Island drar tillbaka EU-ansökan
"sland har officiellt dragit tillbaka sin EU-ansökan, och därmed grusat unionens förhoppningar om att trots eurokrisen framstå som en åtråvärd politisk och ekonomisk klubb för rika västnationer."
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/island-och-eu-game-over_4407631.svd
Bra för dem. Nu slipper de fri rörlighet för tjuvar och banditer, tiggare på gatorna och lönedumpning. Grattis, Island.
#1 Du tror inte det finns kriminella på Island eller lönedumpningar? Under bankkrisen tvingades många flytta från Island på grund av att det inte fanns några jobb.
Jo, Jimmy. Det finns kriminella på Island. Men genom att inte vara med i EU slipper de det inflöde av kriminella som den fria rörligheten inom EU medför och som skadar t ex vårt land svårt.
Om de redan har lönedumpning på Island så behöver de knappast mer av den varan vilket ett EU-inträde skulle innebära.
Och de slipper vara med och betala för grekernas ekonomiska excesser.
Jo, Jimmy. Det finns kriminella på Island. Men genom att inte vara med i EU slipper de det inflöde av kriminella som den fria rörligheten inom EU medför och som skadar t ex vårt land svårt.
Kan du peka ut exakt hur dessa kriminella har skadat vårat land?

Här är några!
http://www.expressen.se/nyheter/flyktinglistorna-var-varda-flera-miljoner/
Dock så förefaller det vara svenskar först o främst!
Vi skall nog rensa bland svenska kriminella innan vi anklagar utländska!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja, du kan ringa min bror och prata med honom. Han bor på landet, på en gård och har haft påhälsningar många gånger av tjuvar som polisen vet kommer från baltländerna, men som de självklart inte har resurser att göra nåt åt. Man polisanmäler för att försäkringsbolaget vill ha en anmälan.
Du kan inte bo på landet i Skåne idag och räkna med att få ha något ifred. Diesel, maskiner (t om sånt som högtryckstvätt och, trädgårdsmöbler) - allt som inte är fastskruvat och även sånt som är fastskruvat kan vara borta när du kommer hem efter jobbet. Polisen har lämnat landsbygden i sticket.
Stulen diesel används av utlandschaufförer som kör olaglig cabotage, där har du ännu en stor skada på vårt land som är en följd av att vi är med i EU.
#5 Zepp, på allvar, vad har ditt inlägg med medlemskap i EU att göra?

Jo.. vi kanske i förstone skulle rensa i egen byk med miljardrullningar och stölder innan vi anklagar andra för miljardstölder!
Sen så.. även om vi vore utanför EU så vore vi med i Schengen, dvs andra nationers medborgare får röra sig fritt här i landet.
Vilket knappast lär drabba Island, Skåne ligger närmare!
#6 Varför ska jag ringa din bror? Kriminella reser ju utanför EU och begår brott. Tror du ett pass inte är möjligt att skaffa eller förfalska för kriminella.

Jag bor oxå på landet.. här vågar tjuvarna inte sig ut då de är mörkrädda.. för det första så behöver de pannlampor/ficklampor för att se något överhuvudtaget!
Och om det smyger omkring folk i skogen med ficklampor på natten så ringer folk polisen!
För det andra så måste de åka på vägar som bara leder en stans och man passerar en massa hus där folk kikar på vad det är för bilar som passerar, då det är ovanligt med andra än de som bor där!
Jimmy, du frågade själv om jag kunde peka på hur exakt, vårt land skadats av vårt EU-medlemskap och det gjorde jag. Människorna på landsbygden i Skåne har skadat och landets transportnäring har skadats.. Inom EU behöver man inget pass och det finns i stort sett ingen gränskontroll. Det kallas fri rörlighet och gäller både för ärliga och oärliga aktörer.
Men jag gissar att du tillhör dem som inte vill veta. Man kan undra varför du frågade, men jag är inte egentligen intresserad. Vill någon annan här veta mer om olaglig cabotagetrafik och hur den håller på att ta död på en hel bransch kan du vända dig till Transportarbetareförbundet och Sveriges åkeriföretag (Arbetsgivarorganisationen för samma område.). Hur den olagliga cabotagetrafiken skadar vår miljö kunde man se i ett inslag på SVTs nyheter igår.
#11 Tror du inte det fanns kriminella ligor från andra länder innan vi gick med i EU då är du inte så gammal. Dessutom handlar inte tråden om kriminella utan om Island.
Jag är tillräckligt gammal och jag var med och röstade emot Sveriges medlemskap i EU. Brotten på landsbygden har ökat något enormt sedan vi gick med i EU. Detta har bl a Leif GW Persson tagit upp i sitt tv-program Veckans Brott.
Det är enormt mycket svårare att vara kriminell och frakta stöldgods mellan länder om man måste gå genom passkontroll och tull.

EU hit o dit, det är Schengen som tillåter folk röra sig fritt över gränserna!
Sen så finns det nackdelar och fördelar med EU.. inte tu tal om saken!
Men det dummaste vi gjort var nog att låta Sovjetunionen kollapsa och därmed Järnridån/berlinmuren!☝️
För då fick inte en j*vel lämna landet, utan att vara med i partiet.. samt att de lämnade familjen hemma som en gisslan!🤪
Absolut har lantbruken blivit mer utsatta för stölder än tidigare. Här ett klipp från HD:
http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2015/03/07/brottsvag-mot-lantbruketgps-stolder-det-senaste/

Vi skulle alldrig låtit EU ansluta sig till oss!
#13 Tull och passkontroll är ingen garanti för att stöldgods tar sig ur landet. Det lämnade stort antal fartyg innan vi gick med EU och lika så nu med. Kom med lite siffror i stället för att säga att brotten har ökat och fakta att det skulle vara människor från Baltländerna (nej din bror är inte en källa). Kan du länka där Leif GW Persson säger att brotten ökar med EU!
Det där är ett uselt retoriskt trick. Lite får du anstränga dig. Du får sätta dig och se alla avsnitt av Veckans Brott om du är intresserad. Om du inte är intresserad, varför diskuterar vi?
Om du inte orkar se tv-program, så kan du googla eller titta lite på de här länkarna. http://www.vt.se/opinion/samverka-for-minskad-brottslighet-pa-landsbygden-7865927.aspx
http://www.smp.se/ledare/brott-pa-landsbygd/
http://www.lantbruk.com/lantbruk/brott-pa-landsbygden-okar
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article19821937.ab
Jag förstår att du själv inte är utsatt och att du har svårt att ta till dig av berättelser ur verkliga livet, som t ex hur min bror har det i sin vardag.
#18 Ska du fortsätta i denna tråd föreslår jag att du plockar fram fakta att kriminella från Baltländerna skulle vara dom som utför brotten inga i dina länkar antyder det.

Jag tror mer på att det var ett misstag att riva Järnridån och införa demokrati i Östeuropa!
Om det nu är balter/polacker som utför brott på vår landsbyggd?

Skåningar ligger misstänkt till.. tycker jag!
Dock så är jag till hälften skåning så jag köper inte det argumentet rätt av!
För övrigt så är det mycket som förändrats sedan vi gick med i EU.. och det har inte alltid med EU att göra!
Brottsligheten har blivit globaliserad som allt annat.. det är ett pris vi får betala för vår ökade levnadsstandard!
Jag gråter som sagt vad hela vägen till banken.. det är väl mest fattiga landsbygdsbor som drabbas, de får sluta vara fattiga och utsatta.. problem solved?
De har det knepigt i storstäder oxå, dvs de som är fattiga och utsatta!
Det är överhuvudtaget ett problem att vara utsatt individ, utan samhälleligt skydd.
Vi får snart se folk som bildar medborgargarden och beväpnar sig.. mot andra EU-medborgare!
Och snart får vi se politiker i riksdagen som för deras talan.. vänta nu, det har vi ju redan fått.. hur skall det gå?😕
Ser snart ingen annan lösning än att jag får rösta på FI och Gudrun nästa val oxå.. hon var ju en Sovjetkramare.. om nu lösningen är att bygga upp Järnridån igen så är hon första val!🙂
Ofta får man höra om "dessa rika Svenskar" och att det mesta är deras fel. Det jag ser mest av vanliga medel Svensson med en vanlig medel Svensson lön och utöver det så finns det mest fattigdom att se. Jag tänker på alla diverse brott som har ökat dramatiskt och undrar om det hade varit lika illa om folk faktiskt hade en chans att få ett arbete, få en lön, skaffa sig trygghet. Kanske hade brottsligheten minskat? Bara en tanke
Ett storbråk har brutit ut i Island sedan regeringen dragit tillbaka landets EU-ansökan. Oppositionen anser att beslutet har tagits i det fördolda – men de styrande slår tillbaka. ”Om det här inte är en statskupp så tycker jag att det är konstigt”, säger utrikesminister Gunnar Bragi Sveinsson.
http://www.dn.se/ekonomi/storbrak-pa-island-efter-indragen-eu-ansokan/