Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 3214 ggr
Emo
3

Vem är svensk?

Nu kommer jag med en ny fråga där det gäller vad olika människor anser att ett ord betyder.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Ellabella347]
4

En svensk….jadu , som gått i skolan i svergie och kan prata ren svenska och känner till iallafall några av svergies lagar

Wellcraft
4

Alla medborgare i Sverige och dem som räknas som svenskar på papper.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tusen
5

Jag anser att det är den som är född i Sverige. Precis som en Värmlänning alltid anser sig vara Värmlänning oavsett var den bor. Eller skåning eller norrlänning osv.
Var ens föräldrar är födda har egentligen inte någon betydelse ( i mina ögon).

Sen kan man ju vara svensk medborgare, man kan känna sig som en svensk, men det är en helt annan sak.

[Udoon]
2

Man är född här eller är svensk medborgare.

[VSK]
5

Man räknar väl tre generationer tillbaka har jag för mig det var.

[Carpinus]
0

Ja, det är många som ställt den frågan - här är en:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article15851303.ab

Emo
1

Om ni läser detta, så ser ni att det finns lite olika definitioner på vad en svensk är.

Bra om alla här har samma definition när vi diskuterar, eller åtminstone vet vilken definition som gäller på denna sajt.

https://www.flashback.org/t2518318p85

Jag har tidigare efterlyst en ordlista, som gäller här, så vi vet vad vi snackar om.

[Carpinus]
4

Om någon inte känner sig svensk, måste man vara det då?  Man kan ju vara svensk medborgare och/eller född i Sverige men uppleva att man känslomässigt hör hemma någon annanstans. Jag tror inte att det går att skriva in begreppet "svensk" i någon ordlista så att alla har samma definition. Elaine Eksvärd bad ju partiledarna om ett klarläggande (se länk ovan) men fick nog inte det, och att vi då skall kunna fastställa en gemensam tolkning är knappast möjligt.

[JenniN]
2

Jag anser att man då är född i Sverige och talar flytande svenska, ;) 
Och sen kan några svenska lagar och bestämmelser.

Surpan
6

Svår fråga. Är man född i sverige så är man ju svenskfödd i alla fall. Men jag hade inte kallat en svenskfödd som bott i USA sedan personen var 2 år gammal för svensk. Samtidigt så tycker jag att en person som flyttat hit som 4 åring och gått hela sin skolgång här och har svensk medmorgarskap är svensk. Jag gick i samma klass i gymnasiet med en tjej som kom till sverige i högstadiet och skulle aldrig kalla henne för någonting annat än svensk heller. Jag tycker det är så himla synd när folk måste påpeka att "hon är kines/thailändska/ryska" om en adopterad. 

Sen det där med ren svenska, vad är ren svenska? Är finlandssvenska ren svenska? Är det okej att ha brytning? Är det grammatiken som måste sitta? Ordförådet?

/Surpan

tarantass
10

En sak till om "flytande svenska" (utom #10 ovan): om de som ställer det kravet syftar på invandrare eller ghettouppvuxna invandrarbarn som talar bruten svenska eller vad som kan uppfattas så, även om de är medborgare, då undrar jag vad de skulle säga om samer eller norrbottensfinnar som talar dålig eller ingen svenska. Eller folk som talar dialekter som stockholmare och dylika inte förstår (och kanske inte försöker förstå). Inte aktuellt längre? Det var det till för bara ett par generationer sedan och kan i princip bli igen.

Kunna lagar? Men sådant lär man sig inte i ett vakuum eller i en skola som inte fungerar. Och hur mycket lagar kan Helyllesvensson? Mycket av det man tycker sig kunna är nog snarare vanliga etikettsregler och sunt förnuft, sådant som gäller mest överallt men som man mest överallt brukar frånkänna dem man uppfattar som alltför hotfullt främmande.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tlover
7

Svenskt medborgarskap enligt mig.

Sen bryr jag mig inte om man talar svenska, samiska mienkiäli (jag är ej säker på stavningen här) eller arabiska.

Eller om man har minsommarstång, renmärke el äter halal.

l'm back

Mysan59
4

Jag kan säga så här, om vi vänder på det.

Vi säger att jag flyttar till Danmark, t.ex. och bor där resten av livet och får danskt medborgarskap, så skulle jag i alla fall anse att jag var svensk fortfarande. 

Hade jag däremot varit född där så skulle jag ju tycka att jag var danska.

tarantass
4

#13: det kan också vara skillnad mellan ens mer privata upplevelse och vad man är eller vill bli sedd som när det gäller. Som dansk medborgare uppvuxen i Sverige kan man förvisso känna sig som svensk bosatt i Danmark. Men skulle man hamna någonstans där danskar behandlas illa kanske man skulle bli rätt purken om inte Danmark försökte hjälpa en lika mycket som sina andra medborgare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

MagArne
3

Det är väl lite det här SD hade på tapeten för ett tag sedan då de ville undersöka vad brottslingar har för ursprung då de ansåg att det var överrepresenterat med brun/svartögda personer i fängelset trots att de på pappret var svenska medborgare.

[Carpinus]
2

"Jessica Meir kan bli nästa svensk i rymden", skriver Aftonbladet (1).  Astronauten är visserligen född i USA, men hennes mor är svenska, och Jessica Meir har därmed dubbelt medborgarskap. Läser man Wikipedias (2) långa presentation av Meir nämns inte med ett ord hennes anknytning till Sverige, bortsett från bland kategorierna längst ner, där som en av många andra finns "American people of Swedish descent".  Så vad är hon egentligen - svensk och amerikan, svensk-amerikan, svensk eller amerikan? Allt stämmer väl in på henne, men jag skulle vilja tro att för amerikanerna är hon amerikan, hur noga de än är där på att ha koll på människors etniska bakgrund. Där kan man ju vara hispanic, latino, african-american, kaukasier och ändå amerikan (3). Undrar om skulle vi kunna klämma in motsvarande här om etnicitet i en ordlista om  begreppet "svensk" utan att bli ansedda som "rasister"?

(1) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20263194.ab

(2) http://en.wikipedia.org/wiki/Jessica_Meirhttp://edition.cnn.com/2014/05/03/living/hispanic-latino-identity/

(3) http://edition.cnn.com/2014/05/03/living/hispanic-latino-identity/

Flöffo
6

För mig är det nog när man är född i Sverige och talar flytande svenska. Jag är inte född i Svergie men är svensk medborgare, har tillbringat halva mitt liv här och kan flytande svenska. Trotts det räknar jag mig själv inte som svensk eftersom ingen i min släkt är från Sverige (förutom min hund och min lillebror som föddes här).

//Flöffo

pyromanen
4

Om man är svensk medborgare och själv känner sig svensk. Jag flyttade till Sverige 1993. Har alltså varit här i 21 år. Jag har bra språköra och talar nästan helt utan brytning, folk jag träffar nu tror oftast inte på att jag är dansk. Men jag är dansk.

Emo
0

Är då alla här överens om att en med medborgarskap i annat land men med bostad i Sverige inte kan varken betraktas som svensk eller ha svensk medborgarskap i PK-mening?

pyromanen
1

Jodå, man kan ju mellan en del länder ha dubbla medborgarskap. Jag anser man är svensk om man har ett svenskt medborgarskap och känner sig svensk, även om man har ytterligare ett medborgarskap.

Emo
0

#20 Vet du vilka länder det gäller och vilka länder det inte gäller?

72mm
0

#18 är du också svensk då? Eller känner du dig inte som (tillräckligt) svensk?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

pyromanen
2

Bej, jag känner mig inte svensk. Har sökt svenskt medborgarskap för att få rösta till riksdagen. Jag vill delta aktivt i demokratin i det land jag lever i. Mina barn däremot är svenska helt och hållet (och deras pappor). Har inte koll på alla länder vad gäller möjligheten till dubbelt medborgarskap.

Zepp
0

Svensk är man om man är svensk medborgare.. känner sig som svensk/bor/lever i sverige  eller har svenska anfäder!

Dock så är svensk ett förlegat begrepp, numera är vi europeer, läs EU-medborgare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
1

Jag känner det precis som #18, fast tvärtom.
Jag är svensk som bott i Danmark sen 2001. Ska bli dansk medborgare i juni när Danmarkt tillåter dubbelt medborgarskap - för att få rösta til Folketinget och lite andra småsaker.
Älskar Danmark och kan inte tänka mig att flytta härifrån, men jag är till största delen svensk.  Och lite Nya Zealändsk, eftersom jag bodde där i 4 år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[VSK]
4

Så en Mercedes med svenska plåtar är en svensk bil?

Du kanske stjäl stoltheten för folk som är födda utomlands och är stolta över sitt modersland. Bara en tanke.

tlover
2

#26 bara för att man är svensk så utesluter det ju inte att man är nått annat också.

tex så kan man ju vara svensk och somalier

svensk och same

svensk och norrlänning

svensk och världsmedborgare etc etc

l'm back

[VSK]
0

Svensk och norsk?

tlover
1

#28 ja definitivt, jag hade en klasskompis som var det

l'm back

tarantass
2

#27: … och inte att förglömma fler än två saker. Svensk, marockan, jude och världsmedborgare till exempel.

[VSK]
8

Så om jag flyttar till Kina och får kinesiskt medborgarskap. Är jag kines då, eller är jag svensk med kinesiskt medborgarskap?

tlover
2

#31 Enligt mig kan du kalla dig både Kines och Svensk eller den av det du tycker stämmer bäst in.

Du måste ju inte kalla dig för tex Kines även om du är det. Jag tex kallar mig extremt sällan för svensk, även på utlänska sidor utan Norrlänning el Lapplänning kallar jag mig även fast jag är alla tre.

l'm back

[VSK]
0

Okej, enligt dig. 

🙂

tlover
2

#33 Ja, jag kan ju inte bestämma vad andra ska tycka (även om jag kan försöka övertyga)

l'm back

[VSK]
5

Så du menar verkligen att om jag flyttar till Kina och blir kinesisk medborgare, så försvinner allt vad svensk heter hos mig? Så då blir jag en kines, men född i Sverige. En svenskfödd kines mao.

Varför ska du försöka övertyga folk om fel? 

Jag förstår inte varför folk ska låssas vara nånting de inte är och aldrig kommer att bli. Va stolt över moderslandet för hela Hälsingland.

Halvdansken
2

#34. Du har själv skrivit att det är medborgarskapet som styr - "Svenskt medborgarskap enligt mig.". Så om man nu inte kan ha dubbelt medborgarskap, så är man svensk, om man måst välja? Punkt slut.

Om man kommer från Somalia eller Japan, så är man svensk om man blir svensk medborgare (vet inte om det är tillåtet med dubbelt från dessa länder,men vi låtsas att det inte är det).
Det är ju inte säkert att personen i fråga håller med om det.

Juridskt sett så har du givetvis rätt.

Zepp
3

Att vara svensk är inte nödvändigtvis uteslutande av att vara något annat samtidigt!

De flesta är mycket mer än svenskar.

tlover
1

#35 Läs #27 och #32 För den delen (dvs du kan kalla dig båda enligt mig).

Varför måste man vara stolt över att vara svensk? Jag är stolt över att vara Norrlänning och Lapplänning men inte Svensk och ser ingen anledning till det heller.

#36 Jag tänkte inte då jag skrev det att man kan flytta ut från Sverige därför är svaret som i #12, jag känner bara en Svensk utomlands men man kan ju såklart vara Japan (född i Japan) och Svensk (Svensk medborgarskap)

edit: rättade stavfel

l'm back

tarantass
2

#38: även om man varken är utflyttad från eller inflyttad i Sverige (alls eller som vuxen) kan man vara svensk i alla rimliga bemärkelser utan att vara svensk medborgare. Man kan vara uppvuxen här och ha lika stor del av sina personliga anknytningar hit som vilken infödd medborgare som helst men vara född av föräldrar som inte är svenska medborgare. 

Samma i många andra länder. I en del används det som diskrimineringsinstrument, till exempel mot romer.

Svenskar, som inte själva råkar ha drabbats av lagars brister, är ofta rätt naiva i sin syn att bara man går efter lagarna blir nog allt bra.

tlover
1

#39 På samma sätt som att jag inte tänkte på att det kan finnas utlandssvenskar så tänkte jag inte på att det kan finnas folk som varit bosatta under lång tid i Sverige utan att ha svenskt medborgarskap. Det är även en sån sak som jag inte träffat på alls.

Men… Vad har det med Romer att göra? Nu har ju alla Romer jag träffat varit Svenskar på alla sätt och vis, menar du att det är vanligt med romer som bor här länge utan att skaffa/få Svenskt medborgarskap?

l'm back

[Carpinus]
1

Jag tror inte att den som råkar vara svensk i gemen ser ner på den som är utlandsfödd men som verkligen känner sig som svensk. Problemet är nog mer de de som är födda i Sverige med rötter i landet som ser med förakt på svenskheten och som uppmuntrar inflyttade att känna sig osvenska.

Varför skall man  vara stolt över att vara norrlänning men samtidigt mer eller mindre skämmas för att vara svensk? Den typen av tankegång av har sprängt en del riken, och samma patriotism pågår fortfarande i bl.a. Katalonien och Baskien.

tarantass
1

#40: okej. Jag har träffat på det, men man kan nog leva sitt liv utan att göra det.

Jag sade inte att Sverige använder det som diskrimineringsinstrument och romer var bara ett exempel. Jag kan på rak arm erinra mig Rumänien, Schweiz och Frankrike som jag har stött på det från mot romer, men det är nog fler.

tarantass
3

Jag har inte sett någon i tråden säga sig skämmas för att vara svensk. tlover antydde (#32) att hon oftare kallar sig norr- eller lapplänning; det är långt ifrån samma sak.

En mycket vanlig övertolkning numera vad jag har märkt. Därför värd att påtala.

För övrigt är det det historiskt normala att man som enskild person identifierar sig lokalt före statligt. Det behövs mer för att det ska bli statssplittrande.

tlover
2

#41 jag gissar du skriver till mig.

Jag skäms inte för att vara svensk, jag kallar mig (oftast) inte för det för jag känner mig betydligt mer som norrlänning och lapplänning. Vi har ju kulturella även inom rikets gränser.

Tex skulle jag aldrig ta på mig en papphatt och äta kräftor däremot skulle jag lätt kunna tänka mig att sitta framför en eld och karva på lite torkat renkött 🤤

#42 Det var ju ändå bra att du tog upp det, jag hade ju inte tänkt på det.

l'm back

[Hayabusa]
4

För min del anser jag att det är upp till var och en att själv bestämma. En bekant till mig är född i Bosnien men bor sedan 90-talet i Sverige. Han säger själv; "Jag är bosniak - inte svensk". Hade jag själv flyttat utomlands så hade jag nog fortfarande kallat mig svensk. Vilket inte innebär att jag inte anpassat mig till det nya landets kultur, förhållningssätt osv. Två skilda saker, anser jag.

[Carpinus]
0

#44 Hade jag flyttat till Luleå hade jag fortfarande kallat mig svensk, inte norrlänning. Själv är jag född i Svealand men bor nu i Götaland, men det skulle vara mig främmande  att se mig som "götalänning" eller "svealänning". Jag har jobbat med åtskilliga människor från Norrland, och det har hänt att en del av dem blivit sårade över att buntas ihop som "norrlänningar".  De hade det det gemensamt att de flyttat inom landet - ingen av dem har upplevt sig ha emigrerat från Norrland.

tlover
1

#46 Jag ser mig själv som Lyckselebo också, Det behöver inte bara ha med länder att göra alltså. Men som sagt kulturellt så skiljer sig det endel mellan i alla fall delar av Norrland och i alla fall delar av södra Sverige men det är oftast de traditioner som finns i södra Sverige som räknas som Svenska (om det är traditioner som skiljer sig åt tex kräftskiva och surströmmingsfest).

Jag ser det som lite skillnad tex jag är Norrlänning (från norrland) men jag känner inte alla från Norrland, det är inte en och samma plats. Men alla svenskar känner inte heller varandra det är inte heller samma plats. Skulle nån presentera mig som Norrlänning och min kompis som Stockholmare skulle jag reagera men inte om man antingen skulle generalisera båda (svealänning/sörlänning och norrlänning) eller vara mer specifik på båda (Stockholmare och Lyckselebo).

l'm back

tarantass
1

Lappland och Norrbotten ligger längre från Svea rikes "hjärtbygder" än någon annan del av Sverige och man kan också argumentera för att de har behandlats därefter (styvmoderligt). I sådana trakter är det rätt naturligt om en lokal kulturell identitet lever starkare än på andra håll.

Men det finns ju skillnader närmare "hjärtbygderna" också.

[Carpinus]
0

#47 Om man funderar över etnicitet och liknande så är väl många norrlänningar ättlingar av kolonisatörer som trängt in på samernas territorier (vilket även vi vi sörlänningar har gjort om man går riktigt långt tillbaka). Många försöker att blunda för att det förekommer markkonflikter mellan samer och markägare i norr. Är samer svenskar eller "bara" svenska medborgare (de som bor i Sverige)? Och är de norrlänningar?

[Hayabusa]
1

Sedan är det möjligen inte helt fel att påstå att Skåneland blev, under tämligen våldsamma & blodiga förhållande, annekterat till Sverige. Vilket i sin tur kan ha haft en påverkan på den ursprungliga befolkningens förhållningssätt till varandra och till övriga delar av landet. Dock är det något som suddats ut med tiden, eller åtminstone bleknat bort. 

Det är ju faktiskt ganska stora skillnader mellan norr & söder i Sverige. Traditioner, språk/dialekter, geografi, klimat m.m. Inte så underligt att gemene man kan känna av det i sin identitet och/eller tillhörighet. Jag tror att det är mänskligt att vilja känna tillhörighet, identitet & gemenskap.

Halvdansken
2

#50. Skulle precis skriva om Skåne. Jag är nog först skåning, före svensk.

pyromanen
2

Och jag är Bornholmer mer än Dansk. Om jag nångång i framtiden inte vill bo kvar i Värmland skulle jag aldrig komma på tanken att bo i övriga Danmark, det är inte därifrån jag kommer.  Efter först18 år på Bornholm och sist 22 år i Värmland och däremellan 5-6 års stora världen och stora staden.

tlover
1

#49 Ja jag hör till nybyggarättlingarna, det ser man då man släktforskar ju längre bak man kommer ju längre åt kusten och söderut hamnar man.

Själv tycker jag att samer kan hävda både samer, lapplänningar (om dom bor i Lappland), norrlänningar och svenskar. Jag förstår däremot om dom föredrar det första.

l'm back

[Carpinus]
0

#51 Om du åker utomlands då, presenterar du dig först och främst som  "skåning" eller som "svensk"?

[VSK]
1

Idag känner jag mig som en islänning 🙂

snigelpiga
4

#55 Och ..jag känner mig som en främling var jag än bor. 🙂

[VSK]
1

😃

Zepp
5

Jag är till hälften Skåning och Hälsing, till stora delar uppväxt i Göteborg/Bohuslän!

Men jag känner mig mer som en Spanjor.. fången i en nordbos kropp!

Utomlands så är jag Svensk, i Sverige så är jag Göteborgare, i Göteborg är jag Härrydabo, i Härryda är jag Landvetterbo, i Landvetter är jag Tahultsbo!

I Tahult är jag den där gríniga gubben/grannen längst ner på Grönsångarvägen!

[VSK]
1

😂

[Hayabusa]
2

#54 Befinner jag mig utomlands och får frågan om nationalitet, så svarar jag; "Svensk". Inte Skåning eftersom de flesta inte känner till Skåne, helt enkelt. Undantag finns givetvis, men i exempelvis Europa så är inte Skåne känt bland gemene kvinna & man.  

Däremot kan det i vissa sammanhang poppa upp som en "utvidgad fråga".

Halvdansken
1

#51. Precis som #60.
I Danmark är jag mest Skåning, i andra länder "svensk som bor i Danmark" eftersom det inte är så många som vet vad Skåne är.

I Danmark är man oftast "Jyde, Fynbo, Bornholmer, Københavner" osv. Inom landet alltså.

997
6

Svensk är man om man äter köttbullar med lingonsylt, lyssnar på dansbandsmusik, sjunger "den blomstertid nu kommer" i kyrkan, firar Jul och Midsommar (man firar absolut inte "Vinterfest"). Det är ok att äta en kebab då och då eftersom kebab ser olika ut beroende på varifrån den kommer - man kan alltså äta assimilierad kebab (som David Batra påpekade). CocaCola är förvisso från USA, men det är ganska harmlöst i sammanhanget. Skall man tro Erik Almqvist är han själv svensk, men Soran Ismail är det inte - Sverige är inte hans land, enligt Erik Almqvist. En slutsats kan här vara att man är svensk om man springer omkring på stan med järnrör 😂

Zlatan är inte svensk - Det ser man på kroppsspråket. Har man inte samma kroppsspråk som Zlatan finns en möjlighet att man är svensk.

För att vara på den säkra sidan lägger jag här till att jag varit sarkastisk i min kommentar ovan! 

Dock (om jag får säga det själv) visar min sarkasm hur löjeväckande det är att försöka fastställa en gräns för vad som är svenskt och inte svenskt.

[Hayabusa]
3

#62 Fast…var det inte ett "typiskt svenskt" påstående du kom med där? 😉

snigelpiga
1

När jag kom till Sverige närapå 50 år sedan, upptäckte jag en "typiskt svenskt fenomen" av människors beteende.  Lite senare fick jag höra namnet "på fenomen".  Jantelag.  Den var helt "nytt lag "för mig.  🙂

997
1

#63 Vilket av dem?

…att det inte går att definiera vad som är "svenskt"?

Zepp
4

Jante är Danskt! 😮

997
2

#66 Ja, så är det. En granne till mig, som är dansk, är väldigt stolt över Jante-lagen och menar att danskarna är ödmjuka och svenskarna är uppblåsta.

En grej som däremot skulle kunna definieras som svenskt är att bo och verka i Sverige. 🙂

snigelpiga
1

#66 Oj då är det så.  Mina första bekanta i Sverige var danskar.  🙂

[Hayabusa]
0

#65 Din hållning, tänker jag främst på; "Dock (om jag får säga det själv) visar min sarkasm hur löjeväckande det är att försöka fastställa en gräns för vad som är svenskt och inte svenskt."

Jag förstår din poäng, att ingen och alla är "svenskar". Att inget och allt är "svenskt". Tänker man efter så är alla nationaliteter, traditioner, religioner mm "hitte-på". Men detsamma kan då också sägas om det som befinner sig utanför det land som kallas Sverige. Min vän från Bosnien, ska jag berätta för honom att; "Nänä, du är minsann ingen Bosniak bara för att du själv anser det. Det är löjeväckande att fastställa en gräns för din tillhörighet". Han hade suckat så djupt att det hörts enda ner till Bosnien 😉

Zepp
2

Jante är en fiktiv dansk stad, där författaren ansåg att invånarna var inskränkta.

Numera är det ett internationellt begrepp.. annars så är väl Jantelagen typiskt Nordiskt, som kulturfenomen?

"Jante är en fiktiv dansk småstad som först nämns i Sandemoses roman En sjöman går iland, och utvecklas i romanen En flykting korsar sitt spår."

1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen

tarantass
0

#70: det där med att Jantelagen bara skulle vara svensk (eller svensk och dansk) är en såndär myt av det slag som alla tror om sig själva. (Inte nödvändigtvis just självförtryck, men det också; annars kan det vara om eldighet, obrottslig gästfrihet, vissa dialektord man tror sig ensam om men inte alls är, och så vidare.)

Halvdansken
3

Finns det någon som är japan? Tysk? Coumbian? Vi har svårt att definiera svensk/svenskt eftersom det ligger så nära oss. För en kines är vi väldigt speciella. Och svenska.

Aniara14
6

"En slutsats kan här vara att man är svensk om man springer omkring på stan med järnrör Gapskrattar"

Nej, det skulle vara en helt felaktig slutsats i så fall. En invandrare från Kongo inte bara "sprang omkring på stan" med järnrör, utan han misshandlade först två kvinnor med järnröret, och fortsatte sedan med att slå ihjäl en 15-årig pojke och en 57-årig kvinna.

"Domstolen anser att det är bevisat att 34-åringen sedan slog minst sex hårda slag med järnröret på 15-åringen som lämnat källaren. Pojken tog emot slagen liggande i diket. Han kvävdes av blodet och av att hans mun och näsa var förtejpade. --- Efter mordet på pojken slog han ihjäl den 57-åriga kvinnan med samma järnrör. Hennes sambo, som försökte ingripa, blev också slagen i huvudet."

Eftersom du och många andra av din sort ständigt drar upp SD händelsen i alla sammanhang, men aldrig nämner dubbelmordet med ett ord, så verkar det ju onekligen som om ni tycker att det är mycket värre och allvarligare om en Sverigedemokrat bara går omkring med ett järnrör en stund, än om en invandrare misshandlar och mördar folk, också med ett järnrör.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

tarantass
2

Det är en ****** skillnad mellan våldsbrottsliga politiker i toppen på ett politiskt parti som säger sig ha nolltolerans mot sådant och vanliga våldsbrottslingar. Det är också en ****** skillnad mellan att nämna våldsbrottslingar som sådana och att nämna deras nationalitet (eller deras föräldrars) så fort den är afrikansk eller från Mellanöstern eller även när den inte är relevant.

997
1

#69 Hade du sagt till din kompis: "Nänä, du är minsann ingen Bosniak bara för att du själv anser det. Det är löjeväckande att fastställa en gräns för din tillhörighet". Så hade jag tyckt att du hade haft rätt 🙂

Zepp
4

Eftersom jag är svensk, så är alla som är som jag svenskar, dvs väldigt få!

[Hayabusa]
2

#75 Vill min vän identifiera sig som Bosniak så tycker jag att han ska göra det. Inget bekymmer för min del. Personligen tycker jag att hela diskussionen är urvattnad. Det är mänskligt att känna tillhörighet, att identifiera sig på ett eller annat sätt. 

Återigen, som jag skrev:

"Jag förstår din poäng, att ingen och alla är "svenskar". Att inget och allt är "svenskt". Tänker man efter så är alla nationaliteter, traditioner, religioner mm "hitte-på". Men detsamma kan då också sägas om det som befinner sig utanför det land som kallas Sverige."

Jag förstår inte heller varför det som är en svensk tradition ska förlöjligas? "Bah, det där är inte så jävla svenskt som du tror, det är imperialistisk skit från USA". Inte alls lika fint & äkta som andra kulturer etc. Hur länge ska en tradition eller kultur ha pågått för att anses "fin & äkta"? 1.000 år? 10.000 år? 100.000 år? Tänker man efter så är alla de 3 tidsrymderna en "fis i universum", inget alls.