Politik iFokus

Politik

Etikett: kyrkan-religion-och-politik
Läst 2909 ggr
[sanna70]
1

Tillåta månggifte

"Precis som att man får lov att gifta sig med vem man vill, ska man också få lov att gifta sig med hur många man vill. "

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/muf-tillat-manggifte

[Mia-45]
6

Snart kommer de väl med förslag på att man även får gifta sej med barn!!!
Vart är Sverige på väg???😮

Surpan
6

Tycker absolut att månggifte bör legaliseras. Vi borde omvärdera alla lagar som grundar sig på religösa seder.

/Surpan

Hoseok
11

#1 Fast vad är det för jämförelse? 

Ett barn kommer med största sannolikhet skadas om hen gifts med en vuxen.
Om flera personer i ett förhållande vill gifta sig med varandra, vem skadas? 
Precis som att ingen skadas för att ett homosexuellt par gifts.

Sverige är påväg åt rätt håll, för att besvara din fråga.

[Mia-45]
2

#3 Ingen jämförelse alls egentligen….men jag tycker personligen att månggifte inte ska införas.

Jag tog upp det med barnen just för att visa hur galet jag tycker det är. Men jag kanske är egoistisk i denna frågan. Jag skulle då inte vilja dela min man med flera kvinnor.

Surpan
7

#4 Vad är det du tycker är galet med det? Och varför ska din åsikt bestämma över en annan människas kärlek och liv?

Det var inte länge sen vi tyckte samkönade äktenskap var "galet".

/Surpan

Hoseok
9

#3 Fast det är ju en jämförelse, isåfall. "för att visa hur galet jag tycker det är".

Polyförhållanden finns, hur galet du än tycker det är. 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyamori

Varför ska det inte införas? På vilket sätt berör det dig?

[Mia-45]
4

Jag är väl gammalmodig då..men jag tycker inte det ska införas. Och mina åsikter bestämmer inte över någon annan. Men jag måste väl få uttrycka vad jag känner o det hela. 

Som sagt…jag är väl gammalmodig. Och tycker inte att man ska gifta sej med mer än en åt gången…..men det är ju bara vad jag tycker.

Hoseok
10

Om jag är i ett hälsosamt förhållande med två personer, och vi vill gifta oss av juridiska anledningar och för att vi helt enkelt älskar varandra, varför skulle vi inte få göra det? För att folk tycker vi inte passar i deras lilla bild av hur människor "ska vara" och hur ett förhållande "ska vara"? 

Det ligger bortom min förståelse hur andra människor kan säga nej till något som inte berör dem det minsta. Precis som heterosexuella personer som säger att homosexuella inte borde få gifta sig.

fruktgumman
1

Ja mig stör det då inte. Vill man dela sin partner med andra så är det väl ok bara ingen tar min partner :)

Surpan
0

Jag antar att detta skulle innebära att tre (eller mer) personer är gifta med varandra, och inte att en person tar sig flera makar (som i sin tur inte har band till varandra)? Någon som vet?

/Surpan

Hoseok
4

#7 Det är självklart att du får uttrycka dina åsikter, men det är lika självklart att folk kommer reagera då du motsätter dig något som inte berör dig mer än känslomässigt.

Hoseok
1

#10 Förhoppningsvis och antagligen, ja.

[Mia-45]
2

Självklart får folk reagera på det jag skriver. 
Men det är så jag tycker i detta.

Surpan
4

#7 Låt oss vända på det. Nu är jag väldigt hård, men: Ska jag få uttrycka att jag önskar att du inte fick gifta dig? Ska jag få uttrycka att jag tycker dina åsikter är så dumma att jag önskar att du inte fick skaffa barn? Ska jag få uttrycka att jag tycker ditt sexliv är onaturligt? Och sen kan jag försvara det med "men jag är nog bara alldeles för nytänkande eler nåt..".

Personligen så blir jag äcklad av att andra känner ett behov av att uttrycka sig om andras liv på det sättet.

/Surpan

[Mia-45]
3

#7 Klart man får gifta sej…men jag tycker det räcker med en åt gången. 
Det är så JAG känner. Jag har inget emot vad ni andra tycker. 
Jag får be om ursäkt då över vad jag tycker eftersom du känner dej äcklad av det. 
Folk får givetvis göra som de tycker…men JAG tycker såhär. 
Jag bestämmer inte över andra. 
Hoppar av detta nu då jag sagt vad jag vill i detta. Så ingen mer blir äcklad över vad jag tycker i detta!

Gronstedt
4

Så länge det är som #10 skriver, att flera personer kan välja att ingå i äktenskap med varandra, och inte att en person "tar sig" flera makor/makar, så ser jag inga som helst hinder. Naturligtvis bör även flerpersonsförhållanden kunna få det juridiska skydd och regelsystem som gäller för tvåpersonsäktenskap.

Hoseok
8

#15 "Med en åt gången". Ja, men nu är verkligheten annorlunda, och det finns flera förhållanden där det är fler än två parter. Det blir en aning hånfullt mot människor som faktiskt är i dessa förhållanden.

Det är precis lika illa som att skriva "Jag tycker ett förhållande ska vara mellan en man och en kvinna" eller "Jag tycker inte mörkhyade ska gifta sig med ljushyade". Det är inte okej att säga så.

Surpan
1

#15 Jag var hård, och det var för argumentets skull och inte mot dig personligen. Jag känner ingenting gentemot dina åsikter, utan det är att du och andra känner att de måste uttrycka sina åsikter om människors liv. Människor de aldrig träffat eller pratat med. 

Jag vill inte att någon på nätet sitter och säger hur de anser att jag ska leva mitt liv.

/Surpan

Hoseok
9

Åsikter är inte "bara åsikter". Åsikter skadar. Rasism tillhör Åsikter. Sexism tillhör Åsikter. Homofobi tillhör Åsikter. Tror ni förstår min poäng.

Surpan
0

#19 Bra sagt. Håller helt med!

/Surpan

Nekoi
3

Personligen känner jag att det inte bör finnas behov att kontrollera kärlek, på något sätt. Detta förutsätter att det är kärlek mellan "vuxna" vid sina sinnesfulla, men det kanske jag inte behöver skriva.

I de fall vi diskuterar både polygami och polymori (tror jag har termerna rätt nu) så ser jag personligen inga problem med dessa så länge alla är glada/nöjda/lyckliga - vilken stämpel man nu vill sätta på andras känslor. Min poäng är så länge ingen far illa, så med risk för att låta hippie, låt kärlek flöda fritt ;)

Sen är det inte för alla, för mig är det monogami som gäller, men hur andra lever - ja det är deras liv och kärlek :)

[sanna70]
8

Det finns länder där månggifte redan är tillåtet. En kvinna på mitt arbete berättade om sådana relationer. Mannen bestämmer, mannen tvingar till lydnad, mannen får kvinnor att bråka och slåss om hans välvilja, nåd,popularitet mm mm Jag tänker på dem kvinnor och så tänker jag på oss och hur vi lever här. . 

När två personer lever tätt inpå (gifta,sambo) så krävs det kompromisser, uppgörelse, ibland uppoffringar mm mm Man har olika syn på saker och ska samsas, man kanske har barn och har olika syn på uppfostran, man kanske har olika värderingar när det gäller ekonomi mm mm mm

Det är nog så svårt att få en två par relation att hålla och jag beundrar dem som har varit gifta i 20,30, 50 år. .  Förr kämpade man mer, man gav inte upp och det känns som att man respekterade varandra och faktiskt älskade varandra på en annan bättre nivå. 

Här har vi skilsmässor, separationer, ensamstående föräldrar ökar för varje år. .  Om två stycken har svårt att dra jämnt, hur ska då tre eller fler kunna göra det?

Sarah
4

Staten ska självklart skita i hur folk vill ha sina relationer och alla typer av relationer borde kunna få det juridiska skydd som ett giftemål ger. Tragiskt när folk tycker massa saker som förminskar rättigheter som andra tar för givet, trots att tyckaren själv står totalt opåverkad. Att sen vifta bort frågan med "jag tycker så" utan att ens försöka sätta sig in i andras situation, det är en obehaglig hint om vart vi är och vart vi är påväg.

[Mia-45]
3

#22 Precis så går mina tankebanor om månggifte. Det är inte bara känslorna mellan människorna som ska fungera…Utan allt annat med. 

🌺

Gronstedt
3

#22: Som påpekats i flera inlägg ovan var det INTE frågan om den typen av månggifte här.

EDIT: Förhållanden fungerar eller inte antingen de kallas äktenskap eller inte. Det är inte svårare att "dra jämnt" i ett samboförhållande än i ett äktenskap. Det är bara det att upplösta äktenskap hamnar i statistiken.

Surpan
2

#22 Det finns länder där samma sak händer mellan en man och en kvinna också.

Kanske har vi många skilsmässor för att samhällstrycket tvingar in folk i en livsstil som inte passar dom?

/Surpan

Surpan
2

Skilsmässorna ökar för varje år. Låt oss förbjuda äktenskapet.

/Surpan

Sarah
4

Så fort månggifte nämns så tror folk direkt att det är dessa "hemska muslimer" som ska tvinga på sina traditioner på oss… Tänk ett steg längre. Det finns massor av vuxna som frivilligt lever i polygama relationer. Det är såklart dem de handlar om.

Hoseok
6

#22 Så folk i hälsosamma polyförhållanden ska lida för att vissa människor som lever i monogami ("vanliga förhållanden") inte kan skärpa sig? Ser tyvärr inte logiken.

tlover
0

Jag tycker det är en bra idé att tillåta månggifte, så länge alla är med på det såklart (men så är det ju enligt reglerna i Sverige ändå).

Det är inget för mig men det betyder ju inte att alla är monogama.

l'm back

[sanna70]
4

Det känns som att vi har gått förbi den fria viljan för länge sen. .  Det finns inte så mycket att välja på. .  Man  fordras att leva på ett visst sätt. Tex gå upp tidigt, frukost, påklädning, lämna barn på dagis, åka till jobbet, arbeta 8 timmar,handla, hämta barnen, laga mat, bada, natta barnen. Sedan möts dem vuxna i soffan (trötta efter den långa dagen) kollar på tv en stund, lägger sig. Dagen efter samma sak. .  Situationen kan se olika i olika hem men faktum är att vi har en livsstil som vi måste följa för det är inte så många som klarar sig utan 8 timmars arbetsdag för vårt samhälle kräver oss på pengar.  

Jag har svårt att se hur vår livsstil skulle förändras för att man är tre eller fler i relationen? Vad skulle bli annorlunda? Vad skulle bli bättre? Finns det någon som tror att det blir mindre gräl i relationen ju fler man är?

[Thiah]
2

Finns en dokumentär på netflix där man får följa flera par i USA som inte lever enligt den heterosexuella normen. I vissa familjer var det 2 par som delade på varandra och i ett förhållande var det en kvinna med en make och en pojkvän. Där var alla väldigt respektfulla mot varandra och jag förstår inte varför jag ska bry mig om de gifter sig med varandra eller inte. Förtryck och annat djävulskap finns i helt "vanliga'" förhållande också men dom vill vi inte förbjuda…

Surpan
2

Jag tror det blir mindre gräl om man är lycklig. Att tvinga in en polygam person i ett monogamt äktenskap löser väl inte gräliga förhållanden?

Och jag ser fortfarande inte varför vi ska ta ansvar för och ha åsikter om andra människors grälande inom äktenskapet.

/Surpan

[sanna70]
4

jag försöker se den stora bilden. .  Vi är olika. .  Vi tänker olika, handlar olika, beter oss på  olika sätt . .  Det finns säkerligen människor som skulle må bra av månggifte och dem skulle få det att fungera. Men sedan skulle det även finnas många som missbrukar det hela och som ser det som spänning och bara en kul grej. Jag är rädd att skilsmässor skulle bli ännu fler och att än fler skulle bli lidande i det långa loppet. Om inte två st klarar av en relation så har jag svårt att se att det skulle fungera bättre om man är fler..

[Mia-45]
6

En tanke jag har: 
Om en man gifter sej tex med tre kvinnor. Dessa kvinnor måste då acceptera varandra eftersom de måste leva ihop. Hur lätt är det?
Om en kvinna är gift med 2-3 män och blir med barn. Vem är pappan? 
Barnet i skolan som kanske då har 2-3 mammor/pappor. Är det accepterat i barnens ögon? Mobbing?
Man kan tänka lite utanför kärleksperspektiv med.

Gronstedt
3

#31:  Visst behöver jag jobba för att få in pengar, men det betyder inte att jag lever efter ditt standardschema. Inte mycket av det där du rabblar upp är relevant i mitt liv, så visst finns det utrymme att välja. Och det är bra att allt fler gör det!

"Jag har svårt att se hur vår livsstil skulle förändras för att man är tre eller fler i relationen? Vad skulle bli annorlunda? Vad skulle bli bättre? Finns det någon som tror att det blir mindre gräl i relationen ju fler man är?"

Vad har det med något att göra? Menar du att månggifte inte ska tillåtas om det inte är mer grälfritt än traditionella äktenskap? Det handlar knappast om att lagstifta kring folks äktenskapliga sämja, det handlar om att ge personer i polygama förhållanden samma juridiska ramar kring barn, ömsesidig försörjning etc. som man har i paräktenskap.

Nekoi
3

#35 Missförstå mig rätt nu, men ska vi rätta våra levnadsförhållanden efter hur samhället reagerar? Den argumentationen går att dra hur långt som helst. Korta kjolar och våldtäkt, homosexuella par med barn och mobbning, föräldrar som klär sina barn i… 70-tals kläder och de blir mobbade. Det är väl ändå inte aktionen vi ska agera emot, utan reaktionen?

Och om en kvinna nu har flera män, varför förutsätta att hon inte vet vem pappan är?

Surpan
5

#34 Men varför vill du minska på antalet skilsmässor då? Det som händer nu är ju att de separerar istället om det inte fungerar. Jag förstår inte varför skilsmässor är någonting att vara rädd för. Alla jobbar ju för sin lycka och kärlek. Vissa misslyckas med det, döm inte ut dom. Annars får vi nog ta och avskaffa äktenskapet helt.

#35 Det är inte så komplicerat som det låter. Kvinnorna har redan accepterat varandra innan, i och med att de gifter sig med varandra också. Det finns polygama förhållanden där alla parter är polygama, och alltså i ett förhållande allihopa. 
Om det finns flera män i relationen med barnet så blir alla pappa. Eventuellt så väljer barnet vem som hen vill kalla pappa. Inte helt olikt många biologisk far/styvfar upplägg.

Angående mobbning så var det ett vanligt argument mot homoäktenskap också. Är du emot de med? För att förhindra att sitt barn blir mobbat till 100% behöver vi sluta skaffa barn. Jag blev mobbad. uppväxt i kärnfamilj. Det är ALDRIG offrets fel att denne blir mobbad!

/Surpan

tlover
1

#31 Eftersom kostnaderna i ett förhållande inte dubbleras om man är dubbelt så många utan blir bara lite mer än vad det var från början så skulle ju fler personer i ett förhållande innebära att man skulle kunna gå ner i arbetstid.

Så i teorin (baserat på det du räknar upp som problem) så skulle det bli bättre ju fler man är i ett förhållande.

(det du pratar om låter hemskt, vilken tur att jag och min man länge sen insett att pengar inte är allt utan att tid med varandra är mycket mer värt.)

Tänk däremot på att det finns redan många som lever polygamt helt utan problem, varför ska inte dom få gifta sig.

#35 Det som vi pratar om är att alla är med på det inte att nån helt plötsligt tar sig en till fru/man utan att prata med den andra i förhållandet.

l'm back

Joppo
3

#25 Gronstedt,
_
"Som påpekats i flera inlägg ovan var det INTE frågan om den typen av månggifte här."_

Hur menar du nu? Denna typ av månggifte skulle väl också bli tillåtet om förslaget godkänns? Att en man eller kvinna, blir något slags "chef" i relationen är väl en helt självklar möjlighet? Det kan man såklart ha synpunkter på, men ingår ju som en naturlig konsekvens i denna typ av förhållande.

[Mia-45]
1

Jag är INTE emot homosexuella. 
Detta är tankar som kom upp och som man måste ha i åtanke. Ju fler fruar/män man skaffar sej ju mer ansvar blir det. 
Jag har heller inte sagt att det är offrets fel att denne blir mobbad. Men det är ändå något man måste tänka på i ett månggifte.

[Mia-45]
0

**Det som vi pratar om är att alla är med på det inte att nån helt plötsligt tar sig en till fru/man utan att prata med den andra i förhållandet.
**
Men det kan faktiskt hända att den ena inte vet om det.

Surpan
2

#41 Ja det kan hända att barnet blir mobbat om det är fött i ett månggifte. Det får man ha i bakhuvudet. Men det måste man ju tänka på om man får en tjej också, eller ett mörkhårigt barn, eller en blondin, eller ett väldigt smalt barn, eller ett kort barn, eller ett barn med utstående öron, eller ett barn med små fötter.. Ser du vart jag vill komma? Argumentet håller inte för det kan appliceras på alla förhållanden som skaffar barn.

/Surpan

[sanna70]
1

#36 jag skrev att situationen kan se olika ut i olika hem. Det var ett exempel jag tog upp för det är ganska vanligt att man skaffar barn med tiden och det ändrar i regel ens vardag på många olika sätt. 

Nej, precis som du skriver så handlar det inte om att lagstifta kring folks äktenskap sämja men om man bortser från spänningen med månggifte och kollar lite närmare på konsekvenserna så kan jag inte se några som helst fördelar med just detta.

tlover
1

#40 I Sverige så får man bara gifta sig om man är med på det, om alla inte är med på det i ett polygymt (eller hur man nu säger) äktenskap blir det alltså inget.

l'm back

Gronstedt
3

#35: "Om en man gifter sej tex med tre kvinnor. Dessa kvinnor måste då acceptera varandra eftersom de måste leva ihop. Hur lätt är det?"
Eftersom det inte är fråga om att en man gifter sig med tre kvinnor, utan om att en man och tre kvinnor gifter sig med varandra, så blir det knappast något problem med att acceptera varandra. Man gifter sig ju inte med någon man inte accepterar.

"Om en kvinna är gift med 2-3 män och blir med barn. Vem är pappan?"
Antingen är det familjens barn och hela familjen har föräldraansvar, eller så tar två av männen eller kvinnorna i familjen på sig det juridiska föräldraskapet - knappast ett problem. 

"Barnet i skolan som kanske då har 2-3 mammor/pappor. Är det accepterat i barnens ögon? Mobbing?"
Barn mobbar av alla möjliga orsaker - ska alla förbjudas? Om föräldrarna lättar på sitt bigotteri och lär ungarna att inte vara så bigotta i sin tur, så blir detta inte värre än alla andra orsaker barn använder för att plåga andra.

[Mia-45]
0

#43 Klart det kan appliceras på alla. 
Men jag tror inte att det är så lätt alla gånger att få det att fungera. 
Men det är ju upp till var och en….

Surpan
3

#42 Nej det kan inte hända. Alla parter skulle behöva skriva på papprena. Som i ett vanligt äktenskap. 

Jag förutsätter att det är så här det skulle gå till praktiskt:
Person A och person B gifter sig. Sen bestämmer de att de vill ta in person C. Alla tre parter måste då skriva på papprena i rådhuset.

/Surpan

Hoseok
5

1. Kvinnorna blir ju inte TVINGADE in i förhållandet (Förhoppningsvis). De är ju med i förhållandet. Alla kanske älskar ALLA. Det behöver inte vara 3 kvinnor som älskar en man, det kan vara tre kvinnor som älskar varandra eller en kvinna och tre män som älskar Varandra. Det är hur lätt som helst.

2. Alla i ett polyförhållande behöver inte ha sex med varandra, först och främst. För det andra: Det väljer de i förhållandet själva om de vill ta reda på.

3. Fast det är ju inte barnet eller familjens fel om ungen blir mobbad, det är MOBBARNAS fel.

tlover
1

#42 Jag tvivlar på att man kommer att ändra på lagen om att dom som gifter sig ska vara med på äktenskapet (som det är nu, jag fick skriva på ett papper att jag ville gifta mig med min man och min man fick också det).

Gifter flera sig med varandra så ska alltså alla vara med på det.

Sen så finns det folk som inte följer den lagen men för att en minoritet gör det ska man väl inte förstöra för dom som gör det (ungefär som man kan ju inte säga att man inte kan ha affärer för att några få stjäl).

l'm back

Hoseok
3

#42 Det finns folk som blir "intvingade" i äktenskap även inom det vi kallar "vanliga förhållanden". Så det är inget argument.

Gronstedt
1

#40: Det handlar som sagt inte om att en person efter eget skön tar sig ett antal makor/makar, utan om att ett antal personer ingår äktenskap med varandra. Kvinnorna i exemplet i #35 är alltså inte bara gifta med mannen och måste acceptera varandra om de vill eller ej, utan har gift sig även med varandra av fri vilja. Detta har ingenting göra med om familjen internt bestämmer sig för att betrakta en av medlemmarna som familjeöverhuvud.

#42: "Men det kan faktiskt hända att den ena inte vet om det. " Nej, det kan det inte, eftersom äktenskap av den omtalade typen är äktenskap mellan samtliga deltagare. Naturligtvis kan någon i ett polygamt äktenskap ha en affär vid sidan om, men det är inte detsamma som att gifta sig utan övriga makars vetskap.

#44: Att folk väljer att skaffa barn och leva traditionellt är väl knappast något slags magiskt samhälles fel? Samhället består väl av de där människorna som gör de där valen? När människor börjar välja annorlunda, förändras "samhället".

Hoseok
4

Jag vill komma med mina personliga erfarenheter av polyförhållande (förhållande som inkluderar mer än två personer) så ni som inte riktigt förstår kan få en bättre inblick om vad det faktiskt innebär. Jag kommer utelämna kön och könsidentitet då jag inte anser att det är viktigt.

Om ni har svårt att förstå hur folk kan vara i ett förhållande som inkluderar fler än två personer, snälla läs det här. 

Jag träffade en person som var tillsammans med en annan sedan något år tillbaka. Jag kände inte till det här med polyförhållanden, jag tyckte det var en aning konstigt, för att vara ärlig. Det blev smärtsamt i min unga tonårshjärna, för jag föll verkligen för den här personen jag lärde känna. Jag tyckte verkligen om hen. Tillslut berättade jag det för hen. Efter ett tag skrev hen till mig och frågade om jag kände till polyförhållanden, och hen förklarade vidare vad det innebar.

Jag började umgås mer och mer tillsammans med hens partner också. Jag gillade även den människan, men inte lika starkt som den förstnämnda. (För att underlätta kallar vi dem A och B nu).

A och B hade ett väldigt öppet förhållande efter ett tag. Jag höll på mycket med A, vilket B inte hade några som helst problem med, lika mycket som jag kände att jag inte hade några problem att dom två höll på längre. Svartsjukan liksom avtog. 

Jag vet inte hur det gick till exakt, men vi beslöt oss för att inleda ett polyförhållande. Jag var mer fysisk med A men jag kunde prata mer med B. Vi mådde bra. Ingen kom till skada, vi kommunicerade, berätta för varandra direkt om något kändes fel eller jobbigt, vilket det aldrig gjorde inom själva förhållandet. 

Jag kunde utan problem både kalla A och B för mina partners. 

Jag valde att lämna förhållandet på grund utav mina egna psykiska problem, vilket de respekterade, och jag är mer vän med A eftersom B själv har blivit väldigt avlägsen numera.

Om vi hade fortsatt vårat förhållande, levt ihop, umgåtts, varför ska folk komma och säga att vi gör fel? Att det är onaturligt, att det inte känns rätt? 

Jag har aldrig mått så bra i ett förhållande, som jag gjorde i det. 

Joppo
2

#45 Jag kanske har läst dåligt, men i exemplet som togs upp framgick det väl inte att kvinnorna hade tvingats in i äktenskapet? Är det inte lite fördomsfullt att anta att så är fallet?

Surpan
1

#53 Jättefin historia Kneko och tack för att du berättade. 🌺

/Surpan

bellanova
2

Jag är övertygad om att om vi tillåter polygami så kommer ändå den stora majoriteten att leva i ensamhet eller tvåsamhet Mao det är bara ett litet litet fåtal detta skulle beröra Och just därför skall det vara tillåtet helt enkelt därför att det int påverkar samhället i stort och därför behövs inget förbud Dessutom har ju miljpartiet,centerpartiet och F! tidigar framför likanade förslag .Otidsenliga och opraktiska förbud ska självklart tas bort

tlover
0

#54 eftersom #22 skrev att mannen i förhållandet tvingade de övriga att lyda förstod jag det så att det även gällde själva äktenskapet.

l'm back

[Jimmy.L]
6

Tänk på tonen hur ni skriver till varandra. Det är viktigt att ni respekterar varandras åsikter även om ni inte delar den och undvik caps det ser bara illa ut.

idaalen
3

Fast ett problem jag ser med månggifte är om det uppstår osämja mellan endast två av de inblandade. Jag tar ett exempel så ni förstår.

Två män och en kvinna har ingått äktenskap och bor ihop. Efter en tid uppstår konflikt mellan männen och det blir bara värre. Till slut tål de inte varandra. Samtidigt älskar dom båda kvinnan och kvinnan älskar de båda männen och vill inte skilja sig från någon av dem.

Är man bara två så är det ju enklare att bara gå skilda vägar om man inte tycker om varandra längre. Är man fler så är det mer komplicerat om vissa av de inblandade har känslor kvar för varann medan andra i förhållandet inte tål se varann.

Men för mig personligen får väl alla göra som dom vill. Jag är ju monogam så det drabbar inte mig. Det var en tanke bara på vad som skulle kunna bli problem.

Gronstedt
2

#59: Inte mer komplicerat än om den ena i ett par vill skiljas och den andra inte.

idaalen
6

#60Jo, ser du inte skillnaden i problematiken?

Hur ska Man nr 1 kunna fortsätta vara gift och bo ihop med kvinnan han älskar och som älskar honom - samtidigt som hon också är gift och bor ihop med Man nr 2 som absolut inte tål Man nr 1 ?

Surpan
1

#59 Fast allt sånt där går att lösa ganska smidigt tänker jag.

Så som jag tänker mig att det ska gå till är som sagt att alla tre är gifta med varandra. I Sverige räcker det med att en person vill skilja sig för att skilsmässan ska gå igenom, och så skulle det så klart fortsätta vara på polyäktenskap. Så i ditt fall så skulle den ena mannen ansöka om skilsmässa för hela äktenskapet, och sedan när skilsmässan gått igenom så skulle kvinnan och männen bestämma hur de vill gå vidare där i från. Till exempel genom att kvinnan gifter sig monogamt med den ena eller den andra mannen. Eller att ingen gifter sig. Äkteskap i ett led (två personer är gifta med samma person) skulle inte existera, utan endast gruppäktenskap.

Rent känslomässigt för man sen hoppas att allt sker respektfullt mellan parterna men såklart kommer "fula" skilsmässor även finnas där.

/Surpan

Gronstedt
0

#61: Hur ska man kunna bo ihop med kvinna han älskar som absolut inte tål man? Det funkar på samma sätt - man kompromissar och alla mår dåligt men slipper förhoppningsvis det allra värsta.

#62: Precis. Eller att kvinnan bor ihop med den ena mannen och har den andra mannen i ett parallellt förhållande där de inte bor ihop. Eller att hon bor med den ena ena veckan och den andra nästa. Eller ungefär vad som helst, som de inblandade kommer överens om.

[JenniN]
4

Jag tycker att det är galet. Jag tror att människan inte är byggd för att leva i haremsflockar och jag tror att det kan sluta jätteilla för många. 
Man tror man vet vad man ger sig in på men det visar sig att man inte alls visste att det handlar om. Jag har sett massor av människor som provar att ge sig på det här med ett "öppet förhållande" och inte ens det fungerar. Så nja, jag tror inte att människor är utformade på det sättet. 
Sen är det klart att det finns undantag som det gör med allt.

(Jag har inte läst igenom hela tråden.)

Sarah
3

#64 Hur vet du att människan inte är byggd för att vara polygam? Jag tror inte att människan är gjord för att vara monogam, därav all otrohet som finns. 

Man får väl ändå utgå från att vuxna människor är kapabla att ta beslut om hur de själv vill leva. Ni omyndigförklarar ju folk.

Surpan
0

#65 Du tog orden ur munnen på mig. Håller med.

/Surpan

[sanna70]
0

Jag bryr mig inte nämnvärt hur folk lever och hur många partners dem har däremot tänker jag på dem redan utsatta grupper/kvinnor. Idag finns tvångsäktenskap och även månggifte förekommer (i smyg) dessa grundar sig främst på kultur/religion. Många av dessa kvinnor har inte fått välja, dem har tvingats in i detta och dem är rädda att yttra sig om det. Jag kan tänka mig att om månggifte blir tillåtet så kommer situationen att förvärras ytterligare för många kvinnor och det är detta jag motsätter mig mot.  Vad det gäller lag och rättighet så är det inte särskilt troligt att dessa kvinnor kommer att söka hjälp, ingen ny fenomen. .  

http://bibblansvarar.se/sv/svar/varfor-far-mannen-gifta-sig-me

[JenniN]
1

65# När jag skriver i en sådan här tråd där jag uttrycker vad jag tycker så får du väl anta att jag menar att det är något som jag tror eller anser vara rätt. 
Tråkigt att du inte kan förstå det utan ett förtydligande. 

Omyndigförklarar folk? 
Jag har väl sett att det inte fungerar med öppna förhållanden. Omyndigförklarar de sig själva då? Eller kanske inser de att de vill ha sin partner för sig själv?

Sarah
0

#68 Det är inte självklart, skriver man saker bestämt så hävdar man att det är fakta. Nu har du ju ändrat ditt inlägg. Att raden under inte är till dig kanske inte framkommer? Det står iaf inget #innan den kommentaren, alltså inget svar till dig.

[JenniN]
0

69#  En heads up, :) . Är det någon fakta jag kommer med så följer det oftast med en länk. 
Annars är det troligtvis bara min åsikt som jag delar.

panini
0

Vet inte vad jag ska tycka :)

[SisselaJ]
1

Så länge det inte skulle resultera i ökade risker för att någon att fara illa (vet inte vad det skulle kunna vara) så ser jag ingen anledning till att det inte skulle kunna tillåtas. Om fler blir lyckliga gynnas ju alla. Men jag hade nog inte räknat med att kyrkan skulle gå med på detta inom snar framtid, men vi har ju många år att utvecklas på, och framtiden är föränderlig.

Zyperior
6

Jag tror att detta kan utnyttjas ganska rejält, speciellt inom religion där mannen uteslutande får ha fler kvinnor men inte tvärt om. Där man även skrämmer och hjärntvättar människor till underkastelse.
Har ingen statistik över det men gissningsvis är det en försvinnande liten del människor som kan tänka sig att ha ett regelrätt och förtryckslöst äktenskap med flera makar/makor i jämförelse med de som skulle utnyttja detta. Tror fler människor skulle lida av det än känna gagn. Inga som helst problem att sätta mig emot detta.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tjeja
0

Månggifte där alla vuxna involverade är med på det borde vara tillåtet tycker jag.

Alla är som sagt inte monogama men de finns även polyamorösa som ändå ha stadiga överlåtna relationer som äktenskap! Polyamorös betyder nödvändigtvis inte att man är intresserad av öppna relationer och byta runt som swingers heller utan bara att man älskar fler personer samtidigt.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
2

#74 Hur vet man att alla är med på det?

Sarah
0

#75 hur vet man att två är med på det i en monogram relation?

Zyperior
0

#76 Det vet man inte men någon sorts relation bör väl vara tillåten, iaf om en överväldigande mängd anser att det är något de själva skulle kunna vara med i. Då är ju iaf chanserna större att båda är med på det.

tlover
1

#64 Med tanke på människors storlek på testiklarna i förhållande till kroppsstorleken så ska vi som art inte vara monogama (som tex gorillor i princip är), däremot ska vi inte vara så polygama som dvärgschimpanser utan något mitt emellan. (Forskning visar att ju mer monogam en art är ju mindre är testiklarna i förhållande till kroppsstorleken, tex så har gorillor mindre testiklar men dvärgschimpanser större. Störst testiklar i förhållande till kroppen har en fladdermusart, där är honorna inte trogna).

Så att vissa är polygama är helt naturligt 🙂

l'm back

bellanova
2

#59 Men självklart kan konflikter uppstå i alla typer av förhållanden. Det är ju ett faktum att nära nog hälften av alla monogama äktenskap slutar i skilsmässa.Hur det är i tresamhet eller ngt annat har vi för litet underlag för att kunna ha en uppfattning om Men möjligt och kanske tom sannolik är att människor som från början nu har valt att lev i en tresamhet kanske har en annan toleransnivå mot konflikter och dessutom finns ju alltid en mkt insatt  "medlare" om två skulle råka i luven på varann

Tjeja
0

#78 väldigt intressant… så hanar med stora testiklar gör damerna otrogna??? 😃

låter lustigt men intressant i alla fall!

Tjeja
2

Sedan ska tilläggas vad gäller ev utnyttjande av gemensam konsensus i polygami.

Det är faktiskt vanligt i de kulturerna där kvinnorna inte har något att säga till om är att kvinnorna inte ens vet om att mannen gifter sig med en till kvinna.

Men ska alla vara med på mångiftet måste det förstås finnas äktenskapskontrakt som alla involverade i polyskapet skriver under.

Och ja det kan säkerligen fortfarande utnyttjas och män kan tvinga sina tidigare hustrur att gå med på att skriva under. Men jag tror faktiskt att det skulle minska antalet "dolda" ofrivilliga månggiften som idag faktiskt förekommer i sverige.

Samtidigt skulle det som bonus öppna upp för dem som gemensamt faktiskt älskar varandra och vill ingå ett polyäktenskap med varandra att få en möjlighet att faktiskt göra det legalt!

Så nej jag ser absolut inte legalisering som ett förvärrande av utnyttjandet utan tvärt om! Jag ser legalisering av mångifte som en möjlighet att   ge dem som inte vill en möjlighet att säga nej jag vill inte dela min partner med fler personer samtidigt som det ger möjlighet åt dem som faktiskt vill!!!

Nekoi
1

#78 Wow, riktigt intressant! Tack för att du delade :)

Någon nämnde kyrkan, jag erkänner mig dock lat och orkar inte scrolla upp och hitta vem. Men även om jag är för polygami och polymori som jag skrev ovan, så är detta knappast något vi kan begära av kyrkan att det ska gå med på. Här får vi nog faktiskt utgå i från att det är rådhuset som gäller.

Men jag ska också erkänna att jag inte har någon större koll på vad bibeln säger om giftermål och äktenskap, kanske kan månggiften vara möjliga även i kyrkan så länge prästen är med på det?

Sett till hela diskussionen så är det många argument fram och tillbaka som är desamma som för homosexuella äktenskap.

tlover
2

#80 Nja lite tvärt om, det är dom otrogna damerna som får testiklarna att växa (ju fler spermier ju större chans för en avkomma).

#82 Bibeln tillåter månggifte, anledningen till att man inte utövat det i de flesta kristna länder är lokala traditioner snarare. (Faktum är att koranen är hårdare mot månggifte än bibeln, tex så får en muslimsk man inte ha fler än 4 fruar, bibeln sätter ingen övre gräns, enligt koranen så ska första frun godkänna fru nr 2 osv också och en muslimsk man får inte ha fler fruar än han ekonomiskt ska försörja).

l'm back

Nekoi
0

#83 Tack för det! Se där, då borde ju både kyrkan och rådhuset fungera fint enligt preferens hos dem som gifter sig. Det är ju de lokala traditionerna (och lagen/det juridiska skyddet) som vi diskuterar lite känner jag :)

tlover
0

#84 Jag tror nog kyrkan ändå inte kommer vilja viga dom som vill gifta sig med månggifte. En stor del av de kristna traditionerna kommer från lokala traditioner (tex julen) och många saker som står i bibeln följer inte kyrkan (tex att kvinnor ska vara tyst i kyrkan, att kvinnor inte ska klippa håret etc).

Så dom kommer nog gå efter de nuvarande traditionerna.

l'm back

Surpan
1

I länken står det att kristdemokraterna och SD är de enda som sätter sig emot detta.

/Surpan

Hoseok
2

#86 Haha oj jag undrar varför. 😂

Surpan
0

#87 Jag är inte förvånad heller 😉

/Surpan

tlover
1

Sen även om kyrkan skulle viga en man och flera kvinnor, så tvivlar jag att dom skulle viga en kvinna och flera män.

l'm back

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.