Samma gnäll på invandrarna nu som då
Man brukar säga att historien alltid upprepar sig!
Någon klok person tillade, att först sker det som en tragedi, sen som en parodi!
"På måndagen berättar DN att de flesta svenskar har en generös inställning till invandring. En enkel slutsats man kan dra av 1927 års lag är att det knappast finns någon undre gräns där kritikerna av invandring kommer att bli nöjda. Även om Sverige bara tog emot 200 flyktingar om året skulle de mer rabiata motståndarna med stor sannolikhet varna för lönedumpning, bostadsbrist och kriminalitet."
http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-samma-gnall-pa-invandrarna-nu-som-da/
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ett samhälle blir aldrig perfekt. Även om samhället är näst intill perfekt finns skönhetsfläckar. Dessa skönhetsfläckar måste ha en förklaring - Man letar förklaring och hittar den enklaste.
Så här absurt kan det ju bli:
_Vad är orsaken till Sveriges bostadsbubbla?
_
_- De tiggande romerna: De tigger ihop till kontantinsats på några veckor och får sedan lån för att köpa bostad i Stockholms innerstad.
_
Även orsaken till bostadsbubblan kan vi skylla på de tiggande romerna. Förutom att de kör omkring i svindyra Mercedesar, som de tiggt ihop till.
….skulle inte förvåna mig om någon på fullt allvar kommer med ovanstående teori….
Nästan lika många svenskar som är positiva till invandringen tycker att den fungerar dåligt. ”Svenska folket ger ett tydligt underkännande till hur integrationen fungerar.”
Vi har enorm bostadsbrist, det fattas hundratusentals lägenheter redan nu under tiden fortsätter vi att ta emot flyktingar, det räknas komma ca 400 000 dem närmaste åren. Bortsett från detta så har vi inga arbete att erbjuda dem, vi får leva med besparingar inom sjukvård, skola, äldreomsorg, polisväsendet mm mm Kommunernas pengar räcker inte till och staten lånar pengar redan nu så om man för ett ögonblick tänker lite logiskt så inser man att situationen är ohållbar och det går käpprätt åt skogen. Visst pratas det att man kan ta från det ena och ge till den andra och medans våra politiker och dess väljare har fullt upp att anklaga varandra för olika misslyckanden så fortsätter Sverige sin väg neråt och det blir värre och värre för varje år.
#3 Det är en stor skillnad mellan att göra de påpekanden du gör och att skylla olika problem på olika grupper in absurdum. Du kanske har rätt: det kan bli problem med kanske 400 000 flyktingar - man kan diskutera detta. Men, som jag tolkat tråden handlar den om att skylla problem på en/flera grupper. Jag tycker det är dags för SD och andra att sluta fokusera på att måla ut grupper av människor som problem och istället börja prata om strukturella orsaker till samhäĺlsproblem.
#4 Jag tror inte att vi kommer så långt genom att diskutera bostadsbrist, arbetsbrist mm mm Detta har våra politiker gjort hittills utan att det har hjälpt nämnvärt. Det krävs åtgärder och läget är akut.
Vad det gäller att skylla problem på olika grupper så tror jag att det är bättre att tala öppet om problemen som faktiskt finns i stället för att förneka dem och anklaga folk för att vara rasistiska.
Det är svårt att lösa ett problem om man inte ens får nämna att det finns eftersom risken finns att man blir kallad för saker. .
Jag har flertal gånger kommit med konkreta förslag i sakfrågan men det är inte jag som sitter i regeringen.

Näe.. vi har fortfarande ingen bostadsbrist i det här landet.. vi konsumerar fortfarande mest bostäder i hela världen!
Däremot så finns det folk och de blir allt fler som inte har råd att köpa sig bostäder, vilket inte handlar om bostadsbrist utan om pengabrist!
Så det är bara att gå till banken och låna upp några miljoner, räntan har alldrig varit så låg.
Ju fler som lånar för att köpa bostäder ju fler byggs!
Det som har hänt är att du och jag i fria val, valt att avskaffa fastighetsskatten, bostadssubventioner och att sälja ut allmännyttans bostäder till bostadsrätter!
Nu valde inte jag det allternativet/ den alliansen.. men du kanske gjorde det?
Hur som helst så var det inte flyktingarna från Syrien som valde det.. det är jag rätt säker på!
Och innan det så valde att satsa miljarder på att slå ihop små billiga lägenheter och lyxrenovera dessa för bättre bemedlade personers bruk.. kalls i stadsplaneringssammanhang för Gentryfiering!
Vi har sänkt skatter med över 100 miljarder de senaste 8 åren.. klart att sådant får konsekvenser, en del har fått betala medans andra har kunnat ta till sig gåvorna.
Och kom inte och säg att de över hundra miljarder har gått i flyktingars fickor, de har du och jag fått!
#6 Jag håller med om att det behövs fler hyresrätter där vanliga låginkomsttagare kan bo. Man ska inte behöva låna miljoner för att få ett boende och det är få som kan det dessutom.
Vad det gäller Politiker så är jag besviken på både Vänster och Höger.
Många har kanske glömt varför Moderaterna vann valet för 8 år sedan? Vi hade ett bidragssamhälle som var under all kritik, vi hade arbetslöshet och jag minns att undersköterskor hade strejk pga dessa låga löner och omänskliga arbetsförhållanden. Detta är bara några av exempel som folk har glömt.
Vad det gäller Moderaterna så har dem gjort en väldigt svår situation till rent ohållbar vilket vi kan se i dagsläget.
Eftersom jag är innerligt trött på tomma löften och alla felprioriteringar så röstar jag inte på någon av dessa. Möjligt att jag vänder tillbaka till Socialdemokraterna men då ska dem först visa att dem kan styra landet och att dem gör gott för sitt folk. Dem får inte min röst före dess.
#5 Man får aldrig se människor som problem….om det inte är psykopater eller massmördare vi talar om förstås.
#8 Som sagt det är oerhört svårt att komma till rätta med diverse människosyn och deras agerande om vi inte kan lyfta upp det. Människor blir skjutna här i Sverige så gott som dagligen. Misshandel, hot, våldtäkter mm mm mm har blivit vardagssak. Vi har gängkrig, vi har områden där kriminella har tagit över. Det finns enorma kulturkrockar och dessa i sig skapar konflikter eftersom människor från olika länder inte kan leva i samhörighet. Detta är bara några exempel på det som jag kallar problem och det står jag för.
Vad det gäller psykopater så lider dessa av psykisk åkomma som gör att dem i regel lever i ständig ångest, dem ser syner, dem hör röster och många gånger när dem anfaller så är det för att dem ser oss som hot.
#6 Det råder bostadsbrist i storstäderna det byggs för lite. Många fastigheter som byggs nu har ofta redan sålts innan dom har stått klara.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/boverket-slar-larm-om-bostadsbristen
#9 Nu har du förväxlat psykopati med psykos. De har inget alls med varandra att göra.
Misshandel, hot, våldtäkter mm skedde i detta land långt innan vi hade en invandring att tala om, det skedde bara bakom lyckta dörrar, den som utsattes för brott dolde det eftersom att samhället även dömde offret. Dessutom fanns inte internet, så informationen spreds inte på det sättet det gör idag.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 Jag håller med #11 om att det du tar upp är inget nytt i vårat samhälle kriminella gäng fanns även under min uppväxt även skottlossning, bankrån och postrån var ju väldigt vanligt vi hade ju Lasermannen, Militärligan som utförde grova brott och även kriminella MC klubbar som sköt med automatvapen och pansarskott.
"I Sverige finns i nuläget 55 geografiska områden där lokala kriminella nätverk anses ha negativ påverkan på lokalsamhället. Områdena är fördelade över 22 städer"
11 Våldsbrott (misshandel) på en dag.
29 inbrott igår/idag.
#13 Än så länge kan jag inte se att du har belägg för att det är vissa grupper som är orsaken till samhällsproblem, t ex kriminalitet. Att du inte har belägg för det beror inte på någon bristande förmåga hos dig (så ta inte mitt ifrågasättande personligt), utan på att det helt enkelt inte finns någonting som tyder på att vissa grupper skulle vara orsak till problem, enbart utifrån grupptillhörighet.
Att försöka lösa problem genom att peka ut vissa grupper kommer inte att lösa något problem. Det är bättre att lägga energin på något mer konstruktivt.
#14 Med andra ord, jag ljuger, polisen ljuger och statistiken ljuger. Det var också ett sätt på det hela. Jag tänker inte föra några vidare diskussioner med dig eftersom inte ens fakta hjälper, jag lägger inte mer energi på det.
#15 Intressant att du enbart inriktar dig på ett enda ord i denna text.
"I Brås studie8 om organiserad brottslighet i storstäderna beskrivs områden där problematiken förekommer som präglade av etnisk och ekonomisk segregation, hög arbetslöshet, låg utbildningsnivå och höga ohälsotal."
Tror du på allvar att orsaken till problematiken i dessa områden står att finna i vilken etnisk bakgrund man har? Allt det andra inverkar inte alls? Är alltså invandrare med jobb, ett socialt nätverk samt en villa i Djursholm också alltid kriminella? Och är alla som bor i problemområdena alltid invandrare?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Några exempel på dessa områden: Seved, Rosengård,Vivalla, Oxhagen, Hammarkullen, Backa, Hjällbo, Biskopsgården, Bergsjön, Majorna
#17 Det var inte ens ett enda svar på det jag frågade dig.
Nej, naturligtvis är inte alla kriminella. Jag drar inte alla över en kam, långt ifrån men jag vågar påstå att kriminella områden vanligtvis är befolkade av människor med annan ursprung. Skulle det vara något fel i att säga något så uppenbart? Alla känner ju till dessa områden och ändå vågar ingen säga det högt. Jag är själv utlänning, jag har bott i ett sådant "problem område" jag flyttade därifrån så fort jag fick barn. Det är utan överdrift en dålig miljö för barnen att växa upp på. Våld, slagsmål mellan olika etnicitet, skrik och misshandel hos grannen. fulla däckade människor i hissen, skjutningar, hög musik nätterna till ända är bara några exempel. Arbetslösheten var stor och dem flesta levde på socialbidrag men det lustiga är att väldigt många av dem körde runt i splittrans nya bilar, gärna BMV.
#19 Men varför hoppar du då över detta och enbart inriktar dig på vilken etnisk bakgrund de har? "I Brås studie8 om organiserad brottslighet i storstäderna beskrivs områden där problematiken förekommer som präglade av etnisk och ekonomisk segregation, hög arbetslöshet, låg utbildningsnivå och höga ohälsotal." Tror du att de aspekterna absolut inte har med saken att göra?För ja, det är fel att säga att "Åhh, de kommer från ett annat land det måste vara orsaken", när det finns otroligt många andra saker som påverkar. Har man inga pengar, vad ska man göra? Känner man att man inte har en framtid, mår man då bra?
"Arbetslösheten var stor och dem flesta levde på socialbidrag men det lustiga är att väldigt många av dem körde runt i splittrans nya bilar, gärna BMV. "
Du är alltså avundsjuk på att de leasat en bil eller lånat den? Eller att de har jobb och inte lägger pengarna på sprit som många svenskar gör och fått köpa bilen av en kompis? Utgå inte ifrån att det är svarta pengar det är frågan om, ta istället reda på hur de har råd, kanske de har tips till dig om hur man gör?
Ärligt talat tror du verkligen att det enbart handlar om pengar? Varför beter sig inte alla som går på socialbidrag likadant, eller förtidspensionärer, eller sjukskrivna. . Det finns gott om fattigdom här. .
Jag har levt i smeten. ja, dem flesta lever på socialbidrag och nej det är inga leasing bilar. Definitivt inte, det är bilar köpta för knarkpengar i 99,9 %
Nej det är inte det minsta lilla synd om dem! Dem får faktiskt pengar till uppehälle, det hade dem inte fått i deras länder. Dem får gratis skola, dem får bostadsbidrag och an massa andra bidrag så ja, Sverige är väldigt bra land ur den synvinkel.
En sak som jag reagerade ofta på var ord som "dem är ju Svenskar. dem kan du väl inte umgås med" Jag kan försäkra dig att jag hade lika mycket diskussioner med dem som jag har här, om inte mer.
Hur kan man flytta till ett land, få allt serverat och ändå nedvärdera människor som bor i landet? Jag har ställt frågan (tusen gånger) Vad är det som är så farligt med Svenskar? Svaret var oftast kulturella skillnader och att man skulle hålla sig till sitt eget folk. Du anar inte hur tröttsamt det var att försöka få dem att förstå att Svenskarna faktiskt var väldigt trevliga om man gav dem chansen att lära känna dem. Empatiska, hjälpsamma, vänliga, förstående och med ängels tålamod bla. Det gick inget vidare i mina förklaringar och fortfarande är det så att tex Jugoslaver gifter sig med Jugoslaver, Albaner med Albaner osv .
Nu har jag diskussion här fast nu är det precis tvärtom. Jag försöker förklara varför det skapas utanförskap men blir inte trodd eller så är det kanske svårt att förstå mig. . Vet inte men det börjar bli tjatigt att upprepa sig. Kanske vore det bättre om folk fick konkreta bevis, då är det lämpligast att fråga (ifallman känner någon ett sk problem område) om man kan bo hos ett par veckor eller så. Kolla, lyssna, förstå. .
#21 Vart har jag skrivit att det enbart handlar om pengar? Såg du inte att jag strök under flera ord?
" Definitivt inte, det är bilar köpta för knarkpengar i 99,9 %"
Fördom.
"Nej det är inte det minsta lilla synd om dem! Dem får faktiskt pengar till uppehälle, det hade dem inte fått i deras länder. Dem får gratis skola, dem får bostadsbidrag och an massa andra bidrag så ja, Sverige är väldigt bra land ur den synvinkel."
Så de borde slicka våra sulor? Och det är inte synd om folk som kommer från krig där de sett sina barn/föräldrar/vänner avrättas? Intressant.
"Hur kan man flytta till ett land, få allt serverat och ändå nedvärdera människor som bor i landet? Jag har ställt frågan (tusen gånger) Vad är det som är så farligt med Svenskar?"
Och du har frågat precis alla om detta?
"Svaret var oftast kulturella skillnader och att man skulle hålla sig till sitt eget folk."
Vet du hur utlandssvenskar gör?
"Du anar inte hur tröttsamt det var att försöka få dem att förstå att Svenskarna faktiskt var väldigt trevliga om man gav dem chansen att lära känna dem. Empatiska, hjälpsamma, vänliga, förstående och med ängels tålamod bla."
Jättetrevliga, det är ju därför en del av dom springer omkring med järnrör och skriker Seig Heil. Det är verkligen jättekonstigt att de tycker att svenskar är konstiga då.
"Det gick inget vidare i mina förklaringar och fortfarande är det så att tex Jugoslaver gifter sig med Jugoslaver, Albaner med Albaner osv ."
Jaså? Måste ringa Peter och berätta att han är jugoslav och jag själv måste ju komma från många olika länder. Eller så är det så att man ofta träffar sin kärlek via bekanta. Råkar man då ha fler bekanta som kommer från samma land som en själv, är ju den matematiska sannolikheten att ens kärlek också kommer därifrån.
Jag har vistats en hel del i Vivalla förut, hade en nära släkting boende där. Det var inte särskilt trevligt.
Ägg som kastades mot fönstren, dom bodde längst ner, av barn/ungdomar, som hade invandrarbakgrund. Jodå vi såg dom, dessutom bor det nästan inga etniska svenskar där.
Och det märktes om vi gick till någon lekpark, nästan alla som var där hade hucklen och eller sjalar och vi blev väldigt uttittade när vi kom med "vanliga kläder", tröja och byxor.
Ungdomar som kastade smällare mot hunden när vi rastade den ibland och sen stod och skrek nåt jag inte hörde och om/när vi undrade så var vi svennehoror.
Jag känner andra invandrare, bland annat som jag jobbar med, och har inget som helst emot dom, tvärtom. Hur trevliga som helst.
MEN vi kan inte blunda för dessa som har fått komma hit och som faktiskt beter sig väldigt illa. Och skyll inte på utanförskap, fattigdom osv.
Jag är också fattig, sjukskriven + arbetslös (arbetstränar nu) men inte går jag ut och rånar eller gör inbrott för det.
#23 och du har fått fly för ditt liv, blivit våldtagen, torterad osv? För det kan ju inte påverka hur man mår psykiskt alls eller påverka så att man kan hamna snett senare i livet?
#24 Men det har ju faktiskt inte alla gjort. Många är ju t.o.m. födda här i Sverige!
Hur många generationer ska man skylla på det?
#25 För att om föräldern mår dåligt, så överförs det lätt på barnet, det kan vara att barnet blir utsatt för misshandel, föräldern kanske börjar missbruka osv. Och om ens kompis mår dåligt när man är barn, är det lätt att den drar med en på otyg.
#26 Det är väl en dålig ursäkt för att begå dessa handlingar som #23 beskriver. Ska vi komma till rätta med rasism och främlingsfientlighet måste alla ta sitt ansvar och visa visa respekt för varandra. Är ju så här rasism sprids att några blir utsatta för våld eller dåligt bemötande.
#26 Mitt ena barn har hållit på med droger och åkt ut och in på behandlingshem. Dessutom fått en massa stryk av en dåvarande pojkvän, som nästan slog ihjäl henne. Traumatiskt? Ja både för henne och mig.
Själv har jag varit i en uppslitande skilsmässa för många år sedan, med otrohet inblandat och den "nya" kvinnan som trakasserade mig under 2 års tid.
Mitt yngsta barn föddes med hjärtfel och har idag pacemaker för att leva vidare. H*n är vuxen nu.
Själv fick jag veta när jag var tonåring att jag egentligen inte skulle ha funnits, men man fick inte göra abort på den tiden. Det sitter ff.
Men fortfarande har du ansvar för vad du gör själv. Jag har aldrig gett mig på andra för att jag själv mått dåligt.
Tänk på våra föräldrar och mor- och farföräldrar hur deras uppväxt kan ha varit, då det var mycket hårdare än idag. Men de kan väl inte heller skylla på att de fick stryk, hade det fattigt, fick dela rum med flera syskon osv. för att kunna utsätta andra för rån, misshandel m.m.
Alla har ett eget ansvar och ett eget val. Begår man kriminella handlingar, så får man ta konsekvenserna också.
I dagsläget fattas det ungefär 300.000 lägenheter. Jag ser dig skriva i tråd efter tråd om att det inte är bostadsbrist. Jag måste fråga om du lever på 90-talet?

Näe jag lever i 2015 vad jag förstår?
Det byggs inte längre några lägenheter för folk utan pengar, det har du och jag sett till genom demokratiska val!
Vad de 300,000 fattas är främst en god ekonomi som gör att de kan låna upp de miljoner som det krävs för att man skall bygga de lägenheterna!
Och vi har fortfarande högst bostadskonsumtion i hela världen i det här landet.. en del konsumerar mer, medans andra inte har råd!
Hur mycket vill du höja fastighetsskatten med, för att få till de 300,000 bostäderna.
Förresten, den är redan avskaffad, dvs den som gick till att bland annat subventionera bostäder till mindre bemedlade.
Osen.. vi har alldrig haft det så bra som vi har det nu, högre nettoinkomster iomed lägre skatter, billigare bostäder iomed låga räntor, matpriserna har sjunkit, avdragen har ökat.
Problemet är att det har gått ut över fördelningspolitiken.
"Lönerna ökat med 17 procent före skatt"
"Och med 27 procent efter skatt"
http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2011/December/Skattesankningar-och-loneokningar-sedan-2006/
Hmm märker ingen större skillnad på min lön som undersköterska, minimal ökning på lönen. Mina kollegor har det likadant.

Som sagt vad.. att löner har stigit i genomsnitt och skatter har sjunkit i genomsnitt drabbar i förstone de med höga löner!
Felet folk gör är att välja att vara lågavlönade.. när hög lön lönar sig bättre.
Och genom förändringar i fördelningspolitiken så är det meningen att det skall löna sig bättre att ha hög lön än låg.. var det ingen som fattade det när de gick till valurnorna?
Vad var annars finessen med den förändrade fördelningspolitiken om det inte skulle löna sig att vara rik?
För i så fall vore det ju bättre att vi behöll de gamla transfereringssystemen?
Vet folk över huvudtaget vad de röstat på?
Det är ofta rätt lätt att räkna ut, man bara räknar ihop hur många tusen man tjänar per månad på den slopade fastighetskatten, förmögenhetsskatten och gåvoskatten, alterntivt tjänat på ROT-RUT!
Om summan blir noll eller rätt liten lär man ha röstat fel eller gått på en blåsning!
Snopet men sant!
#32 Så, vilket är rätt parti enligt dig?
Zepp, enbart bostadsföretaget vi bor hos har över 30,000 i bostadskö. Räknar man in de som väntar på att kunna flytta hemifrån med de kalkylerade 300,000 lägenheter i brist, och ser vi fyra år framåt i tiden och kalkylerar ihop dessa så pratar vi uppskattningsvis minst 500,000 lägenheter. Jag tror inte det räcker på långa vägar.
Det är möjligt din kalender visar rätt årtal, men din syn på bostadsmarknaden ligger minst 20 år efter i tiden.
Du verkar tro det växer lägenheter och skattkistor på träd.

Glömde att man skall räkna med jobbskatteavdraget!
Nu är ju valhemligheten något som vi håller högt här i landet, så jag överlåter till dig att välja det som är bäst för dig.. och jag lägger min röst som det faller mig in.. det jag tror gynnar landet och medborgarna bäst på lång sikt!
Jag kan ju ställa samma retoriska fråga till dig, vilken härkomst, religion, etnicitet anser du det är som har ställt till med allt eländet som du verkar påskina har drabbat landet, när det bevisligen alldrig har gått bättre än nu, vi har alldrig haft det så bra!
På 30-40-talet var det judar/balter, på 50-talet Italienare/Ungrare, 60-talet Jugoslaver, och sen i följd har det kommit Polacker, Sydamerikaner, Afganer, Somalier, Libaneser, vietnameser, i dag kommer det Syrier!
Vi har alltid haft invandring i landet, allt ifrån hansan, skottar, holländare, Valloner, you name it, de är en etablerad del av vårt land i dag!
Frågan i dag är i stället.. hur skulle vi ha klarat oss utan dem, vi har fått det bättre under den tiden, de är integrerade, de är en del av oss!
Så är man inte helt historielös eller rasist så ser man snarare hur samhället har utvecklats under den tiden.
Historien upprepar sig, likaså ropen om att invandring är ett hot mot oss och vår välfärd, när det snarare är vi själva som ställer till det för oss med mindre kloka beslut!
" En enkel slutsats man kan dra av 1927 års lag är att det knappast finns någon undre gräns där kritikerna av invandring kommer att bli nöjda. Även om Sverige bara tog emot 200 flyktingar om året skulle de mer rabiata motståndarna med stor sannolikhet varna för lönedumpning, bostadsbrist och kriminalitet."
http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-samma-gnall-pa-invandrarna-nu-som-da/

Då kanske det inte var så smart att sälja ut allmännyttans hyreslägenheter?
Det kanske hade varit bättre att bättre bemedlade medborgare byggde nya lägenheter/radhus/villor för sina pengar?
Men nu är det som så att vi har valt att slussa in deras pengar i de lägenheter som de mindre bemedlade skulle haft.. klart de inte behöver bygga nytt då!
Och då blir det som ett brev på posten brist på bostäder.. snopet men sant!
Det är oxå en form av planering.
"Storstockholms befolkning växer dramatiskt. Men halva befolkningstillskottet har begränsade inkomster och svag köpkraft, vilket i sin tur hämmar nybyggandet. Bostadsbristen i Stockholm kommer inte att kunna byggas bort"
http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/stockholm-staengt-foer-inflyttare-12433
1. Är det nån skillnad på hyres eller bostadsrätt om man räknar antal brevlådor?
2. Vad har Stockholm inkl kranskommuner med saken att göra?

Bostadsbristen är till stora delar en chimär, där många efterfrågar bostäder men få har råd att betala för dessa.
Speciellt de nybyggda bostäderna, oavsett om de ligger i Sthlm eller i andra delar av landet.
Ett fåtal med ekonomi konsumerar allt mer bostäder, kvadratmeter bostadsyta, medans de med sämre ekonomi konsumerar allt färre kvadratmeter, de blir trångboddare.
"Politikerna får det att låta som att allmännyttan kan subventionera boendet för hushåll med svag ekonomi, men så är det inte. Enligt den så kallade allbolagen (lag om allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag) ska hyrorna sättas marknadsmässigt.
– Jag är oerhört förvånad över hur få politiker som har koll på konsekvensen av allbolagen, säger Lennart Weiss, som har bakgrund inom socialdemokratin och bland annat var politiskt sakkunnig i Ingvar Carlssons regering i slutet av 1980-talet.
– Det finns ingen ”billig nybyggd hyresrätt”. De enda billiga hyresrätterna finns i det gamla fastighetsbeståndet och de försvinner i takt med att de husen renoveras"
http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/stockholm-staengt-foer-inflyttare-12433
För att sammanfatta dina påståenden så att jag är säker på att jag förstått dig rätt.
1. Staten har massor med pengar, men lånar Miljarder och åter Miljarder bara för skojs skull.
2. Det är absolut ingen bostadsbrist i landet, utan det är bara hittepå.
3. Det finns minst 300,000 tomma bostadsrätter i landet.

Du har fattat fel.. vi har så gott om pengar att staten har delat ut över hundra miljarder till medborgarna genom sänkta skatter!
Det finns en bostadskö.. till bostäder som de flesta sökande inte har råd att betala för.
Det fattas minst 300,000 lägenheter tack vare att vi valt att sälja och gentryfiera i stället för att bygga nytt till de som har råd att köpa/hyra nybyggda bostäder.
" Det finns ingen ”billig nybyggd hyresrätt”. De enda billiga hyresrätterna finns i det gamla fastighetsbeståndet och de försvinner i takt med att de husen renoveras."
Zepp… Om staten har delat ut alla pengarna så att det inte finns några kvar. Hur kan du då påstå att dessa pengar finns? Du måste lära dig skillnaden på nutid och dåtid.
Om pengar finns, varför finns då överläggning på våra sjukhus som exempel.
Eftersom du påstår att det är bostadsbrist pga dålig ekonomi, så säger du indirekt att det finns ca 300,000 tomma bostadsrätter som bara väntar.
Ledsen Zepp. Du må vara en trevlig prick, men jag delar inte din verklighet.
Nu får herrn ursäkta, men jag har annat på agendan nu.

Altså om staten delat ut pengar som skulle ha gått till skola vård och omsorg så har vi gjort ett dåligt val av regering!
Altså har vi själva valt att det skall uppstå överbeläggningar.. eller hur?
Näe de lägenheterna har alldrig blivit byggda, för vi sålde ut allmännyttans lägenheter i stället.
De som står i bostadskön har de flesta inte råd att betala den hyra som det skulle kosta med de nya lägenheterna.. bostadskön är lika reel som önskelistan till Jultomten.
Men för all del, dåliga beslut går att förändra, vi kan återinföra fastighetsskatten, förmögenhetsskatten, slopa ROT-RUT o litta annat, så finns de pengarna där i budgeten igen.
Pengarna som redan är utdelade lär knappast komma tillbaka, de har ju du och jag redan fått.. och mina pengar ligger på mina bankkonton.
Var du har gjort av dina pengar är din ensak.
En del av mina pengar har gått till bostads/bilkonsumtion.
Zepp. Problemet är att regeringar går till val med falska löften. Så det spelar ingen roll vad vi röstar på för de skiter blanka fan i sina väljare ändå. Det är bara kolla på den cirkus som råder.
Bara kolla hur de raserar detta land. Du om nån borde veta att om man har småhus så är hela takpannor och fungerande dränering AO.
Bara här i Nynäs är det ca 7 års väntetid på en vanlig hyresrätt…
#35 Jag har inte sagt att invandring är av ondo, inte någonstans men det finns problem i nuläget, landet går på knäna på många olika sätt vilket jag har påpekat åtskilliga gånger. Bortsett från det så har kriminaliteten ökat lavinartat och när man har 55 områden där kriminella/utlänningar skapar sina egna lagar och gör livet surt för många då måste man i ärlighetens namn få lov att säga det och ännu bättre vore det om politiker gjorde något åt saken i stället för att leka struts.
Du har rätt i en annan sak också, invandring behövs. Sverige hade inte klarat sig utan, precis som du skriver så var det enorm arbetarbrist på 60 talet och vi har många invandrare att tacka för att dem har flyttat hit och hjälpt till att bygga upp detta land. Även nu finns det många med utländsk bakgrund som lever och arbetar här och bidrar till att vi har det bra.
Så, vi kan konstatera att invandring är bra men det jag försöker säga om och om igen är att Sverige har problem och det måste lösas innan vi kan fortsätta ta in människor som vi faktiskt inte kan hjälpa.
Det är skillnad att ta folk när man kan erbjuda dessa ett arbete, hem, trygghet. . Och det är helt annan sak att ta hit människor och låta dessa leva på skattepengar. Det är enorma summor som går åt och oavsett vad våra politiker än säger så är det uppenbart att pengarna inte räcker till allt, detta kan vi se tydligt och det är alltfler människor som genomskådar politikers lögner.
Som jag har sagt innan så har både Vänster och Höger gjort sitt bästa att köra landet i riktning mot botten främst genom kortsiktiga och dåliga planer. Det enda viktiga för dem är att vara "kung" i 4 år. Genom sitt maktspel, intriger, lögner och tomma löften har dessa två grupper styrt landet i decennium, resultatet kan vi se idag.