Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 2811 ggr
Vanja
2

Kosta pengar att åka ambulans.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/m%C3%A5nga-landsting-tar-betalt-f%C3%B6r-ambulanstransport-3077780

Ja, vad tycker ni om det här? 

jag personligen har väldigt svårt för att det ska kosta pengar öht då vi faktiskt har gratis sjukvård i Sverige och ska skatta så pass att det ska räcka, att höja skatten ser jag inte som en lösning, däremot skulle man kanske omvärdera vad skattepengarna går till. Och höja den del av skatten som går till vården. 
Det är inte etiskt för någon som kanske är gammal och får åka ambulans 10 gånger i månaden i livets slutskede att få betala 5000 kronor för det. 

De talar om ett högkostnadskydd men jag kan inte hitta något om det och anser oavsett att vi ska ha gratis vård i Sverige.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[VSK]
2

Det här är bara början på det jag sa i annan tråd att om 10-15 år så finns det ingen fri vård längre.

Vanja
0

Nej , men änsålänge så ska vi ha det. Eller vi har det iallafall på papper så 500 kronor för akutfärd till sjukhuset är absurt.

/ Vanja 

[Juel70]
4

Gratis vård har vi ju inte, men det finns högkostnadskort. Ett besök hos sjuksköterska kostar 120? tror jag och hos läkare 300. 

Jag tycker det är hemskt om ambulans skulle kosta. Jag som är sjukpensionär, förtidspensionerad har knappt råd att gå till vårdcentralen och skulle ambulans kosta, ja, det vore väldigt farligt för någon som inte har gott om pengar. Det skulle framförallt drabba alla pensionärer, hemlösa, och bidragstagare.  Och tänk dom som är svårt sjuka i t ex svår astma och behöver åka in ofta… det lär bli dyrt.

Det är ju bättre att bötfälla busringare som busringer 112.

[VSK]
5

Vad ska de som lever på existensminimum eller lägre göra? Tänkte först och främst på de ca 800.000 ålderspensionärerna som har lägre inkomst än kronofogdens existensminimusnivå.

Fridaaaa
3

Löjligt anser jag. dags att de lägger pengarna på rätt saker istället

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

I Göteborg kostar det att åka ambulans och har gjort så länge jag kan minnas.

http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden/6/Verksamhetsomraden/Ambulanssjukvarden/Patientinformation/

/Maria

tlover
0

Jag tror också att det kommer att slå mot dom svaga

Men jag skulle faktiskt hellre se det än att vara utan ambulans som dom är i grannkommunen eller att ambulansen inte startar (som min morfar var med om).

Det bästa skulle såklart vara att ambulanserna startar och finns i alla kommuner utan att dom tar ut pengar.

l'm back

tarantass
1

Inte gratis längre? Det har kostat pengar i åratal. Åtminstone om man "busåker", det vill säga inte hade behövt åka ambulans. Att man inte hade kunnat veta det i förväg, före läkarundersökning, har inte hört till saken.

Men välkomna till verkligheten, ni som tror att Sverige fortfarande leder välfärdsligan. (Gratis sjukvård, ursäkta, inget illa ment, men under vilken sten har ni som säger det levat?)

Med tanke på andra debatter på den här sidan vill jag dock påpeka att utan invandrare stannar sjukvården. Den är farligt nära nog ändå.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[VSK]
1

Snick snack.

LinaLj
5

Just ambulans borde vara gratis. Risken är ju annars att människor väljer att inte ringa.

Maria
2

#9 Som sagt i Göteborg har det kostat.

/Maria

tarantass
1

#9: inga motargument med andra ord. Bra.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Maria
2

Det kostar en slant att ligga på sjukhus också.

/Maria

Farwuq
1

Undras om frikortet gäller?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
0

Här kommer priser som gäller i Västra Götalandsregionen. Där står om frikort också.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Regler-och-rattigheter/Patientavgifter-i-Vastra-Gotaland/

/Maria

Allt oviktigt
0

Här i dalarna har det länge kostat 150kr att åka ambulans. Det jag tycker är att om det ska kosta att åka ambulans så ska det kosta lika mycket/lika lite oavsett var i Sverige man bor

Aleya
3

Detta visar bara på att vården är nu en fråga om klass. Det är ju faktiskt sos som skickar ut ambulans. Det är ju inte som att man ringer direkt till ambulansen. Jag tycker detta är fördj******. Alla ska ha råd att söka och få vård. Och måste man åka ambulans ska det vara gratis.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
1

Jag tycker att 150 kronor för en resa med ambulans är ganska rimligt. Full utrustning och utbildad personal.

/Maria

Fialialej
0

#15 va? Ambulans 150kr?? Jag blev tvungen att ringa ambulans för nåt år sen och då kostade det 450kr? Har jag blivit blåst eller har de ändrat nyligen?

"På natten är alla katter svarta"

Maria
1

#19 Det är nog olika priser beroende på var man bor och det kan ju diskuteras om det ska behöva vara så.

/Maria

tarantass
3

#18: det finns de som inte har 150 kronor heller. Eller som behöver dem till mat åt barnen alternativt viktig tandvård åt sig själva.

Maria
1

#21 eller till ambulansen😉

Man får givetvis en faktura om man inte kan betala eller är i skick att göra det.

Ingen blir ju utan ambulans för att man inte har pengar.

/Maria

Allt oviktigt
0

Kostnaden verkar vara från 150-400kr beroende på var man bor/befinner sig.  150kr är det som sagt i dalarna. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6110358

tarantass
4

#22: vad hjälper en faktura om man inte har råd. Jag talar om permanent fattigdom.

Fialialej
0

#20 men jag bor ju i vg-regionen

vallhund
1

Mig veterligen har vi aldrig haft fri sjukvård i Sverige, däremot är en del förebyggande vård avgiftsfri såsom BVC,  MVC o skolhälsovård.

Att ligga på sjukhus kostar pengar, typ 80 eller 100 kr/d, det ingår inte i högkostnadsskyddet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maria
1

#24 Jag vet att det finns människor som behöver vända på minsta slant men det är ju inte så att man förvägras vård och som sagt så är detta ingen nyhet på många ställen utan har fungerat så i åratal.

#25 Du kanske får kolla upp det.

/Maria

Fialialej
5

När folk inte förstår värdet i att betala skatt slutar det med att var och en får betala för sig själv.

Zyperior
2

#12 Jag håller med att utan invandrare hade sverige stannat. Om vi syftar till de redan etablerade/integrerade sådana. De övriga diskussioner du syftar till här på politik iFokus argumenterar sällan mot detta faktum heller. Det som det argumenteras emot är 400.000 nya oetablerade individer. Som i sin tur kommer belasta välfärden och därmed sjukvården ytterligare.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

tarantass
1

… och som kommer att ta de skitjobb ingen annan vill ha när de som nu är "etablerade" (till den gränsen) har kommit sig upp litet eller gått i pension. Plus fylla de luckor som gapar allt tommare, ifall nu någon någonsin säger ifrån om det.

Zyperior
2

#30..Antaganden. Som även om de skulle stämma inte skulle underlätta för svensk välfärd.

[Jimmy.L]
1

150 kr är väl smärtgränsen att betala för ambulans.

tarantass
1

#31: allt som sägs om framtiden är definitionsmässigt antaganden. Men de kan vara olika väl underbyggda. I det här fallet är de välkända extrapoleringar från det förflutna och från prognoser om befolkningsutveckling och sådant.

Vanja
1

Jag kan förstå om det kostar att åka sjuktaxi, men ambulans? Nej de är till för de svaga och när de behöver akut hjälp ska de inte behöva kosta, oavsett hur mycket pengar man har ifrån början. 

Men att det kostade runt om i landet hade jag ingen aning om förän jag såg det nu i inslaget. Hos oss har det alltid varit gratis.

/ Vanja 

Zyperior
2

#33 Invandring från det förflutna, det man baserar dessa antaganden på va bra mycket mer annorlunda än den vi ser idag. Främst i volym.

tarantass
1

Jo, jag vet ju vad ni tycker på den här sidan.

Zyperior
1

#36 För att citera dig i #12. "Inga motargument med andra ord. Bra!"

[VSK]
0

😃

tarantass
1

#37: du får kanske se när du blir gammal och behöver vård.