Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 3066 ggr
Magi-cat
9

Det får aldrig glömmas...

Författare och socialarbetare Emerich Roth som var med i Auschwitz, berättar.

"Mina öron har hört lägerkommendanterna skrika, min kropp har känt slagen från lägervakterna, mina ögon har sett in i Josef Mengeles och mina lungor har andats in röken från min mors och mina systrars kremerade kroppar."

"Mina krigsupplevelser talade jag aldrig öppet om. Inte förrän jag 1992 såg ungdomar, hatiska och hotfulla, marschera och göra Hitlerhälsning i fullt dagsljus och på öppen gata."

"När jag ser en propagandabild för Sverige­demokraterna, där Jimmie Åkesson står uppställd mitt emellan två mörkhyade människor, vänder det sig i magen. Budskapet i bilden klingar lika falskt som skylten i Auschwitz: ”Arbeit macht frei.”"

"I dag vinner inte uniformer och stöveltramp några röster, men det gör stiliga kostymer, kammade hår och välvårdat språk. Röster vinner man också om man får höras i radio och synas i tidningar och i tv, och man får synas på stadens gator som vanliga män."

http://www.dn.se/arkiv/kultur/det-vander-sig-i-magen-av-sds-propaganda

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]
4

En idé vore ju att skicka iväg dessa slynglar i Malmö som ropar "Auschwitz" efter sina judiska lärare på en resa till förintelselägren. Fast de är väl så tiltade i skallen att de bara skulle ta det som "en kul grej"…

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/utan-manniskor-som-oppet-visar-att-de-ar-judar-blir-inte-judehatet-synligt/

[sanna70]
5

"Igår skrev Kvällsposten om hur Uppdrag gransknings reporter Petter Ljunggren blev hotad och bespottad när han gick med kippa och Davidsstjärna genom Malmö. I programmet berättade judar hur de blir trakasserade på Malmös gator. Nu sätter Judiska församlingen i Malmö upp ett stängsel runt synagogan."

Det är bedrövligt att människor inte kan acceptera varandra trots att dem alla kommit från utlandet. I stället för att börja om ett nytt och framförallt bättre liv så fortsätter dem att hota och hata varandra här

http://www.expressen.se/kvallsposten/forsamling-satter-upp-staket-runt-synagogan/

spirit33
7

"När jag ser en propagandabild för Sverige­demokraterna, där Jimmie Åkesson står uppställd mitt emellan två mörkhyade människor, vänder det sig i magen. Budskapet i bilden klingar lika falskt som skylten i Auschwitz: ”Arbeit macht frei.”"

Så sant som det var sagt. De som varit med om förintelsen har verkligen inte glömt sin historia och förstår hotet med SD.

Magi-cat
2

#3 De kan inte poängteras nog många gånger.

Det måste vara ofattbart och fruktansvärt för de som var med att se detta växa fram igen, skapa en rumsren plattform och ta plats i riksdagen…😕

Magi-cat
4

ur artikeln:

"Jag har sett nazismen växa till, sett den vinna gehör och bit för bit erövra människors omdöme och anständighet. Med list och förslagenhet vrider ondskan förståndet ur människor, så att det orimliga blir rimligt och det otänkbara tänkbart. Jag har sett det ske och nu ser jag det ske igen."

spirit33
5

Ja, det är en klok och sann observation av henne. Okunskap är mänsklighetens värsta fiende… Vi lär oss aldrig tydligen.

[sanna70]
7

I rättvisas namn bör det påpekas att det inte är SD anhängare som tycker att judar ska sändas till Auschwitz Det framkom tydligt i "Uppdrag granskning"  som gjordes i Malmö. . Det är riktigt att  alla dem fasor som hände i Auschwitz bör aldrig glömmas.

Magi-cat
6

#7 Genom att lära av historien kan man undvika att historien upprepar sig. Personen som skrev artikeln (läs igen!) var med själv och ser de skrämmande parallellerna, hur nazismen växte till och kom in i finrummen och ser det nu hända igen!

"…Sverigedemokraterna, ett parti: 

som på 1990-talet var lika öppet nazistiskt som Svenskarnas parti är i dag

vars företrädare på 1990-talet uppträdde uniformerade under hakkorsfanor

vars företrädare inte tvekat att beväpna sig med järnrör

vars företrädare strax före valet har avslöjats med djupt rasistiska åsikter och uttalanden

vars företrädare en tid före valet fotograferats med en hakkorsbindel på armen

vars partiledare likt en papegoja säger att roten till allt ont är invandrarna."

Magi-cat
7

Hitler och nazisterna valdes också i demokratiska val.

Man måste se parallellerna, även om det inte är någon exakt upprepning. Nazisterna har lärt sig av historien. VI måste också göra det!

Snart finns det ingen kvar som kan berätta. Vi MÅSTE lyssna på de som var med och hedra dem på det allra bästa sättet: inte låta nazismen ta plats! Vi måste se igenom den friserade och välartikulerade och fasaden.

[sanna70]
7

"Det finns övertygande bevis för att regeringen, särskilt utrikesdepartementet, dröjde med och även vägrade att kommentera nazisternas ”slutgiltiga lösning” på judefrågan. Den primära anledningen till detta var att förhindra mellanstatliga komplikationer med Tyskland. Det fanns en rädsla inom regeringen att en öppen diskussion i media om det ”judiska problemet” skulle skada de tysk-svenska relationerna. Den svenske ambassadören i Berlin bidrog mycket till att informationen undanhölls.

Rasbiologi och tvångssteriliseringar

Under början av 1900-talet ansågs den vita rasens överlägsenhet självklar. Många genetiker och antropologer oroade sig för att den vita rasens arvsmassa var på väg att degenerera genom att blandas ut med sinnesslöa, asociala, judiska och romska gener och man kampanjade för att beslutsfattare skulle komma till insikt om och åtgärda problemen. Man talade om en eugenisk, rashygienisk rörelse. Denna rashygieniska rörelse drev inte endast fram tvångssteriliseringar i många västliga länder, utan utgjorde den idémässiga grunden för Förintelsen.

För Sveriges överklass och välutbildade befolkning representerade Tyskland essensen av den västliga kulturen. När Hitlerregimen visade upp sitt sanna ansikte uppstod därför delade meningar om vad detta innebar.

Den svenska regeringen kände till Förintelsen men valde att tiga

Inte vid något tillfälle informerade den svenska regeringen befolkningen om vad som pågick. Svensk press var inte ovetande om vad som hände med judarna, särskilt eftersom journalister fanns stationerade i Tyskland. Deras rapportering var naturligtvis censurerad i Berlin, men när de reste hem delgav de sina tidningar vad de visste.Den svenska regeringen varnade landets nyhetsredaktioner för att publicera reportage som kunde utgöra en risk för Sverige att upprätthålla sin neutralitet och säkerhet. Regeringen förbehöll sig rätten att beslagta tidningar som antog en antitysk hållning. 1940 inrättades Informationsstyrelsen för att kontrollera den information den svenska pressen mottog. 

Genom tystnaden bidrog Sveriges och andra länders regeringar till att ge näring åt judarnas förhoppningar ”att allt inte kunde vara så farligt i lägren” och åt den övriga befolkningens visshet att ”skriverierna var överdrivna”. Tystnaden bekräftade även de tyska antagandena att andra stater accepterade deras politiska förehavanden stillatigande. "

**http://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/sveriges-delaktighet-i-forintelsen-av-judar-och-romer
**

Här kommer även lite från nutiden.

"Omar Omeirat, som kandiderar till kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Filipstad har hamnat i blåsväder sedan han kallat israeler för judesvin i ett inlägg på facebook"

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/palestiner-blir-slaktade-av-judesvinen

[sanna70]
6

Jag tycker det som hände i Auschwitz ska aldrig någonsin glömmas. Faktiskt tycker jag att alla skolor borde åka dit så barnen får se och lära och vi ska alla sträva efter att motverka rasism .

Det som gör mig lite nedstämd är att det får bara pratas om en sida. 

Du Magi-cat har tagit upp SD och Svenskarnas parti mm 

Jag har försökt åtskilliga gånger att lägga fram Svensk historia för det tycker jag är högst relevant när vi talar om vad judarna fick gå igenom under andra världskriget.

Jag har också lagt fram bevis om hur det ser ut i nutiden  för judarna i Sverige.

Det är inte lätt att komma till rätta med problemen när man inte ens får uttala dem högt. Mina inlägg har blivit anmälda och borttagna flera gånger nu så jag tänker inte fortsätta skriva om det.

Det är uppenbart att du Magi -cat drar paralleler mellan SD och det som hände i Auschwitz. 

Eftersom det jag skriver blir anmält och borttaget så känns det meningslöst att skriva om dem faktiska händelser men du har alltid möjlighet att kolla upp fakta själv.

Vilket parti styrde i Sverige under andra världskriget?

spirit33
6

Det är uppenbart att du Magi -cat drar paralleler mellan SD och det som hände i Auschwitz. 

Nja, inte bara hon… Det är alldeles självklart att man ska dra paralleller mellan SD och Nazi-Tyskland. Det vore fullständigt obildat att inte göra det och ett bevis att man skiter fullständigt i historiska fakta och den lärdomen som finns av den.

spirit33
7

"Jag har sett nazismen växa till, sett den vinna gehör och bit för bit erövra människors omdöme och anständighet. Med list och förslagenhet vrider ondskan förståndet ur människor, så att det orimliga blir rimligt och det otänkbara tänkbart. Jag har sett det ske och nu ser jag det ske igen."

"Nyligen valde 13 procent av den svenska väljarkåren att lägga sin röst på Sverigedemokraterna, ett parti:

vars företrädare strax före valet har avslöjats med djupt rasistiska åsikter och uttalanden

vars partiledare likt en papegoja säger att roten till allt ont är invandrarna.

Det otänkbara har blivit tänkbart för 13 procent av väljarkåren."

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/det-vander-sig-i-magen-av-sds-propaganda/

[Jimmy.L]
10

#12 Kan man dra paralleller mellan Vänsterpartiet och Stalin samt kommunismens brott? Finns ju vänsterpartister som var lessna när Berlinmuren föll och som inte trodde på utrotningen i Kambodja. 

http://wwwc.aftonbladet.se/ledare/9803/16/signerat.html

Är det självklart att Vänsterpartiet är kommunister fast dom har tagit avstånd från detta?

Magi-cat
6

#14 Det finns inte en enda vettig människa som verkligen tror att Vänsterpartiet vill skicka folk till Sibirien…

Det där är bara tom retorik som får som funktion att dölja SD:s beröring med nazismen.

[Jimmy.L]
13

#15  Kan man koppla SD till Nazismen i Tyskland än idag då kan man koppla Vänsterpartiet till Stalin och kommunismen än idag. Vänsterpartiet förnekade folkmord i Kambodja går det att förlåta?

Magi-cat
5

#16 Ser du inte? 

Det är nazismens framväxt och hur SD tar plats som ger en skrämmande återblick för Emerich Roth som skrev artikeln, som får det att vända sig i magen på honom, som ser parallellerna med vad som händer nu! Ta varningen på allvar, förringa den inte!

Det är klart man kan prata om alla andra grymheter och folkmord - men det hjälper inte, det är parallellen med SD som rör upp minnen för de som vet, de som minns, de som ännu kan berätta!

Glöm inte!

Magi-cat
4

Vad saken gäller är att nazism och fascism växer fram igen, att de som var med i förintelselägren känner igen nazisymboler, armbindlar, flaggor, gap och floskler, främlingsfientlighet och hat, stöveltramp och tongångar från den tiden och de ser farorna. Hur man ursäktar SD, hur de får ett parlamentariskt rum - precis som hände då…

Att då komma dragandes med retorik om något som inte händer - inom Vänsterpartiet t.ex. - synes i bästa fall löjligt, i sämsta fall som att dölja den verkliga faran….

[Jimmy.L]
14

#17 Självklart var nazismens utrotning av judar avskyvärt. Men jag ser inte den klara kopplingen mellan Nazi-Tyskland och SD. Ser inga SS i deras led som nazisterna bildade på 30-talet som kan vara ett hot. Du får heller inte glömma att vår tids största hot är IS som vill ta över nästan hela Europa. Ryssland som idag invaderar Ukraina och hotar sina grannar med tredje världskriget jag är mer orolig för än rasisterna i SD.

Magi-cat
5

#19  Men jag ser inte den klara kopplingen mellan Nazi-Tyskland och SD.

De som var med då gör det.

[Jimmy.L]
12

#20 Var hittar jag SD:s "SS" elit och deras stridsvagnar,artilleri, stridsflyg, ubåtar, det är sådant som Nazi-Tyskland byggde upp under 30-talet. Hur ska dom kunna genomföra det nazisterna gjorde utan enorma militära förband? I dag har vi knappt ett försvar.

Magi-cat
4

"Jag har sett nazismen växa till, sett den vinna gehör och bit för bit erövra människors omdöme och anständighet. Med list och förslagenhet vrider ondskan förståndet ur människor, så att det orimliga blir rimligt och det otänkbara tänkbart. Jag har sett det ske och nu ser jag det ske igen."" ""Nyligen valde 13 procent av den svenska väljarkåren att lägga sin röst på Sverigedemokraterna, ett parti:

vars partiledare likt en papegoja säger att roten till allt ont är invandrarna.

Det otänkbara har blivit tänkbart för 13 procent av väljarkåren.""

[Jimmy.L]
13

#22 Det har redan postas och det kommer från en länk ha med den om du tar ett citat.

Ser fortfarande inte den militära makten som behövs som under nazi-Tyskland är dom osynliga? Eller vilka hade SD tänkt att ta makten med Ryssland? IS?

Magi-cat
5

#23 Det kommer från samma länk som jag postade i #0. Den tycks behöva upprepas. Läs den, 

Du verkar inte ta parallellerna på allvar? Hatet, främlingsfientligheten, rasismen, hakkorsbindlarna…Ser du det inte även utan stridsvagnar?

[Jimmy.L]
12

#24 Regeringen ser inget hot att SD skulle ta över Sverige inte heller Försvarsmakten eller SÄPO. Det är någons åsikt. På vilket sätt anser du att myndigheterna har missat det och vet denna författaren och socialarbetaren Emerich Roth mer än säkerhetsexperter som finns? Ska en författare vara en expert på säkerhet?

Magi-cat
4

#25 Du tänker så… militärt, i de termerna.🙂 Det gör inte jag.

Det är väl snarare ett tecken på att man måste vara uppmärksam på att historien kan upprepa sig. Inte exakt, men tendenserna.

Och att man måste lyssna på de som var med, medan man kan.

[Jimmy.L]
11

Dom svenskar som stred i Finland då mot Sovjet förtjänar inte dom att man lyssnar på dom kan ju finnas någon där som tycker vi ska gå med Nato och att vi ska lägga 80 miljarder kr på försvaret från dagens 43 miljarder anser du att man ska följa det rådet?

tarantass
2

Även nazisterna hade ett nittonhundratjugotal. Och någon motsvarighet till Mellankrigstysklands inflation har vi inte haft än. Men Grekland har haft en känning och titta ett ögonblick på vad som händer där. Och det rövarkapitalistiska system vi har idag håller inte i längden. Vad händer när (inte om) det kollapsar på allvar?

I någon rundfråga om partisympatier här på Politik iFokus härommånaden såg jag att SD ensamt hade fått ungefär lika många röster som rödgröna och blå blocken tillsammans. Nu ska man inte dra för stora växlar på en nätsajt, men en faktor jag tror man kan räkna med är att klientelet här är yngre än valmanskåren som helhet, så litet av en kristallkula kan det vara.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
1

Människor har ett väldigt väldigt kort minne, säkerhetsfolk inte undantagna. Vi lever också i en epok som direkt uppmuntrar kortsiktigt tänkande och straffar långsiktigt. Enkelt uttryckt: investerar du långsiktigt blir du utkonkurrerad av den som maximerar sin omedelbara vinst.

Inte heller vår fantasi är vad vi så gärna vill tro att den är. Det krävs att man ser saker med egna ögon innan man möjligen kan påstå att man faktiskt fattar dem. Det är ofta vi kan säga "jag hade trott jag fattade, men det gjorde jag inte. Att faktiskt vara med var något helt annat". Historiska mönster som upprepar sig torde inte vara något undantag.

Vad jag vet var det just ingen som kunde förutse östblockets fall eller hur den processen kom att fortsätta. Västkapitalismens fall eller första riktigt stora kris lär inte bli lättare att förutse. Men missnöjespartierna är kanske de som är bäst förberedda och organiserade (de lever ju på kriser och de har ett enkelt och auktoritärt recept) och var de än har funnits tidigare eller skulle kunna finnas finns de inte till vänster den här gången. (Vilket inte heller är underligt eftersom hela samhället kantrar åt höger. Sådan herre sådan hund.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

spirit33
6

Varför tror du att inget av våra partier vill ha något som helst med SD att göra?  Är det för att de har en sån fin mänsklig syn, eller är det för att de är ett sånt hiskeligt stort hot mot alla andra partier? Jag har aldrig fattat varför folk inte begriper anledningen över att SD utesluts från den politiska arenan av andra partier.

Kan någon här i tråden förklara varför SD som parti inte respekteras av andra partier? Har ni inget svar så fundera på detta en sväng. Jag tror mig veta att alla andra partier vet om att SD är smutsiga brunrockare och därför inte vill ha något som helst med dem att göra… Inget konstigt alls.

Kan det vara så att SD:s rasistiska politik inte alls rimmar med mänskliga rättigheter och därav utesluts av resterande partier?  Resterande partier kanske har koll på sin historia och faktiskt därför blir illamående av SD:s politik?

spirit33
4

För att förtydliga Jimmy, så är det just samma tendenser som under Nazi-Tyskland… Folk börjar köpa smörjan som SD matar oss med… Skulle tro att det är obildat folk som inte kan tänka själva, eller helt enkelt främlingsfientliga människor som vill "behålla sin ras". Knäppt värre.

[Jimmy.L]
14

#30 SD är ett rasistisk parti ja men inget hot mot Sverige. Vill man förbjuda SD måste man ändra i grundlagen skall då även kommunismen förbjudas och även Vänsterpartiet som har sina rötter där ifrån?

[Jimmy.L]
13

Någon har roat sig med att anmäla inlägg här kommer vi på vem det är kommer vi stänga av denna person samt se till att denna tas bort från iFokus för gott!.

[Jimmy.L]
10

#31 Du menar alltså att SD skulle få minst 50% av Sveriges befolkning röster vid ett val? Idag har dom 13%. av väljarna hur ska dom locka till sig 37% av väljarna från oss andra som inte gillar rasism? Dom behöver minst halva befolkningens röster för att styra landet hur ska det gå till senaste mätningen gjord av TV 4 visar att SD ligger kvar på 13%. Är halva landet obildat folk vart kommer dom uppgifterna ifrån?

Magi-cat
5

#32 Vänd inte på kritiken till att gälla något helt annat!

Ser du verkligen inget hotfullt från det som växer fram i och med att nynazistiska rasistiska strömningar tar allt mer plats? Få såg något hot förra gången heller, nu har man andras erfarenheter. 

De som var med och kan berätta ser parallellerna. Det är SD och de tendenserna de varnar för, inte Vänsterpartiet! (blotta tanken är ju löjlig)

Hur kan det komma sig att det är så svårt för andra att se?

[Jimmy.L]
14

#35 Jag vänder inte på kritiken. Det är exakt samma sak ser man att SD skulle i framtiden utföra etnisk rensning på grund av deras rötter så varför skulle inte Vänsterpartiet kunna vara en vilande cell som väntar på att göra samma sak som i Sovjet och Kambodja? Vänsterpartiet förnekade folkmord på miljoner människor vad talar för att dom inte sitter i dag och inte planerar samma sak som SD att utrota alla som inte är kommunister i Sverige?

Magi-cat
4

#36 🤦‍♂️ Nu hittar du ju bara på! Svammel rakt ut i det blå ju ingenting bättre av precis!

Går det verkligen inte att ta kritik av SD  och se de farhågor som finns (läs artikeln igen från en som var med!) utan att börja fantisera om Vänsterpartiet? 🤪 Som INTE ses som en fara av dem som har erfarenhet!

[Jimmy.L]
13

#37  Nu hånar du dom som överlevde kommunismens brott i Ryssland och dom som överlevde folkmorden i Kambodja även dom har erfarenhet och överlevde dödslägren varför försvarar du kommunismens brott? 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunismens_svarta_bok

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6da_khmererna

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6da_khmererna_i_svensk_inrikespolitisk_debatt

Magi-cat
5

#38 …och tänk på de som överlevde allierades bombardemang av Europa och atombomberna över Japan och USA:s folkmord i Vietnam och….

🤔

Har du något att säga om vad som kommer fram i artikeln i #0, farhågorna från en som var med, utan att fantisera ihop hypotetiska celler bland folk som är aktivt emot rasism, homofobi, nazism etc?

[Jimmy.L]
11

#39 Här har du en som anser att Vänsterpartiet är ett hot är inte dennas åsikt lika viktig som länken i #0?

"Vi har alltid kämpat mot kommunismen och ska i fortsättningen göra det – även om de kallar sig Vänsterpartiet."

http://www.st.nu/opinion/insandare/vi-ska-fortsatta-bekampa-kommunisterna

Magi-cat
4

#40 Så du avstår från att reagera på den framväxande nynazismen, tendenserna som känns igen från de som var med, SD:s främlingsfientlighet, rasism, nynazism, homofobi etc etc?

[sanna70]
3

Hatet är det största problemet.

"I Skånska Dagbladet (16/8) återger den liberala ledarskribenten Martina Jarminder när hon gick med på en stor antirasistisk demonstration i Malmö tidigare i år. Intill henne i demonstrationståget gick en man och berättade för en tonårstjej om den stora skillnaden på vänster- och högervåld. ”Högervåld var svart som Saurons själ, vänstervåldet kunde vara vackert som ett lyckat Che Guevara-tryck på en snygg T-shirt.” Mannen berättade harmset om hur Säpo hade mage att klassa autonom vänster som lika farlig som extremhöger. ”Det var ju helt annorlunda! Den enas brandbomb var rättfärdig, den andras paketerad ondska.”

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/borgarbarnens-vald-utmanar-demokratin-10363

spirit33
7

SD är ett rasistisk parti ja men inget hot mot Sverige. Vill man förbjuda SD måste man ändra i grundlagen skall då även kommunismen förbjudas och även Vänsterpartiet som har sina rötter där ifrån?

Läs #31

Du kanske kan starta en ny tråd om du vill diskutera V och kommunism?

Du menar alltså att SD skulle få minst 50% av Sveriges befolkning röster vid ett val? Idag har dom 13%. av väljarna hur ska dom locka till sig 37% av väljarna från oss andra som inte gillar rasism? Dom behöver minst halva befolkningens röster för att styra landet hur ska det gå till senaste mätningen gjord av TV 4 visar att SD ligger kvar på 13%. Är halva landet obildat folk vart kommer dom uppgifterna ifrån?

Hur lyckades Nazisterna på 30-talet? Uppgifterna kommer från mig och det är min personliga uppfattning att det är obildat att rösta på SD eller så är man något av sakerna nedan.

Den intressanta frågan som ingen vill svara på är varför alla andra partier inte vill ha något som helst med SD att göra… Ledtråd är rasism, nazism, homofobi och främlingshat.

[Jimmy.L]
14

#41 SD är ett mindre hot än SMR den åsikten delar även SÄPO och andra säkerhetsmyndigheter anser du dom har fel? Är ju du som förnekar Japanernas slakt på civila under andra världskriget.

#42 Jag anser att Ryssland är ett större hot just nu än SD varför undrar du säkert jo för dom hotar med världskrig, provskjuter kärnvapenrobotar och ockuperar ett annat land samt kränker vår gräns. Den analysen gör även vår regering. SÄPO, Försvarsmakten jag litar mer på dessa myndigheter som gör seriösa analyser än på en artikel på vad någon tycker. 

SD behöver stort militärt stöd var har du deras "SS" och "hitlerjugend" Läs historian Hitler behövde dessa hjärntvättade människor för att genomföra sin galna plan SD behöver liknande för att skaffa kontroll över landet samt en stark armé för att hålla Nato borta tror du lilla Sverige har en chans mot Nato?

tarantass
1

#35: "Hur kan det komma sig att det är så svårt för andra att se?"

Vi förstår i regel bara det vi själva har varit med om och den luft man lever i ser man inte heller. De flesta som skriver på sådana här ställen har aldrig varit med om annat än den ny-"liberala" hegemonin. Finns förstås flera faktorer, men det här är säkert en.

spirit33
3

Varför tror du att alla andra partier tar avstånd från SD?

Det är naivt att tro att bara för att det troligtvis inte går att kopiera Nazi-tyskarnas modell, så finns det inget hot att SD kan ha samma ambitioner och lyckas genomföra en del av det.

Det är genom den normaliseringen som SD vill få svenskar att tro, som är precis samma metoder som  i artikeln vi pratar om. Jag tycker det är oerhört respektlöst och obildat att inte ta till sig sådant här:

"Jag har sett nazismen växa till, sett den vinna gehör och bit för bit erövra människors omdöme och anständighet. Med list och förslagenhet vrider ondskan förståndet ur människor, så att det orimliga blir rimligt och det otänkbara tänkbart. Jag har sett det ske och nu ser jag det ske igen.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/det-vander-sig-i-magen-av-sds-propaganda/

[Jimmy.L]
11

#46 Och hur ska det gå till? SD saknar SS-förband även hitlerjugend kan du visa fakta att SD har detta på gång? Danmark har väl liknande parti och flera andra i Europa driver liknande politik har dessa SS-förband eller ungdomar som rekryteras för utrotning av andra människor? Om ni plockar fram fakta som styrker dennas åsikt om SD från SÄPO och från regeringen och från försvarsmakten kommer jag lägga mig platt.

Jag kan skriva en insändare till DN och kräva 100 miljarder till försvaret ska min insändare då gälla för svensk försvarspolitik en insändare tycks väga tungt här? 

Går du med på om jag skriver insändaren att försvaret genast får 100 miljarder?

tarantass
4

Nazisterna hade inte heller någon Hitlerjugend från början. Det fanns inte bara den rörelsen, det fanns flera, det var en bubblande brygd som man inte i förväg visste vad det skulle komma upp ur. Det var vridningar i debattklimatet, glidningar och kantringar i vad som var okej att säga, som spände över flera årtionden och som man kanske behövde ha levt i – ja, säg nittioett år – för att se. Allt detta precis som nu – och hur skulle det annars ha varit?

Ingenting upprepar sig bokstavligt. Vi har sett debattklimatet kantra rejält de senaste årtiondena. Jag säger inte att det bara är extremhögerns fel – den har haft rejält bistånd av andra svenskars valhänthet vid brännande frågor i sitt lilla välisolerade land långt bort i världens utkant – men resultatet är vad det är ändå.

Och detta har inte bara SD vunnit på, hela extremhögern har gjort det, och ett av sätten den har gjort det på är att mycket i dess agenda har blivit mainstream.

Det kan, tillsammans med sådana missnöjesgrunder som den skenande rövarkapitalismen och dess sätt att ruinera det offentliga både ekonomiskt och på andra sätt och så småningom även ruinera vanliga privatpersoner, ge en lång rad otrevliga utfall. Som inget nödvändigtvis behöver likna trettiotalets särskilt exakt.

[Jimmy.L]
12

#48 SÄPO anser att SMR är en större risk än vad SD är. SD har funnits sen 1988 borde vi inte ha sätt en beväpnad gren inom SD vid det här lagret? SMR beväpnar sig med knivar och skjutvapen har hittats i deras led. SvP har flera medlemmar som strider i Ukraina just nu och är en säkerhets risk när dom kommer hem. Ändå anser folk här att SD utgör en risk vilket dom grundar sig på en enda artikel på en persons åsikt. Ska en persons åsikt vara det SÄPO, Regeringen och Försvaret ska följa eller ska vi vara ett seriöst land och låta säkerhetsexperter göra bedömningar för att skydda oss.

Om en persons åsikt i en artikel väger mer än SÄPOs Regeringen och Försvarsmaktens vad ska vi då ha myndigheterna till om folk här litar mer på en insändare? Nästa insändare som säger att SD samarbetar med små gröna marsgubbar ska vi då skaffa rymdvapen?

spirit33
5

#46 Och hur ska det gå till? SD saknar SS-förband även hitlerjugend kan du visa fakta att SD har detta på gång? 

Hur ska vad gå till? Det har inte hänt något än eftersom SD fortfarande är för litet. Det räcker alldeles utmärkt med tendenser för att rent intellektuellt ställa sig på bromsen och fråga sig varför historien tycks upprepa sig. Att inte se detta är obildat, naivt och rent idiotiskt… För att inte tala om den respektlöshet mot de som har erfarenhet av förintelsen.

Danmark har väl liknande parti och flera andra i Europa driver liknande politik har dessa SS-förband eller ungdomar som rekryteras för utrotning av andra människor? Om ni plockar fram fakta som styrker dennas åsikt om SD från SÄPO och från regeringen och från försvarsmakten kommer jag lägga mig platt.

Du vägrar svara på frågan varför alla andra partier inte vill ta i SD ens med tång… Tror du att det är en ren tillfällighet att de utesluter dem?

Jag kan skriva en insändare till DN och kräva 100 miljarder till försvaret ska min insändare då gälla för svensk försvarspolitik en insändare tycks väga tungt här? 

Du kan skriva hur mycket du vill som inte har med saken att göra… Det gör inte SD till ett mindre hot i alla fall.

[Jimmy.L]
12

#50 Vilket hot utgör SD. Kom med fakta från SÄPO eller någon myndighet du kommer med konspirationsteorier och detta är fel forum du hittar mer passande åsikter på Utomjordisk där du kan presentera dina teorier som saknar fakta.

tarantass
1

#49: jag skrev att det inte behöver se ut exakt som på trettiotalet. I det ingår bland annat att allt inte behöver röra sig om ett parti, att det inte behöver trampa omkring beväpnade snorvalpar i stövlar och dasslock på gatorna och så vidare. Vi har faktiskt ett väldigt annorlunda samhälle idag. Mycket som gick an då görs helt enkelt inte på det viset nu. Precis som mycket som gick an, säg, 1848, gjordes annorlunda på tjugo- och trettiotalen, och så vidare. Hade extrem- och xenofobhögern haft strateger som inte insåg sådant hade den inte nått någonstans.

spirit33
4

Läs mitt inlägg igen innan du börjar agera Sajtvärd och häva ur dig massa förolämpningar. Du har hakat upp dig på SÄPO tydligen.

Jag citerar mig själv:

"Hur ska vad gå till? Det har inte hänt något än eftersom SD fortfarande är för litet. Det räcker alldeles utmärkt med tendenser för att rent intellektuellt ställa sig på bromsen och fråga sig varför historien tycks upprepa sig. Att inte se detta är obildat, naivt och rent idiotiskt… För att inte tala om den respektlöshet mot de som har erfarenhet av förintelsen."

Som du ser och kanske själv förstår så går det inte att se in i framtiden och att det därför inte finns någon ren fakta vad som kommer att hända, det klarar inte ens SÄPO. Det vi har att gå på är de tendenser som finns hos SD och som därför är ett hot.  Det går inte att sätta dem i arrest eftersom det är ett demokratiskt land som har yttrandefrihet… Om det är det du far efter med SÄPO och hotbilder.

Varför tror du alla andra riksdagspartier utesluter SD?

[Jimmy.L]
12

#52 Och det finns inget sådant hot idag. Du behöver militära medel för att genomföra storskalig utrensning. Sen har du även svåra motståndare i form av EU och Nato hur tänkte du undvika en utrensning utan att dessa kommer ingripa? I forna Jugoslavien ingrep Nato, i konflikten i Ukraina finns Ryssland och amerikansk stöd till Ukraina det finns alltid en främmande makt som kommer blanda sig in om det händer nära Europa.

[Jimmy.L]
12

Röstas ett inlägg till bort som jag har skrivit kommer jag att låsa tråden! Gillar ni inte ett inlägg behöver ni inte läsa tråden!

Magi-cat
4

#54 Hur kan du säga att det inte finns några hot? Vi har ett parti som tagit plats i riksdagen, ett parti som stöds av en växande skara anhängare, ett parti med nynazistiska rötter, som är homofobiskt, rasistiskt och främlingsfientligt, som har invandring som huvudfråga, som gör skillnad på "vi" och "dem"…. Ett parti som får det att vända sig i magen på dem som var med och känner igen tendenserna!

Historien upprepar sig inte exakt och de har lärt sig av misstagen. VI måste också göra det och känna igen hunden på håren!

(En ljuspunkt är att de andra partierna utesluter detta parti, än så länge.)

vallhund
3

"Någon har roat sig med att anmäla inlägg här kommer vi på vem det är kommer vi stänga av denna person samt se till att denna tas bort från iFokus för gott!."

Vilka "vi"?

"Röstas ett inlägg till bort som jag har skrivit kommer jag att låsa tråden! Gillar ni inte ett inlägg behöver ni inte läsa tråden!"

Båda är skolboksexempel på varför man skall låta sina Medarbetare moderera i trådar där man själv deltar i diskussionen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Jimmy.L]
11

#56 Jag hittar inget att SD skulle vara ett hot mot Sveriges säkerhet varken hos SÄPO, Riksdagen, eller Försvarsmakten kan du länka till den myndighet som anser att SD är ett hot mot Sverige? SD är ett rasistisk parti ja men varken jag eller någon myndighet ser dom som ett hot.

#57 Kommer rapportera det vidare till Niklas räcker det? Och jag vet själv när saker och ting går över styr 4 av mina inlägg röstades bort av troll då får jag nog samt att jag är den som ansvarar för sajten!

vallhund
1

#58 Okynnesanmälningar är ett gissel, autoavstängningar likaså. Om någon/några ger sig f**n på det så kan man ju rösta/mobba ut användare på livstid. Tack för att du eller någon av dina medisar lade tbx mitt inlägg. 

Okynnesanmälningar förekommer främst i trådar som berör, händer ibland inne på BARF, tyvärr så kan det hacka sönder annars informativ trådar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

tarantass
1

I kväll visade SVT en film om vad som hände alldeles nyss – faktiskt ända till 2012 – hos våra förnuftiga och välfärdsdemokratiska tvillingar norrmännen. Går i repris på lördag, söndag och tisdag och på nätet till 28 februari.

http://www.tv.nu/program/trikken-till-auschwitz

http://www.svtplay.se/video/2630816/trikken-till-auschwitz/trikken-till-auschwitz-avsnitt-1

spirit33
5

Jag hittar inget att SD skulle vara ett hot mot Sveriges säkerhet varken hos SÄPO, Riksdagen, eller Försvarsmakten kan du länka till den myndighet som anser att SD är ett hot mot Sverige? SD är ett rasistisk parti ja men varken jag eller någon myndighet ser dom som ett hot.

Du besvarar inlägget med saker som inte har något med saken att göra… Vi förstår att ett rasistiskt pari med 13% stöd inte är ett nuvarande hot mot rikets säkerhet… Utan mer ett hot mot mänskliga rättigheter. Så du behöver läsa #56 igen för att förstå att du är ute och cyklar.

[Jimmy.L]
2

#61 Du kunde inte ha kläckt ut det dig tidigare ska man gissa fram till detta? Ber du mig gissa vad du menar då skulle du nog ha öppnat en tråd på andra sajter som är mer passande att gissa vad du tänker på.

Mänskliga rättigheter säger du bra under vilket stycke då eller ska jag gissa eller är det någon form av gissningslek?

spirit33
4

Du gör dig inte förstådd är jag rädd, kan du förtydliga vad du menar?

[Jimmy.L]
3

#63 Leka troll får du göra på andra sajter! Läs det jag skrev jag kan inte läsa dina tankar så du får allt ta fram vart SD är ett hot mot mänskliga rättigheter.