Påven o yttrandefriheten
Omni har en artikel om vad Påven anser om kränkning av religioner och yttrandefriheten. Jag anser det är vettigt det han säger.
"Påve Franciskus fördömde på torsdagen dödande i Guds namn men insisterade samtidigt på att det finns begränsningar i yttrandefriheten och att religioner inte bör förlöjligas, rapporterar nyhetsbyrån AFP.
– Du får inte provocera, inte kränka, du kan inte förlöjliga andra människors tro. Yttrandefrihet är en rättighet och en skyldighet som måste praktiseras utan att förolämpa, sa Franciskus under en resa till Filippinerna."
Han är inte MIN påve!
Jag är inte katolik och följer därmed inte vad påven säger. Var får han detta ifrån att det finns begränsningar i yttrandefriheten och att religioner inte bör förlöjligas.
Påven skriver inga lagar så än en gång, hans åsikter och rekommendationer är ju inget att bry sig om.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Det finns begränsningar i yttrandefriheten på så sätt att det inte får inkräkta på andras fri och rättigheter.
Exempel på begränsningar som finns är att det inte får vara förtal eller hets mot folkgrupp liksom att det i vissa sammanhang finns tystnadsplikt.
Värd för Pensionärer
Hur inkräktar det på någons tro, om jag förlöjligar jesus?
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#4 Förmodligen inkräktar det inte (med reservation för att det kanske i speciella fall kan utformas så att det blir kränkande)
Rent praktiskt så förstår jag inte att det ska vara så viktigt med rätt att i alla sammanhang få obegränsat förlöjliga andra människor. Det kan knappast vara yttrandefrihetens viktigaste funktion.
Värd för Pensionärer
#4 Det handlar ju inte om att förlöjliga människor, det handlar om att förlöjliga en tro, dvs en teori om livet. Absolut inte en viktig funktion. Men tar du bort den rätten, så vad hindrar dig att ta bort andra mer viktigare aspekter av yttrandefriheten med samma resonemang?
Läsvärt angående ämnet;
http://www.stephenfry.com/2015/01/10/you-must-mock/
Att ta sig rätten att förlöjliga en religion är att missbruka rätten tycker jag. Det är att göra sig rolig på en annans bekostnad. Det är utmanande och onödigt. Jag har också rätten att skrika åt äldre damer på stan att de borde "gå å dö" men är det rätt? Som jag ser det finns det oskrivna lagar som borde följas bättre.
#8 Rätt tror jag du inte har att skrika på folk på stan risk att du blir omhändertagen då av polis.
Har jag inte yttrandefrihet menar du?
#10 Inte att ofreda folk på gator och torg. Du får säkert stå och prata fast det brukar krävas tillstånd.
#8 Tycker inte man ska tumma en centimeter på yttrandefriheten för religioner. De måste kunna tåla kritik, även förlöjligande sådan. Om en person kan hävda sig kränkt och förlöjligad mot kritik dödar man debatten.
Gäller det mörkhyade också?
#13 tyvärr ja, och ljushyade. Det ska va fritt att ha en åsikt och uttrycka den. Sen ska det såklart vara via medium och forum där de som kritiseras kan undvika den. Man ska inte tvingas ta emot den. Om någon mörkhyad eller ljushyad söker sig till kritiken och känner sig kränkt är det självförvållat.