Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 1493 ggr
[JenniN]
3

Polisen ber om ursäkt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20305239.ab

"Om polisens kritiserade uttalanden säger Stefan Sintéus:

– Jag vill säga att jag beklagar dem och vill be om ursäkt för polisens räkning. Det hör inte hemma inom polisen att säga så. Det är två barn som är försvunna, de har sannolikt en traumatisk situation med sig. Det är klart att vi ser allvarligt på det och ska leta efter dem."

Jag tror att detta har lite med ramaskriet som blev att göra, att de ber om ursäkt. Jag tror också att de tog i för hårt, även om jag vill tycka att det var en rättvis behandling mot någon som beter sig riktigt illa så kan jag faktiskt tycka att de får anpassa den rättvisa behandlingen till hur gammal pojken är. 
Nio år är ingen ålder, hade han dock varit tre år äldre hade jag resonerat annorlunda. 

Det är ett barn och ska behandlas därefter, han är också kriminell och ska behandlas därefter. Där blir det en ganska svår balansgång. 

Diskutera gärna med en vänlig ton.

Fialialej
9

Hålla fast osv är för mig helt ok, men att slå någons huvud i golvet, oavsett ålder, är INTE ok och dessutom helt onödigt. Sen ska inte barn straffas för föräldrars/vårdnadshavares/myndigheters felaktiga hantering och fostran. Barn blir i stort sett vad deras omgivning gör dem till och att bestraffa barnet ifråga för det är helt fel.

"På natten är alla katter svarta"

neasfotografier
8

Om man tittar på videon så ser man att det är för att barnet själv sprattlar som en tok som huvudet åker i golvet. Det är ingenting som orsakas av OV.
Är huvudet dumt får kroppen lida…

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Magi-cat
8

Ska barnet skylla sig självt? Är du olydig gör det j-t ont?

Nej, barnet är ett barn och ska inte lida i något avseende!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

neasfotografier
9

Biter man folk så den får uppsöka sjukhus och attackerar en oskyldig gammal dam och beter sig helt rabiat så får man skylla sig själv.
Hur skulle OV annars ha agerat? Erbjudit honom glass och pratat lugnt?
Han var en fara för sig själv och för andra runtomkring och då hade OV inget annat val än att hålla ner honom på golvet tills polis kom.

[Jimmy.L]
6

Det kommer massa olika uppgifter om vad som är sant eller inte. Jag kommer inte säga det var rätt eller fel av OV det får utredningen visa. Men denna artikel förstår jag inte riktigt det finns ju över 1000-barn som saknas och Aftonbladet kritiserar polisen istället för att ta reda på var alla  barn tar vägen.

[JenniN]
3

5# Ja det undrar jag också, de kan inte bara försvinna. Eller ja, de hinner ju ta sig ganska långt om polisen inte börjar leta förän flera dagar efter försvinnandet.

[Jimmy.L]
4

#6 Ja barnen måste ju finnas någonstans, här borde ju Aftonbladet göra efterforskningar och ta reda på vart dom tar vägen om dom tar sig till andra länder eller utnyttjas.

Zyperior
2

Mer intressant att lägga krutet på att jaga icke politiskt korrekta uttalanden från länsman, tycker aftonbladet.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Neutralis
4

Men denna artikel förstår jag inte riktigt det finns ju över 1000-barn som saknas och Aftonbladet kritiserar polisen istället för att ta reda på var alla  barn tar vägen.

Media, eller Aftonbladet rättare sagt, är väl ändå inte dom som i första hand ska utreda om 1000 barn saknas, det är ett polisiärt ärende primärt.

Zyperior
2

#9 Nja, det är väl två olika typer av utredningar vi pratar om. Har vi 1000 barn som driver omkring i samhället så är det ju polisens uppgift att utreda för att fånga upp dem och se till att de tas om hand, inte för att informera allmänheten. Så media borde vara intresserade av polisens utredning samt göra utredning själva.
Aftonbladet, nutidens moralpolis, borde vara mest intresserade av alla medier. 
Men antar att det ger vind i seglen för de som kritiserar invandrings- och integrationspolitiken, dvs SD har rätt. Och det får man ju absolut inte säga! Fy vad hemskt. Oavsett hur sant det är.

[Jimmy.L]
3

#9 Aftonbladet väljer att jaga polisen i stället för att försöka hitta problemet varför barnen försvinner. I Aktuellt i går kväll la journalisterna mycket skuld på polisen. Dom menar att polisen inte gör något men hur lätt är det hitta någon som medvetet håller sig borta det är väldigt svårt att hitta personer som inte vill bli hittad.

Magi-cat
2

Aftonbladet (media) belyser ett problem vilket är helt riktigt och deras uppgift, samt granskar myndigheters agerande och kritiserar uttalanden. Men det är som sagt inte Aftonbladets uppgift att lösa problemet och hitta de försvunna barnen…

Det är bra att sådant här kommer fram - för barnens skull!

[Jimmy.L]
3

#12 Håller med att deras jobb inte är att hitta dom fel av mig det ska vara för att sälja så många  lösnummer som möjligt. Dom andra 1000-tals barnen är dom inte lika intressanta för Aftonbladet nej deras historia är inte lika intressant och säljer inte. Barnen om dom inte hittas kommer att ingå i den statistik av ensamkommande flyktingbarn som frivilligt försvinner och en notis i Aftonbladet.

Och snälla skippa Caps det är helt onödigt det funkar utmärkt att skriva utan att använda stora bokstäver det ser bara illa ut.

Magi-cat
0

#13 Ändrade BRA till bra. Bättre?🙂

[Jimmy.L]
2

#14 Tack, kan tyckas vara petigt men jag tycker inte det ser trevligt ut, sen kan man använda fetstil eller understryka inlägg i stället 👍.

Magi-cat
4

Kanske inte precis två läger, ingenting är helt svart eller vitt, men väldigt obehagliga tongångar på den ena sidan där en del verkar tycka att barnaga är något att förorda:

https://www.interasistmen.se/granskning/hot-om-vald-mot-nioaring-pa-bjorn-soders-facebooksida/

Inkanyezi
2

#4 Jag tror att man ska ta uppgifterna om vad som har hänt på tåget med en väldigt stor nypa salt. Såvitt känt är de här ryktena spridda via någon som inte var där, och de påstås komma från någon ur vaktkåren. Ingen ordningsvakt fanns på tåget, så ingen av dem kan vara vittne till vad som kan ha hänt där.

http://www.metro.se/nyheter/falska-uppgifter-sprids-om-pojkarna-pa-natet/EVHobl!jCJBO8mGHbP/

neasfotografier
3

Hur som helst, så står jag fast vid min åsikt i #2.

[JenniN]
2

Jag tror dock att reaktionerna hade blivit helt annorlunda om vakterna hade spelat in pojkarnas beteende i en mobiltelefon innan de blev filmade själva, för i filmerna får vi bara se en sida av historien.

Magi-cat
8

Det finns inga ursäkter för att göra barn illa , hur de än burit sig åt!

neasfotografier
4

Jag ser ingenstans att han gör barnet illa. Det är barnet som utsätter sig själv för det. I mina ögon ser det ut som att han försöker skalla vakten och inte lyckas och dunkar huvudet i golvet.
Barn (man vet väl inte ens om han är ett barn eller tonåring?) eller inte, gör man motstånd när man hålls ned av en OV så får man även ta konsekvenserna för det.

Magi-cat
7

#21 Han är ett barn. Han är livrädd. Han är fysiskt underlägsen den vuxne. Säger dig det någonting?

Zyperior
3

#22 Mig säger det att han är villig att göra vad som helst för att frigöra sig. Skulle vakten vara mildare är det ju han som har anledning att vara rädd.

Mysan59
1

Men om det nu har gått till så som vissa påstår, att denna unga kille och hans kompisar, spottade och hotade folk på t-banan, så är det ingen dununge direkt och är nog inte speciellt rädd.

I slutet av filmen så ser man hur han sparkar en vakt i ryggen.

Men visst, oavsett det så ska man inte dunka barns huvuden i golvet.

Fast jag är också osäker på om det är han själv som sprattlar, eller väktaren som dunkar.

Inkanyezi
5

#18 Visst kan du stå vid din åsikt, och det är viktigt att ha klart för sig att det handlar om en åsikt, och det är ganska klart att den inte bygger på faktaunderlag. Du är inte vittne till det som du påstår här, och du har också i andra sammanhang lämnat synnerligen tvivelaktiga uppgifter. Som jag ser det handlar dina inlägg om åsikter i flera fall, och du tycks också tumma på sanningen för att ge tyngd åt de åsikter du luftar.

Så nej neasfotografier, jag tror inte på dig, och de åsikter du luftar här verkar helt klart färgade av åsikter som du kanske inte vill redovisa öppet.

neasfotografier
5

Herregud… "I andra sammanhang lämnat synnerligen tvivelaktiga uppgifter"?
Jag vet inte ens vad du vill mig med hela din kommentar.
Om vi nu ska börja döma varandra så kan ju jag börja döma dig också då. Vilket jag inte ens tänker lägga energi på.
Vad du tycker om mig kan du skriva personligen till mig i ett PM istället för att helt gå OT bara för att du uppenbarligen har något emot mig.

Zyperior
3

#25 Va har du för belägg för att hon far med osanning?

Denna kommentar har tagits bort.
Zyperior
4

Att kalla någon lögnare utan belägg skulle jag likställa med personliga påhopp. Tycker det är ett oärligt sätt att diskutera på.

Inkanyezi
5

Om man inte får redovisa att man inte tror på uppgifter som är uppenbart orimliga, så är det alldeles för lågt i tak för att alls diskutera.

Zyperior
2

Om de är uppenbart orimliga lär det finnas belägg för det, annars tycker jag inte de är uppenbart orimliga.

Inkanyezi
4

#32 Ingen har kallat dig lögnare. Jag har redovisat en åsikt. Jag har sagt att jag inte tror på dig, och det innebär inte att jag skulle påstå mig veta bättre vad du har sett. Jag var inte där, så jag har ingen aning om vad du kan ha sett.

Kanske trådens ämne kan diskuteras i stället?

Magi-cat
5

#21 Jag ser ingenstans att han gör barnet illa.

På Rädda Barnen är man inte enig med dig:

"Elisabeth Dahlin, generalsekreterare på Rädda Barnen anser att det är fråga om barnmisshandel. – Man blir bestört, säger hon och efterfrågar en översyn över hur man ingriper mot barn."

" Man blir bestört. Det är barnmisshandel, det här kan ge allvarliga skador, både psykiska och fysiska, säger hon."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/radda-barnen-man-blir-bestort

Har hon fel?

[Jimmy.L]
3

#34 Det är polisens, åklagarens och domstolens uppgift att avgöra innan dom har sagt sitt finns det varken fel eller rätt tycker jag. Media har ju redan dömt dessa OV innan dom ens har fått en rättegång. Vi får se 2 min av hela förloppet det ska finnas 30 minuters övervakningsfilm.

Magi-cat
4

#35 Det var ju inte vad media utan generalsekreteraren för Rädda Barnen.

Har hon fel?

[Jimmy.L]
3

#36 Hon är varken åklagare eller domstol ska inte vakterna få en rättvis rättegång om åklagaren anser det eller ska vi skrota vårat rättsamhälle?

Magi-cat
5

#37 Tvärtom: Rättssamhället värnar om de svagaste, mest oskyddade, om barnen. Det gör Rädda Barnen också och efterlyser en översyn av hur man ingriper mot barn. (Samt kallar händelsen för vad den är.)

Samhället ska skydda, inte se mellan fingrarna på övervåld oavsett hur barnen betett sig.

[Jimmy.L]
1

Inlägg #26 bortröstad, har granskat inlägget och kommer inte lägga in den igen frågor på detta tas i PM och ej i denna tråd!

[Jimmy.L]
3

#38 Det är polis, åklagare och domstol som ska granska om det gjorts fel inte tidningar eller organisationer. Självklart kan man ha många åsikter om detta men det kan även slå tillbaka i form att det kan påverka en rättegång.

Magi-cat
5

#40 Jag vet inte vart du vill komma med det? Ingen har väl sagt emot att rättsväsendet dömer? Vi ska tvärtom värna om rättsväsendet. (Inte något gatans parlament. Det verkar nästan  som om en del tycker det är befogat ibland att klå upp olydiga ungar…Må det aldrig bli så.)

Att journalister granskar är vi vana med och det ska så vara.
Att organisationer, som Rädda Barnen, värnar extra om barnens rätt - ja, det tycks tyvärr behövas. Uppmärksamheten på barnens självklara rättigheter får aldrig ifrågasättas.

[Jimmy.L]
5

#41 Vet vi vad som hände innan 2 min filmen nej vet rädda barnen vad som hände innan filmen  nej vet media vad som hände innan filmen nej det jag vill komma är att polis, åklagare måste kunna få utreda om det ska leda till åtal innan man man säger att det är barnmisshandel.

Det verkar nästan  som om en del tycker det är befogat ibland att klå upp olydiga ungar…Må det aldrig bli så.)

Vad menar du med detta en förklaring tack ingen i tråden har väl sagt att det är befogat med barnmisshandel.

Magi-cat
5

#42 Grejen är att det spelar ingen roll hur j-g ungen var innan - barnen är skyddade i alla fall!

Vad menar du med detta en förklaring tack ingen i tråden har väl sagt att det är befogat med barnmisshandel

Jag skrev "det verkar nästan som om…" inte att någon uttryckligen och ordagrant gjorde det. Dock finns det skrivningar om att man inte vet vad som hände innan (som om det skulle rättfärdiga ett ingripande av det slaget, vilket det inte gör), att man får ta konsekvenserna när man gör motstånd, att vi ser en version av händelsen (vilket alltså inte spelar någon roll), att han får skylla sig själv, det fanns inget annat val etc.

[Jimmy.L]
5

#43 Tror ingen här försvara våld mot barn och skulle OV ha gjort fel och domstol kommit fram till detta hoppas jag på att man ser över deras utbildning.

Magi-cat
1

#44 Det vore bra. 👍

Magi-cat
4

En bra artikel: Vi stirrar ned i en avgrund…

"Jag trodde att vi år 2015 sedan länge haft en överenskommelse om att inte slå barn, men hade uppenbarligen fel.

Vad beror detta moraliska sammanbrott på?

Gör internet någonting fult med oss människor? Är det så att vissa måste intala sig att ungen förtjänade stryk för att slippa erkänna att Sverige inte är bättre än så här? Eller är det ett hat som har funnits hela tiden, men som med ny teknik har blivit synligt?

Jag har inga svar. Det enda jag vet är att det är en avgrund vi stirrar ner i.  "

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article20312433.ab

Magi-cat
5

ur samma artikel:

"Men vid sidan av den djupt kända medmänskligheten har en alternativ berättelse vuxit fram. En berättelse fylld av hat och osanningar.

För ljuger, det tycks de göra, de som hävdar att bröderna hade spottat på tågresenärer, rånat en pensionär och bitit en person så hårt att denne fick föras till sjukhus.

I varje fall om vi ska tro de poliser och den åklagare som är inblandade i utredningen om den misshandel vakten kan ha gjort sig skyldig till."

Magi-cat
1

Hur kan man låta bli att gå sönder…

Läs Jonas Gardells ord för händelsen…Tänkvärt!

http://www.expressen.se/kultur/toppnyheter-/gardell-hur-kan-jag-lata-bli-att-ga-sonder/

Inkanyezi
3

SVT:s inslag visar mer än det som syns på den video som har visats tidigare. Min uppfattning är att det här är mycket grov misshandel, och att hanteringen bryter mot barnkonventionen; dessutom på flera punkter enligt vad som senare har kommit fram om att gruppen av tre barn skildes åt vid placeringen på det hem som de här två grabbarna avvek ifrån.

http://www.svt.se/wd?widgetId=23991§ionId=566&articleId=2665484&type=embed&contextSectionId=116&autostart=false

Det står för mig helt klart att den här vakten faktiskt dunkar ner pojken i golvet, och att övergreppet är synnerligen grovt. Också den andra videon, där man ser handfängsel sättas på, visar ett direkt livsfarligt handlingssätt från vakterna. De utsätter den här lilla pojken för livsfara, och de rykten som senare har spridits, har sitt ursprung någonstans i samma vaktkår.

Det har hänt att vuxna människor som har utsatts för liknande behandling har dött. Ett exempel är när Eric Garner dödades av poliser i New York. Eric Garner hanterades i stort sett likadant som den här nioåriga pojken. Hans sista ord var: Jag kan inte andas - jag kan inte andas ---

http://www.theguardian.com/us-news/video/2014/dec/04/i-cant-breathe-eric-garner-chokehold-death-video

Jag är glad att det inte gick lika illa för den här grabben, men de där vakterna bör inte få fortsätta ha det arbetet. Videon visar att de inte är lämpliga, och de rykten som har spridits, ifrån samma vaktkår, ger orsak att fundera över om olämpligheten är mer utbredd inom kåren.

[JenniN]
3

49# Jag håller inte alls med dig, vakten tog förmodligen i för hårt osv. Men jag ser inte alls att han försöker "dunka" barnets huvud i golvet, snarare att han försöker få honom att ligga stilla och sluta sprattla och därför trycker ner hans överkropp. 
Och därmed huvudet. Men jag tror inte på något sätt att OV försökte "dunka" pojkens huvud i golvet. 

Jag tror han gjort exakt så som han är lärd att göra sig, så som hans utbildning säger att han ska göra. Men att han själv inte anpassade sig till pojkens ålder. 

Vilket är där mitt dilemma kommer in, han var för hårdhänt mot pojken, ja. Men han gjorde fortfarande som han är utbildad att göra.

Inkanyezi
3

#50 Jag hade nog inte väntat mig att du skulle hålla med mig, men jag står fast vid att den som inte förstår att det agerandet är fullständigt oförsvarbart, har ingenting att göra i en sådan position.

Om utbildningen är så bristfällig som du låter påskina, bör uppdraget tas ifrån företaget ifråga, och de borde inte ackrediteras av Polisen. Det är helt enkelt inte okej att göra på det viset, inte mot ett barn, inte mot en vuxen, överhuvudtaget inte, annat än om det är absolut nödvändigt för att förhindra värre skada, och i så fall är det fortfarande inte lämpligt, utan täcks av begreppet nödvärnsexcess i lagen.

Om man vid det här tillfället hade angripit vakten med dödligt våld, skulle det däremot kunna försvaras. Det han gör mot barnet är livsfarligt, och pojken har all rätt att försvara sig med varje möjligt medel.

[Jimmy.L]
4

#51 Det är ju en utbildning som hela Sveriges ordningsvakter gör det kan du ju inte lasta på ett företag. Sen vet vi ju inte vad som hände innan pojken låg på golvet med ordningsvakt över sig. ser ut som att pojken försöker spottas eller bitas och ordningsvakt trycker bort ansiktet på pojken.

Blir det ett åtal så får vi se om det blir en fällande dom.

[JenniN]
4

51# Nej men jag tror inte alls att utbidlningen han har fått är bristfällig, jag tror rent av att den är precis så som den ska vara. Men att den är anpassad till vuxna. 
Den är inte anpassad för att hålla nere ett barn, och därav får man navända det sunda förnuftet. 

Men som Jimmy,L skriver, det ser ut som att pojken försöker spotta på ordningsvakten. Hur tycker du att man ska avvärja detta om man inte får trycka bort ansiktet på pojken?

[Jimmy.L]
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns ett liknande fall i Stockholm för några år sen med en 12-åring.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13732573.ab

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/618519-vakterna-frias-polisanmaler-12-aringens-mamma

Åklagaren valde att fria.

Inkanyezi
1

Jag förväntar mig inte en fällande dom mot vakten. De håller varann om ryggen i så stor omfattning att det är i stort sett omöjligt att få en polis eller ordningsvakt fälld för övervåld. Men min åsikt är ändå att de här personerna är inte lämpliga till jobbet. Man gör helt enkelt inte så.

Inkanyezi
1

#50 Du har alltså inte sett videon som jag länkade?

• 49# "Jag håller inte alls med dig, vakten tog förmodligen i för hårt osv. Men jag ser inte alls att han försöker "dunka" barnets huvud i golvet"

Om du tittar arton sekunder in i klippet från SVT, så är det alldeles tydligt att han dunkar pojkens huvud i stengolvet.
http://www.svt.se/wd?widgetId=23991§ionId=566&articleId=2665484&type=embed&contextSectionId=116&autostart=false

Ungefär tio sekunder senare gör han det igen.

[JenniN]
4

56# Nej det är inte alls det jag ser. Vi får väl se vad det är domstolen säger.

[julatopp7018]
3

#55 Varför skulle dom hålla varandra bakom ryggen nyligen dömdes en polisaspirant till avstängning och böter.

[JenniN]
5

59# Nej men hade han haft för avsikt att dunka pojken huvud i golvet hade han tagit i mer och dessutom kanske haft en hand på pojken huvud. Vilket han inte hade. Han försöker kontrollera pojkens sprattlande genom att dunka ner pojken Överkropp i golvet. Så ser jag det.

[julatopp7018]
5

#59 Får en varning för påhopp!

Inkanyezi
1

Hur man än vänder det, är det jag ser på videon ett klart fall av misshandel, och grovt övervåld mot en så liten kille av en hundrakilosbjässe som inte har någonting att frukta från pojken. Lite proportioner kanske inte skulle skada?

[JenniN]
4

62# Men det är det jag har sagt hela tiden. Jag tror helt klart att vakten gör som han är lärd att göra, men jag tror att han kunde ha använt det sunda förnuftet lite bättre och tänkt på att motparten var en nioårig pojke.

Inkanyezi
3

Jag tror inte att vakten handlar efter någon instruktion. Jag är egentligen rätt övertygad om att han på något sätt finner nöje i det han gör; jag kan inte se någon annan förklaring, efterosm det han gör är fullständigt onödigt.

Jag har själv varit i en liknande situation som den lilla killen, med skillnaden att det inte fanns några vittnen, annat än de två vakterna, och att jag misshandlades mycket värre. Händelsen finns beskriven i ett tidigare inlägg på iFokus. 

Min uppfattning om händelsen, så långt som den har visats i videoupptagningar och beskrivits i pressen utifrån berättelser av ögonvittnen, är att vakten som misshandlar den lille grabben inte har en aning om varför polisen vill ha tag i honom, bara att de har blivit tillsagda att hålla barnen kvar tills polisen kommer.

Övriga uppgifter som också har spridits här, där pojkarna beskylls för olika saker, är rykten, som i huvudsak kommer i tredje och fjärde hand från personer som inte har varit med på tåget, och uppgifterna har till en del sitt ursprung inom vaktkåren som den här vakten tillhör. 

De här ryktena dök också upp väldigt tidigt i den här tråden med inlägget #4 av: neasfotografier, och de har i viss mån tagits upp som om det skulle ha funnits någon sanningshalt i dem. Jag tycker att det är väldigt olyckligt att rykten av det slaget cirkulerar, och jag ser det som tendensiöst att de sprids av yrkeskåren som använder våld, och som försvarar sitt obefogade våld genom att anklaga personen som de misshandlar. Det är inte första gången, och troligen långt ifrån sista gången. Men jag tycker att vi borde vara vaksamma och inte sprida sådana rykten vidare.

[Jimmy.L]
4

#64 Är det inte snarare att du är hatisk mot ordningsvakter/polis och tycker att våld mot dessa är okej?  Du nämner att det är ett rykte från vaktkåren kan du länka till detta så vi andra kan läsa det?

Inkanyezi
1

Det är rätt lamt att försöka förminska mig så som i inlägg #65. 

Och svaret är alldeles självklart nej. Jag hyser inget hat mot vare sig polis eller ordningsvakter. Däremot är jag tillräckligt mycket realist för att inte tro mer på vad de säger än vad andra kommer med. I den här historien har vi en vakt som uppenbart är part, som enligt vad som har kommit fram kan ha lämnat uppgifter som kanske inte stämmer så bra.

Och det finns några notiser om ryktena som sprids, men de är inte direkt svåra att leta fram. Vissa uttalanden uppges komma från polisen, som ska ha haft en anmälan från ordningsvakten om våld mot tjänsteman, genom att han skulle ha blivit biten i handen. Att ryktet har sin rot hos vaktkåren kommer från Aftonbladet, som har spårat facebookinlägget där det startade. Kvinnan som har det kontot är gift med en vakt vid det aktuella företaget.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/barnen-som-vackte-hatarna/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20305592.ab

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/789554-falska-rykten-sprids-om-de-tva-pojkarna-i-malmo

[Jimmy.L]
4

#66 Då är det inget som kommer från vakterna utan en privatperson som sprider ett rykte ingen av artiklarna skriver att vakterna skulle ligga bakom inlägget utan en kvinna som hört detta.

Inkanyezi
1

En kvinna som är gift med en vakt, och uppgiften påstås komma från maken, som vid kontakt med journalist har medgivit detta.

[Jimmy.L]
4

Vi vet inte om kvinnan skrev exakt det mannen berättade för sin fru eller hur. Som alla rykten som sprids ändrar sig historier varje gång än vad som sas från början.

Inkanyezi
2

Just det, precis som alla rykten som sprids, och det ryktet har ju spritts i den här tråden också. Om man skrapar lite på ytan kommer någonting helt annat fram, och påståendet liknar onekligen en partsinlaga. Aftonbladet anger inte att maken skulle ha nekat till att uppgifterna kom från honom:

• "Hört av mina ordningsvaktskolleger"_
    Aftonbladet har sökt kontakt med personen som skrivit det, men inte lyckats. I stället har vi pratat med hennes make.__
    Han arbetar som ordningsvakt i Malmö och berättar att det som hans fru skrivit på Facebook inte är självupplevt.__
    – Det är jag som har berättat det för henne, utifrån vad jag hört av mina ordningsvaktskolleger, säger han.__
    Några ordningsvakter var dock inte ombord på tåget.__
    Och när samtalet kom till polisen om pojkarna var den enda uppgiften att de ertappats på tåget utan biljett._

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20305592.ab

Och kanske man kan titta på en utsaga från en som var där och faktiskt pratade med pojken?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20290571.ab

[Jimmy.L]
2

#70 Och maken i sin tur kan ha ändrat historien det vet vi inte heller, som sagt rykten ändrar sig från det man berättar för någon så ändrar sig historien hela tiden ju mer den sprids.

Inkanyezi
2

#71 Jag har inte ifrågasatt att historien ändras under resans gång, snarare tvärtom, utan det jag har påpekat är att ryktesspridningen börjar inom den vaktkår som gärningsmannen tillhör, och att den är tendensiös. Att ryktet sedan sprids vidare, som i den här tråden, är rent bedrövligt, men jag tycker inte att man ska försöka släta över var ryktet har sitt ursprung.

[JenniN]
2

72# Ingen rök utan eld brukar man säga, men detta är rena hörsägen eftersom det bara är rykten.

[Jimmy.L]
0

Ordningsvakterna kan bli frikända efter nya bilder. Fortsätt diskutera i länken nedan.

http://politik.ifokus.se/discussions/54ffceefce12c438da0007c8-bilderna-som-visar-vad-som-hande-innan-ingripandet?discussions-1

Inlägget är låst för nya kommentarer