Politik iFokus

Politik

Etikettekonomi
Läst 1463 ggr
Schnauzertik
2

Är pengar allt?

Ytterligare en site som visar på hur samhället förändrats och delvis ser ut idag.

Måste allt handla om pengar? Varför skulle vi inte kunna låna ut prylar till grannen utan att ta betalt?

http://www.di.se/artiklar/2015/2/19/han-vill-fa-dig-att-hyra-en-darth-vader-drakt-av-grannen/

Värd för Pensionärer

997
0

Allt handlar egentligen inte alls om pengar, tror jag, utan om andra saker, men vi försöker att "mäta" allt (eller i alla fall mycket) i pengar och då ser det ut som att allt handlar om pengar. Men jag tror vi kommer att få se att vi "mäter" helt fel. Om inte förr, så kommer det när vi märker av att oljan sinar.

[JenniN]
0

Ja alltså det är extremt svårt att överleva utan pengar. Det är jättesvårt att få ihop det med mat, transport, värme, hus osv, utan pengar. Det är hur svårt som helst. Jag tror inte att allt handlar om pengar. 
Men jag tror att pengar har ett finger med i allt. 
Jag tycker dock att det ska låta konstigt att hyra saker av sin granne, det verkar så otroligt girigt. Men samtidigt är det en bra idé. Står man där med skoveln och skottar snö och grannen har en fräsig snöslunga så skulle man säkert betala en slant eller så för att få hyra den, och det kanske egentligen är en bra idé att man hyr den. För annars finns det säkert människor som snyltar på grannars saker och struntar i att köpa egna. 

Men jag skulle hellre se det som att personen som lånar kanske slänger till en peng som tack för lånet, istället för att "hyra" den.

mrsmrs
1

Pengar är väl den måttstock som samhället idag använder sig av i allra störst utsträckning. Inget handlar om pengar, men eftersom samhället propsar på att försöka få allt att kunna bli mätbart i pengavärde, så framstår det som så - och det skapas en uppfattning av att pengar kan leda var som helst.