Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 6491 ggr
Ida
0

Muhammedkarikatyrer

Just nu råder en intressant debatt på Argument (Svt1) angående Lars Wilks "konstverk" av profeten Muhammed.

zzTCM
0

Såg inte programmet.

Bra att Reinfeldt håller en dialog med muslimska ledare, han ska ha en "fjäder i hatten" för det!

Men…. kan det ha något att göra med att detta kan bli "regeringens" Tsunamikatastrof…..?

AndersE
0

#1 Dina jämförelser är… eeeh… intresanta?

En regerings klantiga hantering av många människors tragedi jämför du med en konstnärs lek med fördomar???

zzTCM
0

Ja visst är det intressant Anders:)

Det är liksom inte bara min jämförelse, många funderar nog i dessa banor.

http://www.usablogg.org/2007/09/01/blir-nerikes-allehanda-och-profeten-muhammed-fredrik-reinfeldts-tsunamikatastrof/

Jag om någon är för pressfrihet. Men jag är inte så godtrogen att jag inte tror att den kommer att kosta oss något…..så som sagt bra att Reinfeldt för en dialog med muslimska ledare….

AndersE
0

#3 Känner du dig alltid tvungen att anamma andras idiotoiska paralleller?

Eller blir korkade idéer kloka bara för att de skrivs in i en blogg?

zzTCM
0

SUCK!!!!!!!!!! Intressant tycker du att vi har en korkad stadminister? Han verkar ta detta på större allvar än dig. Vi har kommit en bit på väg i vår dialog men vi är inte framme än säger nämligen han. Lustigt när jag för en gångs skull håller med Reinfeldt så får jag skit för det :) ha ha

AndersE
0

Jag tycker inte att vi har en korkad statsminister. Kan du visa någonstans att jag skrivit det?

Det jag tycker är korkat är att jämföra Tsunamikatastrof med rondellhundar.

Suck!

zzTCM
0

Ja dubbel Suck! Vad tycker du egentligen själv i själva ämnet? Du har inte skrivit att vi har en korkad stadminister. Jag FRÅGADE om du tycker det INTE påstod det eftersom du bara fixerade dig så vid ett enda ord nämligen Tsunamikatastrof.

Visst kan väl det här utvecklas till något mycket stort. Demonstrationer pågår runt om i landet. Information sprids blixtsnabbt med internet världen över. Så visst kan det bli "stort" det anser tydligen vår stadsminister annars så skulle han väl knappast agera eller? gör han det för att det är kul? eller för att politikerna ev. kan ha lärt sig något av Tsunamikatastrofen?  Det här kan mycket väl bli ännu större och långvarigt. Därför så säger jag igen vilken tur att Reinfeldt för en dialog med muslimska ledare…. hoppas ämnet kan diskuteras nu och inte mig och om jag ev. anammar andras idiotiska paralleller som du FRÅGAR. Nu har jag förklarat varför jag drar paralleller med Tsunamikatastrofen nog anser jag.

Karmatarerskanise
0

Jag kommer aldrig förstå hur det kan bli så mycket problem av kariatyrer.

Missade tyvärr programmet.

zzTCM
0

# 8 Nej visst är det svårt att förstå Hera. Pressfriheten har sitt pris även om vi aldrig får skrämmas till tystnad.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=687292

charlie
0

Detta är ju helt upp åt väggarna, på vilket sätt har Regeringen aggerat fel? Har man aggerat fel pga vi har pressfrihet i sverige?

Det hade väl varit värre ifall Reinfeldt hade tystat ner Nerikes Allehanda?
Och om det är så att vissa länder inte tolererar att andra länder har pressfrihet, då ska vi antagligen inte ha något med dem att göra. Det finns få saker som känns så fundamentalt viktiga som yttrandefrihet, är vi inte beredda att "riska" för att försvara den?

---

zzTCM
0

# 10 Jag tycker att de har gjort det bra. Vi får nog välja mellan att "riska" och ge upp pressfriheten, och då är valet enkelt….. eller?

charlie
0

#11 Ja jag hoppas att det var det så att man inte slängde bort ett år av sitt liv för inget…

---

Karmatarerskanise
0

#9 Jag läste artikeln och den skrämmer mig.
Jag har ingen respekt för folk som dem. Kommer aldrig respektera att man reagerar som dem gör.

Känner nästan för att rita en alldeles egen sådan bild bara för att visa att dom inte bestämmer eller skrämmer!

zzTCM
0

# 13 Tror du att det hjälper om du ritar en sådan bild?

Provokation kostar… Är du verkligen beredd att betala priset? Pressfrihet för mig är INTE Muhammed som rondellhund. Jag tycker att det är ett dumt tilltag som i sämsta fall kan göra så att vi får "rucka" på pressfriheten. I rädsla för hur det kan utvecklas kanske man får ge lite ursäkter hit och dit som kan tolkas som att vi har något fel i våra lagar ang. pressfrihet även när det gäller annat. DET vore ödestigert….undrar om inte Reinfeldt också tycker att det är dumt är min tanke. Han blir ju oskyldigt en syndabock som man gör dockor av och bränner. Jag avundas då inte honom som ska vara diplomatisk i en så svår fråga.

zzTCM
0

Datan krånglar och det blir dubbelt

charlie
0

#14 Jag tycker att det är fel att ens tänka tanken på att rucka på pressfriheten bara för att en del männsikor vägrar lämna medeltiden.
Det är då denna är hotat alla måste stå enade och vara beredda att offra på tryggheten. Fe mörka krafter som anser att teckningar av en historskt tveksam figur är värd att hota och förstöra egendom för.
Jag är fullständigt övertygad om att Reinfeldt inte rullar runt för dessa virrpannor.

---

zzTCM
0

# 16 Jag tror att det är tufft. Om man har familj så vill man skydda dem i första hand. Jag tror inte att det är så enkelt….men jag håller med dig, man ska INTE rucka på pressfriheten kanske bara vara lite mer rädd om den och använda den till vettigare saker än Muhammed som rondellhund. För frågan borde ju vara. Vad vinner jag på detta gynnar det mänskligheten i stort? Mitt egen åsikt är DETTA gynnar inte mänskligheten….utan tvärtom.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker att folk borde ha viktigare saker att bry sig om än karikiatyrer. Att bränna svenska flaggan och säga ned med sverige är sjukt!

Hade inte riktat en sådan bild då jag inte kan rita.
Men att man ska få en sådan reaktion för en sådan sak är för mig helt ofattbart. Även om det är en person som betyder mycket för många. Skaffa humor säger jag.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker att folk borde ha viktigare saker att bry sig om än karikiatyrer. Att bränna svenska flaggan och säga ned med sverige är sjukt!

Hade inte riktat en sådan bild då jag inte kan rita.
Men att man ska få en sådan reaktion för en sådan sak är för mig helt ofattbart. Även om det är en person som betyder mycket för många. Skaffa humor säger jag.

zeretki
0

1. Ja, vissa över-reagerar för att deras religiösa symboler blir hånade. Jag tycker det är helt fel och det finns INGET som gör att åsiktsfriheten eller pressfriheten ska ändras.

2. Bara för att man KAN säga eller göra något provocerande betyder det inte att man ska eller bör göra det. Jag har svårt att förstå varför man ska göra något som man VET sårar och gör folk arga.

zzTCM
0

# 18 Jag håller med dig lite humor skulle inte skada och visst är det sjukt.. Det var mycket rabalder för några år sedan när man avbildade Jesus som homosexuell också (Ecco homo). Men jag kan inte låta bli att tycka att det är onödigt att riskera yttrandefriheten när det gäller detta, för det saknas uppenbart humor. Inom religionerna så går det bra att kritisera varandra, men ve och fasa när den egna religionen blir ifrågasatt.

Om vi har trupper i Afghanistan så undrar jag dock om vi är beredda att offra dem för Nerikes Allehanda och den svenska pressfriheten? Skulle vi tycka det om vi hade en son eller dotter där, att de offrades i ett gott eller vettigt syfte? Det låter som om jag är emot pressfrihet och det är jag definitivt inte snarare tvärtom jag är rädd om den svenska pressfriheten och tycker att en del förstör genom larviga provokationer som kan komma att inskränka den.

charlie
0

#21 Anledningen till att vi har trupp lite varstans i världen, anledningen till att vi har värnplikt är väl för att försvara Svenska/Europeiska/Sekulära värderingar. Det som de är där för är ju att se till att lokalbefolkningen är skyddad att säga vad de tycker.

Det finns nog inget annat som jag tycker skulle rättfärdiga att mina barn stred för.

---

zzTCM
0

# 22 Undrar om trupperna som är placerade ute i världen är villiga att sätta livet till för att någon som inte förstår hur allvarligt det kan bli avbildar Muhammed som rondellhund. Eller om deras familjer skulle tycka att det var värt det, om de fick sätta livet till. Fredsstyrkor runt om i världen behöver vi. Vi ska vara rädda om dem som riskerar livet och inte utsätta dem för onödig fara tycker jag.

Jag håller med Zeretki "Bara för att man KAN säga eller göra något provocerande betyder det inte att man ska eller bör göra det". Jag tror att  man noga bör titta på vad det kan få för konsekvenser för andra och sedan överväga om det man gör är värt det. Som individ så måste man väl ändå ha ett ansvar för vad man "kläcker ur" sig eller åstadkommer, även om vi har pressfrihet?

Jag skulle definitivt inte vilja att mina barn fick sätta livet till för att en del människor blir uppretade över Muhammed som rondellhund eller för att en konstnär inte kan hitta på bättre "konst" än så. Däremot så skulle jag vara stolt om det gällde något annat vettigt som de försvarade.

charlie
0

Vad är då vettigare än yttandefrihet, undrar jag stilla?

---

zzTCM
0

Och jag undrar stilla har vi inget personligt ansvar trots yttrandefrihet.

charlie
0

#20 Angående punkt 2 så är det ju så att yttrandefrihet är en sk. All-Or-Nothing frihet. Antingen så KAN man säga och tycka allt. Man får vara Nazist eller Kommunist utan att riskera bli kastad i fängelse för det.
Eller så kommer någon att stadigt beskära hur och om vad man får yttra sig om, så är Sverige helt plötsligt Kuba eller Nordkorea.
Man ska inte behöva oroa sig om hur människor som lever på medeltiden ska reagera över en teckning eller staty.

---

charlie
0

#25 :) Då tycker du att personer som är arbetslösa är personligt ansvariga (och får försörja sig själva)?

---

zzTCM
0

#26 27 Hur vore det om vi tog sakfrågan:);) Det enda jag säger är att jag är tveksam till detta tilltag om Muhammed som Rondellhund. Nej inte tveksam ens jag tycker att det är korkat!!!

Det ÄR ju just det jag pratar om att jag är RÄDD för att  det ska bli begränsningar i yttrandefriheten. Just på grund av onödiga provokationer. Då kan politikerna behöva "slänga ur sig" ursäkter lite åt höger och vänster och hänvisa till svenska lagar för att försöka att mildra konsekvenser som kan uppstå runt om i världen. Ledarna går leende därifrån och är nöjda men är folket i övrigt det…? Reinfeldt gjorde det bra. Men protester runt om i världen och i Sverige visar på att det inte räckte, precis som han också säger själv. Tror inte att det är antingen eller som du säger. Du som tror på ett personligt ansvar när det gäller arbetslösa måste väl också tro på ett personligt ansvar när det gäller detta kontrar jag med då.

Var kom de arbetslösa in i bilden:) Det är klart att även de har ett personligt ansvar. Har jag NÅGONSIN påstått något annat? Tycker att alla frågor ska granskas på gruppnivå OCH individnivå. Du får väl starta en ny tråd om "lata arbetslösa" det har ju inte diskuterats tidigare…:) då slipper du mig ha, ha

zeretki
0

#26 Går du in i en kyrka och talar om satan och djävulsdyrkan? Går du fram till folk på krogen och säger att dom är fula? Säger du vad du tänker till allt och alla?

Talar du om för din flickvän/fru om hennes kläder är fula? Om du VET att något skulle såra henne, kommer du ändå att säga det till henne? Då är ju frågan om du tycker det är viktigare att du får säga vad du vill än att hon ska vara glad?

Om jag går fram till folk och säger att dom är fula och hemska så tror jag att jag får en smäll på käften. Dessutom är det rätt taskigt att säga sånt till folk, det är ju något som sårar.

Men det är helt lagligt ändå…

Frågan är bara vad man uppnår med det, för det finns ju en anledning till att det händer.

Men det är upp till var och en. Om du vill såra folk så tycker jag du ska fortsätta med det. Det är bara du som kommer att få det tillbaka förr eller senare…

AndersE
0

#26 Yttrandefriheten är inte total - den tar stopp vid kränkning, och det handlar mycket om uppsåt. Jag lyssnade till någon "juridisk expert" på radio, och han menade att man visserligen kan kränka rätt mycket, men att det finns en gräns.

Om syftet uppenbart är att kränka en folkgrupp så är detta inte tillåtet - yttrandefriheten är inte total. Och det tycker jag är ganska rimligt.

charlie
0

#28 Varför ens be om ursäkt? Alla människor har olika saker som de triggar på och tycker är kränkande.

Det är som att man ska behöva be om ursäkt för att man äter en saftig biff när man sitter bredvid ett gäng veganer. Problemet är väl de muslimska ledarna som eldar upp sin egen befolkning. Ett klassiskt sätt att rätta människor i leden är att identifiera en tangerbar fiende. Om vi går med på att leka med dom på deras egna sätt så förlorar vi själva all trovärdighet.

#29 Nej jag säger inte allt till alla, men jag har min lagliga rätt att göra så.
Men här handlar det inte om att såra, det handlar om människor som inte kan skilja på sagor och verklighet.
#30 Ja det är rätt så sorgligt att vår förra regering tallade på våra medborgliga rättigheter, men det ligger väl i linje med hur man uppfattade sin regeringsposition.

Jag tycker att det är oroande att man skyddar grupp för grupp i sammhället, det är som att man indirekt identifierar icke-normen, genom att de blir onämnbara i komiska sammanhang. Judar, Muslimer, Homosexuella blir per automatik "annorlunda" pga de omfattas av en strängare lagstiftning.

---

Oskar
0

Inte följt diskussionen…men om det gäller avbildningar av Muhammed så ska det självklart inte förbjudas. I Sverige har vi svenska lagar…hur skulle det se ut om vi krävde att tex Tyskarna införde systembolag bara för att vi ansåg att det var det rätta?

Om avbildningarna av Muhammed vore hets mot folkgrupp, ja då kan man möjligen diskutera om det borde förbjudas. Men en rondellhund eller några tecknade strippar kan knappast kallas hets mot folkgrupp. Och finns väl för övrigt ingen folkgrupp som kan kallas muslimer?

mvh
Oskar

zeretki
0

#31 Det handlar om människor som blir sårade. Sen handlar det iofs också om andra människor som utnyttjar deras sorg till att framföra sina egna åsikter, men nog fan handlar det i grunden om att såra folk.

OM du äter biff för att provocera och inte för att du egentligen vill ha en biff, då är det jämförbart. Finns många som provocerar med sina åsikter men det finns alltid en skillnad på hur man gör det.

De muslimska ledarna är inte ett kollektiv. Det finns olika grupper där också, som i alla religioner, kulturer och samhällen. Det finns muslimer som vill åt väst, det finns dom som vill separera från väst. Och så vidare och så vidare.

zzTCM
0

# 31 "Problemet är väl de muslimska ledarna som eldar upp sin egen befolkning"

# 9 Länk

Problemet som jag ser det är inte ledarna som vill elda upp sin egen befolkning när det gäller detta, utan att folket vill elda upp Reinfeldt och skriker ner med Sverige. Ledarna försöker ju föra en dialog i det här fallet med Reinfeldt även om de är upprörda de också.

http://www.expressen.se/ledare/1.829981/klokt-reinfeldt

Nu duger kvällspressen eller hur:);) Nu så krävde de ju inga lagändringar som det antyds i artikeln. Fattas bara att de ska ändra på våra lagar.

zzTCM
0

Suck dubbelt igen!

charlie
0

Ghassan El Daoi, ledare för Örebros muslimer

- Just när det gäller religiösa symboler är lagen fel. Vi vill att det ska finns ett skydd mot att kränka de religiösas känslor.

---

Karmatarerskanise
0

Jag tycker folket som bränt den svenska flaggan och säger ned med sverige är FRUKTANSVÄRT SJUKA!!!! för en j*vla BILD!

Inte f*n skulle jag reagera så om det varit min mamma på bilden, och hon är ändå mitt allt!

Att folk reagerar så, tror jag triggar många till att göra det igen, bara för att visa att vi inte lyssnar på sådan skit.

WiktZac
0

Å andra sidan har vi både religionsfrihet och yttrandefrihet, så muslimer här har faktiskt rätten att bli precis hur kränkta som helst och ge uttryck på olika sätt för detta… Och jag har inte sett något annat än hederliga demokratiska metoder att utöva påtryckningar om eventuella framtida lagförändringar. 

Det mest sorgliga i denna historien är att muslimer faktiskt känner sig kränkta av att muhammed är avbildad som en rondellhund; för mig som tycker om konst så blir jag mest kränkt av det riktigt usla s k "konstnärliga" uttryck som bilden utgör… Konstnären hade nog inte ens lyckats locka sin egen mamma till vernissage, men nu efter all gratispublicitet så - egentligen genomskinligt och dessutom djupt oetiskt.

Efter att ha hört konstnären ett par gånger i media så är det min personliga övertygelse att det enbart handlar om att försöka, och tyvärr lyckas med att röra upp muslimska känslor. Mest tråkigt är att några dessutom, ivrigt påhejade av media, svalde betet så fullständigt… 

//Zac

AndersE
0

#38 Vilks gör detta för att påvisa och undersöka. På samma sätt som han gjort med sina byggnader vid Kullen. En byggnad som varit klart olaglig - om han inte gjort konst av det. Han t.o.m testade att låta en byggnad vara lovlig m.h.a. tryckfrihetslagen. Han provocerar och lirkar - och det är oftast ganska roande.

Jga läste en intervju där han själv menade att "rondellhunden" var klar nu. Han hade ingen avsikt att vrida det längre än så här.

WiktZac
0

Visst är det så #39, utan människor som testar gränserna så skulle vi alla trängas i mitten, livrädda för att stiga utanför.

Däremot så anser jag honom vara oerhört talanglös som konstnär, en skapande sådan. Har man inte talang för det ena så har man ofta det för det andra - Vilks har i mitt tycke enbart talang för det andra… :o)

//Zac

AndersE
0

#40 Kanske är det så. Jag gillar dock verkligen hans Ladonia. Jag tycker det som finns där är verkliga konstverk. Det är vackert, välgjort, och väcker många känslor och tankar. Verkligen väl värt ett besök!

Jag träffade dessutom Vilks där. Väldigt trevlig att prata med. Och en härlig humor som matchade min väl!    ;-)

AndersE
0

Visst är väl t.ex. "Arx" en begåvad lek? Ett antal stenar byggs på en strand - svartbygge? Nej, det är nämligen en bok och omfattas därför inte av bygglagar, utan av sådant som tryckfrihetsförordningar…

"Arx
The stone book "Arx" copy 1 and a part of copy 2. The book has 352 pages which cannot be turned. The reader has to move himself."

Den lär dessutom vara utgiven på Bra Böckers förlag…     :-)

Starlet
0

Skulle det visas liknande bilder på Kristus är det ingen som säger något, varför sådant ståhej om den där Muhammed då???

AndersE
0

#43 Du menar att det aldrig varit ståhej kring Kristusbilder? Vilken värld lever du i?

charlie
0

#44 Faktum är att ja det har varit ståhej kring Jesusbilder. Men det är ingen, inte ens kyrkan som har dragit slutsatsen att man ska skära i yttrandefriheten.
Dessutom så har det i moderntid inte bränts flaggor, som i mit t tycke är en förnedrande handling, som till och med enligt lag är straffbar med fängelse.

---

AndersE
0

#45 Nej, jag tror inte flaggbränning är straffbart längre. Inte i Sverige…

charlie
0

Om flaggbränning:

Vidare uttalades att utmönstringen av straffbestämmelsen inte innebär att skymfandet av den svenska flaggan blev helt straffritt utan bestämmelserna om förargelseväckande beteende (16 kap. 6 § brottsbalken) och skadegörelse (12 kap. brottsbalken) kan tillämpas i vissa fall (prop. 1970:25 s. 30-31 s. 58). En bestämmelse om skymfande av utländsk rikssymbol i 19 kap. 10 § brottsbalken togs även den bort 1971 med liknande motiveringar.

---

AndersE
0

Så, om någon bränner en flagga i Sverige kan man ev. straffas förargelseväckande bettende och skadegörelse…

zzTCM
0

#43, 45 Vi är med i EU nu inte lilla Sverige längre. Det är den Europeiska rättsutvecklingen som gäller. Ecco homo, Jesus avbildad som homosexuell skapade rabalder, men ett ännu tydligare exempel är pingstpastor Grens predikningar om homosexuella som cancersvulster på samhällskroppen.

Vid en fällande dom hade Europadomstolens tillämpning för de mänskliga rättigheterna förmodligen gällt. Nu så blev han ju inte fälld….

Vi har ju hetslagen som mycket väl kan göra så vi kan få komma att skära i yttrandefriheten i framtiden och att ändringar kan komma att göras. Det är nog inte helt omöjligt.

charlie
0

#49 Mycket svårt att se hur det du skriver relaterar ton Greens prediktningar relaterar till detta? Det är väl inte förbjudet att avbilda en homosexuell?

Rabalder och bränna flaggor, att avkräva en stat en offentlig ursäkt för sina demokratiska regler, mot diskussioner i en TV-soffa… "äpplen och päron"?

---

zzTCM
0

Jag menar lagen om hets mot folkgrupp är det äpplen och päron så vet inte jag. Det relaterar väl till "kränkning" av muslimer och även "kränkning" av kristna enligt EN DEL om man avbildar Jesus som homosexuell.

charlie
0

Men inte gick de homosexuella ut och krävde en officiell statsursäkt och förändring i yttrandefriheten när Green härjade på som värst?
Likaså gick inte kyrkan ut och brände svenska flaggor eller piskade upp sina pensionärer att gå ut och demonstrera. Jag var ju inte där vid något av tillfällena, men som jag minns det fördes diskussionen på ledarsidor, debbatinlägg och i TV-soffor…

---

Oskar
0

Gissar att de flesta muslimer tycker det är lite pinsamt med den här debatten…de måste ju tycka att deras mer fanatiska kollegor beter sig ganska föråldrat och barnsligt när de klagar på rondellhundar och liknande. Och jag tror att religionerna borde välja sina fighter mer omsorgsfullt…istället för att lägga krut på sådant här så borde de fokusera på viktigare frågor…

zzTCM
0

Jaaaa och journalister "konstnärer", och andra skapande kreativa människor borde inse att de skapar onödiga fighter och fokusera på annat eftersom religionerna lever kvar i stenåldern. De skapar bara elände när de ger sig på religionerna på det här sättet. Då tror jag mer på en dialog människor emellan. Visst gjorde han det bra den där Reinfeldt Glad vilken karl, fniss

charlie
0

#54 Men hur ska dessa länder någonsin kunna bli sekulära om ingen utmanar deras befolkning till eftertanke?

---

zzTCM
0

# 55 Vilka länder? Menar du Sverige och alla människor här med homofobi? Tycker att du delar in dem i dem och vi….

Vad är det för fel på en vanlig hederlig dialog i all respekt? Det finns ju t.ex. muslimska fredsagenter, ungdomar som via dialog vill skapa fred religionerna emellan och få sitt eget folk till eftertanke. Vi har också fredsorganisationer. På vilket sätt skapar en Muhammed som rondellhund eftertanke? Själv älskar jag hundar men för en del människor är hunden en väldigt lågt stående varelse. Kan det tolkas som om muslimer är mindre värda? Konstverk väcker tankar och framförallt känslor….varje enskild människa borde ta ansvar för vad man startar….

Men jag är inte bekymrad jag tror ju på Karma som sagt:)

charlie
0

Länder… där man faktist avrättar de som är homosexuella pga det strider mot religionen. Problemet är att det är mycket svårt att föra dialog med dessa länder.

Jag tycker att rondellhunden har funkat mycket bra, den har påvisat att det finns människor som inte kan skilja på fantasi och verklighet.

---

Oskar
0

#54 Jag kan hålla med om att det finns tillfällen då konstnärer borde tänka efter en extra gång. Absolut. Men jag tycker man måste tillåta ganska mycket innan det ska anses som tex hets mot folkgrupp eller liknande. Svårt att se att tex en ensam konstnär på något sätt kan utöva hets mot folkgrupp. Skulle vara skillnad om tex ett helt konstnärskollektiv gick samman och kampanjade med diverse utställningar, reklamutskick och annat att alla muslimer borde skickas ut ur Sverige. Det skulle jag inte gilla…och antagligen inte lagen heller…

zzTCM
0

# 57 Visste vi inte det innan rondellhunden att det finns människor som inte kan skilja på fantasi och verklighet. Vad är föresten fantasi och verklighet. Ser den inte olika ut för oss alla?Så vad är det som är så bra…har rondellhunden löst några konflikter? Är det inte lösningar vi vill se eller vill vi bara konstatera att en del är ovanligt korkade och dumma…och vi själva fullkomliga.

# 58 Håller inte med dig, visst kan en ensam konstnär utöva hets mot folkgrupp. Varför skulle det vara mindre hets om någon gör det själv eller om man gömmer sig bakom andra. En mobbare t.ex. är en mobbare vare sig man agerar själv eller i grupp. Jag tycker egentligen inte att rondellhunden är hets, inte enligt MINA värderingar. Men jag har ju noterat att andra människor kan uppleva det så. Det handlar inte om vad jag gillar eller inte gillar anser jag. Det handlar om respekt inför andras värderingar. Något som jag inte själv alltid har men ständigt jobbar på att få:)

charlie
0

Fortfarande, i de länder där de avrättar homosexuella och kvinnor som förälskar sig i fel män. Där tjänar ledarna på att befolkningen inte funderar kring om man kan avbilda en man som gifte sig med 12-åringar som en hund.

---

zeretki
0

#60 Jag håller med dig i det du säger, däremot måste jag påpeka att ALLA kulturer har haft giftermål och relationer med yngre, som vi idag fördömer. :)  I det forna Grekland, demokratins vagga, så vad pedofili inte helt hemskt… Att äldre män hade sex med unga pojkar var legitimt. Våldtäkt var också legitimt.

Så att jämföra Mohammed med nutidens muslimer går liksom inte…även om det säkert är många muslimer som vill det. ;) PÅ samma sätt går det inte att leva bokstavligt efter Bibeln, eftersom det är två helt olika världar som krockar. Dåtid och nutid. :)

Starlet
0

AndersE: "Du menar att det aldrig varit ståhej kring Kristusbilder? Vilken värld lever du i?"

Nej. Men inte sådant ståhej som muslimerna håller på med!

Starlet
0

Själv kan jag tycka att om någon bränner ner svenska flaggan är det hets mot folkgrupp det med.

WiktZac
0

Jag kanske bör påminna att det inte är särldes många år sedan man brände skivor/bilder/böcker/filmer på bål efter det att John Lennon råkat påpeka att Beatles är större än gud? Eller att Ozzys skivor för ännu mindre tid sedan också eldats upp på bål, med upplopp och protestmarcher?

//Zac

AndersE
0

#62 Nej, visst är det märkligt att det inte blir exakt likadant ståhej…

(#43 "Skulle det visas liknande bilder på Kristus är det ingen som säger något")

charlie
0

#64 Var det någon som krävde att Storbrittaniens permiärminister skulle göra avbön för att de hade yttrandefrihet?

---

WiktZac
0

#66 Nej, inte såvitt jag vet, me därmed inte sagt att det inte hände. Men det mordhotades och eldades alldeles förfärligt å andra sidan. KKK försökte som "goda kristna" sabotera en konsert o s v. Det var början till slutet för att Beatles turnerade överhuvudtaget. Frågan är om inte det också låg till grund för svårigheterna för Lennon att få uppehållstillstånd nästan ett årtionde senare, men det har jag ingen insyn i så det vågar jag bara spekulera i.

//Zac

Oskar
0

#59 Då tycker vi olika. Jag har svårt att se att en rondellhund kan vara hets mot folkgrupp. Tycker det är ett tecken på ett dåligt självförtroende och självdistans från muslimernas sida. Men det är ju alla religioners ständiga problem…de saknar självdistans, självsäkerhet, humor och förståelse för de icke troende.

mvh
Oskar

AndersE
0

#68 Även om jag håller med dig i detta fall, så får man kanske komma ihåg att frågan om en förolämpning är en förolämpning inte avgörs av den som förolämpar, utan av den som blir förolämpad…

Oskar
0

#69 Så sant så. Men om den som mottager den eventuella förolämpningen lever i sen egna inskränkta värld så är det ju svårt att ta honom eller henne på allvar.

AndersE
0

#70 Jo, om jag förstod den jurist jag lyssnade på på P1, så var uppsåt en viktig faktor i en juridisk bedömning - och den vet ju bara avsändaren något om…

Oskar
0

#71 Så sant så. Och kanske där som muslimerna tar fel. För gissat att de publicerade karikatyrerna samt rondellhunden inte hade som syfte att håna muslimerna utan snarare hade som syfte att testa yttrandefriheten samt väcka debatt. Hade det varit Jesus som varit förbjuden att avbilda så hade de nog varit han som varit rondellhund…

AndersE
0

#72 Precis!   :-)

deia
0

It's funny to see that they don't accept the behaviour of the country (like freepress, p.ex.), but they just don't go away back to their country where they will feel at home with most thinking like them.

Now the extremist violent group is offering U$100.000 to someone kills the artist.

But that is well done!!! I can't understand why civilized people just can't ignore this kind of violent people, many of them imigrate because they don't like their countries and their culture, but many arrive here and they don't want to accept swedish culture and even worse they want to force swedish people to accept theirs.

People should isolate: we don't go there and you don't come here! We make business maybe if we have things to buy/sell to each other and period, I don't want to know your problems, I don't put my nose there and you make the same about our country.

It would be so simple.

charlie

I really like what you say.

AndersE
0

#74 Brrrr!

Jag ryser när jag läser vad du skriver. En värld full av öar - med homogena folkgrupper. Usch!

Jag uppskattar att leva i ett land med mångfald. Det har vi haft i århundraden i Sverige och det ska vi fortätta med. Jag som skåning och Enok som same har inte mycket kulturellt gemensamt.

Och ingen som bor i detta land ska acceptera saker som det är. Alla ska vi försöka påverka vårt land, dess lagar och dess utveckling.

Däremot tycker jag att man ska följa de lagar och normer som finns - samtidigt som vi försöker påverka en förändring åt det håll vi gillar. Ett oförändeligt Sverige? Nej, fy bubblan!!!

;-)

(deia, gillar du inte ett Sverige med mångfald och ständig utveckling? Åk hem till Brasilien! Istället för att lägga näsan i blöt i ett land du uppenbarligen inte begriper…)

deia
0

Anders

I talked about violent people as I've talked about desrespectful, lazy, unresponsible people and, specially, about many immigrants that are so, that is the truth. Some are not violet but support the violence. And more, it's a kind of violence to try to force a country to change so they can feel better but they don't accept the culture of the new country.

I'm sorry that I don't like violent, unresponsible, desrespectful, lazy people and it doesn't matter where from but I still defende the each country has enough of this kind and must take care of its own trash.

I don't like Sweden??? You must be kiding to say that after so many times I've defended Sweden.

And just because YOU think that I don't like something in Sweden, you already are telling me to go back to my country!!!

Imagine if I start trying to force you to abandon you culture and accept mine, if I desrespect the laws or cheat the system to get contribuitions and so on… what would you do to this brazilian immgrant who dares to speak against many immigrants who behave like this I quoted above?

For God sake, Anders, I'm used that you always try to turn my words in a bad way.

And remember that brazilian people is a mix of many differents groups then it can't be so I don't like the mix of people.

Karmatarerskanise
0

"(deia, gillar du inte ett Sverige med mångfald och ständig utveckling? Åk hem till Brasilien! Istället för att lägga näsan i blöt i ett land du uppenbarligen inte begriper…)"

Oerhört onödig och DUM kommentar.

AndersE
0

#76 Jag skrev ganska tydligt att jag tycker man ska följa lagar och normer - så våldsanvändningen ingår inte.

Men din dröm om isolerade grupper av folk och kulturer är osvensk - så om du ska följa ditt eget råd borde du lämna landet och uppsöka din ö där det finns de som tror på din vision.

I mitt Sverige tror vi på individer, mångfald och förändring!

#77 Jag hade inte förväntat mig att du skulle hänga med i sådana mer avancerade resonemang.

deia
0

You talk as if ALL the immigrants use to respect the law. And remember that criminals cost money that could and should be used for people who wants to work and help to buid the country. Who doesn't want should be out, there is swedish trash enough here the same way there is trash everywhere.

When you put a criminal in jail, are you not isolating him? There are well known violent groups, what is the problem to isolate them???

Besides, if each country minds about its own business without puting the nose in other countries, trying also to force a different culture, many problems wouldn't happen.

Or do you agree that USA has the right to go in Iraq and try to enforce democracy there while people there are used to their religious culture which is autoritarian??? The same way they should go to other countries try to force them to change according to their culture.

If I move to other country, I must respect it. The most I can do it's to show friendly my culture and let the peope accept it or not because they also have the right to think it's stranger and dislike.

My point is that Sweden should demand harder and better criterians from immigrants, yes, and it should start about learning the language before getting the permanent visa at least, for exemple.

Why not, for exemple, to demand that the immigrant should stay in the same city for at least 3 years that the behaviour could be observed and followed before getting the citizenship???

Clean criminal records from their countries means nothing, there in Brasil you can buy it and the same in the other countries in Latin American, for exemple.

Why not to demand that the immigrant should have some education??? Sweden is collecting a lot of trash which continues to be trash even having so many opportunities here to study and work.

Men din dröm om isolerade grupper av folk och kulturer är osvensk

Again… I didn't say this. And YOU showed that YOU think this when you so easily tell me to go back to my country just because I am defending worker, respectful, honest, responsible swedish people and immigrants.

And changes for worse??? You could change and go to live in Brasil since you like and defend so much this kind of trash people, there is a lot there, you would feel at home, Brasil is like your dream world.

I'll ALWAYS defend Sweden, responsible and respectiful swedishes and immigrants workers.

AndersE
0

#79 Jag har aldrig sagt något annat än att kriminalitet ska beivras.

Jag vänder mig mot att du verkar betrakta alla invandrare som kriminella. Är du också det?

Och det vore ju hemskt om inget land fick ha synpunkter på andra länder. Skulle FN sitta med armarna i kors när Irak invaderade Kuwait? Skulle vi låtit Serbien fortsätta sin utrensning? Hade det inte varit bra om världen brytt sig mer om vad nazisterna gjordei Tyskland?

Sen har jag svårt med att du klumpar ihop folk - "trash people". Jag tycker man ska angripa människors beteenden - inte sätta stämplar på grupper.

Om du har följt med på Politik har du kunnat se att jag inte på något vis är främmande för att ställa krav - på svenskkunskaper och på uppträdande.

blombuketten
0

Deia, vad är "trash people"? Är det fattiga, arbetslösa, sjukskrivna, kriminella? Jag har bott i ett västindiskt land och jag har svårt att förstå hur du resonerar om ditt eget folk. Har verkligen upplevt hur fattiga människor blir behandlade och tycker det är skrämmande för mig som svensk. Alla fattiga får inte jobb varje dag. Det (i alla fall där jag var) var en kamp om olika slitjobb varje dag och arbetsledarna bara pekade ut vilka de ville ha med sig och de andra fick gå. En del fattiga som dessutom var handikappade fick förlita sig på sina anhöriga, som f ö ofta tyckte de var en skam. Gamla och senila kunde slängas in i något rum för att man inte ville visa upp dem osv osv. Sådant jag beskriver borde du om någon veta, som kommer från ett land med samma typ av problem.

Jag tycker också, precis som Anders, att man ska ha mångfald. Ingen av oss är genomsvenskar, genombrasilanare, genomfinländare osv, vi är alla en blandning från diverse folk i våra gener. Gränser har ändrats hur många gånger som helst genom historien. Vilka gränser är det som gäller? De nuvarande, eller de som blir i framtiden? För ändringar blir det, så har det alltid varit. Att sitta och trycka i ett enda land och inte ha något att göra med ett annat vore ju hemskt.

Självklart bör man ta seden dit man kommer. Det innebär inte att man måste ge avkall på sin egen kultur. Då jag bodde i ett annat land så anpassade jag mig till det, men jag var fortfarande svensk. Jag är ju född i Sverige och har växt upp här och är väldigt präglad av det. Att lära sig språket borde ju vara i ens eget intresse. Det är trist att inte förstå vad som sägs runtikring. Även om man mest umgås med ens egna landsmän så hamnar man alltid i någon situation där svenskan behövs.

Själv undrar jag varför du deia alltid skriver på engelska. Har du inte lärt dig svenska? Eller tar du till ett språk du behärskar bättre än svenskan? Du säger ju själv att det är viktigt att lära sig språket, därför undrar jag. Om du fått uppehållstillstånd innan du lärde dig svenska är ju inte Sveriges fel. Det är ditt ansvar att lära dig språket. Jag blev f ö erbjuden medborgarskap i det land jag bodde i utan att någon frågade om jag kunde spanska. Jag avböjde och fortsatte ha uppehållstillstånd. Spanska lärde jag mig ändå, för jag ansåg att det var i mitt eget intresse för att kunna delta i det samhälle jag valt att bo i.

Hera, din kommentar var rätt onödig den också. Tror nog Deia är kapabel att försvara sig själv.

deia
0

Ah, Anders, you want to understand what I write the way that please you… or maybe my english is not that good enough to make me clear enough… I just know that you REALLY like to turn my words.

It's YOU who thinks that ALL immigrants are angels. I'm realistic and I know many of them are not and some are criminals and so on, so on… all that I've told you and you insiste not to understand.

To solve a problem creating other one bigger, spreading the problem around the world? And also then don't come with this story of defending other cultures if it's ok to invade other countries to force what you believe. What is happening inside a country is a problem to its people solve, you can help with negotiations but never with weapons.

And nazism was an interesting point in History since many countries put the nose there to defend the jews but even swedish people protested not to recieve jews here like many other countries didn't want to recieve them.

I'll repeat for the last time to you: I attack the group of immigrants who don't want to respect, to work, to be responsible, to be honest because there is enough of this same kind in swedish group. Besides, about the swedish group, I think it's a problem to swedish people to solve, to decide how much nice and tolerant they want to be with swedish trash, it's their trash and they decide what to do.

It's exactly to protec the respectful, responsible, honest and worker group of immigrant that I belive we, immigrants, must fight against the trash immigrants, we can't protect them in detriment of Sweden just because they are immigrants as I have seen immigrant helpping immigrants to break the law with the excuse that 'we must help because they are immigrants like us'. This way, we all go to the same level and we all will get the same treatment, it's one of the reasons to discriminate. How will swedish people know who is who if they observe immigrants protect each other even against Sweden???

jag inte på något vis är främmande för att ställa krav - på svenskkunskaper och på uppträdande.

I couldn't translate this above.

Hope I could make me clear now.

deia
0

blombu

Where did I use these words:  fattiga, arbetslösa, sjukskrivna???

For God sake!!!

vi är alla en blandning från diverse folk i våra gener.

Telling this to a brazilian mixed of negro, indian and white??? I'm talking about behaviour. Read better.

Självklart bör man ta seden dit man kommer. Det innebär inte att man måste ge avkall på sin egen kultur.

Did I say the apposite??? I said that the immigrants must respect swedish culture and not to try to force swedish people to change to accept them or to make them feel better. I keep my culture and present it friendly, some like, some dislike, it's their rights and I must respect that. I can't start demand here that I should have 1 week of holydays in february because of the carnival and other important holydays we have in Brasil, for exemple. If I were a student, I shouldn't start demanding to have farinha in the lunch at school, I carry my farinha to eat as it's my culture to do, I solve my problem.

Det är trist att inte förstå vad som sägs runtikring…Har du inte lärt dig svenska?

Sad???? Not to know swedish doesn't affect my life in any way.

I got a vacancy in Konvux after 6 months I was here. I stopped going after 1 week because it was useless to me since I can't hear with so many people speaking at the same time. Some of the other immigrants were there for years and already knew swedish but some even told me that they couldn't say they already knew not to lose the social contribuition, for this reason, they kept talking during the lessons and the teacher didn't say a thing to stop them. The room was very small and we were too many, the door closed, and some of them stinked like hell, just impossible to stay inside.

The quality of the education is responsability of the state, I can't fire the teacher who wasn't minding about the mess during the lessons and teaching an wrong pronunciation!!!

I'm not used to this kind of quality, to this level of education nor to people stinking. I've tried to find private teacher but it has been impossible to find in this small town where I live, I'm again waiting an answer from a teacher. To read, I learned alone, whatching films with subtitles and reading with a translater like here.

Any way, I didn't break any law first because I don't recieve any money from the state, second because I got the citizenship exactly according to the absurd law which exists and it wasn't me who made it. Besides, I'm the kind of immigrant who has given much more to the country than has recieved and I don't disturb the societ in any way, I respect laws and the culture yet I don't like some things.

Hera, din kommentar var rätt onödig den också. Tror nog Deia är kapabel att försvara sig själv.

You see? You acuse Hera about something you do also. Your commentary was very unecessary also. I belive Anders is capable to defend himself as much as Hera and myself. Besides, I didn't know I should defend myself about anything. I answer a subject, I don't defend myself.

[mingdie]
0

Anders. Jag tror inte du är så dum att du inte kan förstå vad deia vill få fram även om hennes engelska är lite haltande. Så det enda jag får fram av dina inlägg är att du vill misstolka med mening för att inflamera debatten.

Om det är så att du verkligen inte förstår henne så har vi ett fantastiskt bra exempel på hur missförstånd sker mellan olika kulturer. Svenskar är som du säger ganska öppna till förändringar men samtidigt är många väldigt naiva.

I mitt Sverige tror vi på individer, mångfald och förändring! Det må vara men det är synd att svenskarna inte kan vara mer individer. En större samling får är väl svårt att hitta.

Eddie

WiktZac
0

Med tanke på de s k dödshoten från al-Qaida så visst vore det en höjdare om även de var ett konstnärligt uttryck? ;o)

En tavla med ett dödshot målat på sig. Kul!

//Zac

AndersE
0

#82 Kan du inte peka på något inlägg, någon kommentr, eller ens någon mening, där jag skrivit att jag tror alla invandrare är änglar. Bara för att du inte behärskar språket på det sätt som du avkräver andra behöver du inte larva dig.

#82 "I couldn't translate this above."

#83 "Not to know swedish doesn't affect my life in any way"

Det är också märkligt. Deia talar om att hon lämnat ett land som verkar bestå enbart av "trash people", men när hon kommer hit så är kvaliteten på undervisningen så dålig och människorna som deltar så dåliga att hon inte står ut.

Bland det jag uppskattar mest är människor som lever som de lär. Och vice versa…

#84 Jag kanske vill visa att Sverige är så mångfacetterat att "mitt Sverige" inte ser likadant ut som "ditt Sverige". Eller med andra ord - det finns inget sådant som "svenskar"…

[mingdie]
0

#86 Jag förstår vad du vill säga men jag förstår också vad Deia vill säga. Tyvär kan jag inte hålla med dig om att det inte finns svenskar. Efter att ha levt utomlands en längre tid med många besök i Sverige så ser man det mycket väl. Jag har vänner och har träffat många svenskar från Norrbotten till Skåne och det finns definitivt något som man kan kalla svenskar. Ta din skåning eller norrlänning och sätt dom i en miljö utanför Sverige och du kommer att se likheten. Det är otroligt intressant och något jag aldrig skulle ha lagt märke till när jag bodde i Sverige.

Om du sedan reser runt och bor i olika länder så kommer du också att stöta på invandrare med barn och barnbarn ( jag pratar om 3-4 generationer) som inte har smält in i det nya landet utan lever som dom gjorde i det gamla landet. Det är något som har hänt och kommer att hända i Sverige också. I dom flesta fallen är det religionen som håller dom kvar i det gamla (men inte alltid). Det roliga i det hela är att när någon av dom efter 30 år åker tillbaka till det gamla landet så känner dom inte igen sig eftersom allt ändras.

En annan punkt som du tog upp är.  Och det vore ju hemskt om inget land fick ha synpunkter på andra länder. Skulle FN sitta med armarna i kors när Irak invaderade Kuwait? Skulle vi låtit Serbien fortsätta sin utrensning? Det roliga i den kommentaren är att FN satt med armarna i kors i båda dessa fall. Om inte stygga USA hade ingripit så hade det väl fortsatt än idag. Vad som hände i Serbien borde det Europeiska länderna skämmas över.

Eddie

AndersE
0

#87 ja, självklart har man som svensk mycket gemensamt om man träffas i Anderna. Allt är relativt.

Det jag vänder mig emot är att det skulle finnas någon slags oomtvistad svenskhet - att man kan dela upp invånarna i Sverige i svenskar och ickesvenskar. Det vill ju sd göra…

[mingdie]
0

#88 Det håller jag med dig om. Dom flesta som invandrar till Sverige blir ju svenskar (jag är ju själv en invandrare) men du kommer också att få invandrare som inte kommer att bli svenskar mer än att det står i deras pass. I det fallet kommer du att ha invandrare som lever i sitt eget lilla samhälle i Sverige. Dom har inget intresse av och kommer aldrig att försöka att bli del av det svenska samhället. Och prata inte om SD för den skiten kan jag inte tåla. Det jag pratar om är att dessa små samhällen inom samhället har alltid funnits och kommer alltid att finnas på gott och ont.

En bra film som visar detta på ett humoristiskt sätt är Mitt stora feta grekiska bröllop. 

Eddie

deia
0

Anders

You defend all the immigrant without making difference betwen behaviours so it seems you think that all immigrants respect the laws. I defend the immigrants who come here and respect, live in a responsible way, being honest and worker, then I defend a part of the immigrant group, I've made this clear, but you generalized my comentaries as if I was talking about ALL the immigrants.

Bara för att du inte behärskar språket på det sätt som du avkräver andra behöver du inte larva dig.

Where did I make that you acuse me of above???

I said and repeat that there is a LOT (lot is not ALL) of trash people in Brasil, yes, but I was not part of this lot. There are 2 Brasil: one part very well educated with very good behaviour and a good life built by work, efforts, sacrifices and I was in this group; there is other part with people who just want to party, refuse to study, to work, it has a very bad behaviour, unresponsible, dishonest and disrespectful and even criminal behaviours.

Yes, I learned you have to work, to be responsible, respectful and honest and that is the way I live.

Anders, I come from a country which was wondeful only 25 years ago and it has been destroyed by disrespectful, unresponsible, dishonest and lazy people estimulated by the governmment, which is the same or worse, with 'bread and circus', keeping people ignorant and the people also don't make any effort to think, to change, most of them easily just abandonned the good behaviour we had in my generation when we could be poor(I was very poor) but we made efforts to get better and we succeeded. Everything fell a part so fast there and I've seen happenning slower but similar here, I don't wish the same destiny to Sweden or any other country. It breaks my heart to see something good being destroyed.

You gave the exemple of Serbien, it's good that people pay very good atention to this lesson of History that a group took part of a country over in only 100 years. Sweden could be going to the same situation.

I want to make clear another thing about Kwait. It was a different situation since it wasn't a internal problem created by the people inside their country, it was one country invading a weaker country. When the nazis were making a hell to jews only inside German, other countries didn't interfer.

It's that in Brasil, for exemple, what is going to happenn that this governmment has plans to make a ditatorship there very soon. I don't think any other country should interfer there since it was brazilian people who elected this president, supports him yet we are alerting them all the time about how bad a ditatorship is, one day, they will suffer for their wrong decisions and they will have to fight to change.

That is life, you make decisions and get the consequences. A big part of brazilian people is happy for having some food and some money to party, they are happy that the government finances carnival 3 times a year yet they don't have good education, health care, security, sanitation, they are happy and they use to say 'the government steals but also gives us something'!!! They just don't mind about the future. It doesn't matter to someone tries to enforce another mentality there by force, they will hate and will not change. Lasting good changes must come by the change in the mentality of the people.

Sincerely, what would you do if someone inside Sweden tries to take the power and enforce a ditatorship here? Would swedish people just accept peacefully???

I didn't understand the reason you quoted this below:

#82 "I couldn't translate this above."

#83 "Not to know swedish doesn't affect my life in any way"

charlie
0

Vad hände med denna tråden… verkar som att den spårade ut rätt rejält.

---

charlie
0

Det intressanta med dödshoten, är ifall de muslimska ledarna verkligen är intresserade av att ta avstånd från dessa. Hittils så har det inte höjts några direkta röster emot.

---

AndersE
0

#90 Om du ska fortsätta påstå att jag skrivit saker jag inte skrivit slutar jag diskutera med dig…

blombuketten
0

Deia, jag försvarar inte Anders, jag skriver mina alldeles egna åsikter. Där i ligger skillnaden. Jag ställer frågor direkt till dig och det har ingenting med Anders skrivande att göra. Jag är helt övertygad om att han kan både skriva sina egna åsikter och försvara sig själv, helt utan min inblandning.

Har svårt att förstå det du skriver om undervisningen här. Du är inte van vid en sådan typ av undervisning från ditt land…….nej, men nu är du ju inte i ditt land, utan här.

Jag har en bekant som också gått i svensundervisningen här i Sverige. Han kommer från Latinamerika. Han har aldrig någonsin legat samhället till last. Gick undervisningen av sig själv och utan socialbidrag. Hörde aldrig honom klaga på undervisningen, eller på att andra pratade för högt, eller att de luktade illa.

Jag anklagar inte Hera, jag skrev vad jag tyckte och jag tyckte att hennes kommentar var onödig. Jag anklagar inte heller dig eller någon annan, bara för att jag har en avvikande åsikt.

Dessutom, ska du klistra och klippa så gör det åtminstone rätt. Nu har du satt ihop två meningar som jag skrev ovan och gjort till en. Då blir sammanhanget inte alls samma som jag menade utan något helt annat.

precis
0

nu verkar volvo och ikea också råka illa ut, pga Vilks skiss… ungefär som Arla råkade ut för hat och attentat vid de danska karikatyrerna… :( de islamistiska ledarna får väl ta o skärpa sig… och läsa på lite innan de utfärdar fatwor till höger o vänster…

charlie
0

De skulle ju kunna börja med att utdöma fatwor mot de som utdömer det mot Vilk. De verkar närmat stödja dödshot mot västerlänningar.

---

deia
0

I told you the way I understood, I told you it SEEMS… most of the times, I repeat because there is the problem that english is not our first language and I really want to understand what others say.

But it's you decision to continue or not.

Karmatarerskanise
0

AndersE; "I mitt Sverige tror vi på individer, mångfald och förändring!"

I ditt Sverige? "Ditt Sverige skiljer sig från många andras sverige.

"Jag hade inte förväntat mig att du skulle hänga med i sådana mer avancerade resonemang."
SÄLLAN du måste hålla på. Du verkligen höjer dig och dina åsikter till skyarna och försöker få andra att verka dumma.
Man blir trött på att du inte kan vara trevlig i disskussioner där andra inte tycker som du,. Har aldrig haft med en värre människa att göra.

DU ÄR INTE BÄTTRE ELLER SMARTARE ÄN NÅGON ANNAN HÄR INNE! Har du vett nog att förstå det? Tydligen inte. Patetiskt.

deia
0

Blombu

Du är inte van vid en sådan typ av undervisning från ditt land…….nej, men nu är du ju inte i ditt land, utan här.

Yeah, but here also it's not correct nor polite many people talking at the same time, specially, when it's in a lesson where others want to learn as it's not correct that the teach doesn't mind about this. Also here it's not the normal that people stink. That is not the common/normal/correct behaviour of swedish people nor any other educated, polite, civilized people anywhere.

I have brazilian friends who tell me the swedish lessons are wonderful in their cities. And??? Is it the same wonderful quality everywhere??? Or should I move to other city to get swedish lessons??? It's not a problem to me not to know swedish and it shouldn't be a problem to swedish people to speak in english and it hasn't been any problem to talk in english to the swedish people who I know, we are very confortable with that. I still didn't understand what your point is.

Dessutom, ska du klistra och klippa så gör det åtminstone rätt. Nu har du satt ihop två meningar som jag skrev ovan och gjort till en. Då blir sammanhanget inte alls samma som jag menade utan något helt annat.

When, where, how did I cut and paste together anything that changed what you said???

"Hera, din kommentar var rätt onödig den också. Tror nog Deia är kapabel att försvara sig själv."

Did I misunderstand that???

I cut and paste to show what I'm talking about.

Come on… let's go back to the subject, it's more useful.

blombuketten
0

#98. Då har du inte träffat så väldigt många människor (om Anders är värst menar jag) Skrattande.

#99. Nej, du förstår inte min "point". Låt mig säga så här, om det inte är ett problem att prata på engelska med svenskar så är det ju bra. Men likafullt är Sverige inte ett engelskspråkigt land, eller hur? Om alla som kom hit kan engelska så behöver de inte lära sig svenska för svenskarna kan engelska?????

Jag får uppfattningen att du anser att man ska kunna språket i det land man bor i, det borde ju gälla alla, oavsett om man kan engelska eller inte. Alla kan inte engelska i Sverige, trots allt.

Den bekant jag skrev om, som lärde sig svenska, bodde i Flemmingsberg i Huddinge (utanför Stockholm). Den förorten är väldigt invandrartät med många olika nationaliteter och han upplevde det hela som mycket bra. Han lärde sig språket på 3 månader. Inte fulländat, men fullt begripligt. Han kan också engelska och kan således göra sig förstådd på det språket. Ändå lärde han sig svenska då han, som han själv sa, ju bor i Sverige.

Så till din fråga var du klistrat och klippt. Så här skrev jag …..mening 1 och 2 som du sen satt ihop till 1.

"Det är trist att inte förstå vad som sägs runtikring. Även om man mest umgås med ens egna landsmän så hamnar man alltid i någon situation där svenskan behövs."

"Själv undrar jag varför du deia alltid skriver på engelska. Har du inte lärt dig svenska? Eller tar du till ett språk du behärskar bättre än svenskan? Du säger ju själv att det är viktigt att lära sig språket, därför undrar jag.

Så här gjorde du med dessa två meningar, genom att klippa och klistra…….

"Det är trist att inte förstå vad som sägs runtikring…Har du inte lärt dig svenska?"

Detta är för mig två helt olika meningar med olika innebörd.

Rätt lustig är också att så fort åsikter dryftas och inte stämmer överens, ja, då ska man tillbaka till ämnet. Alla ämnen man diskuterar har en tendens att gå vidare i andra vinklar. Det är så vi människor diskuterar. Man sitter t ex inte en timme i telefon och pratar om bara en enda sak, även om det var just en enda sak man ringde för att berätta………….

AndersE
0

#98 "Ditt Sverige skiljer sig från många andras sverige."

Precis!

AndersE
0

#98 "Ditt Sverige skiljer sig från många andras sverige."

Precis!

deia
0

I talked about ME just because you asked about ME learning swedish, I told you about MY situation. I talked about MYSELF.

I put together because both were about language and I answered separately. And "…" means that there was more between. Clear?

Det är så vi människor diskuterar.

Really? I didn't know. It must be because I come from the Amazonia forrest and only the papagoias used to do that, also because there isn't telephone there yet.

Putz!!!

Karmatarerskanise
0

#100 Jo det har jag. Jag pratar om forumfolk. Vuxna människor.

blombuketten
0

#103. Försöker du vara ironisk eller? Tänker då på jämförelsen med papegojor. Jag trodde inte du förstod det eftersom du skrev att vi skulle tillbaka till själva ämnet, pust. Precis som om man inte får gå utanför ämnet det allra minsta och särskilt när åsikter går så vitt isär.

Ironi och ordvrängeri biter inte ett dugg på mig.

zzTCM
0

Ett pris har satts på Lars Wilks huvud…..bra att Reinfeldt förstår religionernas betydelse för en del människor och att det är viktigt att hitta en balans. Han förstår att de TROENDE muslimerna reagerar och känner sig kränkta samtidigt som han tar avstånd ifrån extrema vettvillingar.

Lars Wilks får nu ev ta konsekvenserna borde han inte ha tänkt på det innan, vilken dominobricka han satte i rullning. Han hade ingen avsikt att driva detta så långt. Men är det inte så att det är inte den som "kränker" som avgör om någon blir kränkt utan den som känner sig kränkt.

"plingeling korkskalle" obs länk!

http://torrdocka.blogg.se/1189890144_plingeling_korkskalle.html

charlie
0

#106 Det är väl inte Reinfeldt som ska krypa till korset, det logiska borde vara att de Troende muslimerna visar att de tar avstånd från dödshoten.. något som fortfarande lyser med sin frånvaro..

---

zzTCM
0

# 107 Det har redan hänt. Flera muslimska organisationer har tagit avstånd redan. Inte är det de verkligt troende som framför dödshot. Jag tror inte att terrorister är troende muslimer. De tror på makt och använder sig av religionen precis som Bush använder sig av kristendomen och mördar i dess namn. Visserligen med hjälp av svenska vapen…..;)

charlie
0

#108 Kan du nämna en enda statsledare?

---

zzTCM
0

# 109 Som tagit avstånd? Näää!!! inte ännu iallafall. Det är just det jag säger. Det är makt och pengar som förstör. Det är en oslagbar kombination i händerna på fel människor som inte kan handskas med dem. Sedan så finns det ju förstås unga muslimer som utnyttjas av dessa människor och de låter sig värvas på grund av fattigdom brist på information och kunskap om hur den övriga världen fungerar eller av samma orsak de vill också förskansa sig makt.

charlie
0

Det är väl däri som det stora problemet att det mer eller mindre ses som inofficiellt accepterat att man kan gå ut i Islamsnamn och kräva att någon "slaktas som ett lamm".

Utan att ledare politiska och religösa har mod/makt att bannlysa rötäggen.

---

WiktZac
0

Det europeiska fatwarådet utfärdar nu en fatwa där man tar avstånd ifrån dödshoten och förklara de som haram, d v s förbjudet enligt islam.

Intressant att både onda och goda krafter sätts igång av något så skitkorkat…

//Zac

charlie
0

#112 Skitkorkat?

Är yttrandefrihet något som är korkat? Yttrandefrihet har rätten att vara korkad, utan att man ska riskera att bli "slaktad som ett lamm".

---

AndersE
0

#113 I yttrandefriheten ingår att man får såväl tycka att Vilks rondellhund var skitkorkad, som att man får lov att skriva den åsikten i ett politiskt forum…

;-)

charlie
0

Skissens artistiskavärde är väl inte direkt intressant, men det handlar inte om en skiss längre. Det handlar om att människor i ett fritt samhälle ska kunna få avbilda en sedan tusen år död person utan att risker att bli påhoppad av religösa fanatiker. Utan att länderna som hyser fanatikerna ens lyfter ett finger.

---

AndersE
0

#115 Jag är precis lika f-d på fanatiska islamister som du!

Jag tycker ändå att Rheinfeldt hanterar detta ovanligt snyggt. Det är faktiskt möjligt att lyssna och försöka förstå den andra sidan utan att för den skull ge upp det som vi tycker är viktigt.

Och jag kan också tycka att det är bättre att kämpa för våra friheter när de är hotade på riktigt. Även om jag själv kan använda mig av provokation tycker jag att det är såväl onödigt som oansvarigt av Vilks att göra det.

AndersE
0

#116 jag tror jag menar så här - när Segerstedt skrev kritiska texter mot Hitler och nazismen så försökte nazistena med påtryckningar få svenska regeringen att tysta Segerstedt. Regeringen gjorde detta! Även kungen agerade för att tysta Segerstedt.

Den kampen för det fria ordet hade varit värd att kämpas.

Men att ta upp en stor kamp för att hjälpa Vilks att provocera tycker jag är fel. Kan detta lösas med diplomati når man längre. Och den senaste tidens reaktion från muslimska ledare visar väl att den svenska linjen är framgångsrik?

charlie
0

#117 Ok, så du menar ifall man skulle använda bilden istället som ett politiskt vapen emot Iran, Syrien, Saudi-Ariabien, et al, för att dom torterar, stenar samt kväser det fria ordet. Då är "provokationen" helt ok?

---

[mingdie]
0

#117,118 Jag tror att Anders menar att det som tex Salman Rushdie skrev och fick en fatwa på sig för skall man stödja. Men sedan menar han att det Vilks gjorde är provocerande och barnsligt och skall undvikas.

Eddie

deia
0

What reaction did you expected to your arrogant nonsense  saying "Det är så vi människor diskuterar" as if I am not human or at least I never talked in a telephone???

I just can laugh at foolish and make joke about, then I ignore not to waste my time if the person insists.

The topic is not about if I speak swedish or not and you were deviating and concentrating about this since  your first post to me.

Open a new topic about 'Deia doesn't speak swedish' if that is so important to you.

Could you understand now the reason I told you 'let's go back to the subject, it's more useful'??? I'll not spell it again and I'll ignore you if you insist to concentrate about if I speak swedish or not.

AndersE
0

#118 Jag menar att vi måste ha rätt att diskutera och ifrågasätta företeelser - och att den rätten är värd en kamp.

Om rätten att förolämpa är värd en kamp är långt ifrån lika självklar.

AndersE
0

En länk till tidningen HD:s syn, som jag delar:

Vi tänker inte visa Vilks hund

zeretki
0

#122 Precis! Så tänker jag också. SKa jag försvara åsiktsfriheten så ska det vara för viktiga saker! Inte för att reta muslimer, som man VET blir arga.

Varför kritiserar ingen Kina och dess regering? JO, för att där finns det pengar att hämta. DET skulle man kritisera och driva med, tycker jag.

WiktZac
0

GRUPPKRAM! Håller med.

//Zac

Mandrakonian
0

Jag tycker att åsiktsfriheten är det bästa som finns i det här landet. Men respekten för andra går före. Bara för att man kan, behöver man inte göra det. Det finns något som kallas sund förnuft! Varför ge sig på folk som lider dag ut och in, låt dem ha deras tro ifred. Konst behöver inte såra andra. Mvh/Mandrakonian

deia
0

Inte för att reta muslimer, som man VET blir arga.

And because of muslims become angry, the world must fear them and make only what THEY like and believe it's right???

It sounds like the news article I saw when some muslims said that it was no problem to rape swedish women since they have sex outside the marriage. Then it's right according to muslims laws and they can kill someone who try to stop them.

They could also start making feminine genital mutilationns in Sweden, against swedish laws, and becoming angry and treating to kill who is against!!!

They could start spanking or lynching women alone in a public place like a restaurante or a bar, no-virgins, for adultery, for exemplo.

And everybody should shut up not to make them angry!!!

THEY must respect that some parts of the world don't believe what they belive. It's very different if someone makes something agains their laws inside their countries, there they can punish according to their laws and believes. They have no rights to enforce their laws in other countries because it's that they are making when they order to kill this artist here as they have done before. 

That is very dangerous to start fearing and behaving according to the taste of angry people.

zeretki
0

#126 Vissa av dom sakerna du nämner är viktiga. Till skillnad från att rita en hund som ser ut som MOhammed. :)

Hade man kritiserat andra saker inom Islam hade jag tyckt att det varit mer modigt. Att rita en hund är inte för mig någon vettig kritik.

deia
0

I agree Lars was silly, fool, stupid and I believe he just wanted to appear. But the point is to protect the values we believe also.

He had (and has as we all have!) the right to express whatever bullshit he has in his mind according to swedish laws (he would have consequences for a nazist art, f.ex.), never accoding to muslims or whoever else laws.

They try enforcing one thing now and succeed. Later they try other and other and succeeding and so on, until or there are 2 differents laws or there is only their laws. And then, next step, it's to take over or devide the country.

Everything happenning slooooowwwwwwlllllyyyy, drop by drop that you don't notice the glass is getting full.

Exageration? 100 years ago nobody thought about what is happenning in Serbien.

I forgot this question before: Varför kritiserar ingen Kina och dess regering?

First, in China, is no-religion political problem, the chinese problem is about the comunist ditatorship.

Because comunists were fighting against nazism, the world shut up about their millions of murders. Besides, because of this also, the left wing ideas (this PC ideias) have been spreaded since then drop by drop, since the early days at school, that many don't react anymore, they learned that pc ideas are nice, fair and correct, China is comunist which is left wing which created pc ideas!!!

I've seen debates about free-religion schools while very strong and smart practice has been to dotrinate the students at schools about only pc ideology creating true brain-washing generations.

Oskar
0

Vi kan ju alltid skicka Carl Hamilton till Usamas grotta… Nä men undrar hur världen skulle reagera om vi kontrade med samma mynt…dvs statsministern går ut med att alla hot kommer att bemötas med våld! Ett aktivt uppsökande av alla hot över hela världen…

Oskar

charlie
0

Är det inte lite komiskt att de europeiska muslimska ledarna fördömmer dödsdommen men samtidigt säger till Lars Vilks:
- Jag hoppas ditt öde blir en lärdom för andra.

Det enda rätta vore att gå ut och förbjuda religion i sverige så slipper vi dessa vidriga "ledare".

---

deia
0

- Jag hoppas ditt öde blir en lärdom för andra.

Woudn't to be unfair to forbid all religions because of bad behaviour of one???

Wouldn't be the same to make what they want us to do according to their authoritarian ways???

You see their arrogance to think that we must take a threat as a lesson like we must be dominated as wild animals who must learn and obey by whip or by death.

They don't want and don't mind to respect different cultures just because they are confident that violence is not our way of solving problems, that is the last of the last solution. 

It's already so many prohibitions enforced to everybody because the bad behaviour of some. Where that would stop???

charlie
0

#131 :) Det var lite med alla andras resonemang om att det snarare skulle vara Lars Vilks, och hans gelikar som skulle censureras bort jag hämtade resonemanget ifrån.

För jag tycker rent generellt att de flesta här inne fördömmer Vilks som den som borde fördömmas, men rent historiskt så har karikatyrer varit ett kraftfullt vapen som har riktats emot dikatorer, tyranner i många fall Påven, Jesus etc. Utan att några döddomar har befästs.
Men när det gäller en viss religion så är det tydligen så att:
-Anything goes.

---

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.