Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 1202 ggr
Magi-cat
5

"Jag är rädd hela tiden"

Se intervjun med Alexandra Pascalidou där hon med gråten i halsen berättar om hatet och sexismen. Den ständiga rädslan. Den psykiska terrorn. Att från morgon till kväll marineras i attacker. 

"Plötsligt så gick det inte längre. Jag kunde inte värja mig och kände att jag blev så otroligt ledsen för att jag har kämpat så hårt i det här landet för att lära mig alla koder för att passa in och för att visa människor respekt.

– Sen går det bara inte och man förstår inte. Man kan inte riktigt begripa var allt det här hatet kommer ifrån."

Men också kärlek och motståndskraft.

"Men det som fick mig att känna att jag aldrig ska ge upp är när dom börjar fira och hurra för att jag ska lämna landet och mitt arbete. Då känner jag att jag måste frambringa den motståndskraft jag har kvar. För vi kan aldrig låta de mörka krafterna vinna. Det här anstår inte en av världens bästa demokratier."

http://www.svt.se/kultur/jag-ar-radd-hela-tiden

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
6

Själva virkar de främlingsfientliga offerkoftor så fort någon påpekar att deras beteende och uttalanden inte är accepterade. Undrar hur länge de skulle klara av att hantera en sådan massiv hatkampanj som Alexandra utsatts för? Fem minuter?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
5

#1 …och vilket oväsen det skulle bli!

[Juel70]
3

Kan hålla med om att sverige har på nåt sätt gått till "allmän reträtt". Det är skrämmande. Det gäller både när det gäller att reagera och agera inför orättvisor.

Halvdansken
4

Det där med att hon "lämnade landet" var tydligen en planerad semesterresa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
2

#4 Var det en i sammanhanget adekvat upplysning, tycker du?

Halvdansken
7

#5. Ja, det tycker jag.

"Men det som fick mig att känna att jag aldrig ska ge upp är när dom börjar fira och hurra för att jag ska lämna landet och mitt arbete. "

Hon får det att låta som om hon inte kan bo kvar i Sverige. Vilket det alltså inte alls var.

Magi-cat
3

#6 Har du hört henne berätta??? Om hatet som aldrig tar slut, hoten, om rädslan hon känner - jämt-, och din kommentar på det, när hon tar bladet från munnen för att hon inte orkar längre: "planerad semesterresa"!

Vad har du att säga om hatet? Har hon nojat i onödan? Bara åkt på en kul semestertripp?

Halvdansken
7

Ja, och jag försvarar inte det. Men tidningarna fick det att låta som om hon inte klarade av att bo i Sverige. Det var det jag reagerade på.
Om man skriver "lämnar landet" så uppfattar nog de flesta detta som om man emigrerar.

[Carpinus]
6

Allt hot är oacceptabelt! 

Med detta sagt så kan man inte förbise att Alexandra Pascalidou är en driven debattör och opinionsbildare. Låt oss säga att en person i hennes situation vill ha maximal exponering kring sin personlighet så är det ett perfekt scenario att först säga att man ger upp för hoten för att, när den uppmärksamheten falnar, gå ut och meddela att man stannar kvar. Om det är så det är i det här fallet skall jag låta vara osagt, men det vore naivt att inte tänka tanken.

Magi-cat
1

Jag känner ett drag av känslokyla i det ni skriver. Eller så är det något annat.

Var och en som såg inslaget igår (eller i klippet) kunde se - och höra - vad Alexandra varit utsatt för och hur hon kände inför det. Inte bara hon, tusentals andra! Tills slut fick hon nog och varför skulle hon inte känna att hon inte vill vara slasktratt för andras cynism och hat?? Någon måste säga ifrån och det var bra att hon gjorde det!

Hon fick nog ( å sina och andras vägnar) - det var ingen semestertripp som hon utnyttjade för att få "exponering kring sin personlighet"!

Halvdansken
5

Jamen… det jag skrev var att hon inte "lämnade landet" (dvs flyttade till ett annat land) utan åkte på semester.

På vad sätt kan du få det till att jag tycker det är ok med påhopp och rasism? Jag har överhuvudtaget inte kommenterat det.  Man måskte väl kunna skilja på saker?

Magi-cat
2

#11 Jag har inte sagt att du tycker det är ok med påhopp och rasism. Jag konstaterar bara att din kommentar till allt detta var att hon minsann åkte på semester. #4 Planerat och allt.

Så klart du inte tycker det är ok med påhopp och rasism. Det gör ju ingen vettig människa. Sedan är det ju olika vad man väljer att fokusera på som viktigt i ett inlägg eller något som hänt. Du kommenterade inte det nej, Du kommenterade "semestern".

Halvdansken
0

Ja… och? Det var bara en kommentar om att hon "lämnade landet". Vilket hon ju gjorde rent fysiskt i ett par veckor. Men nu är hon tydligen tillbaka igen.

72mm
9

Jo, det är ju otroligt bra timing  på sammanbrottet, efter 20 år av ständig förföljelse och hat så orkar hon inte mer. Nu när kulturmarxisterna desperat letar efter en ny vinkel efter att "rasism"-kortet har genomskådats av de flesta med mer en en halv hjärncell så väljer alltså Pascalidou att hänga på trenden med "näthat".  Snyggt. Hon får ju uppmärksamhet iaf, så på det viset fungerar det väl. 

Någon som funderar över vad det är hon har sagt som får så många att på heltid och med lust och hjärta aktivt hata henne? 

Att Pascalidou är en självgod narcissist som suttit (nu senast i Ring P1) och spytt galla över allt svenskt, allt höger om MP, allt invandringskritiskt och allt nationalistiskt (om det nu inte gäller Grekland förstås!) har givetvis inget med saken att göra. Hur hon får mediatid i public service överhuvudtaget efter hennes pinsamma insatser under valvakan är för mig ett mysterium. 

Självklart ska man inte bli hotad, även om man råkar vara en opinionsbildare som är avlönad med licenspengar, men i vänsterns värld så kan alla andra uttryckta åsikter vändas till att vara "hat". 

Ge det ett par månader ska ni se att hon är tillbaka i SR än starkare med sitt dravel, allt det här är bara ett sätt att bygga Alexandra Pascalidou AB. Det är synd, personligen skulle jag inte sakna henne alls.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Magi-cat
2

#14 Någon som funderar över vad det är hon har sagt som får så många att på heltid och med lust och hjärta aktivt hata henne? 

Det var ett riktigt obehagligt inlägg av dig…🤢

Har hon förtjänat hatet och påhoppen? Att vara rädd hela tiden? Har hon sagt något hatarna inte gillar och får skylla sig själv? En självgod narcissist? 

[Jimmy.L]
4

Ingen förtjänar väl hat o avsätt om man är SD anhängare eller motståndare till rasism. Det är viktigt att respektera allas åsikter i samhället även om man inte gillar det.

Zyperior
2

#14 Jag tänkte också på detta. Att offentliga personer får utstå hat är mer eller mindre vardag idag. Inget som ska accepteras men just nu är så fallet. Men om det går till den grad att man tvingas avsäga sig uppdrag så kan man undra vad personen gjort för att "förtjäna" detta?

Bara för att man inte ska hatas bort, behöver inte det betyda inte det att man är ett lamm.
Jag har personligen aldrig hört henne i radio, men kan det vara så att hon förtrycker åsikter hon inte delar. Om så är fallet, så bör hon säga upp sig/uppsägas av just den anledningen. Inte hatas bort.

Än värre är dock när detta sker mot våra folkvalda politiker. Men det härjas ju det såklart inte om av er. En radiopratare är viktigare.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

72mm
2

#15 Tja, jag skriver ju inte under på hela den här "hat"-grejen överhuvudtaget. Jag använde "hat" sarkastiskt i den meningen. Ledsen att det inte framgick. 

Det finns alltså ingen armé av anonyma rasister/fascister/nyfascister/sverigedemokrater/svenskar som "på heltid och med lust och hjärta aktivt hatar". Det borde vara uppenbart för envar, men mediadrevet som nu byggs över sk. "näthat" tar sig fullständigt absurda uttryck. Du min vän, verkar vilja vara del av det.

Ingen förtjänar hat och hot, speciellt inte om det är pga ens åsikter, uttryckta eller inte. Jag är för en fullständigt oinskränkt yttrandefrihet. Jag tycker lagen om hets mot folkgrupp ska avskaffas. Jag har inget emot nazister och kommunister på våra gator, inte ens om de propagerar för sina vämjeliga ideologi. Men de måste i så fall även vara beredda på kraftiga reaktioner och avståndstagande. 

Det Pascalidou har fått ta täcker säkerligen hela spektrat från riktigt hat/hot till avståndstagande. Jag tror bara tyngdpunkten ligger långt ifrån var hon själv vill lägga fokus. 

Jag kallade henne självgod narcissist, är då månne jag en av alla dessa "hatare" som du pratar om? 

#17 "Än värre är dock när detta sker mot våra folkvalda politiker. Men det härjas ju det såklart inte om av er. En radiopratare är viktigare."

Det är intressant att jämföra storleken på förbittringen över å ena sidan en radiopratare som säger att hon tystnar pga hat och å andra sidan en politiker som faktiskt tystnade. Jag utgår från att alla de som nu skriver om hotet mot yttrandefriheten och hur hemskt det är för Miss P att motta allt hat även var flitiga skribenter på samma tema när Herr Å sjukskrev sig. 😉

Magi-cat
3

Att ta bort alla lagar och hinder gynnar dem som inte drar sig för något alls. T.ex. nazister och fascister. Och hatare och hotare. 

Jag trodde först det här var en tämligen enkel fråga. Det borde inte vara något om och men när det gäller att ta avstånd från hat och hot. Men men…. Det måste vara något hon sagt, ju…Bygga varumärket liksom…

Det här rör sig inte om åsikter vilka som helst som vänts till hat "i vänsterns värld". Det är hat. Hur kan man undgå att se det?

Så - fortsätt sparka nu då, hon måste ha gjort sig förtjänt av det. 🤮

72mm
2

#18 (jag) "Jag kallade henne självgod narcissist, är då månne jag en av alla dessa "hatare" som du pratar om? "

#19 "Så - fortsätt sparka nu då, hon måste ha gjort sig förtjänt av det. "

Tar det som ett ja.

Zyperior
3

#19 Har man så tydlig politisk agenda som AP har, ska man inte sitta som programledare i ett program där alla ska kunna ringa in och förmedla sina åsikter. Jag kan förstå om det handlat om regelrätta lagbrott, som hets mot folkgrupp eller liknande. Men oavsett, så ska programledaren för ett sådant program vara väldigt neutral, så att vi som demokratiskt står för finansieringen av public service inte ska känna att "Ringer jag in kommer programledaren att vinkla, vrida och förtrycka min åsikt medans de med motsatt åsikt bara får medhåll".

Sitter man ändå som programledare får man skylla sig själv lika mycket som hatarna i detta faller kan jag tycka.
Det är lika mycket fel från båda. Kanske mest från SR/SVT som anställer en så partisk person.

72mm
0

#19 Ja, det är möjligt att det är just det här som gemene svensk har retat sig mest på. Inte åsikterna i sig, utan snarare det faktum att hon fått (och får!) en sådan oinskränkt plattform från SR/SVT från vilken hon kan driva opinion.

Zyperior
5

Här är några exempel på när hon gör bort sig totalt;
https://www.youtube.com/watch?v=BWsCSKg-Bdc
"..människor som lider, drabbas av utanförskap och drabbas av rasism/../därför sörjer jag att 10% sprider någon slags rädsla och hotbild som faktiskt inte stämmer med verkligheten"

Det kan möjligtvis inte vara så att det är nuvarande invandringspolitik som skapar detta utanförskap och lidande och göder rasistiska åsikter bland både etniska svenskar och invandrare? Sen ska hon inte anklaga väljarna för det hon anklagar partiet för.

https://www.youtube.com/watch?v=DYAU2ogASXg
Här ljuger hon rätt upp och ner. Är hon inte smartare än att hon inte inser att detta spelas in så folk kan höra detta?

https://www.youtube.com/watch?v=B0Aph9H_OGg
Här förolämpar hon inringaren med att fråga "Vem har du skjutit den senaste tiden?" 3 gånger, och lägger sedan ord i munnen på honom; "Varför säger du att alla andra invandrare skjuter folk?". Sen anklagar hon honom för att det är han som manipulerar diskussionen.

Envisas SR med att ha kvar en sådan här person i public service så ja, va kan man räkna med annat än ilska, som tillslut utvecklas till hat och påhopp. Ville man undvika detta fanns en mycket enkel lösning. Sparka personen.

[Hayabusa]
2

Ska erkänna att jag inte lyssnat mycket på Ring P1. Men, kom det inte för något år sedan fram att  de (Ring P1) registrerat de som ringde in? Typ en databas med telefonnummer, namn och vad man talat om. Plus "kryddat" med annan info om den som ringde in.

Zyperior
3

Seriöst? Kan inte tänka mig att det skulle va sant. Då skulle väl ingen ringa in dit? Åsiktsregistrering är väl direkt olagligt?

[Hayabusa]
3

#25 Jag vet inte vad jag ska tro, men enligt SVD lär det finnas en sanning i det:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/asiktsregistrering-pa-ring-p1_7773878.svd

Zyperior
4

Ehm. Det där hade jag ingen aning om. Tur att man aldrig ringt in. Tur att man vet så att man aldrig kommer göra det heller. Någonsin. Till public service över huvudtaget. Om det är så de behandlar åsikter.

72mm
4

#27 nu tycker jag du är orättvis. SR respekterar visst dina åsikter. Så länge du har rätt åsikter. ;)

Zyperior
1

Just därför =)