Bäddat för kriminella. .
"Ju mer man sätter sig in i missförhållandena desto mer häpen blir man. Lotsar lockade med lånedatorer, tv-apparater och mobiltelefoner i konkurrensen om de nyanlända. Även mutor i kontanter har varit legio.
En vanlig huvudsyssla har varit att sälja folkbokföringsadresser. Lotsar har sökt upp flyktingar på asylboenden och sålt falska adresser så att de nyanlända får rätt till etableringsersättning trots att de saknar fast bostad.
Lotsar har också bytt kundkrets med varandra och därmed kunnat räkna in nya startbidrag för samtliga deltagare."
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/naiva-borgare-har-baddat-for-kriminella/
Blir ju rent illamående när jag läser om detta. . Tänker på våra ungdomar som har sökt hundratals arbete utan resultat, att dem inte kan flytta hemifrån och leva självständigt, tänker på våra gamla som delar en portion mat för pensionen är så liten. . Finner inga ord för våra sk politiker. Dem är inte värda namnet och dem tävlar om att köra ner Sverige i avgrunden. . Vänster skyller på Höger och Höger skyller på Vänster och ingen verkar vilja ta ansvar för detta land längre. Bedrövligt. .

Håller med om det mesta i den artikeln, problemet är, (enligt mig) att vi saknar politiker som vill ta ansvar och att de saknar visioner!
De senaste 25 årens politik har handlat mest om att flytta ansvaret från politikerna till oss själva, kallas fint för att välja själv.
Problemet är dock att de med mest behov är de som har minst förmåga att välja själva!
Finns en enkel lösning på det problemet, reducera antalet politiker i politiska församlingar med minst hälften, sänk skatten på den första inkomsten och slopa de flesta bidrag och avdrag!
Visste ni tex att de kriminella till största del finansieras av stat och kommun, via sjukkassa, pension, bidrag!
"Om det finns något som den rödgröna regeringen kan göra bättre än den förra är det detta – att städa upp efter alla ideologiska utsvävningar i den blinda marknadsdyrkans namn."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja, vårt samhälle har förändrats, vår levnadssätt har förändrats (det är hög tempo och man ska vara flexibel till tusan), brottskaraktär har ändrats till det grövre och även nya brott har bildats (bedrägeri via internet, mobbning mm mm ) ja, i stort sett har allting i samhället förändrats utom vår politik. Det känns som att våra politiker har samma motto "så har vi alltid gjort och så ska vi fortsätta göra" Det är inte konstigt att det leder till kaos i samhället. Precis som du säger så saknas det ideer och en annan sak som har blivit alltmer påtaglig är våra politikers feghet. Dem verkar vara så rädda att avvika från sin invanda banan och medans dem kliar sig i huvudet och funderar på lösningar (om dem ens gör det)så förvärras situationen för var dag. En annan sak som jag har märkt är att det finns en fenomen som dem gärna använder sig av och det är "kollektiv bestraffning" tex om vi tänker tillbaka på "Måndagssjukan" i stället för att göra något åt dem som ljuger och orsakar problem på arbetsplatsen så ordnar våra politiker "Karensdag" för alla. Naturligtvis så minskar "Måndagssjukan" men påföljden blev att många andra blev lidande pga dem som misskötte sig. Jag ser folk gå till sina arbeten fast dem har feber mm för att dem inte har råd att sjukskriva sig. Detta var bara ett exempel på våra politikers feghet som dem har löst genom kollektiv bestraffning. Vad det gäller bidrag så finns det (precis som du säger) många rötägg som utnyttjar systemet men det finns även dem som är i verklig behov av dessa pengar. Höger har för vana att ta bort så mycket som möjligt av dessa bidrag och Vänster gör allt dem kan för att soffliggare och brottslingar ska få rulla tummarna i lugn och ro. Bägge gör fel. . Ingen av dem kollar på själva individen och deras behov och resultatet har vi redan sett av dem bägge sidorna.

Bidrag skall vara för dem som saknar inkomst i första hand.
Sen skall ingen betala skatt fören man har en inkomst man kan leva på, säg 10000 i månaden.. under det tar man inte ut någon skatt och det skall heller inte utgå några bidrag eller få göras några avdrag.
Det enda bidrag jag vill behålla är barnbidraget, ett av de billigaste och mest effektiva vi har och i princip omöjligt att fuska med.
Sen kan vi behålla reseavdraget i norrlandslänen, men då skall man oxå ha minst 5 mil till jobbet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Jag håller med fullständigt.