Avskaffa läxorna
För att kompensera för elevernas olika bakgrund vill vänsterpartiet avskaffa läxorna för alla barn som går i grundskolan. Folkpartiet kritisrerar förslaget och kallar det kunskapsfientligt.
>> Länk till artikeln på Ungt Val 2006
Vad tycker ni om vänsterpartiets förslag?
Mvh // Staffan

Kan tillägga att Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preisz tycker att politikerna inte ska lägga sig i om skolan ska ha läxor eller inte. Hon tycker att det är en "överdriven ambition" av ploitikerna att detaljstyra skolarbetet.
// staffan
Jag tycker det är bra. Vi skulle också kunna gå ett steg längre och avskaffa lektioner, för att kompensera för skillnader i lärarnas kompetens.
Då lär vi i alla fall öka vänsterpartiets rekryteringsunderlag.

Mina barna har inte läxor, möjligen att dom någon gång kan ta hem och komma i kappa om dom varit sjuka eller maskat på lektionerna. Detta gäller medan som går i år 6-9, nu är ju klasserna bara på 15 elever så det är gott om arbetsro i skolan. Jag tycker det är jätte bra i den skolan dom gick innan så hade dom fasta läxdagar och i grabbens klass var dom 32 elever.
Klart lite dyrt blir det ju med alla fritidsaktivitet som dom hinner med
#2 rödvins högern är inte det akademiker med låglönejobb
hopps rödvinvänstern ska det var förlåt mig
I åldrarna 6-9 är det kanske hanterbart. Grundskolan går dock upp till 15 om jag inte minns fel.
Att skolresultaten förbättras med mindre klasser är väl knappast någon överraskning heller, men det motiverar knappast avskaffandet av läxor mer än två vindsnorror motiverar nedläggningen av kärnkraften.
Rödvinshögern har jag inte hört talas om. Men om högutbildade röstar höger så har jag iaf rätt? ;)

#4 år 6-9 går mina när dom är 12-15 (16) det är högstadiet jag pratar om
Jag kan säga det att små klasser ger mycket bättre studie resultat än två vindkraftverk
Det tvivlar jag inte på. Men i brist på mindre klasser får vi väl bygga vindkraft…
…

Jag var nyligen på föräldramöte för min son ska börja 6:an (det är på högstadiet i den skolan) och där förklarades att de inte kommer ha några egentliga läxor förutom i språk. Däremot kommer de ha inlämningsarbeten. Dessa ska göras, om de hörs hemma eller i skolan spelar ingen roll.
Vad jag har förstått så arbetar denna (kommunala)skolan lite annorlunda. De riktar in sig på att eleverna ska förstå/söka upp kunskap. Hur vägen till kunskap är är inte det viktiga.
Men att föbjuda läxor är jag starkt emot. Det ska vara upp till skolan hur de vill arbeta.
#7 - Det kan jag ställa upp på också. Om man kan finna andra vägar är det fritt fram, men det ska i så fall vara för att skolan har den möjligheten, och inte för att (V) vill utjämna ignoransnivån.
# 7 Tror att man lär sig mer om man själv får förstå/söka upp kunskap. Eftersom vi alla är olika så söker vi då upp kunskap och utvecklar de sidor som vi är bra på. Nuvarande korvstoppningsmodell ger jag inte mycket för. Förbjuda läxor däremot låter lite väl drastiskt. Man kanske skulle titta lite mer på resultaten, utvärdera mer och sedan vara villig till förändringar.
/Lisbeth
Fick order att klippa in det här här. Ordern utförd. Från min blogg som finns på http://bloggenbent.wordpress.com.
Nu ska inte barn som går i grundskolan längre behöva göra läxorna, för att göra läxor är att konservera en social stratifiering och hindrar alla barn från att bli likadana. Det tycker i alla fall Vänsterpartiet och förslår därför ett förbud mot läxläsning på grundskolenivå.
Redan idag tycker högskolan att elever som kommer från gymnasieskolan inte har den kunskapsnivå som krävs för en högskoleutbildning. Enligt vänsterpartiets syn är då detta djupt orättvist, och ger inte alla skolor samma möjligheter. Därför inför man nu att även Gymnasieskolan ska kunna klaga på att elever som kommer från grundskolan inte har den kunskapsnivå som krävs för en gymnasieutbildning.
Om nu Vänsterpartiet skulle vara konsekventa i sin uppfattning så krävs det ju faktiskt lite mera innan sociala skillnader mellan eleverna utjämnas helt och hållet. Här är en lista på minimikraven för en sådan utveckling:
- Skolor måste införa skoluniform så att inte klädesval indikerar sociala skillnader. En elev kan ju komma till skolan i Prada medan en annan måste komma i slitna UFF-köpta jeans.
- Skolor måste förbjuda föräldraengagemang. Jag menar, om ett av barnen hämtas i en glassig BMW så blir det ju synd om de barn som måste cykla hem på en skraltig cykel i regnet.
- Skolorna får inte ligga för nära hemmet. Om eleverna kan gå hem till varandra efter skolan så omintetgörs ju skolornas arbete för socialt utjämnande. Skolorna måste alltså ligga långt ute i skogen, långt från alla bostäder.
- Barnen måste förbjudas att träffa sina föräldrar. Eftersom skolan ligger långt ute i skogen, så måste barnen förhindras att åka hem på besök för att förhindra att barnen besudlas med fel attityder av sina föräldrar, eller att barnen på helgerna besöker varandra så att det blir som i punkt 3.
- Föräldraskapet i sig måste förbjudas. Barnens psykologiska välfinnande riskeras ju med känslomässiga band till personer som inte över huvud taget borde få befatta sig med barn i alla fall.
- Privat barnafödande måste förbjudas. Enbart surrogatmammor som inte kommer att få skapa känslomässiga band med sina avkommor kan tillåtas tills dess att tekniken medger konstgjorda livmodrar. Provrörsbarnen uppfostras sedan i skolorna ute i skogen och blir lyckliga när de alla blir likadana.
- Den enda acceptabla fertilitetstekniken blir kloning. Ett utvalt ämne med acceptabelt utseende, vare sig för fult eller för vackert, antas som grund för alla barn i samhället.
För när dessa punkter uppfyllts kan de sociala skillnaderna utjämnas. Nu väntar jag bara på att vänsterpartiet ska ta upp de här på sin nästa kongress.
#9 - Som jag ser det är det två skiljda frågor. Man kan givetvis förbättra pedagogiken och läromedlen för att uppnå bättre resultat. Man bör också se över vad man lär ut, och varför. Men vi får knappast bättre pedagogik genom att förhindra hemarbete.
#10 - Hehe. Mycket bra! :)
… men det är klart. Det är lätt att göra sig lustig över (V) och deras idéer: "att göra läxor är att konservera en social stratifiering och hindrar alla barn från att bli likadana" ftw!!!

#10 vissa av dina punkter uppfyller mina barna skola, skolan ligger långt hemifrån och i år var det en vecka som min dotter inte fick vara hemma alls och förra terminen var dom hemifrån i 5 dagar. Vi fick varken följa med till Spanien eller till England, dom bara kidnappade våra elever oavsett social grupp och för dom utomlands. Som hämnd ska vi kidnappa en spanjorska nästa vecka

Tycker nog inte att politiker ska lägga sig huruvida det ges läxor eller inte. Politiker ska sätta upp övergripande riktlinjer för hur skolan ska se ut och sedan är det upp till skolorna att lägga upp undervisningen bäst de vill utifrån de förutsättningarna.
mvh
Oskar
Tror inte heller att det är Ohlys uppgift att bestämma om eleverna ska läsa läxor eller inte. Patetiskt att vilja besluta om detta på den nivån, har de lite att göra eller?
/Ida
#14 Mycket bra!
Jag bryr mig inte om varifrån förslaget kommer men min tanke är att om skolan vore mer effektiv skulle inte hemläxor behövas. Barn har olika hemförhållanden och alla får inte den ro eller stimulans som behövs för att kunna göra sina läxor. Skolan idag verkar för odiciplinerad och därmed ineffektiv, det är en förmån att få gå i skolan de som inte inser det och tar vara på möjligheten och som inte följer givna regler borde avstängas. Kanske är det dags att införa skolavgift?

Ja, ja! Låt oss slippa läxorna, vi har ändå tillräckligt med många prov på en vecka och det är på tok för mycket!
Jag tycker det ska vara upp till lärare och skola hur det ska skötas. Staten ska väl f*n inte lägga sig i allt här i livet?? Ska staten snart börja bestämma vem man ska gifta sig med??
Lärare är till för att lära ut. Om jag har en lektion så ska man jobba på lektionen. Att eleven sitter hemma ensam och ska lära sig själv, det ser jag som totalt ologiskt. Då hade vi ju inte behövt lärare överhuvudtaget…
Läxor som går ut på att repetera till exempel glosor eller att läsa igenom ett kapitel historia kan alla göra utan problem. Däremot vore det bra om skolan kunde erbjuda läxhjälp till elever som behöver några eftermiddagar i veckan, för de vars föräldrar inte kan hjälpa dem.
sålänge läroplanen följs och barnen hinner med vad de ska lära sig i skolan tycker jag att skolan i samråd med skolverket ska bestämma detta
#21 Jag skulle vilja ändra ett enda ord i det du skrev.
sålänge läroplanen följs och barnen hinner med vad de ska lära sig i skolan tycker jag att skolan i samråd med föräldrarna ska bestämma detta
Eddie
#22 JA! jag glömde ju de viktigaste för barnen! föräldrarna!
DET har du ju rätt i ;)
Sedan undrar alla varför skolan inte upptäckte de barn som har dyslexi och gjorde något åt det…
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.