns ju fortfarande en chans för alla partierna att prata om många frågor som kan bemöta alla väljare.
Efter ha läst runt på olika tidningar och Twitter känns det som att SD ändå kan bli den stora vinnaren till valet 2018 undrar om man ändå inte skulle ha ett extraval ändå. Kommentarerna på SvD lät inte bra.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/brp-direkt-installt-val_4215643.svd
Mycket bra. Äntligen ett bevis för att de etablerade partierna är villiga att samarbeta för att få ett bättre Sverige,
Precis som Alliansen har hållit S och V samt deras väljare utanför under hela sin regeringstid? Det kallas för demokrati. Folket väljer sina representanter och deras uppgift är sedan att arbeta för sina väljares intressen bl.a. genom att välja sina samarbetspartners därefter.
#16 Fast vad hade ett extraval inneburit? Risken var ju uppenbar att det låsta läget hade kvarstått, och då hade vi haft kvar situationen med en låst budget plus att det hade kostat en massa pengar att arrangera valet. Vid nästa val kommer vi förhoppningsvis att ha ett par nya partiledare som kanske ser möjligheter istället för hinder med nya konstellationer.
#18 Jo det fanns ju en risk med det men då kunde man lättare närma sig dom andra blocken utan att reta upp sina väljare nu är risken stor att många väljare överger alliansen och går över till SD.
#19 Ja, det får vi aldrig veta nu, men som sagt, det hinner nog hända en del före 2018! Se bara på omvärlden, ökad konfrontation mellan NATO och Ryssland kan skapa en situation som gör att integrationspolitiken mister sin nuvarande betydelse.
Undrar just nu vem det var som "kröp till korset" egentligen? Till Expressen säger Camilla Sandström, statsvetare vid Umeå universitet, att "det hårda utspelet från Stefan Löfven har uppenbarligen lyckats. Man har fått alliansen att krypa till korset och ändå göra upp".
Läser man Aftonbladet däremot säger deras politiska reporter Lena Mellin att "under galgen tvingades regeringen och Stefan Löfven att krypa till korset." Kanske kröp man från varsitt håll?
http://www.expressen.se/nyheter/experten-om-installda-extra-valet-ovantat/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article20080277.ab
Är väl för dåligt insatt för att uttala mig kanske men jag tycker det inte är rätt att de sitter 6 partier och ska komma överens för att kunna utesluta sd helt från inflytande (som jag fattat det iaf?)
Jag är absolut inte sverigedemokrat utan rödgrön men 13% av folket har ju röstat på dem så varför fick kd sitta med som har färre röster?
#22 Precis lika självklart som att man, som väljare i ett demokratiskt land, själv bestämmer vem man skall rösta på, så bestämmer varje parti själv vilka det skall samarbeta med. Det är först om SD har 50%< av rösterna somde kan "kräva" inflytande, men (tack o lov) är de fortfarande i minoritet.
Då jag, liksom du, är rödgrön, hade jag känt mig sviken om s eller mp hade samarbetat med sd.

Det var fanemig på tiden!
Jag vill ha en grundlagsändring så som i Norge, där tillåts inga nyval!
Det är redan val alldeles för ofta, öka till vart femte år.. eller ännu hellre vart 6e år!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#22 Jag har till skillnad från dig röstat på SD, men hade kanske inte gjort det i ett extraval efter Björn Söders agerande. Men hur som helst tycker jag inte att SD har "uteslutits" i den här frågan. De lade fram sin budget, och fick den bortröstad. Då röstade de på Alliansens förslag, som nu Alliansen själva gått ifrån. Varför skulle SD då ha få sitta med och driva en budget som de själva har sagt bara vara marginellt bättre än den rödgröna?
Än så länge går det att locka missnöjesröstare, men någonstans måste SD-politikerna sluta uppträda som "rednecks"! Om nu de övriga partierna sätter käppar i hjulet så låt dem då förnedra sig - SD har allt att vinna på att vara de minst påstridiga. Det begrep Jimmy Åkesson, men just nu verkar det mest vara bråkstakar som bestämmer i partiet.

Problemet är att SD är ett ett sk enfrågeparti, där invandringen är deras främsta fråga!
När/om de släpper detta enfrågeställningstagande så kan de komma ifråga för förhandlingar med andra partier!
Om det är någon som inbillar sig att invandringen är orsaken till att 13% röstat på SD så tror jag att de gravt misstar sig!
Det finns flera orsaker till SDs röster, först o främst Socialdemokraternas misslyckande av arbetslinjen.. i förstone att leverera arbete/försörjning!
Sen.. Alliansens övertagande av arbetslinjen.. och misslyckandet med den, dvs att få till försörjningdelen av sagda linje!
Deras alternativ utstämpling och/eller FAS 3 är inte särskildt populärt om man säger som så!
Oså kan man kika på var SD fått sina röster.. till stora delar av lågutbildade män på landsbyggd med dåligt med arbetstillfällen!
Vi kan räkna med att Alliansen kommer tappa väldigt många till Sverigedemokraterna. Redan nu är det väldigt många som är sjukt missnöjda och pratar om "Vi köpte grisen i säcken" samt "Hade jag velat ha en röd regering hade jag röstat rött, nu röstade jag blått och det blev en röd röst ändå".
Har även sett väldigt många som tänker lämna sina respektive partier och antingen rösta på Sverigedemokraterna eller blankt i de kommande valen.
Välkommen till det förlorade landet Sverige
#26 det enda som stämmer in på mig i ditt påstående är att jag är en ung man. Jag har proteströstat på SD för att; vi har inte råd att ta /köpa in fler arbetslösa. Hade det funnits jobb och boende till alla så hade jag inte sagt något. Japp jag tycker att Sverige ska se om sina egna först. Jag tycker att V är den värsta sorten, de kan liknas vid djursamlare. De tycker synd om flyktingar precis som djursamlare tycker synd om herrelösa djur. De vill ta hand om alla, hur orealistiskt det än är… Tills hemmet/ landet blir ohållbart, det finns inte plats, man har inte råd…det blir slutligen misär . Undra när de riktiga ghettona bildas i Sverige, de kanske redan börjar dyka upp i form av romska läger ( tex vid Industrigatan i Malmö ) =(

För det första så har vi en restriktiv flyktingpolitik, det är bara de med väl så goda skäl som får stanna, dvs de som riskerar död och/eller förföljelse där de kom ifrån.
För det andra, det är inte vi som bestämmer om krig, politik och fred ute i världen.. det skulle nog kosta betydligt mer?
Problemet ligger snarare på hemmaplan, där hundratals miljoner lagts på att subventionera bostäder på Lidingö, slopa förmögenhetsskatt, subventionera välbeställdas städning/hjälp med läxhjälp för deras barn så de kommer in på handelshögskolan.. osv!
Fördelningspolitiken har fått en slagsida.. och det var socialdemokraterna som inledde detta med stympad A-kassa, neddragning av AMs och liknande.
Komunaliseringen av skolan var ett annat sådant bottennapp.. dvs de vill slippa ansvaret!
Okej.. de kan de väl få slippa, dvs det ansvar som vi väljare väljer dem för att ta, men då skall oxå deras löner minska, iomed att de har en mindre arbetsbörda.
Främst så vill jag minska på antalet riksdagsledamöter, vi behöver iallafall inte mer än 100.. låt det bli 99 så det blir en (1) utslagsröst.
Sen på det.. minska bidragen till partierna.. låt deras medlemmar bekosta deras partier.
Oså inför fastighetskatten igen, sänk kommunalskatten motsvarande!
Eller varför inte göra som EU säger till sverige.. sänk skatten för de med lägst inkomster så de kalarar sig utan bidrag?
Fast det skulle innebära att vi måste slopa bidragen för de med höga inkomster.. och ett sådant land/skattepolitik vill vi väll inte ha?
#20 Tveksamt om Moderaterna kommer att få behålla sina väljare, på deras facebook är många förbaskade.
https://www.facebook.com/moderaterna/posts/10152605831501156
Höginkomsttagare behöver inte tex barnbidrag , det borde vara inkomstrelaterat. Min svåger tjänar ca 40 000kr i månaden, han hade lätt kunnat försörja sina framtida barm bra utan hjälp av barnbidrag

Barnbidraget är nog det sista bidraget jag vill dra in på.. det är ett av det mest effektiva omfördelningsmedlet och ett av det mer kostnadseffektiva.
Däremot ROT/RUT är ren stöld från äldreomsorg/skola.
Vore det något värt namnet så skulle de förbehållas folk med de minsta inkomsterna.

ROT ger jobb, vi har gjort en del grejer hemma som vi inte skulle gjort utan det, alternativt svart. RUT finns inte i Danmark. Tyvärr, för i så fall hade vi tagit in städhjälp.

ROT ger mest att svarta jobb omvandlas till vita jobb.. om man skall se det positivt.
Är själv fastighetsägare och anlitar hantverkare.. vilket jag hade varit tvungen till/haft råd med hur som helst.. så ROT kommer automatiskt.
Ja jag skulle oxå vilja ha städhjälp, dock ser jag inte att det är något som vi skall lägga skattepengar på.. då möjligtvis i så fall till låginkomstagare/gärna de inom städbranschen med låga löner, alternativt lägga pengarna på billigare/utökad hemtjänst till pensionärer!
Ser lixom inga sammhälliga fördelar på att skära ner äldreomsorg/skola/sjukvård och lägga skattemedel på de som redan har det bra?
Måste säga att Kinberg Batra påminner om Mona Sahlin i sin första kommentar efter att nyvalet inställts. Politiken har blivit likformig…

Politik är likformning.. iallafall i riksdagen, dvs det handlar om en nationell inrikning av politiken, dvs bestämmandet av Sveriges framtid!
Kinberg Batra vet jag inget om ännu.. mer lär följa.. däremot vore det kul med en Indier i Sagerska palatset.. som en markering av Sverige som multikulturellt land!
Huruvida David Batra är moderat vet jag inte.. men det vore otroligt om han inte röstade på frugan.. om inte annat så för husfridens skull!
Moderaterna lär tappa 50% av sina väljare i värsta fall. Men det kanske lugnar ned sig om några år.
Bara läsa alla inlägg
https://www.facebook.com/moderaterna/posts/10152605831501156
Moderatprofiler rasar mot överenskommelsen..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20080998.ab
Tror inte jag behöver tillägga mer än det jag gjort..
Djursamlare lider av psykisk sjukdom så du påstod precis att vänsterpartister är psykiskt sjuka.
Du proteströstar på ett rasistiskt, fascistiskt, kvinnofientligt och homofobt parti? Jag tycker att man ska rannsaka sig själv ordentligt. Om man sedan är rasist, fascist, kvinnofientlig och homofob är det helt i sin ordning, men SD är inte vilket parti som helst… att lägga en missnöjesröst eller proteströst på dem är ytterst ett hot mot mänskliga rättigheter.
Det är det enda partiet som är emot invandring.. Så jag har inget annat val än att rösta på dem. Så länge som inget annat parti tar upp denna frågan så blir det SD för min del.

#40 Menar du på fullt allvar att det är det enda du bryr dej om? 😮 Hur lurad har du blivit av mediabilden egentligen? Är invandringen verkligen roten till allt ont?
Låt oss låtsas att SD vinner med full majoritet, då har du ett styre som inte har nån koll på någonting, förutom invandringen, men det kanske inte spelar någon roll, eftersom det är det enda som räknas. Sedan, att hela Sverige går åt pipsvängen spelar ingen roll, bara det inte finns några invandrare här medans vi sjunker ner i skiten riktigt.

Du har alltså köpt fantasin om att minskad invandring kommer lösa de problem vi har? Eller ogillar du bara invandrare?
Det löser absolut inte de problem som redan finns, det har jag aldrig påstått. Hur löser det våra problem att ta in fler och fler flyktingar när vi inte ens har jobb och bostad till de som redan är här? Jag har många vänner med utländsk påbrå om det är det du undrar över? vissa av dem röstar även de på SD, andra är Moderater och en vän är MP . Jag har vänner över blockgränserna ^^

Nope, det är det mest akuta som gäller för Sverige nu. Man måste sätta press på regeringen. Att rösta blankt har ingen funktion för det påverkar inte lika starkt. Hehe några får jobb tack vare att vi tar in tusentals arbetslösa …..smart ^^

#46 Är du överhuvudet taget insatt i SDs övriga politik?
Källa:http://www.skaraborgsbygden.se/index.php/insandare/748
• Mot rätten till heltid ( minus för arbetare, inte minst kvinnor)
• Mot förstärkt arbetsmiljöforskning (minus för arbetaren)
• Mot förebyggande arbetsmiljöarbete ( minus för arbetaren)
• Mot vårdgaranti i missbruksvården
• Mot att göra fackföreningsavgiften avdragsgill (minus för arbetaren )
• Mot bredbandsstrategi för landsbygden ( minus för arbetaren utanför stan )
• Mot att motverka kapital/skatteflykt ( arbetaren har inget kapital att fly med)
• Mot att uppställa ett bostadspolitiskt mål ( minus för arbetaren )
• Mot en oberoende granskning av Nuonaffären ( arbetarens skattepengar försvinner )
• Mot åtgärder för att minska barnfattigdomen ( finns nog inte i Djursholm…)
• Mot en nolltolerans mot dödsolyckor i arbetslivet ( det är arbetaren som förolyckas )
• Mot F N s barnkonvention ska bli svensk lag
• Mot våldsutsatta kvinnors rätt till att kontakta kvinnojourer
• Mot att äldres behov av psykiatrisk vård tillgodoses
• Mot att tillsätta en kommission för jämlik hälsa (arbetare/kvinnor sliter ut sig )
• Mot att motverka skatteparadis internationellt
• Mot att införa en strategi för förnybar energi
MEN FÖR :
• Att behålla skatteavdraget för läxhjälp
• Att hyresrätter ska beskattas hårdare ( arbetaren bor oftare än den rike i hyresrätt)
• Att beskatta pension hårdare än lön ( arbetaren är beroende av en rejäl pension )
• Att behålla FAS 3 ( sjuka/arbetslösa arbetare utnyttjas och blir fattigare )

Om man nu gårin och läser på SDs sida,så står det bla om FAS3 "Sverigedemokraterna har i riksdagen verkat för att anvisningarna till FAS 3 ska upphöra. "
Den källan du hänvisar till är en insändare. Vet inte om det ska ses som så trovädigt.

Jag undrar hur många av er som känner er lugna och trygga nu.
Inte många antar jag eftersom tråden är ganska död.
Alla partier i det nybildade 6-klövern tappar väljare snabbare än en båt sjunker. Speciellt de från (fd?) Alliansen. Vart tror ni de går?
Helt otroligt att folk inte tänker längre än näsan räcker. Man blir mörkrädd.
#51 Tror att vi bara sett början på debatten om vad decemberöverenskommelsen betyder för parlamentarismen och demokratin. Ruelsen kan nog med tiden bli ganska stor bland politiker och samhällsvetare…
Jo vi har bara sett början, och den är skrämmande nog.
Förmodligen var det den lösning man kunde enas om för att undvika kaos, man kunde önska att partierna valt en annan inte så blockbunden lösning. Finns en del i den som kan väcka tveksamhet men man får väga för- och nackdelar och av flera onda ting välja det minst onda.
Sen är överenskommelsen tidsbegränsad till 2022.
Som Hans Lindström skrev
I en diktatur är det en idiot som bestämmer i en demokrati är de flera idioter som bestämmer.
Värd för Pensionärer
Och varför tror du att den är tidsbegränsad till just 2022?
Jag känner mig lugn. Sex partier har nått en tidsbegränsad överenskommelse som ger så mycket politisk stabilitet som går idag. Jag hade hellre sett att blockpolitiken brutits upp men det var inte möjligt. Rasisterna och fascisterna sitter utan inflytande. Det är bra.
Lite likt är det allt av det som sker idag. .
Nog för att SD har sina rötter från nazismen, men någon diktator kan de i dagsläget som tur är inte få fram. Så nej, inte så värst likt.
#58 Tar man bort SD från din ekvation så är det likt ^^
Hur då menar du?
Det måste vara årets bild. :)
Sveriges tre partier - V, SD och SocialAlliansen.
Ja, det förklarar givetvis ingenting mer än att du har snott ett foto.
#61 Hoppas att du har tillåtelse att använda bilden av den som har upphovsrätt.
SD använde en bild utan tillstånd och är nu stämda på 300.000
Värd för Pensionärer
… Fast en rolig kontring från din sida måste jag erkänna.

Vet inte om ni är medvetna om det.. men demokrati betyder att majoriteten bestämmer.. i stort och smått!
Nu finns åtminstone en majoritet för hur Sverige skall styras ett antal år framöver.
Demokrati betyder folkstyre 🙂
Jaha, och vad har din definition av ordet demokrati med saken att göra? Kan du utveckla vad du menar i detta sammanhanget.
Det var en korrekt förklaring av betydelsen till Zepp.
Men jag kan förklara för dig lite mer ingående om du inte förstår.
Partier går till val på sina vallöften.
Väljarna röstar på de partier med för de bäst vallöften.
Man kan säga att det är väljarna som är sina partier. Det kallas för demokrati (folkstyre) när väljarna lyfter fram sina partier i ett val.
När partierna skiter totalt både i sina vallöften och sina väljare, så är det inte demokrati längre.
Då heter det demokratur, eller om du så vill diktatur.
Busenkelt.

Mnja, nu betyder ju demokrati i en parlamentarisk stat att man väljer parlamentariker, dvs företrädare.
Man väljer dem/de som man anser företräder ens intressen bäst.. såvida man inte ställer upp själv och röstar på sig själv.
När parlamentet väl är samlat så får parlamentarikerna försöka bilda majoritet genom att kompromissa med varandra, i första hand genom att komma överens inom sina egna partier, i andra hand med andra partier.
Detta gäller både sakfrågor och procedurfrågor, till exempel vem som skall få chans att bilda regering.
Jag tror rent ut sagt SD sket i det blå skåpet då de hotat att fälla varje regering som inte anammar deras invandrarpolitik.. och iomed att den inte står högt i kurs hos 87% andra parlamentarikerna så får de se sig själva akterseglade vad gäller inflytande.
Surt sa räven!
Surt sa de som röstat blått för till nästa år måste de mot sin vilja rösta på rött, hur befängda idéer dem än kommer med.

Tror inte de som röstat blått vill ha en Alliansregering med Socialdemokratisk budget som SD hotat med, om de vinner nästa val?
Vad är demokrati?
Demokrati är ett grekiskt ord som betyder
folkstyre
eller
folkmakt
. Ordet har dock inte samma innebörd nu som det hade för antikens greker. Deras definition av vilka som var "folket" stämmer inte överens med vår.
Demokrati är ett sätt för staten att styra samhället där man tar hänsyn till samhällets gemensamma behov. I väst talar man om den liberala demokratin som innebär att makten utgår från folket via fria val och där vissa fri- och rättigheter är garanterade: yttrandefrihet, rättssäkerhet, demonstrationsfrihet osv.
Uppfattningen om vad som är demokratiskt och inte, är något som hela tiden förändras. Men diskussionen om demokratin är viktig i sig själv. Om diskussionen avstannar, kan det tyda på att ingen längre tycker frågan är viktig — något som i sig kan vara ett tecken på ett odemokratiskt samhälle.

Ser inte någonstans i den definitionen att 13% skall kunna påtvinga 87 % av parlamentarikerna sin vilja?
Tror inte heller att de 87% finner sig i att bli behandlade hur som helst?
Utan då gör de 87% upp om hur landet skall styras framöver.
Vill man vara med och bestämma får man kompromissa med andra, då kan det bildas majoriteter som sen kan bilda regering.
Jag har väldigt svårt att se hur detta skulle vara något nytt i vårt parlament, vad jag minns så har vi bara haft majoritetsregering två gånger sedan allmän rösträtt infördes?
Det handlar om att ge och ta!
Rätt tröttsamt att höra om 87% hela tiden. Det var före det som hände härom dagen. Det stora sveket. Så låt oss gå presens och futurum. Inte pluskvamperfekt hela tiden.

Kan säkert vara tjatigt.. men 87% ger en betydande majoritet.
Förvisso men det rättfärdigar inte att man sviker ca 45-50% av de väljarna. Det är ju det det handlar om. Sen varför spelar ingen roll. Idag Är det absolut inga 87% kan jag tala om. Ingen som vet exakt siffra så klart. Hörde löst spekulationsskvaller om att SD har runt två miljoner sympatisörer idag.
Även fast det parti jag röstade på antagligen aldrig kommer in i riksdagen någonsin, så innebär inte det att jag inte får vara förbannad på 6-klöverns svek mot stora delar av sina väljare.
Av det jag läst om i dagar, så tror jag inte moderaterna idag om det skulle vara val, skulle passera 10%. Varför tror du moderaterna raderat tusentals arga inlägg på deras Facebooksida för?
Sån relevant information klingar betydligt högre än de om kör med 87%.
Inge illa menat.
Det var en korrekt förklaring av betydelsen till Zepp.
Jag tror du borde läsa lite mer ingående vad Zepp skriver. diktatur vore om SD med sina 13% skulle styra Sverige, utan stöd av en majoritet. Då hade vi haft en situation som hade påmint lite mer om NaziTyskland och Hitler… Framförallt i den politiska inriktningen.

Du och jag kanske inte skall avgöra vad Alliansens väljare tänker och tycker?
Utan jag menar att det är i högsta grad de som får avgöra detta i nästa val, det är vad jag menar med demokrati i ett parlamentariskt system.. med lika rösträtt!
Sen så har väl SD själva satt sig i det blå skåpet iomed viftandet med misstroendevapnet allt för mycket?
Numera är det vänsterpartiet som får en större roll.. tror de tackar för detta?
Hade Alliansen velat förhandla om budgeten så hade V förlorat inflytande!
Antagligen därför som de alldrig fick komma med i regeringen.. dvs dörren var öppen mot Alliansen!
Nu tror ju jag att A har sina syften.. de hoppas/tror sig vinna nästa val, då vill de heller inte regera med andra partiers budgetar!
Alternativet vore nyval, där bara SD och S verkade gå framåt, KD verkade åka ur FP låg på snöret!
Sen så vill jag ha en grundlagsändring.. inga nyval skall vara tillåtna, de som är valda skall f*nemig se till kompromissa sig fram till majoriteter!
Zepp, jag avgör inte vad Alliansens fd väljare gör. Jag berättade bara sanningen. Inget annat. Jag har full förståelse att folk är rädda och oroliga. Jag tillhör den skaran själv, men det blir väl knappast bättre av att blunda och låtsas som det regnar?

Dåså.. du vet inte, jag vet inte.. återstår att vänta till nästa val, då kanske vi får reda på det, vad folk anser vara sant/rätt o riktigt!
Men fram till dess.. tycker inte du att det vara rätt med en kompromiss som gör att landet går att regera.. och minst nästa val oxå?
Om de vill kan de fälla regeringen när de vill genom misstroendeförklaring med hjälp av SD!
Fast iomed att SD hotat att fälla nästa regering oxå så får de göra en kompromiss med S+MP som är kompromissvilliga!
#82 Ingen vet vad som kommer att ske i framtiden. Jag tycker det är oerhört fel att tänka 87%. Det är ungefär som "min pappa är starkare än din pappa". Det vore mycket klokare att tänka "varför 13%" men folk, kanske av rädsla, okunskap eller kanske rent av fega och vågar inte säga vad de tycker, så de drar fram det urvattnade rasistkortet.
Och nej, jag tycker fortfarande inte det är okej det 6-klövern har gjort mot sina väljare. Vill man undvika kaos, så ska man tänka till före. Omvärlden skrattar åt oss. Jag börjar helt ärligt att skämmas att vara svensk.
Jag kan inte tyska men, der dumme schwede…
Du har alldeles rätt VSK. Omvärlden skrattar åt oss. Jag har släkt och bekanta i andra länder.
Intressant artikel från andra sidan Östersjön:
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/12/29/matti-virtanen-sveriges-sak-ar-var-halla-sverige
Norge och Danmark hade väl redan erbjudit sig att hjälpa Sverige med underlag* om jag inte missförstod det hela. Och nu Finland.
Bara hoppas de inte går ur vår lilla "norden-allians".
Den skrattande omvärlden?
Måste vara Grekland och Italien där återkommande nyval och regeringsombildningar(med alla sina följder) är det stora folknöjet som skrattar åt att vi vill ha stabilitet.
Värd för Pensionärer
Din okunskap skrämmer mig.
Låt väljarna avgöra om Decemberuppgörelsen var i strid eller i enlighet med deras vilja. Det kommer visa sig vid nästa val. Personligen tror jag att de flesta berörda väljare är ganska nöjda. Making the best of a bad situation.
Du har rätt i att det kommer visa sig i nästa val.
Det är slående att Löfvén har blå slips och två borgare har röd slips. Tror ni det var planerat?
Knappast slumpen.
Härligt att se att Sverige bjuder upp till kamp mot rasism och nazism. Nästa val är SD utrotade. Vi har lärt oss att en klick Svenskar behöver utbildas i mänsklighet och historia, inte direkt förvånande kanske.
Hmm, är det en moderator som röstar bort mitt inlägg, eftersom det försvinner på fem sekunder?
En motivation kanske till vad det är som är så farligt att skriva vad jag skriver? Det är mycket SD-anhängare som skriver här i tråden om en massa blaha, så lite balans kanske?
Härligt att se att Sverige bjuder upp till kamp mot främlingsfientlighet. Nästa val är SD marginaliserade tror jag. Jag tror Sveriges politiker (förutom SD) har lärt sig att ganska många medborgare i Sverige har dålig koll på historia och vad mänskliga rättigheter innebär. Vi kommer förhoppningsvis se att politikerna inriktar sig mycket på att utbilda svenska folket och samtidigt konfrontera SD med fakta likt denna härliga slakt:
#95 Vi tar inte bort några inlägg om dom inte bryter mot reglerna. Tyvärr finns det troll som anmäler inlägg som dom inte gillar!
Ok, tack. Nu ser det dock lite märkligt ut efter mina korrigeringar. Men strunt samma. Konstigt att det gick så jäkla fort, måste ha gått sekunder efter jag skrev inlägget och meddelande om bortröstning kom.🤔
#88 Vilken okunskap?
Värd för Pensionärer

Jag tycker detta är förj*vligt rent ut sagt! Bara för att få bort SD så tar man till vilka metoder som helst.
MEN - kanske det är bättre att tänka efter lite - VARFÖR röstade 13% på SD? Är det för att alla dom helst plötsligt blivit rasister?
Eller kan det vara så att dom som röstade på dom vill visa sitt missnöje med invandrarpolitiken? Hur många till klarar vi att ta hit egentligen? Finns det bostäder, jobb, skolor osv. till alla? Eller ska det fortsätta vara som nu, en massa som känner utanförskap och därför bombar, skjuter, sätter eld lite här och där och kastar sten på polis och brandmän?
Är det verkligen ok att ta emot flera när vi inte har resurser?
Ni som är för fri invandring, tänker ni nån gång på hur det ser ut i vissa delar av Sverige? Och dom flesta är i invandrartäta områden.
Verkar det som om dom mår bra?
Så istället för att, likt strutsen, stoppa huvudet i sanden, så är det bättre att lyssna på varandra och försöka förstå.
Rasistkortet är uttjatat - men det kanske bara är så enkelt att många av är egoister, inte rasister.
Och många sjuka, a-lösa, känner att dom inte får nån hjälp och när vi då tar in fler och fler, så kommer egot in (det är inget konstigt med det, dom flesta är mer eller mindre ego) och vill då att pengar, bostäder, jobb osv ska räcka till oss som redan finns här.
Det är ganska idiotiskt att bara gapa om rasism hela tiden, för ju mer regeringen behandlar SD som nåt katten släpat in, så samtidigt spottar dom 13% rätt i ansiktet och skiter fullständigt i att ens prata/lyssna på dessa personer. Klart som korvspad att det blir rabalder!
#100 Men dom kan väl utveckla sin egna invandringspolitik och prata om sin politik? Varför krävs det att samarbeta med ett parti som trots allt har en främlingsfientlig politik? (betyder inte automatiskt att deras väljare är rasister)
Men vad är det som säger att någonting kommer bli bättre av att vi tar emot färre invandrare? Det börjar inte regna pengar bara för att vi tar emot färre invandrare. Och jag struntar i om 13% av väljarna är rasister eller inte, 13% av aktivt valt att stödja ett parti som har ett rasistiskt partiprogram. De får vackert ta att vi är många som inte vill ta i dem med tång.
Och resurser har vi, det är om hur de ska fördelas åsikterna går isär. Hur insatta är allmänheten om hur våra resurser används egentligen? Inte särskilt skulle jag påstå. Är man noga med hur våra gemensamma medel används bör man sätta sig in i lokalpolitiken och sätta press på politikerna där. Varför tillåter man att vårdcentraler, campingplatser osv. säljs ut till privata aktörer för inga pengar alls? Varför tillåter man att det byggs sportarenor i parti och minut när forskningen visar att de inte alls genererar alla de där positiva effekterna som lokala sportfanatiker talar vitt och brett om? Varför ifrågasätter man inte att politiker sitter och håvar in pengar från oss flera år efter de har avslutat sin politiska karriär?
Det är inte heller så att invandrare per automatik bara kostar pengar.
Det är inte heller så att man mäter människors värde i pengar. Att ta emot flyktingar (vilka är de som SD med anhang främst verkar vilja hålla borta) är en humanitär fråga! Och om vi inte har råd att hjälpa dem, ett av de länder som tagit sig igenom den senaste ekonomiska krisen bäst… vem fasen har det?

En nyanserad ledare i DN!
Många tycks ha glömt varför denna situation har uppstått. Oavsett vilken konstellation som hade vunnit regeringsmakten vid ett nytt val, har Mattias Karlsson (SD) hotat med att partiet avser fälla samtliga budgetar som inte sverigedemokratiserats. (Komiskt, kan tyckas, med tanke på att dessa 12,9 procents höga maktanspråk nu lett till att Karlsson gråter krokodiltårar över att minoriteter får för stort inflytande med nya ordningen.)
Den tolfte månadens överenskommelse är inte på något sätt optimal. Men den lindrar de parlamentariska skador som Sverigedemokraterna har orsakat med sitt barnsliga beteende och praxisbrott vid budgetomröstningen. Och den gör att Sverige kan styras, om än med en inte oproblematisk maktförskjutning.
Få, om någon, anser nog att detta är den perfekta lösningen. Men i dagsläget finns det faktiskt inget bättre alternativ.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/borgerlig-vrede-utan-nyans/
# 102 Hur blir det bättre av att det kommer in fler?
Kommer in fler av vad? Vägglöss, kackerlackor eller termiter?
Eller du kanske menar människor som vi själva är?
Och jag struntar i om 13% av väljarna är rasister eller inte, 13% av aktivt valt att stödja ett parti som har ett rasistiskt partiprogram.
Vill du peka på det som är rasistiskt i deras partiprogram?
Så här står det på Wiki vad rasism är.
"Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser. Rasism har dock aldrig handlat om enbart genetik och biologi utan även om kultur och religion.[1][2][3]
Den biologiska rasismens ideologi innebär en tro att individer i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och kulturella beteenden ärvs och ofta också att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[4] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångspunkt för att rättfärdiga diskriminering.
Huruvida människoraser existerar är ett kontroversiellt område och det har inom västvärlden under samtiden avfärdats på grunder av mellanfolklig genetisk likhet. Rasism blir då ur ett taxonomiskt perspektiv inte relevant, eftersom människan är en homogen art (se människoraser). Inom antropologin råder konsensus om att det inte finns människoraser, och man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är ovetenskapligt.[5][6][7]
Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[8] Rasism förekommer från majoritetsbefolkningen mot minoriteter, från minoriteter mot majoriteten och mellan minoriteter. Rasism som riktas mot majoritetsbefolkningen i ett land, kallas ibland omvänd rasism.
En annan form av rasism är kulturellt betingad. Kulturrasism innebär en essentiell syn på kulturer (bland annat att en viss kultur är något människan naturligt bär inom sig, föds med). Människan tros enligt denna vara uppdelad utefter essentiella kulturella markörer, ofta uttryckt i väsentliga kulturella egenskaper och föreställda distinkta kvaliteter, som också rangordnas socialt"
-
SD´s vallöften
-
En kraftig resursökning med syfte att öka tillgängligheten, höja kvalitén och förbättra personalens arbetsvillkor genom att snabbt skapa fler vårdplatser och fler händer inom vården.
En förstärkt satsning på värdig och likvärdig vård i livets slutskede med särskilt fokus på obotligt sjuka barn.
Ett avskaffande av den i praktiken kostnadsfria sjuk- och tandvården för illegala invandrare.
Ett kraftigt utökat stöd till FN:s flyktingorgan, UNHCR, och de miljontals mest nödlidande flyktingarna i världen som saknar möjligheter och resurser att ta sig ifrån konfliktområdenas närhet samt ett utökande av andelen kvotflyktingar bland de asylanter som vi beviljar uppehållstillstånd.
Ett slopande av den generella arbetskraftsinvandringen till förmån för en så kallad ”blåkorts-modell” som uteslutande riktar sig till kvalificerad arbetskraft med en kompetens som saknas på den svenska arbetsmarknaden.
En höjning av medborgarskapets värde genom införandet av språk och kunskapstester och genom att utöka den tid som man skall ha varit bosatt i Sverige med klanderfri vandel innan en ansökan om medborgarskap kan göras.
En förbättring av arbetsvillkoren inom den kvinnodominerade offentliga sektorn.
Ett stopp för alla former av kvotering och så kallad positiv särbehandling på basis av kön och etnisk bakgrund.
En översyn av föräldrabalken i syfte att göra lagstiftningen rörande vårdnaden av barn mer könsneutral och mindre diskriminerande mot män.
Inrättande av en särskild Landsbygdsfond inriktad mot ökad sysselsättning i landsbygden, finansierad genom en höjning av mineralersättningen.
En djurvälfärdsersättning till svenska bönder i kombination med ett förbud av import av utländska produkter som framställts genom att utsätta djur för svårt, onödigt lidande. Detta i syfte att slå vakt om det svenska djurskyddet och stärka svenska bönders konkurrenskraft.
Nej till höjd fordonsskatt och ja till höjd milersättning i syfte att göra det något mindre kostsamt att leva på landsbygden och göra det mer lönsamt för människor på landsbygden att arbetspendla till annan ort.
Ett starkare stöd till kristna som förföljs på grund av sin tro i olika delar av världen samt ett tydligare motarbetande av islamism och andra totalitära ideologier som bidrar till att destabilisera världen.
En effektiv och medmänsklig biståndspolitik. Genom slopandet av ineffektivt bistånd, genom att sluta använda biståndsmedel för att finansiera mottagandet av invandrare i Sverige.
Ett fördjupat nordiskt samarbete inom alla samhällsområden.
En höjd och avreglerad föräldrapenning. Sverigedemokraterna vill höja nivån på föräldrapenningen och avskaffa all tvångsreglering rörande vem av föräldrarna som skall vara hemma med barnet. Vår övertygels är att landets föräldrar är bättre lämpade än politiker när det gäller att avgöra vad som är bäst för de egna barnen.
Ett införande av ett statligt stimulansbidrag och en lagstadgad reglering kring hur långa väntetiderna maximalt får vara med syftet att öka tillgängligheten och göra familjerådgivningen kostnadsfri i samtliga kommuner.
En ökning av det statliga stimulansbidraget med syfte att ge alla ensamstående föräldrar som arbetar på obekväma tider tillgång till ett nattöppet dagis för sina barn.
En återställning av högkostnadsskyddet till den nivå som rådde innan den borgerliga regeringen försämrade det. Ingen svensk medborgare skall behöva avstå från nödvändiga mediciner på grund av dålig ekonomi.
Extra lärarstöd till barn med särskilda behov. Inget barn skall lämnas efter i den svenska skolan. Barn med diagnoser och särskilda behov måste ges bättre möjligheter till särskilt lärarstöd.
Höjt underhållsstöd. Ensamstående föräldrar, varav den absoluta merparten är kvinnor, tillhör ofta de mest ekonomiskt utsatta i vårt samhälle. I syfte att underlätta deras livssituation bör underhållsstödet höjas.
Ett nej till en fortsatt storskalig utbyggnad av kraftigt subventionerad och ineffektiv vindkraft som har en negativ inverkan på natur och kulturmiljöer.
En förstärkt satsning på att komma tillrätta med miljöproblemen i Östersjön.
En utökad satsning på energieffektivisering och energiforskning.
Ett återförstatligande av den svenska skolan i syfte att ge alla barn i landet rätt till en likvärdig och högkvalitativ utbildning oavsett var de bor.
En förbättrad arbetsmiljö i skolan genom införandet av ett statligt stimulansbidrag till kommunerna med syfte att rusta upp och renovera förfallna och hälsovådliga skollokaler samt genom stimulansbidrag för förbättrad matkvalitet och förstärkta insatser mot mobbning.
En satsning på fler vuxna i skolan. För att bekämpa otrygghet och psykisk ohälsa bland eleverna och för att avlasta lärarkåren, som idag tvingas ägna alltför mycket tid åt andra saker än ren kunskapsförmedling.
Ett kraftigt utökat stöd till de organisationer, föreningar, myndigheter och verksamheter som ägnar sig åt att bevara, synliggöra, levandegöra och tillgängliggöra det svenska kulturarvet samt ett stärkande av kulturarvets roll i regional utveckling, samhällsbyggnad och stadsplanering.
Utökade satsningar på att göra både samtidskulturen och kulturarvet mer tillgängligt för barn, äldre, sjuka och funktionsnedsatta genom att bland annat utöka Skapande skola till att även omfatta förskolan, utökat stöd till kulturverksamhet på landets äldreboenden och sjukhus.
Ett stärkt stöd till idrottsrörelsen genom att ge Riksidrottsförbundet årlig kompensation för pris- och löneuppräkning.
Helt slopad allmän löneavgift för småföretag med upp till 9 anställda.
En förbättrad situation och minskad sårbarhet för de små och medelstora företagen genom ett minskat sjuklöneansvar för alla företag och ett helt slopat sjuklöneansvar för de mindre företagen.
Förbättrade möjligheter för företagen att behålla nyckelkompetens och minskade trösklar in på arbetsmarknaden för bland annat ungdomar och utlandsfödda genom en utökning av antalet undantag från turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd.
En ny folkomröstning om det svenska EU-medlemskapet med målet att Sverige snarast möjligt skall lämna den överstatliga unionen och återgå till ett mellanstatligt europeiskt samarbete.
Ett fortsatt svenskt nej till medlemskap i den Ekonomiska och monetära unionen, EMU.
Ett återupprättande av gränsskyddet. Så länge Sverige kvarstår som medlem i EU bör vi verka för ett återupprättande av gränsskyddet i syfte att motverka människohandel, terrorism, smuggling av vapen, droger med mera.
Ett förbättrat stöd till brottsoffer, förbättrat vittnesskydd och ett nytt system för utbetalningar av skadestånd, där staten garanterar brottsoffren den ersättning de har rätt till, oavsett gärningsmannens vilja eller förmåga till betalning.
Utökade resurser till de brottsbekämpande och rättsvårdande myndigheterna såsom polisen, åklagarämbetet, tullen och kustbevakningen.
Stärkt stöd till landets alla brottsofferjourer som gör ett fantastiskt arbete med att stödja och hjälpa de medborgare som har fallit offer för brottslingars illgärningar.
En satsning på nordlig infrastruktur. För att bidra till förverkligandet av principen om att hela Sverige skall leva och främja tillväxten i Norrland, inte minst inom gruv- och skogsnäringen, så vill Sverigedemokraterna se en omfattande satsning på Malmbanan, Inlandsbanan och Norrbottniabanan.
Ett tidigareläggande av utbyggnaden av E20, som förbinder rikets två största städer, till fyrfilig motorväg. I synnerhet i Västra Götalandsregionen är stora delar av vägen idag inte motorväg. Dessa avsnitt är oacceptabelt olycksbelastade.
En regelförenkling för fler bostäder åt landets ungdomar. Alltför många ungdomar hämmas idag på sin väg mot utbildning och arbete på grund av bristen på bostäder. Bortsett från att en mer ansvarsfull invandringspolitik skulle bidra till att minska trycket på bostadsmarknaden, så vill vi också snabbt skapa nya boendemöjligheter genom att förenkla byggnormerna för studentbostäder.
En förbättrad trygghet vid arbetslöshet genom att göra A-kassan obligatorisk och avgiftsfri, höja taket, förbättra villkoren vid deltidsarbetslöshet och genom att slopa kravet på att man i händelse av arbetslöshet, redan från dag ett, skall tvingas lämna hembygden och nära och kära för att ta jobb på annan ort. I syfte att skapa incitament för att omställningen inte skall bli längre än nödvändigt anser vi att ersättningen bör vara som högst under de första tre månaderna för att sedan successivt trappas ned.
En förstärkt satsning på lärlingsjobb som en ny anställningsform, helt befriad från arbetsgivaravgift och med en lägre ingångslön jämfört med en reguljär anställning.
Ett förbättrat stöd till omställning och kompetensförstärkning genom en utökning av antalet platser inom Komvux och yrkeshögskolan.
En betydande upprustning av försvaret med det långsiktiga målet att hela landet skall kunna försvaras i händelse av ett angrepp.
Ett fördjupat nordiskt försvarssamarbete på alla områden med målet att upprätta en nordisk försvarsallians, men ett fortsatt nej till svenskt medlemskap i Nato.
En omprioritering av försvarsmaktens resurser från väpnade insatser i andra världsdelar till ett försvar av Sveriges gränser.
Ett förlängt omvårdnadslyft med syftet att stärka kompetensen och höja kvalitén inom äldreomsorgen och ge personalen en möjlighet att utvecklas och växa i sin yrkesroll.
Minskad underbemanning inom välfärden samt förbättrad privatekonomi och kompetensutveckling för den enskilde arbetstagaren genom införandet av ett stimulansbidrag till kommuner och landsting med syftet att göra det möjligt för alla ofrivilligt deltidsarbetslösa inom offentlig sektor att gå upp till heltid.
Stärkt trygghet för landets arbetstagare genom utökade resurser till Arbetsmiljöverkets inspektioner av potentiellt hälsovådliga arbetsplatser.
Ett slopande av pensionärsskatten och en kraftig höjning av garantipensionerna. De dåliga ekonomiska villkor som många äldre idag tvingas leva under är inte värdigt ett välfärdsland som Sverige. Vi vill anslå betydande medel för att redan under nästa mandatperiod kunna avskaffa skillnaden i beskattning mellan pension och lön och för att kunna förbättra levnadsvillkoren för de äldre, ofta kvinnor, som idag har lägst pension.
Minskad underbemanning inom välfärden samt förbättrad privatekonomi och kompetensutveckling för den enskilde arbetstagaren genom införandet av ett stimulansbidrag till kommuner och landsting med syftet att göra det möjligt för alla ofrivilligt deltidsarbetslösa inom offentlig sektor att gå upp till heltid.
En matreform för våra äldre med syftet att ge så många brukare inom äldreomsorgen som möjligt chansen att varje dag få nylagad, välsmakande och näringsrik mat samt införandet av en lagstiftning som säkerställer att de äldres mat i likhet med skolbarnens mat skall uppfylla vissa grundkrav gällande näringsinnehåll och kvalitet.
-
Jag har många frågor att ställa men nöjer mig med två stycken för tillfället.
1. Tycker du alla människor har rätt till ett värdigt liv?
2. Varför tycker du överbeläggning inom vården är rasistisk?
#105 #104 Pratade vi om Vägglöss, kackerlackor eller termiter då? Vilken konstig koppling du gör! Blir det bättre om vi tar in fler MÄNNISKOR ? På vilket sätt isof?
Jaha du pratade om att ta in fler medmänniskor i nöd… Ja, givetvis hjälper det våra medmänniskor i nöd.
Till skillnad från antagligen de flesta av SDs väljare har jag läst deras principprogram. Ett långt dokument som handlar om "nedärvd essens" (inte miljöbetingad utan således genetisk även om de inte vågar skriva ut det):
Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilda individen.
och om hur ett samhälle bäst byggs upp av människor som är lika varandra:
För att nämna några konkreta exempel så menar vi bland annat att de flesta människor är sociala och kollektiva varelser som har ett nedärvt behov av att tillhöra en större gemenskap, att de flesta människor primärt identifierar sig med andra individer som påminner om en själv och att de flesta människor har lättare att visa solidaritet och empati med individer som man upplever är en del av samma gemenskap som man själv tillhör.
samt att de endast accepterar invandrare om invandrare assimileras dvs. "de ska bli som vi" för att accepteras:
Vårt alternativ till mångkulturalismen är en återgång till en gemensamhetsskapande assimilationspolitik liknande den som rådde i landet fram till år 1975, där målsättningen är att invandrare ska ta seden dit de kommer och på sikt överge sina ursprungliga kulturer och identiteter…
Att man inte kan se rasismen i detta (det finns mer men någonstans får man hejda sig) övergår mitt förstånd.
Angående de sakfrågor du sedan tar upp så har ju SD röstat emot att genomföra många av de förbättringar de lovat genom att rösta ner regeringens budget. Det är också tydligt att de är emot ett aktivt arbete för ökad jämlikhet i Sverige. Det ser man både i deras principprogram och i direkta sakfrågor.
Någon slags progressiv miljöpolitik saknar de fullständig. De är inte bara främlingsfientliga, homofoba och kvinnofientliga… de är miljöfientliga också.
#106 Istället för att kopiera hela sidor så vore det väl lämpligare att bara citera de delar som du finner intressant och sedan länka. Det är av ren lathet det du gör.
Det var det längsta svar på ingenting jag någonsin har läst tror jag.
Du missade även mina två frågor sist i mitt inlägg.
Jag pekade på det rasistiska i deras principprogram. Jag är ledsen om du inte förstår innebörden av vad de skriver.
spirit33
"Jaha du pratade om att ta in fler medmänniskor i nöd… Ja, givetvis hjälper det våra medmänniskor i nöd."
Har du en aning om hur många som lever i nöd? Och anser du att dessa x antal ska komma enbart till Sverige? Finns det inga andra länder som också kan ta emot några?
Och som vanligt undrar jag - VAR är alla svältande barn från Afrika?! Varför ser jag inga såna lidande barn här i Sverige?
Jo - för de har inte råd att ta sig hit! De svälter ihjäl! Hur hjälper du de? För det antar jag att du gör…
Eller är det bara de som har råd att ta sig hit som är värdiga vår hjälp?
Det du skriver är inte svar på mina frågor. Hittepå kan vem som helst göra.

Nu vill jag ha besked om vilka SD anser skall ta emot de som är i nöd!
Varför ska vi inte ta emot människor i nöd?
#114 Jag svarade på vad som är rasistiskt i deras principprogram och det är deras hittepå, inte mitt. Att rasismen inte lyser igenom i enskilda sakfrågor ändrar inte på det, men sammantaget ser man ju även på sakfrågorna vart de står. Och de står inte för ett tolerant och jämlikt samhälle.
Förövrigt så pågår denna diskussion om bl.a svältande barn i tråden "Den svenskaste av traditioner" fortsätt där istället, du har fått svar.
Personlig anekdot betyder inte speciellt mycket. Eftersom jag är fullständigt emot rasism så vill jag att du svarar på mina frågor gällandes SD´s vallöften. Sedan vill jag att du svarar på mina två enkla frågor.
Tills dess så är det slutdiskuterat oss emellan.

Jag frågar fortfarande om vilka SD anser skall ta emot de som är i nöd.. och hur många miljoner de är beredda på att lägga på detta???
Ingen verkar veta det (inte jag heller för den delen), men först och främst ville de "ta tillbaka" alla Miljarder som staten själ från biståndskassan.
Vill du ha exakt svar så får du nog maila de och fråga.

Och om de inte har någon som vill ta emot dessa och dessutom inte vet hur mycket det kostar för att betala dessa så får vi vänta på deras svar?
Eller hur hade du tänkt att de som riskerar död och förföljelse skulle uppföra sig/ta vägen?
#122 Du fick någorlunda svar på din fråga. Nöj dig med det.
#119 Det är inte en personlig anekdot, det är deras principprogram jag har citerat ur. Läs det vetja.
Visst, ge mig länk.

Näe jag är inte det minsta nöjd med det svaret.. det är ett ickesvar!
Vem skall ta emot de som är i nöd och hur många miljoner kommer det att kosta Sverige att betala dessa!
För du vill väll inte låta påskina att SD kan tänka sig att de skall dö???
Om du inte är nöjd, så föreslår jag att du mailar de som sitter inne på svaret. Svårare än så är det faktiskt inte.

Verkade som du satt inne på det svaret?
För så länge ingen har det svaret så har jag svårt att se någon annan lösning än att Sverige tar sitt ansvar.. vilket verkar vara 87% av parlamentarikernas syn på det hela!
SD kanske vill skicka dem till Danmark?
Vad skulle det kosta i så fall?
I #121 sa jag att jag inte har svaret på alla dina frågor.
#125 www.sverigedemokraterna.se och så går du till "vår politik" och sedan "principprogram".

Såå.. tråden har spårat ut helt och vi diskuterar numera frågor som ingen av oss har svar på.. vi kanske skulle börja spå i kort i stället.. eller kaffesump?
Kan vi vara överens om att Alliansens ledare är väl så kompetenta som S, MP och Vs, dvs att ta tillvara deras intressen i politiken?
Likaså gäller SDs ledare, de väljer att vara populistiska, utan att ta ansvar, då de slipper detta!
Det du säger är alltså att Sverige var rasistiskt före 1975?
Att ta "seden dit man kommer" är ju ett uttryck som florerar i de flesta länder på jorden.
Bygger du ditt människohat (eller vad det är för nåt) på detta?
Ja, Sverige förde ur vissa avseenden en rasistisk och även homofob politik före 1975. Det är ju inte direkt så att politiken idag är helt och hållet jämlik heller men det är åt det hållet vi strävar hoppas jag.
Jag bär inte på något människohat, jag vet inte varifrån du har fått det. Jag är humanist ut i fingerspetsarna och är en stark anhängare av likavärdesprincipen.
Att ta seden dit man kommer är ju ett uttryck som kan tolkas på olika sätt. SDs tolkning som i att människor ska avsäga sig sin ursprungliga kultur och identitet är inhuman och vidrig.
Ja det är absolut inte okej isf.
Om SD inte funnits, vilket parti/partier hade de missnöjda gått till istället tror du?
Vad är de missnöjda för och vad kan man göra för att de ska bli nöjda? Hur löser man problemet helt enkelt.
De missnöjda skulle antagligen lämna det parti de tidigare röstade på och rösta på ett som stämmer överens med deras värderingar. En konservativ moderat hade kanske röstat KD, en liberal moderat hade kanske röstat på C. En vänstersosse hade gått till V osv.
Nu har ju SD hittat en syndabock för allt ont och en del av de som fantiserar om enkla lösningar har fallit för att allt ont är "deras fel".
Du spånar ju bara. Eller vet du vad folk är missnöjda med?
Hade det varit som du tror, så vore det väl idiotiskt att inte ha det där extravalet eller hur? Moderaterna både hoppas och tror att väljarna har glömt det här 2018. Ack så fel de kommer få.
Fast det är ju bra att du förstår att inte alla som röstar på SD är rasister så som väldigt många rädda och okunniga verkar tro.
Btw så har du fortfarande "glömt" att svara på mina två simpla frågor.
Ack så fel de kommer få.
Vem är det nu som spånar?
Värd för Pensionärer
Tror du att moderaterna kommer öka i antal väljare efter det här?
Jag utgår från ett antal inlägg från fd moderater samt andra informationskällor.
Det enda jag kan säga är "vi får väl se".
¤138 Det är kanske nästan 4 år till nästa val, mycket kommer att hända innan dess, oavsett vilkas uttalande man väljer att citera eller tro på så är det omöjligt att förutsäga hur opinionen ser ut om 4 år, allt blir bara spekulationer.
En framtidsanalys om hur politikens karta ser ut om 4 år är nästan omöjlig även om man kan peka på några trender, men de spretar alltför mycket. Vad man kan göra är att försöka hitta troliga scenarier och lista tecken på vart man är på väg och sedan bevaka dessa "semaforer" över tid.
Värd för Pensionärer
Ja kanske drygt 4 år, eller så blir det extra val snart ändå. Framtiden får utvisa vad.
#136 Jag har inte glömt. Jag har bara struntat i dem.
Det förstår jag så mycket väl.
#142 Fast jag kan tycka att Silvetris på sätt och vis har svarat på det.
Det kan bli väldigt konstigt att fråga rakt av t.ex vad som är rasistiskt med vårdfrågan för det säger ju inget om deras syn i övrigt.
Silvestris förklarade ju istället var man faktiskt kan finna rasism i SD's politik.
Tycker du inte det i #109 att det faktiskt finns rasism inom deras politik?
Du får tycka exakt vad du vill 🙂
Jag har inte fått svar på mina två frågor, och jag vet varför oxå.
#144 Men då kan du ju svara på min fråga istället 🙂

Eh.. för att återgå till vad tråden handlade om, dvs extravalet är inställt!
Bra så, vad som händer om 4 år är det ingen som vet!
Tror överhuvudataget att rätt många är besvikna, dvs de som röstade.. många hade hoppats på att det parti de röstat på skulle få större inflytande!
Såå.. för att spinna vidare på trådstarten så kan vi gå vidare med att diskutera hur himla besvikna de som röstade på V är.. för att inte tala om de som röstat på FI.. som inte ens kom in i riksdagen!
De som Röstade V hade nog i rätt stor utsträckning räknat med att få någon ministerpost.. i värsta fall kulturministeriet!
De som röstade V har jag full förståelse för, för de stöttade S genom hela valförberedelsen. Men FI har ingen anledning att känna sig besvikna för att de blev överkörda, eftersom de inte blev det.
De räckte bara inte till.
Svenska folket kanske inte tror på att krama ryssen när han kommer, vad vet jag.
Spirit33 ; hur blir det bättre om vi har öppna gränser? Varför vill du inte svara på det? Är det kanske för att du inte heller ser en lösning på detta växande problemet? Om inte, HUR blir det bättre?
Nä jag missade den inte.
Jag har bara inte svarat än 🙂
#150 Aha, väntar nyfiket på svar.

Eh.. kramar ryssen är väl Alliansen som gör.. om någon gör det?
Det är trots allt deras partikollega som styr Ryssland!
Såå.. vi kan lägga ner den retoriken.. tror inte Vs röstare vill ha ytterligare inflytande av ett populistiskt höger-center parti!
Sen så, det torde nog ligga Alliansens väljare närmare att närma sig Ryssland.. iomed att det är deras systerparti som styr där numera!
Och sen.. så vill jag ha fortsatta fördömmanden från alliansens företrädare varje gång de uttalar sig, mot deras partikollega i Ryssland!
Sen så vill jag av helt andra skäl se att Birro fördömmer krisdemokraternas inblandning i folkmordet i Ruanda.. varje gång han uttalar sig/skriver något!
För att återgå till ämnet.. jo jag misstänker starkt att de som röstade på FI räknat med en ministerpost åtminstone för Gudrun Shyman i en socialdemokratisk samlingsregering.. med majoritet!
Nu fick ingen av grupperna majoritet.. dävid går vi in i ett nytt politisk läge!
Du måste förklara vad essens betyder i det där sammanhanget för att jag ens skall kunna försöka svara dig.
-
Gällandes "samhället" så förstår jag inte vad som skulle vara rasistiskt där. Det är väl bara du kollar i förorterna till våra "storstäder" så ser du ju hur det funkar.
Jag har procentuellt sett stor del invandrare i min bekantskapskrets och alla "klumpar" ihop sig med sina egna. Är de rasister då enligt dig? Jag tycker inte det.
-
När det gäller "seden" så beror det ju på vilken religion du syftar på och vilka gärningar som sker. Jag tycker tex inte att hedersmord eller könsstympning av barn är okej. Är jag rasist då?
-
Vill du har svar så måste du ställa korrekta frågor.
-
Flera fall av könsstympning i Norrköping.
Omskärelse strider mot barns mänskliga rättigheter.
Bilder (varning för starka bilder).
-
Låt mig ställa en fråga till dig.
Om du är ute och går med din och din kompis katt i koppel och det kommer en hund som attackerar. Du kan bara rädda en av katterna. Vilken katt räddar du?
Har du missat att Gudrun tror att kramar löser alla problem?

Det har jag missat.. dock är jag ingen motståndare till kramar!
Däremot har jag läst att Gudrun är för könskvotering, mot könsstympning, mot våld mot kvinnor oavsett orsak, religion eller kultur!
kramar är enbart gott 🙂 Men man måste vara realist oxå.
Alla partier har alltid nåt som är bra, och dåligt. Det perfekta partiet finns inte tyvärr.
Verkar vara läge att posta om ett tidigare inlägg.
"Problemområden har alltid funnits. Långt innan vi hade någon invandring att tala om och utan att det behövde bo inhemska romer eller resande i dem heller. På den tiden var det vanartiga helsvenskar "bättre folk" var rädda för. Orsaken kallas klasskillnader eller sociala orättvisor.
---------------
Att man skyller på syd- och utomeuropeisk bakgrund idag beror på att ingen kan sin historia i kombination med att man skyller på det särdrag man ser först. (Precis som arbetsgivare gör när de vägrar anställa folk med sådana bakgrunder och skolkuratorer när de säger till dem "du har ingen chans".)"
----------------
Sedan gäller det ju även blonda blåögda helsvenskar att de klumpar ihop sig med sina egna. Gäller både folkslag, klass och kön. Bara det att för närvarande är fler av dem uppe i smöret och behöver inte känna sig mer än, ursäkta raka rör, efter omständigheterna trots allt rätt lyxdesperata. Klasskillnaderna har etnifierats.
----------------
Hade Gudrun trott att kramar löste alla problem hade hon inte blivit vänsterledare till att börja med. Det är otroligt vilka absurda saker folk tror om folk de inte håller med. Men naturligtvis borde jag veta bättre än att bemöta vandringsmyter mot FI som har blivit den offentliga sanningen.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#153 Eftersom du svarade rakt av på #109 så kan inte jag ge dig svar på allt.
Men det om essensen är ju något sverigedemokraterna själv skriver om så skulle rekommendera att du går in och läser deras principprogram.
Och läser du där så skriver SD att dom inte tror att vi människor är blanka blad när vi föds utan att det finns en nedärvd essens. Det finns inget ännu som kan stödja detta påstående dom kommer med men det är vad dom tror på.
_"Av detta drar vi slutsatsen att en stark nationell identitet och ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle" (SD's egna ord)
"Sverigedemokraternas syn på kulturen och dess betydelse för samhällets och nationens fortlevnad medför naturligtvis att vi blir starka motståndare till mångkulturalismen som politisk idé och samhällssystem"_(SD's egna ord)
"Vårt alternativ till mångkulturalismen är en återgång till en gemensamhetsskapande assimilationspolitik liknande den som rådde i landet fram till år 1975, där målsättningen är att invandrare skall ta seden dit de kommer och på sikt överge sina ursprungliga kulturer och identiteter för att istället bli en del av den svenska nationen."(SD's egna ord)
Att ta seden dit man kommer handlar alltså inte om att följa svensk lag m.m utan att dom helt enkelt ska överge sina ursprungliga kulturer och identiteter. Är det humant, är det okej?
Och håller med #109. "Att man inte kan se rasismen i detta övergår mitt förstånd"
Vad kattfrågan har med saken att göra förstår jag inte.
Om man bryter mot svensk lag så är det inte okej oavsett religion.
Kattfrågan är ett svar på frågan du länkade till men jag passade vidare till dig för att se vad du svarar.
Så, vilken katt räddar du?
#159 Vet inte om jag missförstår dig, men det var väl inte vad jag frågade.
Är det humant att folk ska överge sina kulturer och identiteter för att få vara här?
Och ser du eller ser du inte rasismen om du läser deras principprogram?
Förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra vilken katt jag skulle rädda. Kan vi inte prata mer klarspråk än så? Skulle det göra skillnad om man istället väljer två människor där man känner ena men inte den andra och man får bara rädda en. Det säger ingenting.
Då är det bättre att du ställer en mer tydlig fråga som hör till ämnet för jag antar att det finns en mer tydlig fråga bakom kattfrågan.
Vänligen svara på min fråga bara. Vill du inte svara på den (vilket jag tro mig förstå varför) så behöver vi ju inte diskutera mera. Jag har inte den blekaste aning om va SD menar, men försökte svara dig ändå.
#161 Jag vet inte hur jag skulle göra, jag skulle antagligen inte ens ha en chans att reagera. Jag har ett personligt band till min katt, men ansvar över kompisens katt. Tuff situation.
Förstår fortfarande inte varför du frågade och vad det har med den här diskussionen att göra?
Så kan du svara på mina frågor då? Tycker du det är humant att personer ska överge sin kultur och sin identitet?
Och ser du rasismen? Ett ja eller nej duger fint om det är så att du anser att du redan svarat på frågan utan att jag uppfattat det.
Jag citerar mig själv "Om du är ute och går med din och din kompis katt i koppel och det kommer en hund som attackerar. Du kan bara rädda en av katterna. Vilken katt räddar du?"
Så du behöver inte anta att du inte hinner reagera mao.
#163 Citerar mig själv "Jag har ett personligt band till min katt, men ansvar över kompisens katt. Tuff situation. "
Kan du nöja dig med det svaret, eller ställa en tydligare fråga om du är ute efter något särskilt svar som har med tråden att göra. För jag spelar verkligen inte bara dum när jag inte förstår varför du ens frågar.
Kan du svara på mina frågor?
Det är fortfarande en massa frågor du valt att inte svara på.
Så länge du inte kan svara på mina frågor, så lägger vi ned detta.
Trevlig helg 🙂
Det går inte att jämföra flyktingmottagning med att någon anfaller på gatan och man måste handla på ögonblicket. Det är en vanlig jämförelse som folk drar fram på nätet och många av dem som drar fram den vill suggerera fram just att det är så panikartat och aggressivt även med flyktingmottagningen. Därför är det här viktigt att påpeka.
Det senare är en situation då man inte har tid att handla annat än impulsivt. (Men även då kan det ju hända att man, till exempel, helt enkelt försöker rädda den katt eller kompis som råkar stå närmast rent fysiskt.)
Det förra är en situation som ger alldeles utmärkt med utrymme för reflexion och där det därför vore oansvarigt att inte tänka igenom saken från alla vinklar och plocka fram sitt bästa jag, den sida av sig man vill kunna stå för inför sina barnbarn på dödsbädden.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
#165 Vilka frågor?
Letade igenom och det jag inte tycks ha svarat på är om dom är rasister om dom "klumpar ihop sig" och nej. Och nej man blir inte rasist för att man är emot mord. Men dom frågorna vet du nog redan svaret på att det inte är vad som gör en till rasist.
Så nu är du välkommen att svara på mina frågor. 😛
#166 Jaså det är där kattfrågan kommer in i bilden. Ja det går ju inte alls att jämföra. 🙂 Tack för att du skrev om det för jag förstod inte riktigt vad kattfrågan hade med saken att göra.
🙂
Nä du har fortfarande inte svarat på vad "essens" betyder.
Sedan är det ju lite komiskt för du vill jag ska svara vad jag tycker och då dra paralleller med hur SD menar. Tycker du det är korrekt?
Så det du fiskar efter är väl vad JAG personligen tycker eller hur? Det var därför jag ställde frågan om katterna, en omöjlig fråga att svara på, precis som det är lika omöjligt för mig att svara på vad SD menar. Nu vet du mitt syfte med min kattfråga.
Men jag kan mer än gärna berätta vad JAG tycker.
Essensfrågan kan jag inte svara på eftersom jag inte vet vad essens menas här.
Gällandes att folkgrupper grupperar sig tycker jag inte är rasistiskt för fem öre. För det är så verkligheten ser ut. Som jag skrev tidigare så är det så de flesta av mina invandrarbekanta lever. Och för de är det fullständigt normalt. Snarare är det som så att de undrar varför svenskar inte gör likadant.
Gällandes religionsfrågan så ser inte jag nåt hinder för att utöva nånting som inte bryter mot svensk lagstiftning. Och det gäller allt och alla.
En hund, två katter. Svaret är enkelt. Man räddar båda katterna genom att ta hunden. Been there done that. Så, nu kan du återgå till diskussionsämnet.
Inte för att vara elak, men jag tror du missade min förklaring i #170.
Och med mitt svar kanske du inser hur irrelevant din kattfråga var?
#170 Det är SD's egna ord och citaten som följer tidigare i tråden är det dom försöker förklara med vad dom menar. Som jag skrev så kan jag inte svara på allt när du riktade svaren på hela #109. Men försökte förklara med det om essensen.
"Men det om essensen är ju något sverigedemokraterna själv skriver om så skulle rekommendera att du går in och läser deras principprogram.
Och läser du där så skriver SD att dom inte tror att vi människor är blanka blad när vi föds utan att det finns en nedärvd essens. Det finns inget ännu som kan stödja detta påstående dom kommer med men det är vad dom tror på."
Nej jag var bara ute efter och höra om du ser det rasistiska i det dom skriver, i deras åsikter. Jag ville aldrig att du ska förklara vad SD menar, för helt ärligt så skriver dom om nedärvd essens utan att ha belägg för det.
Varför skrev du inte det direkt då jag direkt visade att jag inte förstod vad du menade med kattfrågan? Skrev rakt ut att jag inte förstod.
Det är ju inte att folk grupperar sig som är rasistiskt. SD skriver om att människor har en nedärvd essens, skriver om det negativa och farliga med mångkulturism och är starka motståndare och anser att dom ska ge upp sin kultur och identitet.
Kortfattat var allt jag undrade om du ser rasismen i SD:s politik eller ej efter att ha läst deras principprogram? Ja eller nej?
Och du är inte emot att folk ska få utöva sin religion, men tycker du då att det är humant av SD att vilja att dom ska ge upp sin kultur och identitet?
Behåll dina spekulationer för dig själv tack. Speciellt när du inte förstod syftet.
Jag har varken tid eller lust att läsa 25-30 A4 för att göra dig tillfreds. Håller du med mig om att så länge man håller sig till svensk lagstiftning så är allt okej (oavsett vad det gäller) ?
#175 Du skrev ett långt inlägg i #106 för att du ville veta vad som är rasistiskt. Silvestris ger dig ett bra svar och ger även några citat ur SD:s principprogram som visar på rasism.
Sen har jag ett flertal gånger frågat utifrån den biten om du ser rasismen eller ej och även frågat dig flera gånger om du tycker det är humant av SD att dom vill att folk ska ge upp sin kultur och identitet. Två frågor där det inte krävs att läsa hela deras principprogram men som jag inte fått svar på.
Jag vet inte om du är för SD då jag inte hänger med på vad alla röstat på, men det var du själv som undrade kring rasism, och fick svar och tips var du kan läsa mer utförligt än citaten här i tråden. SD:s egna ord dessutom.
Jag är inte rädd för mångkultur och tycker såklart man ska hålla sig efter lagen.
Jag frågade inte om du är rädd för mångkultur. Jag frågade om du tycker det är okej att utöva nånting så länge man håller sig till svensk lagstiftning.
#177 Och det fick du också svar på. Sen kan jag ju aldrig svara 100% då jag inte vet varje lag vi har här i Sverige. Men ja, jag tycker man ska följa lagen.
Kan du svara på resten av kommentaren också är du snäll?
Då är vi överens om att man skall följa lagen 🙂
Menar du kultur och identitet?
All kultur och religion som bryter mot svensk lagstiftning är inte acceptabel. Det är därför vi har lagar, för att vi skall upprätthålla de.
Identiteten är nåt man skall behålla om man vill det själv, självklart.
#179 Tur vi är överens om något haha. 😉
Ja min fråga var om du tycker det är humant av SD att vilja att dom ska ge upp sin kultur och identitet? Spelar alltså ingen roll om dom följer lagen, utan de ska ge upp sin kultur oavsett. Humant, ok?
Och andra frågan var om du ser rasismen i det som räknats upp från deras principprogram?
Tycker hela saken helt tappat fokus!allt det pratas om är SD!medans delen som för mig iaf är viktig,delen om hur vårt lands framtid skall styras,allt som skrivs och diskuteras är flyktingpolitik…är väl ändå dags att vi fokuserar på hur samtliga medborgare svenskar som ny svenskar skall leva våran framtid i kommande år!ett land som mer och mer har en ledande regi liknande kommunism i min smak!det skrämmer betydligt mer än vad invandring gör,men precis som våra politiker önskar så lägger svenskarna fokus på ett än så länge litet parti!
Eftersom jag ej läst deras hela principprogram så kan jag knappast uttala mig om det. Vore rätt fel av mig. Det jag kan uttala mig om är det som är saxat, men där så är det ju tal om tolkningsfrågor.
Jag har redan svarat på vad jag anser om kultur och identiteten. Aha, du menar om en kultur eller religion INTE bryter mot svensk lagstiftning? Om de inte bryter mot svensk lagstiftning så är de så klart lagliga och då självklart okej att utöva enligt mitt sätt att se på det.
Men eftersom det saxade är ganska luddigt så är det ju upp till läsaren att tolka, inte sant?
Håller med om att det borde skrivas om så att gemene man förstår vad som menas.
Om du nu inte vill läsa SDs principprogram, det dokument som faktiskt belyser deras ideologi kanske du ska vara lite mer ödmjuk gentemot oss som faktiskt har gjort det? Jag har dessutom plockat ut några citat som jag menar visar tydligt på en rasistisk ideologi och då blir jag anklagad för att hitta på.
När ett partis ideologi ifrågasätts är det liksom lite viktigt att känna till partiets ideologi oavsett om man tänker försvara eller kritisera den.
Två partier kan ha samma åsikt i en sakfråga men ha vitt skilda ideologier.
Diskuterar vi det saxade eller inte?
#182 Precis, SD gör inte skillnad på vad det är för kultur. Alla ska lämna sina kulturer och identiteter och bli en del av den svenska kulturen istället. Tycker du det är humant?
Citaten som klistrats in i den här diskussionen är enbart från ca 4 sidor i deras principprogram om du vill läsa dessa i helhet? Det tar inte så lång tid. Det är punkt nr 2, sverigedemokraterna och människan.
Men personligen tycker jag citaten räcker gott och väl för att se rasismen.
Läs exempelvis det du själv klistrade in om rasism i #106 och ha dom i tankarna när du läser citaten från SD:s principprogram. Rasism?
Nu har jag läst inlägg efter inlägg där du likt en struts stoppar huvudet i sanden. Det är kanske dags att du själv svarar på lite frågor eftersom du ofta själv kräver svar från andra. Det är ganska enkla frågor du har fått och som handlar om SD:s principprogram… Ingen direkt raketforskning.
Du har sagt att du ser en religion/kultur som inte strider med svensk lagstiftning. Hur ser du på könsstympning, hedersmord mm?
Gällandes principprogram eller inte, så diskuterar vi det saxade, så allt annat kan du lämna där hän.
Hedersmord och könsstympning är ingen integrerande del av muslimsk kultur. Ingen bärande del av någon kultur. De är för övrigt inte allmänna ens i de kulturer där de fortfarande förekommer.
Att påstå annat vore som att säga att diverse hemskheter vi svenskar hade för oss för hundra år sedan vore integrerande delar av svensk eller kristen kultur. Det har historien visat att de inte är.
Det är bland annat där SD:s tal om oföränderlig "essens" blir problematiskt. (Även på ett praktiskt plan alltså, förutom att det är gammalt obelagt nonsens som närmast har ärvts från rasbiologin.)
Sedan vill jag gärna varna för att alltför naivt hävda att man ska lyda lagen heller. Det beror kanske på var och när man råkar befinna sig. Här i Sverige råkar vi just nu (än så länge?) ha rätt humana lagar. Men vore det fortfarande rätt att alltid lyda lagen om vi (till exempel) återfick lagar som begränsade rättigheterna för vissa grupper – som kvinnor, sexuella minoriteter, folk av utomvästerländskt ursprung?
#187 Varför svarar du inte bara på frågan? Är det humant av SD eller inte?
Som jag ser det så kan man behålla sin religion och kultur och ändå följa svensk lag. Finns ingen anledning varför någon ska behöva ge upp sin kultur och identitet.
Svara utifrån det saxade då? Läs det du skrev om rasism, och läs citaten i tråden här. Tycker man ganska fort ser tecken på rasism i det lilla som står. Eller vad säger du?
Annars får vi sätta stopp då du inte vill svara på frågorna, och vill inte läsa principprogrammet för politiken du försvarar.
Jag vet att religion tolkas olika av utövare inom samma religion. Det är det som är det största problemet. De som utövat hedersmord försvarar sin religion och familj/släkts heder hur onormalt och sjukt det än må låta.
Hedersmord handlar antagligen om vad mördaren tror att tredje part inte kan acceptera, tex gud.
Gud för mig är religion.
En mans heder har ett tydligt samband med kvinnans frigörelse, beteende och sexualitet att göra. Detta handlar om tusenåriga traditioner och normer som är kulturellt betingade.
Jag har svarat på dina frågor ett antal gånger.
Och där kom den felaktiga anklagelsen. Jag har väntat på den.
Religion tolkas på så många olika sätt och väldigt många gånger så gör dem bara ren skada, främst för kvinnor.
Ja, tyvärr.
Och nu så okynnesanmäls det hej vilt oxå.
Ni som anmälde mitt inlägg kan tala om för mig på vilket sätt mitt bortröstade inlägg strider mot svensk lagstiftning.
Anmälknappen skall man trycka på om man begår lagbrott inte om man inte håller med.
Jag väntar fortfarande på förklaring.
Nej, du har inte svarat på Emmas frågor, du duckar och ställer egna frågor. Förstår inte problematiken att bedöma huruvida SD:s principprogram är rasistiskt eller inte… Är du intresserad av politik och framförallt av flyktingpolitik(av dina inlägg att döma) så borde det kanske vara på sin plats att känna till SD:s principprogram, tycker du inte det? Annars liknar denna politiska arena(?) mer "Familjeliv" eller "Flashback" där fakta ofta inte är förstahandsvalet som grund för inlägg.
Ser du något rasistiskt i SD:s principprogram?
Nu är ju inte nödvändigtvis sajtens regler kopplade till Svensk lagstiftning… Men välkommen till klubben.😉
Edit: Jag ska förklara direkt så vi undviker onödiga inlägg… Reglerna brukar säga t.ex. att man ska hålla en god ton, vilket inte direkt är kopplat till Svensk lagstiftning.
Tänk vad härligt det är med folk som kan svara för sig själv, tycker du inte?
Ser du nåt som fallerar gällandes otrevligt tonläge med det jag fick bortröstat nämligen
"Jag vet att religion tolkas olika av utövare inom samma religion. Det är det som är det största problemet. De som utövat hedersmord försvarar sin religion och familj/släkts heder hur onormalt och sjukt det än må låta.
Hedersmord handlar antagligen om vad mördaren tror att tredje part inte kan acceptera, tex gud.
Gud för mig är religion.
En mans heder har ett tydligt samband med kvinnans frigörelse, beteende och sexualitet att göra. Detta handlar om tusenåriga traditioner och normer som är kulturellt betingade"
?
Det jag påpekar om du inte förstår är att religion tolkas på olika sätt.
#191 Var har du svarat på om det är humant av SD, och var har du svarat på om det är rasism eller ej?
Och ursäkta om jag missuppfattat något, men vilken anklagelse menar du?
Tänk vad härligt det är med folk som kan svara för sig själv, tycker du inte?
Vad menar du? Det är väl ändå du som bör svara för dig själv.
Ser du nåt som fallerar gällandes otrevligt tonläge med det jag fick bortröstat nämligen…
Nej, jag är inte känslig alls så för mig får det gärna vara högt i tak om bara den där glimten i ögat finns också. Jag föredrar istället att konfrontera om jag ser något som jag tycker är knasigt. Men vi är inte alla lika och vi är inte stöpta i samma form…
Jag kan svara i hans ställe… Han kommer förmodligen säga att han aldrig har sagt att han förvarar SD, även fast han indirekt försvarar deras politik. Så han väntade på SD-kortet.😉
vill inte läsa principprogrammet för politiken du försvarar (#189)
Försök bete dig någorlunda vuxet är du snäll. Kan du inte det så kan du väl leta efter nån annan för dig sandlåda att leka i?
#198: i Sverige har det också handlat om tusenåriga traditioner och om att mäns och släkters heder har berott av deras (bokstavligen deras) kvinnors kyskhet. Inget konstigt med det. Det vi inte har haft i direkta mord kan åtminstone delvis förklaras med vår månghundraåriga tradition av starka centralvälden som inte har tillåtit folk att ta alltför mycket i egna händer, och som kompensation kan vi ju lägga till en allmänt puritansk livsinställning som lär vara mindre vanlig längre söderut.
I Mellanöstern, å andra sidan, finns det många folkgrupper som nu har sådana traditioner, och där folk mycket väl kan påstå att de är uråldriga, men som inte har haft dem i mer än några generationer: det har varit en statusgrej de har tagit över från folk de ansåg finare.
Så vad folk själva hävdar spelar inte alltid så stor roll. Precis som med att de flesta i "traditionella" miljöer brukar motivera sina seder med religionen även om de inte alls har med den att göra. Även så har vi ju gjort i Sverige till för bara några generationer sedan.
Så har inte det där varit mer essentiellt hos oss, och vi har behållit något vi och andra uppfattar som "svensk kultur", varför skulle det vara annorlunda hos andra? Eller, än mer, hos deras barn eller barnbarn som växer upp i ett land som just nu råkar ha några generationers försprång på det området?
Tycker du jag ska anmäla ditt inlägg också… Nej, jag gör inte så jag diskuterar istället eller som i det här fallet siar.😉
Vuxet i min värld är att våga stå för sina åsikter och som i ditt fall svara på ett par enkla frågor huruvida du tycker SD:s principprogram innehåller rasism eller inte.
#202 har jag missuppfattat att du försvarar politiken? I såna fall får jag be om ursäkt för det.
Men återigen, var hade du svarat på mina frågor?
Men nu är det 2015, inte sant?
Det låter nästan som du försvarar hedersmord. Eller iaf försöker hitta en ursäkt till att det skulle vara mindre fy fy.
Låt oss hålla oss till svensk lagstiftning eftersom vi bor här.
Jag ser inte vad som låter som om jag skulle försvara hedersmord. Läs en gång till kanske?
Jag kommenterade också det där med "2015".
Din ursäkt godtages.
Sedan förstår jag inte varför man inte ska ge folk en chans att slippa det man finner så avskyvärt i stället för att tvinga dem kvar i det. Riktat till dem som nu inte vill ha hit "muslimer". (Och kristna som fortfarande har hederskultur, får man väl anta? För de finns också.)
#209 Va bra!
Ska vi lägga ner diskussionen eller vill du svara?
Det kan vara bra att höra någon som verkligen vet vad som sker i stället för att prata om något man aldrig upplevt.
Här är en kvinna som berättar öppet om problem, begränsningar, faror och kvinnoförtryck som finns här idag.
#212: vem menar du talar om något hen aldrig har upplevt? Vem förnekar att det förekommer hedersvåld i Sverige?
Ska man tolka ditt inlägg som att du inte vill ge folk den där chansen som jag talar om i #210?
Ena stunden så försvarar jag (enligt vissa) nåt som jag inte läst, och andra stunden så ska jag inte uttala mig eftersom jag inte läst (SD:s principprogram).
Jag hoppas du inser att det börjar bli ganska tradigt och tjatigt. Du har fått svar på de frågor jag kan svara på. Du får nöja dig med det.
Gällandes olika partier, så är det fullt lagligt att rösta på de som har valsedlar. Det är en rättighet svenska myndiga medborgare har. Oavsett vad du, jag eller nån annan tycker om det, så är det så det ligger till.
God kväll.
#213 Det är uppenbart att du inte tagit dig tid att kolla på den länken som jag delade, Synd, det är ett mycket bättre sätt att få information från någon som talar öppet om allt det som är tabu märkt i Sverige. Kvinnan själv undrar varför det är så tabu belagt eftersom det kan inte ske någon förändring och än mindre förbättring så länge allting döljs som det gör nu. Det gör riktigt ont i mig att höra henne. .
#214 Okej, ja det är helt upp till dig att inte svara på mina frågor. Även om jag inte förstår varför det inte går att svara på dom. Men vi får sätta stopp här.
Det är fullt lagligt att rösta på precis vad man vill. Har inte sagt något annat.
#215: mina frågor gäller den här tråden. Jag antar att det var oss du vände dig till? Och du svarade inte på dem.
Ena stunden så försvarar jag (enligt vissa) nåt som jag inte läst, och andra stunden så ska jag inte uttala mig eftersom jag inte läst (SD:s principprogram).
Haha, min "spådom" slog in i alla fall som jag skrev i mitt bortröstade inlägg #201… Det var SD-kortet som du satt och lurade på. Du är allt lite förutsägbar. 😃
Jag syftade på din inlägg #188 Jag gav dig länken där en Iransk kvinna säger att allt det som du påstår är lögn och påhitt - det sker fortfarande, dagligen och hon ber oss att prata öppet om detta och stoppa det.
Hon har även uppgett flera exempel där ingen myndighet har ingripit, hon pratar även om dödsfall, här i Sverige där ingen blir dömd mm mm mm
#219: exakt vad är det du så dialogfrämjande påstår är "lögn och påhitt"? Kommer du med en sådan anklagelse ska du styrka den.
Till dess utgår jag från att du inte kan (eller vill) läsa innantill en person du betraktar som fiende. Det är mycket vanligt enligt min erfarenhet och det stämmer också med att jag inte säger något om det du nämner.
Ett alternativ är att du helt enkelt vill förtala mig och andra som du tror tycker vad du tror att jag tycker. Det tycker jag inte jag behöver genera mig för att säga till en som beskyller mig för lögn och påhitt.
#220 "Så vad folk själva hävdar spelar inte alltid så stor roll. Precis som med att de flesta i "traditionella" miljöer brukar motivera sina seder med religionen även om de inte alls har med den att göra. "
Jag tolkade din kommentar som att du inte tror att det inte har med religion att göra. . Sara Mohammad (som är från Mellanöster) säger något helt annat. Detta är något som alla borde se!
Som VSK påpekar så är religion en tolkningsfråga. Läs Koranen och haditherna innan du säger så mycket mer, och var noga med att läsa ordagrant för tolkningar finns det massor.
Sedan kan du gå vidare med att läsa Bibeln och kyrkofäderna (Augustinus med flera) och se hurdana alla kristna är – för visst är de? Alla. För det är ju sådan, och bara sådan, kristendomen är.
Inte.
Och det blir inte annorlunda av vad någon enskild person säger.
Nej, jag har tyvärr inte en dryg timme att avvara för att se vad någon på ett nätforum lägger upp i ett ämne som jag redan kan rätt bra, inklusive berättelser i första hand från perser och andra. Det tror jag gäller fler än mig. Du får faktiskt referera det du vill ta upp om du vill ha diskussion om det.
Men, som jag tror jag också har påpekat, religion är vad folk från "traditionella" miljöer brukar skylla det mesta på och det är inget konstigt om andra reagerar på det genom att bli rabiat antireligiösa. Som om ingen skulle ha blivit det här liksom.
Man blir inte expert på sin religion bara för att man växer upp med den. Är du expert på kristendomen kanske? Det är samma sak med islam.
Och det är tragiskt, för att inte säga något värre, att folk som säger sig vara mot könsstympning och allt det där bidrar till att nagla fast unga muslimer i en reaktionär bild av islam i stället för att stödja de progressiva krafter som finns där precis lika självklart som de finns i kristendomen.
Och så glömde jag ändå påpeka (absurt att det behövs) att även kristna både könsstympar, arrangerar äktenskap och hedersmördar, med mera, att alla de sederna är äldre än både islam och kristendomen och att vi själva har haft flera av dem till för bara några årtionden sedan. Så varför frånkänner ni andra människor de utvecklingsmöjligheter vi uppenbarligen har i det här hörnet av världen? "Nedärvd essens" eller? Och det när till och med stora delar av deras egna samhällen har kommit mycket längre?
Själv så är jag religionslös då jag tycker det verkar vara ohälsosamt att leva efter ett manus. Om inte annat så visar ju historien på det.
Trevligt med en självutnämnd expert på religion.
Vill du förklara för en som inte är expert på religion varför kristna inte får leva i tex Irak. Varför IS kallblodigt mördar de. Om de inte konverterar till Islam så kommer de kallblodigt mördas. Har inte de kristna sin rätt till tro oavsett vart de bor?
Jag har inte sagt att jag är expert på religion, så du kan bespara mig ditt hån.
Sedan kan du förklara för mig varför kristna har mördat, trakasserat och kolonialiserat muslimer och judar i tvåtusen år respektive ungefär så länge muslimer har funnits.
Skjut inte ifrån dig med en massa motfrågor utan svara ärligt på mina frågor i #225.
Det är ingen tennismatch.
Och varför ni är några som fortsätter med det och på det viset indirekt värvar rekryter till IS.
#222 Det är ju Religionen och eller dess tolkning som är roten till det onda i många fall. Ja, för ca 100 år sedan var det Kristendomen som styrde och kyrkan hade all makt. Jag är innerligt glad att detta har ändrats, åter igen så kan man se hur illa det kan gå när Religion missbrukas.
Vad det gäller Koranen så finns det ingen religion i världen som missbrukas så som den gör. Det finns heliga krig i Koranens namn, det sker mord i Koranens namn, det sker självmord i Koranens namn, det används också oerhört effektivt som kvinnoförtryck och många Imamer förespråkar lagar som direkt motsätter sig dem Svenska lagarna. Detta är bara några exempel på vad missbruk av religion ställer till med, idag år 2015.
Nej, jag tänker verkligen inte ge dig en genomgång om vad Sara Mohammed talar om i den länken. Om du har så lite intresse av att höra vad hon har att säga och allt som dem människor utsetts för då finner jag inget intresse att föra några diskussioner med dig här.
Okej du kan inte svara på det? 🤔….
Frågorna hänger ihop. Att IS bär sig åt som de gör är en del av samma historia som det jag nämnde. Och som, vilket jag nyss påpekade, du är medansvarig till. Vill du bryta udden av IS så lär du dig såpass mycket om islam att du kan sluta demonisera den. Precis som du redan har det med kristendomen, eftersom du råkar vara uppvuxen i ett kristet samhälle.
#229: du har inte den blekaste aning om vad jag (eller någon annan) är eller har varit engagerad i. Det här är inte så nytt för alla som det kanske är för dig.
Och du har inte svarat på min fråga varför du frånkänner folk från Mellanöstern de utvecklingsmöjligheter du just har medgett att vi nordbor har.
Är JAG medansvarig nu oxå? Nu får du ta å ge dig. Försök kom in i matchen. Det är 2015 och inte 0015.
Så: döda alla som är kristna eller som bor i ett kristet land som inte är muslim är ditt svar?
Kom in i matchen var det ja. Du demoniserar islam, eller hur? Svårt att dra någon annan slutsats ur den här tråden i alla fall.
Så: döda alla som är kristna eller som bor i ett kristet land som inte är muslim är ditt svar?
Var snäll och läs vad jag skriver i stället för att tillskriva mig en massa skit.
Du är tillbaka, bra då kanske du kan svara på frågor som du tidigare duckat för i tråden. Du kräver svar från andra men har väldigt svårt att själv svara på frågor. Lite ohyfsat, tycker du inte det?
#235/237: alltså, jag har fått nog av att köra självklarheter ner i halsen på folk. Du får läsa med ditt vanliga mänskliga omdöme påkopplat. Du skrev också att Gudrun Schyman tror att kramar löser alla problem och det verkade inte som om du skämtade. Nätet vimlar av folk som har en fullständigt grotesk uppfattning om vad deras (verkliga eller inbillade) meningsmotståndare tycker, men jag är inte intresserad av "diskussion" på den nivån.
Det räcker att du svarar JA eller NEJ på mina frågor. Inte speciellt svårt, men du undviker att svara. Varför är du rädd att svara på mina frågor?
Varför är du rädd att svara på frågor?
Jag lämnar den här tråden med nyfunnen vetskap om att kristna människor, eller människor som bor i ett kristet land skall stå till svars för, och brutalt mördas för nåt som påstås ha hänt för 2000 år sedan.
Såna uttalanden om nåt ökar främlingsfientligheten.
🤮
Nej, du har fel. Bladder om enstaka händelser och oförmåga att diskutera i sakfrågor… Leder möjligtvis till ökad främlingsfientlighet.
Jag förstår att du lämnar tråden, för du har svårt att diskutera när det väl kommer till sakfrågor… Som med SD:s principprogram. Bladdra är lättare.😃

#226 "Sedan kan du förklara för mig varför kristna har mördat, trakasserat och kolonialiserat muslimer och judar i tvåtusen år respektive ungefär så länge muslimer har funnits."
Muhammed levde ca 600 år e.kr så islam är runt 1400 år gammalt.
Spirit 33
Du proppsar på att få svar på allt men du har missat att svara på HUR BLIR DET BÄTTRE OM VI TAR IN FLER FLYKTINGAR?
Det är jag nyfiken på att få veta.
Multi vad?

Dessutom kunde Muhammed inte skriva, så hans uppenbarelser hölls vid liv i ett par hundra år tills någon skrev ner dem. Vilket är ungefär detsamma som hände med Nya Testamentet.
Att någon överhuvudtaget tar desa berättelser på allvar och inrättar sitt liv efter det, eller ännu värre - går i krig pga av dessa sagor är för mig en gåta.
Låser tråden då vi är ur kurs vad tråden handlar om.