Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 3569 ggr
[Jimmy.L]
5

"Attacken i Paris är en stor lögn!"

"Det börjar dyka upp mer och mer BEVIS för att den så kallade "terror attacken" i Paris är en enda stor lögn! Exempelvis så påstår man nu att en av "terroristerna" hade glömt sitt ID-kort i den bil man körde. En "terrorist" som tar med sig och även glömer sitt ID-kort är nog inte så smart att kunna utföra en så professionell terror attack. För att göra det hela lite mer spännande så lyckas de tre fly centrala Paris på några minuter, vilket varje normal storstads människa vet är omöjligt när man bor i en miljon stad. Det brukar ta timmar!" 

http://www.halmstadmoske.se/

Det är en hemsida som påstår att attacken är en lögn.

taylor__lambert
4

Det jag tycker är konstigt då är att personen inte anger källor vart denne har fått reda på det denne skrivit, det enda som finns är videos på själva attacken och en annan inspelning. Youtube anser inte jag som en pålitlig källa precis som jag inte anser att wikipedia är heller då det är så lätt att förfalska och ändra på.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Zepp
6

Jaa.. förmodligen är det rymdödlorna som ligger bakom?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
4

Konspirationsteroetikerna jobbar för högtryck…

[sanna70]
5

Inte nog med att han nedvärderar hela händelsen i Paris och sprider lögner utan han passar på att dra snyfthistoria om hur illa muslimer blir behandlade. Han nämner orättvisor som dem får utstå i olika sammanhang. Han verkar ha glömt alla våldtäkter på unga kvinnor, misshandel, rån, sabotage m mm mm som dem själva har gjort och blivit straffade för.  Rättvisa är för alla och har man gjort något fel så får man stå för det oavsett nationalitet,ursprung eller religion!

Mysan59
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Detta filmades bara några månader innan attacken, är filmen också en lögn då?

(Är inte säker på att jag gör rätt nu för att få en länk till filmen)

[sanna70]
0

#5 Det är bara myrornas krig när jag klickar på din länk. .  Går inte att se något

Mysan59
0

#6 Ja jag såg det. Hur gör man då? 🤔

[sanna70]
1

#7 Gå till den sidan och spela upp filmen. Klicka med högerklicka på länken högst upp och välj sedan kopiera. Gå till fokus och klistra in ditt inlägg. Så brukar jag göra. Hoppas att du förstår hur jag menar 🙂

Halvdansken
2

Inget märkligt med det, kolla alla konspirationsteorier om 9/11, månlandningen osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sanna70]
3

#9 Jo, jag har hört om dessa med dock anser jag att när människor mister livet pga terrorattack så kan folk åtminstone visa lite respekt i sådana lägen.  .

Silvestris
7

Fruktansvärt att förneka det som händer i Frankrike nu. 😡

[sanna70]
6

#11 Ja, jag håller med om det och det är både sorgligt och skrämmande att läsa om dessa konspirationer när så många har blivit skjutna

Halvdansken
1

#10. "Jo, jag har hört om dessa med dock anser jag att när människor mister livet pga terrorattack så kan folk åtminstone visa lite respekt i sådana lägen"

Förstår inte riktigt vad du menar med  detta. Hur många miste livet i 9/11?  Anser du inte att det var en terrorattack?

[sanna70]
5

#10 Jo, nu missförstår vi varandra tror jag.

Naturligtvis anser jag att 9/11 var en terrorattack. Det jag reagerade för i största allmänhet är alla dessa konspirationsteorier .  Det är svårt att förstå att det finns folk som driver om dessa terrorattacker där så många människor har mist livet.

spirit33
7

Ja, jag håller med och förstår vad du skriver. Det finns många Konspirationsteoretiker som direkt hoppar på en sådan här händelse utan någon som helst respekt för inblandade. Det var därför jag i en annan tråd bad vår egen lilla konspirationsnisse att vänta ett år eller så innan hen börjar häckla de drabbade genom sina teorier.

[sanna70]
2

#15 Bra gjort 👍

Denna kommentar har tagits bort.
spirit33
4

Hehe, rymdödlorna förföljer oss.

[sanna70]
2

😂

Halvdansken
0

#14. Ok, missförstånd. Bra att det blev avklarat. 😘

[sanna70]
0

#20 Ja 🙂

spirit33
4

Sidan har inget direkt med moskéer att göra trots namnet… Vem som helst kan starta en hemsida, så att uppmärksamma denna sida gör varken till eller från… Bara att en person skriver massa dynga på nätet.

[Jimmy.L]
0

#22 Har inte påstått det heller.

[Jimmy.L]
4

#24 Så jag sprider dynga? Varför ska man mörka detta anser du att rasism ska mörkas med?

[Söderort]
4

#29 Var jag som tog bort ditt inlägg snart tröttnar jag på dina påhopp och att du inte respekterar andras åsikter.

Neutralis
6

Tittade lite på denna hemsida från #0, fattar inte att någon ens nämner den sidan. Försökte hitta lite info om sidan, men det var inte så lätt minsann. Det enda jag hittade om sidan var följande:

"Denna sida heter Halmstad Moské men administreras INTE av Islamiska Barn & Kultur föreningen som har sitt säte i centrala Halmstad. Denna hemsida är oberoende av alla islamiska föreningar i Halmstad och tjänar främst som en informationskälla till alla muslimer i Halmstad."

[Carpinus]
2

#31 Om nu sidan främst tjänar "som en informationskälla till alla muslimer i Halmstad" är den väl knappast så obetydlig att den inte är värd att nämna? Om man går efter antalet muslimer i Sverige i stort så bör det finnas ett underlag på minst 5000 i Halmstad, vilka i sin tur har anknytningar till ett stort antal trosfränder på andra håll i landet. Dessutom har ju nätet inte bara lokal täckning, och därmed kan det väl inte vara ointressant vad som förs ut på den hemsidan? Det länkas ju här till sådant som skrivs till betydligt färre individer på vissa lågbesökta bloggar och Twitter- och Facebooksidor t.ex.

Neutralis
2

Hmm, ja om nu sidan är spridd bland muslimer så är det givetvis en informationskälla. Men sidan verkar drivas av en person som dessutom skriver idiotiskt… Finns inget som talar för att sidan ska tas som en informationskälla till muslimer, eller också besöker alla muslimer i Halmstad denna sida, det vet vi inte. Det finns ingen information som "om oss" eller liknande mer än texten i kanten som inte säger någonting.

Det vore ungefär som att länka till www.jagkanvolvo,nu där det står att Volvo 144 är den bilen som har sämst lack av alla bilar. Jaha ok, samma relevans som länken ovan… Alltså ingen som helst.

Huygens
3

Problemet är att det finns för mycket information ute nu, som pekar på att Charlie Hebdo-attacken gått annorlunda till, än som det officiellt beskrivs. Polisen som sägs bli skjuten i huvudet utomhus, hans huvud råkar inte ut för den splattereffekt som kallas vattenmelon - water mellon effect.

Inte heller betongtrottoaren spräcks eller flisas av den tunga, hårda AK47-kulan.

Dessutom ingen rekyl att tala om från geväret och ingen kroppsryckning. För den av er som tror detta är en riktig skjutning, VARNING läskiga YT-bilder här.

Samtliga stora nyhetssajter är överens. Polisen dör av ett skott i huvudet.

[Carpinus]
2

#33 Vilka källor man kan lita på har ju varit uppe som ämne här vid flera tillfällen, men till syvende och sidst är det väl upp till var och en att ta ställning till vilka källor man ser som seriösa. Men att ifrågasätta publiceringen av länkar och citat som inte strider mot svenska lagar eller regler på iFokus men som kanske inte passar i ens egen åsiktsfär känns lite kitsligt. Kan man inte bemöta i sak kanske man skulle må bättre av att hoppa över diskussionen i just den tråden? Även om den någon länkar till skriver dåraktigt så behöver ju inte uppmärksammandet av den usla texten i sig vara fel - Björn Söder t.ex. har ju gjort ett knippe idiotiska uttalanden. Är det då fel att sätta strålkastarljuset på dessa?

[Jimmy.L]
5

#34 Så du är expert hur en AK-47 kula beter sig?  Det är inte som på film där halva gatan skulle bli blodig.

Neutralis
4

Vad är det med dig? Får jag inte kritisera en länk och dess brist på information? Vilken sak är det jag ska bemöta? Varför skulle jag hoppa över diskussionen? Vad har Björn Söder med en anonym hemsida att göra?

Som du ser så skapar dit inlägg mer frågor än svar och det hjälper inte att du är otrevlig.

[Jimmy.L]
5

#38 Håll dina konspirationsteorier långt här från.

[Carpinus]
3

#37 Det är möjligt att du tycker att man är "otrevlig" för att man går i svaromål, men jag kan inte se att jag uttryckt mig opassande . Du dömer ju ut sidan som irrelevant, men vad är det för skillnad i princip att uppmärksamma en "idiotisk" sida eller ett "idiotiskt uttalande" av Björn Söder? Visst, Söder är vice talman och riksdagsman med större ansvar och hans dumheter når ut till fler, men vad som skrivs på en liten hemsida i Halmstad kan mycket väl vara ett uttryck för vad många andra människor anser, och då tycker jag att även det uttalandet bör uppmärksammas. Du å din sida ifrågasätter ju mer att det länkas till sidan än vad som faktiskt skrivs på hemsidan.

Det är bra om mitt inlägg skapar fler "frågor än svar", det är väl därför vi diskuterar- inte för att lägga munkavle på andra?

Huygens
4

#39 Är det inte du som lyft in konspirationsteorin genom att starta tråden?

I annat fall får du gärna förklara trådstarten för mej, för jag begriper inte vad du vill eller vad du avser att diskutera.

Zepp
0

AK-47 är inte känt för sin splattereffekt, däremot AK-74!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
5

#41 Innehållet på den hemsidan har mycket tveksamheter är det inte bra att man visar upp baksidan att det finns folk som förnekar morden. Jag har läst dina inlägg på andra iFokus sidor där du vinklar till att det skulle vara Nato inblandad. Snart tröttnar jag med ditt smygande här ha det klart för dig!

http://spiritualism.ifokus.se/discussions/54aeb5f08e0e7448c60002aa-dadet-i-paris?discussions-1

Neutralis
4

Jag citerar dig så kanske du ser det otrevliga i din text #35:

Men att ifrågasätta publiceringen av länkar och citat som inte strider mot svenska lagar eller regler på iFokus men som kanske inte passar i ens egen åsiktsfär känns lite kitsligt. 

Är det här inte ett diskussionsforum? När det som du skriver "inte passar i ens egen åsiktsfär", är det inte ok att reagera då… Eller ska det censureras bort? 

Kan man inte bemöta i sak kanske man skulle må bättre av att hoppa över diskussionen i just den tråden? 

Du skriver att jag inte kan bemöta i sak, vilken sak pratar du om för andra gången?

Hur tycker du att du själv har pratat i sak(vilken sak du nu pratar om) i den här tråden? Förstår inte riktigt hur du tänker eller vad Björn Söder har med någonting att göra.

[Carpinus]
2

#44 Tycker du att länken och att publicera citatet i #0 var rätt eller fel? Du verkar mer hänga upp dig på att det skapades en tråd kring det än själva sakfrågan, d.v.s. det som citerades. 

Om du inte förstår varför jag nämnde Björn Söder som ett exempel på andra "idiotiska" formuleringar som diskuteras här så är det ditt problem, inte mitt. 

Eftersom du efterlyser min åsikt i sak så tycker jag att det var relevant att publicera citatet och länken, eftersom t.ex. det glömda körkortet har diskuterats av andra Konspirationsteoretiker, även här på PiF. Med andra ord kan det vara en uppfattning som har större spridning än vad man först kan tro. Då är den värd att uppmärksamma, inte tiga ihjäl!

Nog sagt i denna fråga för mig.

Neutralis
4

Du har svårt att svara på mina frågor? Vad jag tycker om länken i #0 skrev jag redan i mitt första inlägg i den här tråden, som du tyckte var så fruktansvärt:

Tittade lite på denna hemsida från #0, fattar inte att någon ens nämner den sidan. Försökte hitta lite info om sidan, men det var inte så lätt minsann. Det enda jag hittade om sidan var följande:

[Carpinus]
2

#46 …"fattar inte att någon ens nämner den sidan". Vad är det då, om inte kritik mot att den omnämndes här? Vilka frågor är det som jag inte har besvarat?  Det känns som du vill dra igång en "duregårdare", men det är jag inte särskilt intresserad av.

Neutralis
4

Läs igenom #44 så finner du obesvarade frågor likt:

"Är det här inte ett diskussionsforum? När det som du skriver "inte passar i ens egen åsiktsfär", är det inte ok att reagera då… Eller ska det censureras bort? "

"Hur tycker du att du själv har pratat i sak(vilken sak du nu pratar om) i den här tråden? "

"fattar inte att någon ens nämner den sidan". Vad är det då, om inte kritik mot att den omnämndes här?

Ja, hur så? Varför skulle det vara så fruktansvärt att tycka att sidan inte är värd att omnämnas p.g.a sin oseriositet. Du å andra sidan får tycka att den är ett föredöme för vad en länkad sida ska innehålla… Det respekterar jag men håller inte med. 

Det känns som du vill dra igång en "duregårdare", men det är jag inte särskilt intresserad av.

Jag tycker du ska läsa igenom inläggen en gång till, och försöka se vem som har dragit igång vad. Att du helt plötsligt ska vara oskyldig, håller inte så värst bra är jag rädd för.

[Carpinus]
2

#48. Svar:

• Jo, det här är ett diskussionsforum.

• Du får förstås reagera hur mycket du vill om du inte gillar ämnet, men jag har redan sagt att ibland kanske man själv mår bättre om man hoppar över en tråd som har ett ämne man vet att man tycker illa om och mår illa av. Jag själv struntar i vissa trådar. Det fungerar jättebra!

• Det där med "i sak"  har du krånglat till så den frågan är omöjlig att besvara.

• Ja, du har gjort ett statement att sidan inte är värd att länkas till. Det är noterat - något annat kan man ju inte göra.

Jag har redan förklarat att jag ointresserad av utsträckta grälinlägg, det finns tyvärr massor av exempel på att ingen vill ge sig, jag ser inte att detta ältande tillför tråden någonting. Vill du däremot diskutera varför en sida som du säger "tjänar som informationskälla till alla muslimer i Halmstad" går ut och skriver att det kommer fram mer och mer "bevis" för att terrorattacken i Paris skulle vara en lögn så diskuterar jag gärna den saken.

Neutralis
4

Så, vem kom du fram till var den som började detta utsträckta grälinlägg? Det hade räckt med en ursäkt för att du agerat åsiktspolis i en tråd där du inte ens har gjort ett sakligt inlägg… Du behöver inte hålla på och dra ut på det.

[Carpinus]
3

#50 Den som agerat åsiktspolis är väl du, som redan i ditt första inlägg, #31,  ifrågasatte varför ämnet togs upp, trots att du ju själv återgav uppgifter om att sidan faktiskt tjänar "som en informationskälla till alla muslimer i Halmstad"  Det gör ju ämnesvalet i högsta grad relevant! I övrigt inga kommentarer.

Neutralis
3

Jag hoppas du inser att bara för att någon skriver att sidan är en en "informationskälla till alla muslimer i Halmstad", så betyder det inte att den är det. Det går att skriva precis vad som helst om man bara vet hur man skapar en hemsida.

Hur menar du att jag har agerat åsiktspolis genom att tycka att en hemsida inte verkar seriös? Du däremot hoppar in från ingenstans och hoppar på mig bara för att jag har åsikter som du inte gillar… Varför du gör det begriper jag inte alls.

[sanna70]
2

"Uppgifter från Halmstads kommun och domänregister visar att det är föreningen Islamska barn - kulturföreningen som står bakom hemsidan, vilka även är aktiva i moskeen i Halmstad. Men till SVT förnekar dem företrädare till mosken att dem har något med föreningen som skrivit på hemsidan att göra"

"Sedan ändras Halmstads moske och hävdar att inlägget var ett socialt experiment i syfte att testa yttrandefriheten" 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sajt-for-moske-spred-att-terrorattacken-var-en-logn/

[Carpinus]
1

#53 Vilket väl visar att det fanns fog att uppmärksamma sidan, och sista stycket visar ju även att den/de som hävdar att det inte föreligger något samband mellan inlägget och moskén återgivit felaktiga uppgifter.

[sanna70]
1

#53 Naturligtvis fanns det fog att visa denna sidan, när ett sådan uttalande görs så undrar jag hur det är ställt med dem som kunde skriva och påstå en sådan sak. Vad det gäller sista stycket så avslöjar dem sig själva genom att först neka och sedan dra en historia om yttrandefrihet.

[Jimmy.L]
0

#53 Ja dom tycks ha raderat allt på sidan utan en video.

[Söderort]
0

#53 Intressant artikel det finns alltså kopplingar från moskén till hemsidan.

Neutralis
0

Jag tror ni drar fel växlar av artikeln. "Företrädare nekar" och "Sedan ändrar moskén"… Har alltså inte med varandra att göra. Det man skriver är just att företrädare för kulturföreningen nekar inblandning i denna sida. Sedan gör hemsidans skapare ett nytt inlägg där hen skriver att det föregående inlägget var ett socialt experiment.

Alltså inget nytt, fortfarande en hemsida utan några verkliga kopplingar till någon moské. 

Vilka är "dem" i ditt inlägg, vilka tror du att det är?

[Jimmy.L]
1

#58 Om nu kulturföreningen inte har något med hemsidan att göra varför svarar man inte på frågorna och gör sig oträffbar samt raderar allt som fanns på sajten? Domänen är registrerad på föreningen då har dom ju ansvar för sajten.

Neutralis
0

Inte vet jag. Det är bara lösa anklagelser än så länge… Eller vet du något jag inte vet? Är det bara för att det handlar om muslimer och moskéer, som det är ok med vilda anklagelser… Eller vad är det frågan om?

Det är väl den här sidan de har hittat antar jag:

http://www7.halmstad.se/forening/visa.aspx?id=ISLAMISKA%20BARN

Där står kontaktperson och telefonummer för sidan. Men vad denna förening är för något, mer än denne person… Det finns det inga uppgifter om som jag har hittat i alla fall. Jag är skeptisk än så länge, att det handlar om mer än en person.

Ni kanske kan hjälpa till att gräva lite än att bara citera artiklar? 

Jag är den första att erkänna om det visar sig att jag har fel.

[Jimmy.L]
4

#60 Alla ska väl granskas tycker du inte det eller har vissa immunitet? Dom vägrar svara när media frågar då brukar man ha något att dölja. Hur hade du tänkt dig vi ska gräva har du en kontaktman i föreningen som kan skriva här?

Neutralis
0

Ok, nu har jag grävt lite snabbt åt er… Och kan konstatera att jag kan ha fel…

Kontaktperson för hemsidan som det står i mitt förra inlägg, ska enligt en artikel om omskärelse från 2012, vara Imam. Vill inte hänga ut för mycket om uppgifterna är falska på något vis.

Så  nu erkände jag i alla fall att jag kanske har fel. Men uppmaningen kvarstår, gräv lite själva. Jag vet allt om denna kontaktperson, nästan. Tre bilar…

Neutralis
0

Jag har alla hans uppgifter om du vill ha.😉

[Jimmy.L]
1

#62 "Islamiska barn & kulturföreningen står som innehavare till sajten halmstadmoske.se."

Neutralis
0

"Det är en enskild person som ligger bakom den muslimska sajten. Det hävdar Islamiska barn & kulturföreningen som har sin verksamhet i moskén på Fredsgatan."

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.3699202--mosken-har-inget-ansvar-for-detta-

[Jimmy.L]
1

#65 Halmstad kommun finner man dom under föreningar och länk till hemsidan

http://www7.halmstad.se/forening/visa.aspx?id=ISLAMISKA+BARN

Neutralis
0

Ja, det kan vara som så att föreningen har tillåtit en medlem som har varit intresserad av hemsidor, att skapa en sådan på föreningens vägnar. Medlemmen har förmodligen själv skapat innehållet och skrivit inlägg där.

Jag vet själv hur det är att fixa hemsidor åt föreningar eller organisationer… Det har bara varit jag som har kunnat skapa hemsidan och också skrivit allt på den. Så fortfarande så kan det vara en persons verk.

Neutralis
0

Ja, samma länk som jag angav i #60… Det är en "Webb-förening", ett bokningssystem.

[Jimmy.L]
2

#67 Möjligt men du undviker att ingen ur föreningen gör sig anträffbar och ljuger. Lite av en klassiker man hör ibland "nej det var inte jag som skrev inlägget det var min kompis" Dålig bortförklaring av föreningen.

Neutralis
0

Då får du nog läsa artikeln från länken mitt inlägg #65… Där uttalar sig denna kontaktperson.

Neutralis
0

Vad är det jag undviker menar du? Jag undviker ingenting, jag skriver så neutralt jag kan, utan förutfattade meningar.

[Jimmy.L]
5

#70 Ser du inget fel här om du tar dig tid att granska uttalandet.

**"Det här var hans idé. Moskén har inget ansvar för detta. Han hade kunnat skriva och göra vad som helst, det är yttrandefrihet. Jag har inte sett honom på fem-sex dagar och visste inte att han hade skrivit detta, säger Jehad Karkoukli, kontaktperson för Islamiska barn & kulturföreningen."
**

**http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.3699202--mosken-har-inget-ansvar-for-detta-
**

Om mannen som sköter hemsidan inte har gått att nå på en vecka hur kunde texten försvinna så snabbt när media ringer när dom inte har kontakt är inte det märkligt?

Efter att SVT börjat fråga runt om det sociala experimentet togs alla texter bort, bl.a. den med rubriken ”Attacken i Paris är en stor lögn!!!!”.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/hallandsnytt/moskebluff

Är det inte märkligt att "mannen" helt plötsligt raderar allt som föreningen inte har fått tag på just när SVT granskar det?

Neutralis
2

Det är väl inte så svårt att tänka sig att han som hanterar hemsidan och som kanske har gjort hemsidan åt föreningen… Håller sig undan och tar bort eländet han har skrivit. Fast han inte är anträffbar så kan han väl fortfarande hantera hemsidan, eller? Föreningen kanske också har skällt på denne och krävt att han raderar allt han skrivit om denna sak.

Det behöver inte vara en större konspiration än så

[Jimmy.L]
3

#73 Föreningen hade ju ingen kontakt med mannen det står ju i artikeln som du själv länkar till, och allt försvann när SVT ställde några frågor.

Neutralis
2

Jo, jag vet det men det går att nå folk på massa olika vis utan att för den skull räknas som "kontakt"… Svarar han inte på sms, mejl eller FB m.m så kan han åtminstone räkna ut att de är lite förgrymmade på honom utan att de har växlat ett enda ord.

Zyperior
1

Jag vet inte om någon här uppmärksammat detta, försökt leta i tråden efter inlägg som berört det men inte lyckats hitta något.

Ni är medvetna om att efter tag gick man ut med en text ovanför den man skrev om teorin att attacken va fejk.
Man hävdade i den texten att allt varit ett socialt experiment i syfte att se hur det svenska samhället skulle hantera sådan information.
Nu har man ju tagit bort allt som berört attacken  från sidan så jag antar att detta bara va en ursäkt för att man försökt vilseleda. Även om det inte va en ursäkt så tycker jag att det är oerhört vidrigt att utnyttja en tragedi för ett sådant ändamål.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
4

#76 Hela hemsidan raderades och gjordes om endast en video finns där nu samt vilka dagar man ber på.

[Söderort]
4

Om föreningen inte har och göra med sajten varför gör man sig osynlig?

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.3701665-moskesajten-ags-av-barnforening

[Carpinus]
1

Halmstadmoskéen är inte ensamma om att ha oordning i leden…

"En 32-årig man med en officiell roll vid sunnimoskén i Gävle har uttryckt sitt stöd för de två män från Örebro som dött när de stridit för jihadistgruppen Islamiska staten (IS) i Irak."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/4251823.svd