Rasistanklagelser.
Är less och vill bara få skriva och gnälla av mig lite. Så snälla ta nu mitt gnäll för vad det är och analysera inte sönder det i detaljer med ordmärkning och annat onödigt.
Jag tycker faktiskt det är jobbigt att bli rasistanklagad så fort man säger något som inte är enbart positivt om invandrare, invandringen och mångkluturen!
Säger man något som man känner, tänker eller ibland rent ut av fakta som kan tolkas negativt blir man först anklagad för att vara rasist, sedan SD anhängare och slutligen lätt jämförd med både nazister och Hitler. I alla fall i svenska sammanhang.
Fler av mina närmaste vänner som jag faktiskt umgås med är invandrare, och t o m aktivt troende muslimer, än vad jag har svenska vänner.
Till dem kan jag säga att jag tycker att invandringen behöver begränsas, dom köper det och går att föra en relevant diskussion med. Men bland svenskar jag möter är "invandrare" en helig ko man inte får säga något negativt eller ofördelaktigt om eller för.
Varför är det så?
Jag vill främst av allt inte ha in jiadister i det här landet bland alla flyktingar som kommer nu! Och det har jag fler av mina invandrarvänner betydligt mer med på hur man borde förhindra det än vad svenskar jag diskuterat med hittills varit.
Att begränsa invandringen så att immigrationsverket hinner med att korrekt och grundligt granska och utesluta jihaddister från alla asylsökande tex.. det gör ju att även personer som verkligen behöver komma hit kanske råkar i olycka under tiden.. ja..
och jag säger.. hellre några av de stackarna än att hela vår trygghet slås sönder!
Ingen är väl längre omedveten om att vi inte sköter vår flyktingmottaging i sverige något vidare värst bra eller humanistiskt längre egentligen? Hur bra och rättvist är det egentligen att ta emot alla som behöver hjälp när dem är fler än vi faktiskt kan ge någon kvalitativ bra hjälp?
Jag har invandrarvänner som är väldigt upprörda över att de, som bott här i över 20 år, kämpat, aldrig gått på sos, jobbat och betalat skatt men sedan blivit arbetslösa vid massupsägning för några år sedan, inte lyckas få något jobb alls, emedan deras nyanlända bekanta får snabbt instegsjobb.
Mamman till en av mina kompisar har levt på sin make som hemmafru under barnens hela uppväxt. över 25 år. Nu är det så gott som omöjligt för henne att få något jobb. Ingen vill anställa henne ens som städerska eller plocka i köket på äldreboendena i området. Men nyanlända, de får jobb så gott som direkt. För att de "ska lära sig svenska", som det heter.
Ja det är väl gott tänkt i sig, men som samhället och arbetsmarknaden ser ut i dag är det inte "icke jobb" dessa människor får bara för att få träffa svenskar, utan dem utnyttjas nästan gratis, till visserligen enkla, men ändå riktiga jobb som andra arbetslösa gärna hade haft men inte får.
Att konstatera att majoriteten av de kriminella i fängelserna är första eller andra generationens invandrare får man ju bara inte säga tex. Men det är bara att besöka ett fängelse själv och titta vilka det finns flest av. Och det är ju faktiskt kanske inte så konstigt heller. Att de som flyr krig och elände är trasiga människor som inte alltid tar till konventionella lösningar på sina problem. Ja det är synd om dem.
MEN, jag tycker att när det gäller kriminalitet, så har vi nog av att ta hand om våra egna busar och försörja dem! Åtminstone de som inte själva är födda i Sverige av svensktalande föräldrar borde utvisas på livstid när de begått allvarliga brott (nu snackar jag alltså inte snattare och väskryckare här)! Har man dömts för brott som kräver sluten anstalt, då har man begått grova grejer.. då har man i min mening förbrukat sin rätt att vistas i detta land! De borde få stå till svars i de länder dem har sitt ursprung ifrån, oavestt om det är Syrien, USA eller Norge! *Tycker spontant utan att ha gjort några närmare analyser över hur det skall verkställas eller utsållas etc, det är myndigheternas uppgift att göra. Precis som i så mycket annat som inte är det lättaste att formulera lagar och regler kring etc.*
bla bla bla.. ja detta är bara några exempel.
Vad jag egentligen bara ville få ur mig vad det jag skrev inledningsvis. Man vågar ju fan inte säga flasklock utan att bli utpekad som rasist och SD fantast.
Min bästa väninna, sjalbärande aktivt troende muslim, är livrädd för att jihadister med IS-anda ska komma hit till Sverige och slå rot här, det är ju dem hon och hennes familj har flytt ifrån för att slippa hot och överleva! Hon säger att hon snart inte vågar lita på någon av de nya invandrare hon träffar, inte lita på fler av sina egna muslimska vänner för att hon inte vet var dem står egentligen. Hon säger att hon och hennes familj är ju de första dessa jihaddister kommer att ge sig på här.
Det kommer enligt henne inte vara Svensson och Andersson först och främst de ger sig på utan de "troende" som tror "fel" och därför är "förrädare". Om hon har rätt i detta eller inte kan jag inte svara på. Men en sak undrar jag, är det rätt när dem vi tagit in här i landet för att skydda börjar känna samma oro och otrygghet smyga sig på här som de redan flytt ifrån??? Ovanpå det kännea ökande oro för äkta främlingsfientlighet samtidigt som rasismen ökar allt mer i samhället kring dem?
Shirin, som inte vågar skriva här själv (eller låta mig använda hennes riktiga namn), säger att hon är rädd att hennes familj har hoppat ur askan ner i en sjudande gryta och snart kommer hon och hennes familj kokas som en groda av samhället samtidigt som hennes tidigare fiender använder hennes hem som brasved under grytan!
Vad gör Svenska samhället, Sveriges politiker och Svensk Media åt det?
Ni som skriker högst att vi ska ha öppna gränser och ta emot alla som söker aslyl och ni av mina svenska "bekanta" som skriker högst när vi debatterar begränsad invandring, (ingen av dem har jag sett umgås med ickesvenskar privat speciellt mycket.) Jag skulle vilja fråga er Matilda, Åsa, Nicklas och Gustav eller vad ni nu heter: När vad någon av er hemma hos dina invandrarvänner och åt 9 olika sorters rätter med ris, grönsaker, bröd av olika slag och köttgryta av halalslaktat får eller kyckling på jättebricka som alla plockar av gemensamt sist? När var du över på frukost hos dem och åt stekt ost och och foul senast? Firade du ramadan med dem någon gång vid 1-tiden på natten i somras?
Om du har det, har du då pratat med dem hur DE känner inför vårt övergenerösa flyktingmottagande vi har nu?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
_Att begränsa invandringen så att immigrationsverket hinner med att korrekt och grundligt granska och utesluta jihaddister från alla asylsökande tex.. det gör ju att även personer som verkligen behöver komma hit kanske råkar i olycka under tiden.. ja..
_
Och tänk, jag tänker tvärtom: hellre fria än fälla. Men ja, visst borde Migrationsverket få mer resurser så att de kan utreda asylärenden noga och snabbare.
Just precis detta typiskt svenska resonemang "hellre fria än fälla" är ju just precis det som är så sju in i helvetes farligt i detta sammanhang! Man behöver välja sina slag, och jag vill inte slåss om Sverige med människor som kommer hit för att skada oss eller dem vi har tagit ansvaret för att skydda!
Dessutom har vi ju inte mer resurser… landet går ju redan på knäna i skola, vård, omsorg och kriminalvård mm som det är redan! Vilka förutom politikerna vill dra ner ännu mer på välfärden för att ge immigrationsverket mer resurser att plocka in fler människor med åtföljande behov?
Då får man helt enkelt ta till ett annat väldigt träffanda ordspråk!
Man får rätta munnen efter matsäcken! Och inte ta in fler munnar än vi kan hantera, utreda och försörja!!!!
Edit: Tillägg -
((Dessutom bör vi ju välja vilka vi vill ta in! Ja faktiskt.. vi behöver göra en diskriminering mellan vilka vi anser har ett verkligt behov som överensstämer med våra värderingar och åsikter, de som "tycker som oss", dvs t ex de som INTE tycker att samhället ska styras av sharia-lagar tolkade med samma sorts glasögon som IS använder))
Man kan också undra när de som gapar högst för fri invandring bjöd hem sina muslimska invandrarvänner spontant en vanlig vardag på ärtsoppa (givetvis utan fläsk) och pannkaka med lingonsylt och grädde bara för att umgås som de brukar göra spontant i veckorna då och då? Det är nog ännu mer sällsynt än att de hälsar på hemma hos invandrarna. 🤔
#0 Kanonbra skrivet! Se bara på hur det såg ut när moskén började brinna i Eskilstuna och hur snabbt PK-folk och S-politiker började anklaga rasism och SD för det. Jag vill jättegärna tro att branden inte är anlagd. Polisen är dock väldigt luddig i sin information om det hela och verkar enligt följande länk gå på att den inte är anlagd.
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/nya-teorier-i-moskebrand-3039283
Problemet är dock att det politiska klimatet är väldigt likt det som man ser i England, där myndigheter och polis mörkar sanningen för att de inte vågar peka ut invandrare som brottslingar. Så även om polisen säger att branden inte är anlagd kan den lika gärna vara det av IS-anhängare i Sverige, som får härja fritt så länge PK-folket går med sina skygglappar och skyller allt på rasister istället.
Här är en liknande händelse i Belgien 2012 där det är fastslaget att det rörde sig om ett muslimskt attentat.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2114244/Belgium-mosque-arson-attack-Imam-dies-trying-save-worshipper-Brussels-suburb.html
I Tyskland blir en judisk man nerslagen när han ber ett gäng att sluta sjunga antisemitiska sånger.
Denna tidningen (PK) hävdar att det är högerextremister som gör det
http://www.tagesspiegel.de/berlin/antisemitismus-in-berlin-jude-aus-israel-geschlagen-und-bespuckt/11183708.html
medans denna hävdar att det är personer med arabiskt ursprung
http://www.juedische-allgemeine.de/article/view/id/21117
Samtidigt pågår massiva demonstrationer mot liknande invandringspolitik och samhällsklimat som bara ökar och ökar i antalet deltagare varje månad de hålls i hela Tyskland. Senaste officiella siffran va 18000 demonstranter. Något PK-media i Sverige är väldigt fåordiga om för de vill få det att verka som att SD är en isolerad förteelse i Sverige och att resten av Europa inte har samma problem.
Det finns ingen som helst kontroll på situationen vare sig i Tyskland eller här. När man ser en grupp som IS som är ganska stor, absolut en liten del av världens muslimer men ändå stor och med uppenbar makt och inflytande borde man väl ha mer kontroll? Nej, i Sverige ska vi i princip tvinga på folk permanenta uppehållstillstånd och dalta oss själva sönder och samman med invandrare, framför allt muslimer.
Det är ju det som skapar ett delat samhälle, ett vi och dom. SD skapar inte ett vi och dom, SD är effekten, inte orsaken. Det finns folk som har det ganska tufft i Sverige också, inte minst invandrare som funnits här ett tag som du skriver i #0. Dessa får inte ens i närheten av den hjälp nyanlända får att komma på benen. Självklart skapar detta misstro mot politiker och ett förakt mot förd invandringspolitik. Det är ju detta som skapar SDs framgång. SD kan lugnt sitta och titta på i 8 år medans den nya blåröda regeringen dikterar sverige på ett brutalt felaktigt sätt och sen casha in fler och fler röster varje val tills de har en majoritet i riksdagen. Det är ju uppenbarligen detta de rödblåa vill ska hända. Ser ni någon annan utgång?
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#0 Jag håller med dig på 100%. Bra tankar, bra skrivet i alla dina inlägg.
En annan fundering jag har är om det bara är mina invandrarvänner i min förort som har dessa rädslor och funderingar som jag mötts av? Som givetvis vill få in sina släktingar och anhöriga i trygghet men som samtidigt slits av rädslor och oro i otryggheten som växer här..
Jag undrar hur INVANDRARNA tänker och vad som önskas och tycks i andra invandrargrupper också i andra förorter, landsorter och storstadsområden i Sverige? Vad tycker dem? De som redan bor och har bott i Sverige i några år?
När frågar politiker och media även andra generationens invandrare vad DE tycker och känner inför öppna dörrar vid flyktingvågorna som kommer? När ska vi få höra hur DE ser på sin situation här i Sverige och vad DE har för erfarenheter som barn till invandrare i Sverige de senaste årtiondena jämfört med nu???
För de kanske har HELT andra känslor, rädslor och funderingar än mina vänner har!? Jag skulle faktiskt vilja veta… för deras åsikter är nog lika många och skilda som antalet människor de är.
När ska svenska politiker börja ta ansvar för dem de redan tagit in i landet för att skydda???
Vi är ett litet land, våra storhuvade politiker kan inte "ta ansvar" för hela världens krig, elände och flyktingar!!
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.. Kan vårt land se till att göra något med kvalitét då istället för att försöka göra allt och bara orsaka kaos och katastrof?
Vilka människor anser att det är ansvarsfullt att skaffa fler barn än man kan försörja? Varför ska ett land då ta in fler människor än att vi kan möta allas behov?
Ja som kanske märks har jag så otroligt många frågor och funderingar som bara kokar över… kommer säkert skriva fler här i tråden allt eftersom för jag behöver få ur mig någonstans.
Tack ni som svarat hittills utan att döma ut mig rakt av.
När utgifterna rasar iväg för mycket i offentlig sektor tar man ibland till anställningsstopp, tills man har ordning i kassan och på tillvaron igen..om möjligt.
Varför kan vi inte göra så i landet också? och varför kan man inte ta upp den frågan utan att bli rasistanklagad?
Jag är faktiskt mån om mina invandrarvänner jag har här.. jag ser mig inte alls som rasist och jag tror inte någon som känner mig någonsin skulle komma på tanken att kalla mig för det.
Men när man offentligt börjar ställa frågor och pekar på konstigheter i svensk flykting och invandrarhantering blir man genast stämplad av omgivningen som rasist och allas öron stängs genast för en konstruktiv diskussion. Det är min upplevelse i det offentliga..
Medan man så här i anonyma sammanhang man upplever stöd.. för det är bara då stödet vågar yttra sig! … varför är det så? Varför ska man behöva vara rädd för att klassas som rasist hela *ävla tiden?
#7 Anledningen att du, jag och likasinnade blir kallade rasister är den enkla. Det finns väldigt lite om ens några vettiga motargument mot det vi tycker. Det vi pratar om är logik. Att 1+1 inte är lika med 3. I brist på argument för att 1+1 skulle på något sätt kunna bli 3 så spelar de på samvete och medmänsklighet istället, sånt som inte har med logik att göra och syftar på att vi saknar detta genom att kalla oss rasister och annat. Dem är helt enkelt desperata. De har ingen aning om vilken människosyn vi har. Personligen skulle jag inte ha några problem alls att ta emot massa invandrare i landet. Men det ska funka också. Gott samvete kan inte trolla upp pengar och resurser ur marken, hade det funkat hade vi inte behövt välgörenhet öht.
#7 Jag i alla fall dömer inte dig och dina tankar. Tvärtom är jag glad att få läsa så sunda och realistiska tankar här på iFokus. Min högsta önska är att hela svenska folket skakar av sig "rasist stämpel" och uttalar saker precis så som var och en känner inombords. Jag har född i ett annat land och inte mött under 47 år i Sverige en enda rasist.
Tack #9! :)
Jo nog har jag stött på genuina rasister också i det här landet. Både svenskar mot "icke svenskar" men även svenskar mot svenskar och invandrare mot svenskar.. också faktiskt!
Att önska "bunta ihop alla svartskallar och göra lampskärmar av dem" är i min mening klart rasistiskt med Nasistiska inslag t o m och är en kommentar jag hörde senast för ett par månader sedan. Men det är en milsvid ojämförbar skillnad mellan att vilja "bränna alla som inte är som vi", och att vilja begränsa invandringen för vårt lands och alla som redan bor härs bästa .
Det är nog vanligare med ogillande av andra folkgrupper grundat på okunskap, dåliga ytliga erfarenheter och rädslor än genuin rasism. Dvs åsikter som folk skulle ändra om de lärde känna varandra på riktigt istället.
Inte ens SD så som de för sin politik idag är egentligen rasistisk även de har i sitt partiprogram att hjälpa krigsdrabbade folk i andra länder och önskar inte alls livet ur dem. Även om flera av deras politiker har en rasistisk bakgrund eller rent ut av fortfarande har en och annan rent rasistisk åsikt. Tittar man på deras politik har de ändå många, många poänger!
Men om vi inte vill ha tvättäkta rasism växa i det här landet behöver vi sluta förneka verkligheten och ta tag i problemen. Och vill vi att det görs utan främlingsfientliga rädsla som bakgrundsmotor behöver även de övriga partierna och inte bara SD börja erkänna problemen och tala klarspråk!
Eller vi… Politiker och Media behöver börja lyssna på folket! Både de som är invandrade i modern tid och de som kom hit för sekler sedan och anser sig vara etniskt "ursvenska". För folket lever i verkligheten! (Vilket man får intrycket av att styrande i media och politik inte alls gör.)
Inte ens SD så som de för sin politik idag är egentligen rasistisk även de har i sitt partiprogram att hjälpa krigsdrabbade folk i andra länder och önskar inte alls livet ur dem. Även om flera av deras politiker har en rasistisk bakgrund eller rent ut av fortfarande har en och annan rent rasistisk åsikt. Tittar man på deras politik har de ändå många, många poänger!
Spelar det någon som helst roll om SD har en poäng med någonting egentligen? Det finns en anledning till att inget annat parti vill ta i dem med tång… Ja just det, de är sprungna ur rasism och nazism, och som du själv skriver så genomsyrar det fortfarande partiet. Man behöver inte egentligen vara särskilt skärpt att förstå den biten. Men givetvis finns det rasister, nazister, främlingsfientliga och vanliga skärrade Svenssons som faktiskt backar upp den här smörjan… Och det är bara tragiskt tycker jag.
Utbildningsfrågan har varit på tapeten inför det här valet, och jag måste hålla med om att det måste bli mycket bättre utbildning inom samhällskunskap och historia framförallt med hänsyn till den stora skaran som röstade på SD. Och jo, måste jag nog säga om man läser deras principprogram… Så är de allt rasistiska, även om de försöker dölja det så gott det går.
Det är framförallt intressant att följa trådarna i det här forumet där de ofta börjar att jag är inte rasist och har invandrarvänner, men… Och sen kommer massa rasistiska kommentarer om enskilda händelser som påstås spegla hela sverige och alla invandrare… Ett tydligt återkommande fenomen som ger mig kalla kårar.
#11 Tur då att det finns sådana som mig då till exempel som står för ett SD utan rasism och nazism eller hur?
Vad tycker du vi ska rösta på annars? En rödblå nödlösning som kommer köra Sverige i botten? Vi har inte så många alternativ vettu.
Det finns en anledning till att det står "max antal personer" i en livbåt, hur hemskt det än kan låta. Sverige har passerat maxgränsen för länge länge sen.
Den som har levt i det här landet i 20-30 år eller mer vet nog att det stämmer ganska så bra. Jo, det finns de som levt de åren eller mer oxå som inte håller med mig, men antagligen så har de bott nån annanstans där de inte sett problemen och har alldeles för fet plånbok.
Matematiken är ganska enkel. Det finns ett program som heter Lyxfällan, som tar upp problematiken med dålig ekonomi.Regeringen borde få besök av Lyxfällan, tycker ni inte?
Jag tänker inte skriva nåt om hur opassande det är med "flyktingar" som betalar hundratusentals kronor för att komma hit, eller "flyktingar" som reser "jorden runt" för att komma hit.
Jag tänker skriva om framtiden istället.
För att få in skattepengar till staten som måste det finnas företag som anställer folk, och det måste finnas folk som uppfyller företagens krav. De stora företagen flyr landet, och framtidens folk skolungdomarna kan inte ens gångertabellen. Vilket vanligt företag vill ha anställda som inte ens klarar av grundskolan?
Finns det inga arbeten, så finns det inga skattepengar, och vem skall då se till att ekorrhjulet Sverige snurrar.
Ser ni problemet? Politikerna gör det inte uppenbarligen.
Det var lite kort om hur viktigt det är att satsa på skolan. Sedan har vi vård, omsorg, nuvarande arbetslösa (de kommande arbetslösa är de som inte klarar av skolan), försvaret, blåljus mm mm och det får bli nån annan gång. Finns många hål att stoppa pengarna i.
Vi har resurser, det är fördelningen vi inte är överens om. Dessutom är resurserna inte konstanta utan de kan både blir fler och färre beroende på vilken politik man för.
INVANDRARNA är sedan precis som alla vi andra, olika. En del vill begränsa invandringen, andra vill ha ökad invandring. De går ju att klumpa ihop lika lite som det går att klumpa ihop oss andra. Eller hur?
#14 Vi har resurser, det är fördelningen vi inte är överens om.
O de hade funnits resurser så hade det inte sett ut som det gör runt om i landet. Det går inte att fortsätta förvanska verkligheten med fina ord och stora löften för människor här har blivit drabbade och värre lär det bli.
Du har inte sett hur landsting och kommuner under Alliansen år vid ratten har sålt ut VÅRA egendomar till underpriser och smörjt kråsen på näringslivet? Hur våra skattepengar går in i privat sjukvård, skola och omsorg och sedan raka vägen till skatteparadis? Är det inte resurser vi skulle kunna omfördela (eller snarare helt enkelt inte ge bort)?
Exempelvis.
#15 Som jag ser det så finns det inte tillräckligt med pengar och både vänster och höger har/kommer att misslyckas kapitalt.
Höger ville satsa på företagande för det ger oss arbete och ju fler som jobbar ju mer skatt dras. Tanken är bra men det fanns inte tillräckligt med jobb. .
Sjukvården,skolan, omsorg mm mm har dem inte råd med och då återstår utförsäljning.
Om vi kollar lite på vänster.
Dem har precis samma svårighet att få pengarna att räcka till men det dem kommer att göra i första hand (som alltid) är att höja skatten och på så sätt försvåra det ännu mer för många som sliter för födan.
Naturligtvis kommer inte det att räcka och om 4 år kommer vi att ha klara bevis på att både höger och vänster har grävt sin egen grav. Man kan inte ljuga i längden, man kan inte manipulera människor i längden och man kan inte ta från den enda (som redan har det svårt) och ge till den andra utan några konsekvenser. .
Tur då att det finns sådana som mig då till exempel som står för ett SD utan rasism och nazism eller hur?
Ja, om det vore så lätt. Givetvis följer den biten med även om de förövrigt tycks ha en bra politik… Vad det nu är för övrig politik de har som inte innefattar invandrare, de verkar inte veta själva.
Vad tycker du vi ska rösta på annars? En rödblå nödlösning som kommer köra Sverige i botten? Vi har inte så många alternativ vettu.
Klart det finns alternativ, har du läst andra partiers migrationspolitik? Vet du vad de har för ambitioner med invandringen? Varför skulle de köra Sverige i botten? Klart det blir lite mer tjafs än vanligt, men nog fan rider de ut den här varianten också.
"Vad det nu är för övrig politik de har som inte innefattar invandrare, de verkar inte veta själva."
Tycker det framgår ganska tydligt här;
http://sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politik-a-till-o/
**"Klart det finns alternativ, har du läst andra partiers migrationspolitik? Vet du vad de har för ambitioner med invandringen?"
**Dem vill ha massiv sådan i en okontrollerad miljö där det för evigt ska daltas med muslimer oavsett om de begått folkmord i andra delar av världen eller inte. Vi ska lägga betydligt mer på utsatta från andra länder än de som är utsatta i vårt land. Vi ska lägga mer resurser på att bara få in folk innanför landets gränser än att ta hand om dem när de kommit in. Kvantitet före kvalitet.
Vi ska se samhällsfunktioner som vård, skola och bostadsmarknad fallera totalt i vår jakt på ett gott samvete.
"Vad det nu är för övrig politik de har som inte innefattar invandrare, de verkar inte veta själva."
**"Klart det finns alternativ, har du läst andra partiers migrationspolitik? Vet du vad de har för ambitioner med invandringen?"
**Dem vill ha massiv sådan i en okontrollerad miljö där det för evigt ska daltas med muslimer oavsett om de begått folkmord i andra delar av världen eller inte. Vi ska lägga betydligt mer på utsatta från andra länder än de som är utsatta i vårt land. Vi ska lägga mer resurser på att bara få in folk innanför landets gränser än att ta hand om dem när de kommit in. Kvantitet före kvalitet.
Vi ska se samhällsfunktioner som vård, skola och bostadsmarknad fallera totalt i vår jakt på ett gott samvete.
#18 "Vad det nu är för övrig politik de har som inte innefattar invandrare, de verkar inte veta själva."
Ja just det… Det var den politiken de övergav alldeles nyligen.😃
De är ett enfrågeparti och inget annat.
Dem vill ha massiv sådan i en okontrollerad miljö där det för evigt ska daltas med muslimer oavsett om de begått folkmord i andra delar av världen eller inte…
Du hade inte läst andra partiers migrationspolitik alltså.
#14 som svar på din reply till #2 Ja att resurserna skulle kunna omfördelas på ett helt annat sätt än både SD, eller den rödgrönlila röran har förslag på det håller jag helt med om. Men som dessa politiker vi har idag planerar budget har vi inte resurser till att både ta hand om fler människor och samtidigt försörja alla som redan lever här. Men här kommer något större in i bilden! - Bankväsendet - ett annat ekorrhjul som inte bara detta land utan alla andra länder också springer sig trötta i utan att vilja ifrågasätta och ändra på. Men det är en helt annan fråga, och kanske viktigare för hela mänskligheten bland "vanliga" människor i stort! (har ingenting med någon invandring eller folkvandring att göra alls egentligen så det kan vi gärna fortsätta diskutera, men i en annan tråd.
Som svar till din kommentar på #6 vill jag bara åter citera sista meningen från det inlägget ".. för deras åsikter är nog lika många och skilda som antalet människor de är." och därmed klargöra att jag inte på något vis vill "bunta ihop" några människor över huvud taget bara för att jag inser att jag inte har samma erfarenheter i mitt liv (vars släkt invandrade här under 1700-talet) som de som flyttat till Sverige under sin egen livstid eller bara en generation tillbaka!
Alla är vi människor med olika känslor, tankar, värderingar, åsikter och erfarenheter och har således mer eller mindre gemensamt med olika människor på olika områden i livet och refereras till i olika grupper beroende på vad man talar om. Här refereras människor hitflyttade under senaste generationerna som invandrare, utan att för den skull bunta ihop dem! Precis som politiker eller studenter är andra grupper av människor som för den skull inte har hela sin identitet i motsvarande titel och inte heller kan buntas ihop som en grupp med i allt likasinnade individer med samma åsikter!
Vi har tjatat 1000-tals gånger på att det är viktigt att ni medlemmar respekterar olika åsikter utan att kalla varandra för rasister, vänsterextrema osv.
Nu kan jag bara prata utifrån de diskussioner jag läst, men jag tycker inte att folk kallar någon för rasist för minsta lilla.
Dom allra flesta trådarna har handlat om SD och där det finns dom som ser det rasistiska i deras politik och de som inte gör det.
Men det behöver ju inte betyda att man tycker att alla väljare är rasister.
Man kan antagligen även ha vissa främlingsfientliga åsikter utan att för den delen vara rasist.
Och jag vet inte vilka du diskuterar med i övrigt TS, men frågan kring att begränsa eller inte begränsa invandring har inget med rasism att göra. Du kanske kan förklara skillnaden för dom?
Var jag hör ordet rasist mest är där någon vill försvara sin åsikt när dom är kritisk till invandring, eller där dom är på gränsen till att faktiskt vara främlingsfientlig. Då i stil med "att det här får jag väl inte säga utan att bli kallad rasist". Varför anta direkt att man ska bli kallad rasist?
Det borde väl bita bäst att helt enkelt förklara och säga att det inte är snällt att anklaga någon för att vara rasist utan grunder till det?
#25 Du anar inte hur mycket PM vi får om debatter om SD och folk som känner sig illa behandlad att bli kallad rasist. Annars skulle vi inte tjata om att man måste respektera åsikterna som finns i trådarna.
#26 Det förstår jag, jag säger bara att jag har inte sett det i så många trådar och att det känns som att genom att kalla SD rasistiskt kallar man väljarna rasister vilket inte stämmer.
Tjeja, Zyperior, snigelpiga, VSK och sanna70.
Ni skriver ju precis som det är och hur många känner det och jag kan bara instämma. Ett av mina barn jobbar tillsammans med många invandrare, en del infödda, en del nyinkomna och många av de tycker precis likadant.
Och som VSK skrev, när livbåten är full så kan man inte ta ombord fler för då sjunker den.
Jag vet inte om vissa verkligen har undgått att läsa/höra om skolan, vården, omsorgen som bara verkar bli sämre och sämre.
Dessutom - en vän till ett av mina barn (vuxna) var tvungen att flytta med sitt lilla barn från pappan till barnet och fick hoppa runt bland vänner eftersom hon inte fick någon lgh och fick höra av soc. (rakt av) att "tyvärr så finns inga lgh och de som finns måste vi fördela till invandrare i första hand".
Så trots att hon stod med ett litet barn så fick hon söka sig ca 25 mil bort för att få en lgh.
Är det då så konstigt att folk reagerar som de gör? Jag tycker inte det.
25 mil är väl en kort sträcka relativt flyktingar som måste lämna sina hemländer för att hitta någonstans att bo…
Skulle jag flytta ifrån min man skulle jag nog också behöva flytta långt för att få tag i en lägenhet snabbt. Så är livet. Soc har ingen skyldighet att gripa in och använda de akutlägenheter de har tillgång till för människor som inte vill flytta från orten. De är skyldiga att se till barnets bästa, men mamman kunde ju klara av situationen själv.
Det låter som en rövarhistoria att någon tjänsteman på de sociala myndigheterna skulle säga att invandrare har prio till de lägenheter soc har tillgång till. De lägenheterna har först och främst fysisk och psykiskt handikappande människor som inte kan fixa eget boende prio till.
Den som vägrar inse annat är blind.
Det är totalt omöjligt att bogsera en annans bil om ens eget fordon inte fungerar.
#30 Instämmer helt!
🙂
#28 Under alliansens tid i makten har mycket försämrats för de som redan har det dåligt. Sänkta skatter låter ju t.ex jättebra för att man privat får ut mer pengar, men då får man ställa sig frågan hur finansierar alliansen dessa skattesänkningar? Ja då får man kika på den biten. Jo genom att försämra för de som är sjuka och arbetslösa bland annat.
Alliansens skattesänkningar är det som drabbat skola, vård och omsorg.
Alliansens politik, har drabbat vård, skola och omsorg. Och andra regeringar före de.
#34 Hur menar du att andra regeringars politik ska ha drabbat de områdena?
Själv har jag förtroende för att socialdemokraterna ska leda Sverige mot ett bättre Sverige igen. Ett humanare Sverige. Men dom behöver också ett större stöd.
Skolan började dala för redan dryga 20 år sedan.
#36 Kan du hänvisa till mer? T.ex säga att det och det inom politiken orsakade en sämre skola?
T.ex som alliansens skattesänkningar som orsakar att det blir färre lärare. Eller där man som sjuk blir utförsäkrad m.m.
Säger inte att det inte finns problem, men jag har förtroende för att en röd regering kan ta läget åt rätt håll. Och att alliansens har gjort läget betydligt värre under sin tid i makten.
Det finns massor med information om detta. Bara sök, så finner du 🙂
Är lite för upptagen för att sitta och googla nu.
#38 Får väl försöka hitta info. 🙂
Det fixar du galant 🙂
#39 Emma, jag hittade en länk på you tube om vad socialdemokraterna gjorde med Svenska skolan. Det finns även massa annan info du kan hitta på nätet. .
#28 Tack.
#30 Instämmer helt.
"25 mil är väl en kort sträcka relativt flyktingar som måste lämna sina hemländer för att hitta någonstans att bo…"
Jo men nu lever dessa två här och har alltid gjort, så då är det lite svårt att tänka på hur alla andra lever och har det. Speciellt när man själv får flytta runt med ett litet barn.
Till saken hör att pappan är av utländsk härkomst, som mamman varit tillsamman med i många år och han fick bo kvar, fast han inte har vårdnad om barnet.
Och det var därför soc. sa så, han har företräde, för han har invandrarbakgrund. Punkt slut!
Försök att inse hur det ser ut i vårt samhälle nu för tiden istället för att blunda för allting. Det ÄR INTE rasistiskt att se om sitt eget hus i första hand, enbart egoistiskt och vem är inte sig själv närmast?
#41 Jo jag har hittat en del text och mycket olika åsikter kring vad som bör göras m.m. Men jag litar fortfarande på att just en röd regering ska leda sverige åt rätt håll igen. 🙂
# 29 silvertris , varför ska #28 mysan59 behöva flytta de 25 milen från där hon bott och rotat sig redan? Varför kan inte dem som kommer nya hit få flytta de 25 milen istället i så fall? Det gör ju varken till eller från när man redan flyttat så långt som från ett annat land tänker jag…
Kan båda få plats är det ju bra, men de som var där först måste ju få komma först i kön också tycker jag! Speciellt när det är barn med i bilden. Jag tror inte att en ensamstående svensk småbarnsmor har lättare att hitta bostad än en ensamstående invandrad man som bott i landet i många år redan! Båda har det svårt på sitt sätt men barn borde komma före kötid t o m.
Jag tror inte att pappan fick förtur till lägenheten för att han är invandrare, det är något som har glömts att berättas.
Sedan blir jag bara förundrad över ditt sista stycke. Kan en invandrare inte rota sig på en plats i Sverige? Ska de för evigt vara dömda att vara de som ska flytta på sig för att de en gång flytta från landet de föddes i?
Vad gäller köer till lägenheter är det hyresvärdarna som bestämmer vilka hyresgäster de tar in. Vill de prioritera barnfamiljer gör de det. Vill de prioritera 55+ gör de det osv.
Vad gäller köer till lägenheter är det hyresvärdarna som bestämmer vilka hyresgäster de tar in. Vill de prioritera barnfamiljer gör de det. Vill de prioritera 55+ gör de det osv.
Ja självklart väljer de vilka de vill hyra till. De som de får mest pengar av. Bara kolla vad som skedde i Grums tex.
Jag har ingen aning om vad som hände i Grums, informera mig gärna.
Folk som bott i samma hyreshus i 30-40 år blev utslängda.
Det säger ju inte så mycket om bakgrunden till det hela. Det är rätt svårt att bara kasta ut folk från sina bostäder sådär utan särskilt anledning.
Nä tydligen så var det inte så svårt att kasta ut hyresgästerna. Bakgrunden är att där skulle flyktingar flytta in.
Skulle tro att alla hyresvärdar får mer betalt för flyktingar än svenskar.
Vänta tills staten börjar konfiskera sommarstugorna. Då ska du få se på rabalder.
För att vara gammal i gamet så hänger du inte med så mkt.
Expropriationslag
Just ja.. Glömde en bild.
Edit: eftersom xxxxxxxx än en gång fick sitt inlägg bortröstat pga personliga påhopp, så har jag tagit bort bilden.
#55 Vem sysslar med personliga påhopp? Sist jag fick inlägg bortröstat på denna sajten så lades det tillbaka eftersom det inte stred mot några regler.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Har du läst länkarna? Hann du med att se bildbeviset jag la upp?
#57 Varför skulle jag läsa länkar postade av en person som falskeligen anklagar mig för att syssla med personliga påhopp?
P.S. Jag skall läsa dem i morgon när jag är lite piggare efter en natts sömn. D.S.
Ja läs de gärna. Vill du se bildbevis så tar vi det via pm.
Jag tänkte precis fråga dig vad Hyresnämnden sa i frågan men hittade svaret själv:
När Åke fått beskedet, ringde han till Hyresgästföreningen. Han fick veta att han kunde bestrida uppsägningen och att rättsprocessen i ett sådant fall skulle ta ungefär två år och att de med största sannolikhet skulle få bo kvar efter det, sett till tidigare liknande uppsägningar…
… Vare sig han eller de andra hyresgästerna bestred uppsägningen - vilket betyder att de accepterat att flytta.
… På balkongen frågar jag Åke om han tycker att han blivit utsatt för rasism. Om han tror att det är på grund av hans hudfärg eller etnicitet som han fått flytta till bostadsrätten i stället.
Åke skrattar.
- Nej, verkligen inte. Nej, så kan jag inte se det. Det är vi OCH de ensamkommande flyktingbarnen som blir utsatta för det här. De har inte heller bett om att få flytta.
Och "vi" i det här fallet är inte bara de fyra hyresgäster som traditionell media och sociala medier skrivit om. För sex hyresgäster har råkat glömmas bort.
I trappuppgången där den så kallade svensk-deporteringen ägt rum, bodde även sex asylsökande i Migrationsverkets lägenheter. Inte heller de fick bo kvar - trots att de inte är födda i Sverige….
(http://www.hemhyra.se/varmland/uppsagning-fick-framlingsfientliget-att-blomma)
Det gäller att vinkla saker till sin egen fördel och hoppas att ingen annan anstränger sig för att ta reda på mer?
Det blir svårt att påstå att man har tvingats bort om man inte ens har prövat saken i rätt kanaler. De boende hade antagligen fått rätt om de hade gått vidare. De valde att inte göra det. Så nej, det är inte så svårt att säga upp hyresavtal om hyresgästerna accepterar uppsägningen…
Har du pratat med de aktuella fd hyresgästerna?
Nej. Har du läst artikeln? Har någon bestridit uppsägningen efter att artikeln skrevs? Om man inte bestrider uppsägningen accepterar man den. Då hävdar jag att man inte har tvingats till någonting.
Money talks.