Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1346 ggr
dave76jkpg
11

Dags att stå upp!

Kan börja med att redan nu säga att detta inlägg inte har något med att göra vad det gäller min egna politiska ståndpunkt!utan av det som nu händer i Frankrike.. Men ställer mig helt frågan? Har i media under flera veckor handlat om hotbilden mot muslimer,attentat mot moskéer,hatbrott och misstro , Har anordnats gemensamma manifestationer i ett sätt att hjälpa muslimer att på ett bra och rättvists sätt nå fram att muslimsk tro absolut inte ska liknas med vad som nu händer i Frankrike… Suttit framför Nyhetsmorgon SVT och TV4 och sett flertalet inslag där man intervjuar olika individer med muslimsk tro,å märker att samtliga enbart talar om rädslan av hur utsatta och hatade muslimerna nu kommer bli efter vad som hänt! Ställer mig då frågan att är det inte dags att sluta tycka så jävla synd om sin tro och sig själva!är väl ändå nu det vore stort läge att samla alla bröder och systrar,muslimer som kristna,vita som svarta,nysvenskar som född svenskar att veklingen gå samman å ställa sig upp!!?? Om det skulle vara tid så är det väl nu att verkligen lägga sin egen rädsla åt sidan och visa vad vi ska tro på eller inte vad som skiljer muslim och muslim?

Emo
3

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

dave76jkpg
0

#1..hur tänker du då?berätta gärna.

kamera0710
2

Lena Andersson skrev följande efter självmordsbombningen i Stockholm:

"Det vore verkligen beklagligt att bli lemlästad eller dödad för att någon kommit på hur allt ligger till och hur han ska följa sin gud på bästa sätt. Men inte mer beklagligt än för de civila som varje dag mister liv och lem i USA:s och de allierades evigt pågående krig.

Att det finns ett land på jorden som går in i vilket annat land som helst när andan faller på är rätt anmärkningsvärt. I söndagens SVT-dokumentär om Wikileaks visades en läckt video där fullständigt förhärdade soldater lustfyllt mejar ner alla som syns i kamerafånget på en stadsgata. Deras vidriga attityd ligger i öppen dager. Som en kombination av leda och dataspelseufori framstå den. Detta pågår dag efter dag, år efter år. USA vet inte hur de ska ta sig ur, soldaterna följer order, ordergivarna följer order, presidenten tänker på sitt eftermäle.

Militarism är inte vägen till demokrati, upplysningsvärden och mänskliga rättigheter. De förblir omöjliga att bomba och lemlästa fram. Inte heller kommer de ur sadistisk förnedring som i Abu Ghraib och Guantánamo. Med tanke på att krigen faktiskt förs i namn av västerländska värden och demokrati går det att föreställa sig känslan att vilja utsätta liknöjda västerlänningar för samma förödelse och skräck. Självmordsbombaren i Stockholm hänvisade till det. Det är svårt att påstå att det inte ligger något däri. "

Personligen kan jag bara instämma. Att det förlovade landet USA stöder den muslimska diktaturen Saudiarabien gör mig inte mindre spyfärdig.

http://www.dn.se/arkiv/ledare/absolut-ratt

[VSK]
4

Om jag har missat nånstans så ber jag om ursäkt, men jag har inte sett nånstans där muslimer fördömer dessa terrordåd. Varken här eller nån annanstans. Varför skulle jag mer än gärna vilja veta.

spirit33
4

O fan, jag har inte sett att hinduister har fördömt dådet heller, jäkla märkligt.

[VSK]
6

Har du inget vettigt att tillägga så kan du gott vara tyst tycker jag.

spirit33
4

På vilket sätt menar du att ditt inlägg #4 var vettigt?

[VSK]
9

Lägg av och fjanta dig. Varenda TV-kanal säger att det handlar om islamitiska Jihadister.

spirit33
5

Vad har det med muslimer att göra? Skulle tro att de likt alla andra fasas över sådana här terrordåd… Hur menar du att muslimer ska gå ut som muslimer och fördöma det här? Ska det träda fram en representant för alla muslimer och fördöma? Du har minst sagt ett lustigt tänk.

[VSK]
10

Eftersom såna här terrorister knappast stärker de oskyldiga muslimerna rykte, så tycker man ju de borde göra sig hörda på nåt sätt, tycker du inte? Tex så kan man fördöma sånt som nyss har skett. Som jag skrev i #4 så har jag inte sett det nånstans. 

Jag förstår att du tycker det är främmande och konstigt tänk jag har.

spirit33
5

Är man okunnig eller har svåra inlärningsproblem, så kan man möjligtvis tro att muslimer generellt har något med Islamistiska Jihadister att göra… Men det har de ju givetvis inte vilket varje människa borde begripa. Likställer man de här två grupperna, så har man ett rasistisk tänk och inget annat.

Tänk om vi skulle begära att kristna som grupp skulle gå ut och fördöma allt skit HA och Banditos gjort i Sverige… Men det är kanske lättare att relatera till och inse att det inte har med kristna att göra.

spirit33
2

Se där, det fanns tydligen något sorts fördömande trots allt.

[VSK]
6

Kommer inte in på den sidan… Men det var lite så jag tänkte (antar det eftersom du länkar). Fast att det syns på gator och torg samt diverse forum.

Och där kommer rasistkortet fram igen. Säg, börjar det inte bli lite tjatigt med samma visa om och om igen?

spirit33
6

Och där kommer rasistkortet fram igen. Säg, börjar det inte bli lite tjatigt med samma visa om och om igen?

Nej, jag blir aldrig trött på att påpeka rasism, det finns i så många olika former. 

Håller du inte med om att det är rasistiskt tänk om man likställer muslimer med Islamistiska Jihadister?

[VSK]
2

Om du läser mitt inlägg #4 igen. Sen så kom jag inte in på sidan #11 länkade till. Varför vet jag inte men gissar starkt på nåt addon för reklam/skadliga sidor som buggar.

spirit33
4

Ja, ok… Men det har inget med mitt inlägg #15 att göra, eller fattar jag fel? Jag menar i alla fall att det inte går att koppla ihop muslimer och Islamistiska Jihadister som du på något märkligt vis gör. Och om man dessutom likställer dessa två grupper(vilket jag inte tror du gör), så vips är man inne och traskar i främlingsfientliga marker.

[Emma--]
3

#14 Ja det är det islamiska förbundet som gjorde ett uttalande.

Har också sett i några artiklar som har skrivits sen attentatet de som sagt att detta har inte med deras religion att göra. Tycker det snackas en hel del om det om man bara letar. Och många är förstås rädda! Vilket jag kan förstå. Dom får både vara orolig och ledsen över det inträffade samt vara rädda att bli hatade bara för att det finns de som inte ser skillnad på terrorister och muslimer.

#16 Testa gå in på islamiskaforbundet.se. Verkar då inte finns en endaste reklam att blockera på min dator.

[VSK]
3

Vad anser du om den här länken?

spirit33
2

Varför ska jag klicka på din länk?

[VSK]
4

Varför försöker jag ens diskutera med en som inte kan…   God kväll.

spirit33
2

Du undviker frågor men vill att jag klickar på din länk som ingen människa vet vad den innehåller och berättar inte varför någon skulle vara intresserad av en länk som heter "här".

Mysan59
3

#20 Varför så rädd/ovillig att läsa vad andra länkar till?

Ibland kan det ju faktiskt vara ganska läsvärda länkar, även om allt inte passar just oss själva. Det är inte farligt att försöka ha lite "split vision" och inte bara ha tunnelseende.

spirit33
4

Du diskuterar inte någonting, du undviker det så långt det går. För att diskussion ska kunna uppstå så svarar man på varandras frågor någorlunda i alla fall… Det vill du inte ofta tycker jag. Utan då blir du som ett litet barn som sprider förolämpningar bara.

Magi-cat
6

"Ali Haji är ordförande för Islamiska förbundet i Linköping, och fördömer med kraft onsdagens dåd mot satirtidningen Charlie Hebdo i Paris, där maskerade terrorister under islamiska tillrop dödade 12 personer.

– Det är oacceptabelt. Men vi är lika förvånade som alla andra. Det är inget vi ser i vår religion. Att döda någon är förbjudet inom islam, säger han.

Flera muslimska förbund och föreningar har gått ut med kraftfulla officiella avståndstaganden från dådet. Muslimska fredsrörelsen – Svenska muslimer för fred och rättvisa (SMFR) – analyserar i ett uttalande på Facebook hur extremister av olika slag hjälper varandra att polarisera samhället."

"– Om de som gjort det här säger att det har med islam att göra har de fel, säger Ali Haji."

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/vi-ar-lika-forvanade-som-alla-andra-7653199.aspx

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Emma--]
2

#20 Läs den, den pekar ut islam som problemet. Jag kan inte riktigt hålla med länken då den som mycket annat bara bygger upp rädslor för islam.

spirit33
1

Varför så rädd/ovillig att läsa vad andra länkar till?

Det är jag inte alls… Men som du vet sen tidigare, så tycker jag det tillhör hyfs att åtminstone hinta lite vad länken innehåller.

Ibland kan det ju faktiskt vara ganska läsvärda länkar, även om allt inte passar just oss själva. Det är inte farligt att försöka ha lite "split vision" och inte bara ha tunnelseende.

Jo, vissa länkar kan vara fantastiskt intressanta eftersom länkar kan leda till "www…" där det mest intressanta och samtidigt den mesta dyngan finns. Split vision och tunnelseende får du nog förklara lite närmare om jag ska fatta något.

spirit33
4

Ja, jag läste den lite snabbt. Riktig dynga tycker jag.

[VSK]
3

På vilket sätt tycker du den är dynga? Jag tycker den tar upp en del verklighetsrelaterade saker så som varför de 12 på tidningen sköts ihjäl. Du och #27 är de enda som läst länken som jag känner till som inte tycker länken är bra.

Hur ska man förhålla sig till det förutom att envar har rätt å tycka och tänka som den själv vill. ?

Sen en fråga. Var det en slump att Kosherbutiken blev måltavla?

spirit33
5

Du märker att du ställer frågor nu va? Kanske dags att svara på frågor ställda till dig först, av ren artighet?

Min senaste fråga var:

Håller du inte med om att det är rasistiskt tänk om man likställer muslimer med Islamistiska Jihadister? 

Jag ska svara dig i alla fall… Ska bara plocka ut lite godbitar ur artikeln.

spirit33
7

"Det är tråkigt att säga det men det måste sägas. Islam är problemet. Det är islam som inte får hånas. Det är islam som är religionen vi måste respektera. Det är kritik av islam som kan få oss mördade. Folk får gå under jorden efter att ha kritiserat islam."

Det här är bara ren dynga, men även resten av artikeln osar dynga rakt igenom. Muslimer och Islam är inte problemet… Det är människor med dålig inlärningsförmåga och som fanatiskt kidnappar en religion, som är problemet. De vet kanske inte bättre, har hamnat i fel kretsar där det finns andra som inte vet bättre och som fanatiskt ska döda otrogna. Ungefär som HA och Banditos.

Det fanns en fyndig kommentar om Breivik och alla hans offer… Ska det skyllas på kristendomen?

Eller vad tycker du VSK?

[VSK]
5

Tog det 15 min att kopiera det där lilla?

Gällandes Breivik så måste jag få ställa en fråga som lyder: har han sagt att han dödade i kristendomens tecken? Nä jag skulle inte tro det. 

Otroligt dålig jämförelse som inte har nån anknytning alls.

De vet kanske inte bättre, har hamnat i fel kretsar där det finns andra som inte vet bättre och som fanatiskt ska döda otrogna

Jag har två frågor.

1. Jag tycker det låter som indoktrinering, håller du med?

2. Vad/vem är otrogna?

Ser ut som du målade in dig i ett hörn där. 

Sen måste jag påpeka att jag visste inte att HA och Bandidos dödade otrogna (vad nu otrogna är). Snarare att de dödat konkurrenter och har uppgörelser i den undre världen med allt vad det innebär.

spirit33
6

Ok, du orkade skriva ett inlägg till som innehåller ytterligare frågor… Det börjar likna ett mönster. Kanske dags att svara på en av mina  frågor?:

Jag tror att alla här har sett hur du duckar frågor vid det här laget, men det gör inte jag…

Tog det 15 min att kopiera det där lilla?

Nej, att trycka "cmd" + "c"(ja, en mac) tog ca två sekunder. Hur så?

Gällandes Breivik så måste jag få ställa en fråga som lyder: har han sagt att han dödade i kristendomens tecken? Nä jag skulle inte tro det. 

Nej, inte vad jag vet, men han lever i ett kristet land… Jämför här med det ironiska att du pratade om muslimer och i samma mening Islamistiska Jihadister i några inlägg upp.

Jag har två frågor.

1. Jag tycker det låter som indoktrinering, håller du med?

Det får du utveckla i så fall, om du törs. Lite klent att du inte utvecklar din tankegång.😉 Vilka menar du indoktrineras?

2. Vad/vem är otrogna?

Någon/något som  anses avviker från Islam. I det här fallet för att du inte ska missförstå… Den som "anser" i det här fallet är ett gäng idioter som har inlärningsproblem eller har hamnat i en sektliknande rörelse… Typ Islamistiska Jihadister.

Ser ut som du målade in dig i ett hörn där. 

Ok, Sherlock… Jag dör av nyfikenhet att höra din förklaring på vilket vis jag målat in mig i ett hörn.

Silvestris
6

#4 Krävdes kristna församlingar/organisationer på fördömande av Breiviks terrorhandlingar?

tarantass
1

Såvitt jag vet drabbar lejonparten av all islamistisk terror muslimer. (Kanske någon har skrivit det redan, orkar inte leta.)

Det kanske också kan vara en orsak till att inte fler muslimer fördömer dådet. (Enligt den måttstock man nu har för hur många det ska vara och om det inte är så att man flyttar den måttstocken för varje fördömande någon visar en.) Varför ska man hålla extra koll på hur just den kristna världen reagerar?

Det kanske man kan göra för att den är så mycket mäktigare än den muslimska, men annars är det ju inte direkt så att vi (kulturellt) kristna håller koll på vad som sker i den muslimska världen precis. Bara en sådan sak som att så få vet eller besinnar det jag nämnde överst eller känner till att de flesta troende muslimer är lika förfärade över den våldsamma islamismen som några andra vettiga människor.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

spirit33
5

Hmm, både du och jag hade nog fel… Han dödade tydligen i alla fall delvis i kristendomens tecken:

"…I kompendiet lägger Breivik ut sin världsåskådning, som innehåller stöd för kulturkonservatism, ultranationalismhögerpopulismislamofobi[29]sionismantifeminism[30][31] och vit nationalism.[32] Kompendiet uttrycker också stöd för paramilitära grupperingar, såsom den serbiska gruppen Skorpionerna.[33] Islam och kulturmarxism ses som fienden, och kompendiet argumenterar mot den våldsamma utbredningen av "Eurabien" och mångkulturalismen, samt för deporteringen av alla muslimer från Europa (vilken kulminerar 2083)[34] för att bevara europeisk kristendom."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Behring_Breivik

Silvestris
4

Självförsvar är legitimt. Att bidra till att stoppa islamiseringen av Europa, att stoppa "avkristningen". Så svarar Breivik på frågan om han tror att han fått syndernas förlåtelse. Han beskriver sig ömsom militant kristen, ömsom militant nationalist…

… Knights Templar-nätverket är tänkt att vara en kristen version av det islamistiska terrornätverket al-Qaida, säger Breivik när förhandlingarna återupptas efter en kort paus. "Militanta nationalister har att lära av al-Qaida", säger Breivik. "De använder extremt brutala metoder för att påverka samhällsutvecklingen, speciellt i den arabiska världen. Jag ville bilda en europeisk version."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/breivik-mitt-natverk-en-kristen-version-av-al-qaida/

Breiviks terrordåd hade inget med kristendom att göra?

spirit33
6

Breiviks terrordåd hade inget med kristendom att göra?

Ja, jag vet inte… Kanske VSK kan svara på den frågan. 🤪

Skämt åsido, så visste inte jag förrän jag började fördjupa mig i diskussionen… Visste att han hade gjort kompendiet men trodde inte han tryckte så mycket på kristendomen som han gjorde. Då är han en klockren jämförelse med dessa Islamistiska Jihadister… Varför fördömde inte kristendomen Breiviks terrordåd? 😉

tarantass
5

Det är väl snarast det normala att högerextremister hänvisar till "kristna värden". SD gör det ju också.

Den förträffliga ledaren i #3 har något att säga även om det:

"Det vore fel att tro att jihadismen är unik bland extrema ideologier. Tvärtom är det förbluffande hur identiska anhängarnas tankemönster blir när idéer dras till sin spets. Den svartvita, konspiratoriska omvärldsanalysen blir snarlik, tänkandet totalitärt men rationellt utifrån de egna premisserna. I det absoluta tänkandet ingår att det är en svaghet att skifta perspektiv och se världen från ett annat håll. Renlärigheten skapar rent av försåtliga begrepp för sådana tendenser till sprickbildning i det helgjutna: avfälling, lakej, revisionist, ”de små stegens tyranni”."

Les extrèmes se touchent. Ytterligheterna berör varandra.

Vad sedan beträffar SD:aren Nima Gholam Ali Pour är han ju inte den första som fördömer den religion vars kulturmiljö han själv har vuxit upp i. Vi har många sådana i den kristna världen också. Utan att jämföra med Ali Pour i övrigt kan man till exempel nämna Ingemar Hedenius och Richard Dawkins.

Gemensamt för sådana personer brukar vara en extremt skriftbunden och konservativ syn på religionen, en syn som inte delas av religionens egna progressiva företrädare utan bara av fundamentalisterna. Detta väljer de alltså framför att se att de kanske har något gemensamt med de progressiva – ifall de nu har det. Man kan ju undra hur mycket det bidrar till, i det här fallet, muslimhat och risk för ett tredje världskrig.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

[VSK]
1

Det får du utveckla i så fall, om du törs. Lite klent att du inte utvecklar din tankegång.Skämtar Vilka menar du indoktrineras?

Varför skulle jag inte våga menar du?

Helt ärligt så har jag inga mer frågor till dig. Jag har fått de svar jag var ute efter. 🙂

spirit33
7

Varför skulle jag inte våga menar du?

Haha, det bevisar du just nu… Du skriver inget svar, du bara jiddrar.😐

Helt ärligt så har jag inga mer frågor till dig. Jag har fått de svar jag var ute efter. 

Klart som fan du har fått svar, men du törs inte svara på några frågor… Kommer du ihåg en fråga som i stort sett vart den enda som jag har velat ha ett svar på den senaste tiden:

Nej, just det… Du överger diskussioner snabbare än en skeppsråtta överger ett sjunkande skepp. Det är bara jidder enligt mig.

spirit33
5

Jag får be lite om ursäkt om min och VSK:s diskussioner kan uppfattas lite väl bryska eller rättfram, men känner i alla fall att vi har lite samma framtoning på något sätt… Så ta inte illa upp. Jag(och hoppas VSK) är inte så känsliga utan skriver vad vi tycker. Jag tror trots allt att jag skulle ha kul med VSK i verkliga livet om jag hade träffat honom, även fast vi har lite olika åsikter.

Hmm, sorry VSK om du inte håller med… Då får du säga ifrån.

[VSK]
2

Någon/något som  anses avviker från Islam. I det här fallet för att du inte ska missförstå… Den som "anser" i det här fallet är ett gäng idioter som har inlärningsproblem eller har hamnat i en sektliknande rörelse… Typ Islamistiska Jihadister.

Sen exakt när dödar HA och Bandidos Jihadister?

Är det inte pinsamt att bli uppsnurrad på läktaren hela tiden? Är det inte tröttsamt att ständigt vrida och vända på allt, och när du insett att du kommit på dig själv att du sagt bort dig, hitta på en massa otroligt dåliga bortförklaringar och ursäkter hela tiden?

Svaret på dina fråga är ett (1).

Nu har jag inte tid med dina polemiklekar längre. God natt.

[VSK]
6

Hade du känt mig irl så hade du inte kallat mig rasist. Det kan jag lova dig.

God natt.

spirit33
4

Sen exakt när dödar HA och Bandidos Jihadister?

När du började svara på frågor, kanske?

Är det inte pinsamt att bli uppsnurrad på läktaren hela tiden? Är det inte tröttsamt att ständigt vrida och vända på allt, och när du insett att du kommit på dig själv att du sagt bort dig, hitta på en massa otroligt dåliga bortförklaringar och ursäkter hela tiden?

Kan du ge exempel, och kan du utveckla ditt resonemang så det blir begripligt? Att skriva en massa kryptisk text med påståenden som du gjort här ovan om mig, innebär givetvis bara att du inte har några som helst argument, bara jidder.

Svaret på dina fråga är ett (1).

Skeppsråtta alltså.😉

Nu har jag inte tid med dina polemiklekar längre. God natt.

God natt, sov gott

spirit33
4

Hade du känt mig irl så hade du inte kallat mig rasist. Det kan jag lova dig.

Vad jag vet och kommer ihåg så har jag inte kallat dig rasist. Jag har haft många funderingar kring vad du skrivit i inlägg… Och ärligt så vet jag inte vad du är, mer än en människa som skriver på ett forum. Hoppas verkligen att jag inte har kallat dig personligen som rasist, då ber jag direkt om ursäkt. Jag tror mer att det handlat om hur trådarna generellt har sett ut den senaste tiden här, alltså full av främlingsfientlighet och en del rasism… Tycker jag.

spirit33
3

Får väl tillägga att en text som innehåller främlingsfientligt innehåll, tycker jag är främlingsfientligt innehåll… Men det behöver absolut inte betyda att personen som skrivit texten är främlingsfientlig… Bara att personen har skrivit texten. 

Det går inte att bedöma hur en person är utifrån vad denne skriver på ett forum… Det kan bli fel, det kan vara förhastat, det kan vara brist på kunskap… Ja, alla möjliga omständigheter som gör att man uppfattar text som konstig, rasistisk, främlingsfientlig eller helt fantastisk bra. Så skit i mig om jag bedömer en text som rasistisk och ni själva vet att ni inte är rasistiska… Jag har ändå bara bedömt texten och inte er som person.

dave76jkpg
4

Har läst samtliga inlägg,tråkigt nog blir jag inte ens förbannad eller rent ut sagt påverkad av avsaknaden av att själva frågan inte ens får en ärlig respons! Frågan som ställs och dialogen jag gång efter gång så gärna vill ha en demokratisk dialog om,nästan direkt glidit över i samma gamla tjat om rasism,religon etc etc…antingen är jag en person som inte har någon form av intelligens att på skriftligt vis kunna få någon att vakna! Min fråga löd helt enkelt att ska vi stå enade med er som utövar islamsk tro eller ska ni även denna gång tycka synda om er själv över hur drabbade ni nu i efterhand kommer bli bara för ni är muslimer!! Är väl nu om någonsin ni ska samla alla dom allierade ni önskar ha vid er sida eller ska ni utrycka den stackars rädsla över hur särbehandlade ni blir!Va era egna bröder och systrar! Är det inte lite väl enkelt att skylla allt på västvärlden och denna rasism! Sluta lipa å stå upp

dave76jkpg
1

#43..läste det du skrev med ett leende!mycket bra sagt

dave76jkpg
3

#43 blev fel!menat till #45 sorry

spirit33
6

#50, #51

Jag tror du vet exakt lika mycket som mig.

Din text är lite kryptisk…

Min fråga löd helt enkelt att ska vi stå enade med er som utövar islamsk tro eller ska ni även denna gång tycka synda om er själv över hur drabbade ni nu i efterhand kommer bli bara för ni är muslimer!! 

Hur kommer du fram till att muslimer tycker synd om sig själva? Det jag kan se i din text är en massa förutfattade meningar om muslimer utan något innehåll… Vet du hur en sådan text kan uppfattas? Prova att tänka tvärtom, byt ut muslimer mot vad du vill… T.ex. Stockholmare.😉

[Emma--]
3

#49 Det ena utesluter väl inte det andra? Man kan väl stå upp emot detta, fördöma terrordåden men också se risken att hatbrott riskerar att öka mot muslimer?

Läste du länken i #11? Och på vilket sätt tycker du att det inte hör ihop med din tråd i såna fall?

[VSK]
0

spirit33, jag svarar dig lite senare idag. Har fullt upp nu med lite annat. 

Lite snabbt bara. Nej jag tar inte illa vid mig av det du skriver. Hoppas på Dito.

tarantass
1

Ännu en länk som tyder på att den muslimska världen har fördömt attackerna men att våra västerländska massmedia (som vissa kallar "PK-media") har förtigit det. (Vem undersöker hur mycket det har spätt på muslimhatet?)

"Stulen" från annan medlem i annan tråd, men platsar ju även här.

http://www.judaism-islam.com/muslim-reaction-to-the-charlie-hebdo-massacre/

spirit33
2

Bra VSK, nej jag tar inte det minsta illa vid mig heller.

[VSK]
3

Vet ej om jag kommer hinna skriva här mer ikväll, men bra att de fördömer detta så att folk ser det. Återkommer.

tarantass
1

I alla fall en till som försöker sätta in det hela i det historiska sammanhang som självfallet finns där, precis som för allt annat som händer, men som just ingen på nätet verkar vare sig veta eller vilja veta av. Visst ja, förlåt, hon är ju ett rött skynke för många.

http://www.aftonbladet.se/kultur/kronikorer/linderborg/article20127548.ab

I samma tidning ännu en belysning på det viktiga problemet att extremisterna när och driver på varandra. Och att även våra extremister har oskyldiga offer bland blonda och blåögda – bland dem som i större eller mindre delar går på deras bild av vad som händer. En bild som sprids mycket effektivt inte minst på nätet.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article20129567.ab

Vilket är desto mer tragiskt som våldsislamismen är en marginell rörelse. Marginell i den muslimska världen alltså. Som en annan i samma tidning påpekar. Så varför hjälpa den ur marginalen genom att lyssna till extremister åt "motsatt" håll?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article20135579.ab