Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1099 ggr
[JenniN]
8

Debatt

Sitter och kollar på Debatt på ettan just nu. 
En tjej menar på att vi måste hjälpa de som strider för IS, jag kan inte alls förstå den tanken. 
Varför ska vi hjälpa terrorister?

Det var en mamma med på telefon i programmet och hon befarade att hennes son hade åkt ner för att kriga för IS, och hon sa väldigt kloka ord. 
Väljer man att åka ner dit så tackar man nej till sitt medborgarskap i Sverige. 

Jag är medveten om att detta inlägg kan skapa galna diskusioner och det är Okej! 
Så länge inga personliga påhopp sker.

[JenniN]
0

Men ingen har en annan åsikt? =) 
Tycker att det är ganska intressant faktiskt. Kanske börjar fler få upp ögonen för att det inte är okej att hjälpa terrorister, eller att ens vilja dem väl.

Mysan59
3

Jo och jag håller med dig.  Varför ska vi hjälpa terrorister?! Vad finns det för anledning att göra det?

Bra sagt av mamman och helt rätt!

kamera0710
1

Efter att ha hört Sara Skyttedal kan jag bara instämma i Jan Guillous ord: Låt oss önska KD åt helvete.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article20284121.ab

[JenniN]
2

3# Men jag anser inte att man är främlingsfientlig för att man inte vill att terrorister ska få använda Sverige som tillflyktsort.

kamera0710
1

#4 Frågan är om Sara Skyttedals parti är Guds bästa barn i sammanhanget, om uttrycket tillåts.

Som P C Jersild skrev för några år sedan (innan namnbytet till KD):

"KDS tredje ansikte är partiets mörka baksida, den kristna fundamentalismen. Den syns inte alltid men sticker fram då och då. Här finns det rabiata abortmotståndet och försöken att sabotera många av medicinens nyare landvinningar, som genteknik, fosterdiagnostik och transplantationer. (…)

På KDS baksida håller också kreationismen hus, den kristna rörelse som försöker ersätta Darwin med Första Mosebok. Det är också här man träffar på partiets ideologer och filosofer. Det 'obildade' småfolket har ofta visat en tolerans som helt tycks saknas hos dessa svaveldoftande, benhårda yngre akademiker som hämtar inspiration från den djupt reaktionära kristna högern i USA. Det är också här som förbindelserna löper till Livets Ord i Uppsala och andra organisationer, som Alf Svensson inte så gärna vill tala om. Vilket inte torde förvåna, ty KDS fundamentalister är knappast demokrater. Snarare är de teokrater, anhängare av en kristen gudsstat med Bibelns som 'koran'.

När KDS inhöstar beröm för att man skött sig i regeringen och lagt fram en ambitiös sparplan glöms partiets violetta baksida bort. Den frånsida som är lika litet demokratisk som stalinismen en gång, men som borgerliga opinionsbildare inte anser sig behöva ifrågasätta, i varje fall inte i valtider."

Kort sagt, jag vill att detta parti ska ha så lite inflytande som möjligt i svensk politik. Detta utan att bagatellisera terrorism.

[JenniN]
5

5# Jag har inte försvarat KD, jag säger bara att man inte är främlingsfientlig om man vill ha ut terrorister härifrån. 

Man är däremot jäkligt fientlig overall om man är terrorist.

Mysan59
0

Det har väl för tusen inte med rasism att göra! En mördare är en mördare oavsett hudfärg, etnicitet osv. 

Många säger att vi är lika inför lagen, men det vete fasen om det stämmer.