Varför SD?
Eftersom det har klagats på att man förstör tråden så tänkte jag bara börja en ny tråd om vad SD egentligen står för och tycker OCH vad dom som röstat på SD tycker.
Varför har ni röstat på SD? Varför inte?
Då är ju trådens rubrik sällsynt illa vald - få av dem som röstat på sd lär veta vad partiet egentligen vill…
BRA ANDERS!! Det är så du får folk till att vilja skriva om sitt parti. Idiotförklara dem, det gör dem sääääkerligen disskussionssugna.
Det är stor skillnad mellan att starta en sträng för att efterfråga vad ett parti står för, och att starta en sträng för att efterfråga vad väljarna tycker.
Det gäller nog alla partier. Och jag är övertygad (hoppas innerligt?) att detta gäller i synnerhet (sd).
Ja. Men du har ju sett till att ingen kommer skriva i tråden.
Du påstår ju - igen - att de som röstat på SD inte vet vad de röstat på.
Bra rubrik! Lägg av Anders! Jag röstar inte på Sd eftersom de väljer att peka ut invandrarna som problemet. De tar inte tag i andra frågor. Av den enkla anledningen väljer jag Miljöpartiet eftersom jag tycker att de ser ett människovärde i ALLA. De ser ÄVEN värdet i andra livsformer än människan och har som enda parti djurfrågor med på allvar i sitt partiprogram.
//Lisbeth
Andesr, jag bytte rubrik. Det kanske är lite klarare nu vad jag vill få fram. :)
Jag ser ingen skillnad på hur man bedömer invandrare från SD's sida. Alltså skulle min kompis som är från USA skickas hem, eftersom han är invandrare och ännu ej behärskar svenska till fullo. Han är snäll, vänlig, artig, han studerar och arbetar samtidigt eftersom han inte får studielån. Han jobbar på äldreboende, vilket verkligen uppskattas och behövs i samhället. Han jobbar VITT vilket många svenskar inte gör.
Alltså beter han sig på ett sätt som en riktig svensk borde göra och ändå kommer han att bli hemskickad, om SD får bestämma. :)
Det var klart innan:) Men jag har sagt mitt. Man tappar onekligen lusten!
#4 Nej, jag har flera gånger sagt att det kan finnas individer som faktiskt delar sd värderingar. Men också att jag tror (och hoppas) att de flesta helt enkelt inte satt sig in i partiets verkliga värderingar och åsikter.
Att de har en vision om att skapa ett homogent Sverige, och annat liknande hittar du inte i broschyrer eller hemsidans första sidor…
#4 Jag tror det är samma symptom här, som för alla andra partiers väljare. i synnerhet det senaste valet= man röstar efter vad man tror att partiet står för… eller har stått för.
Och sen är de olika partierna olika smarta och får olika mycket mediatid och lägger olika mycket pengar på bra eller sämre reklamkampanjer där de bladdrar på om helt andra saker än de kommer att genomföra när de väl blivit valda…
Det enda väljarna gjort är ju att lyckas få in ett antal sd:are i kommunerna. (sd) erkänner ju själva att man saknar någon kommunalpolitik.
Alltså kan man ju avfärda teorin att välkjarna vetat vad de röstat på. Det faller ju på sin egen orimlighet. Om man satt sig in i (sd) program hade man ju upptäckt att de inte har någon politik.
Hur många är egentligen helt insatta i de olika partiernas program och politik?
Personligen tror jag de flesta röstar på ett parti av ren vana eller på grund av de stora frågorna.
Sara
#11 Det finns inget av de "vanliga partierna" som saknar politik, eller saknar politiker. Dessutom har man som regel redan sett de "vanliga" partierna i aktion några år.
Min poäng är att de som röstat på sd inte röstat på sd utan mot de andra partierna. Den här gången funkade det - man fick ett parti i kommunen som ofta inte ens besätter platserna, och i alla fall inte har någon politik.
Det skulle emellertid kunna bli farligt. Om riktigt många skulle rösta på ett parti man inte vet något om, skulle de kunna få reell makt att genomföra sin vision om ett "homogent samhälle". Det vore verkligt skrämmande…

En intressant detalj är Trollhättan där man sedan valet '98 redan hade SD inne. Inför förra valet så ökade man rejält med arbetet med motioner och försökte aktivt driva en kommunal SD-politik. Förstår jag det rätt så var det även då väldigt ensamma med att vara aktiva i kommunalpolitiken överhuvudtaget. Deras insats belönades genom att väljarna helt enkelt röstade bort dem. Så kanske är SD-politikernas tystnad och frånvaro helt enkelt en strategi för att få sitta kvar?
//Zac
#13 Och Mona Sahlin har lärt sig av det…? ;-)
Skämt åsido - rider man på en liten missnöjesvåg, så är det nog klokt att fortsätta vara otydlig? Ja, varför inte?
Bra formulerad tråd! # 0
Nää, här startade zeretki en tråd med en rak och okomplicerad fråga och alla bara svävar ut i rymden.
Varför kära vänner har ni så svårt att hålla er till frågan som tråden handlar om?
Susanne 
Jag röstade inte på SD därför att jag inte riktigt höll med dem om allt OCH för att jag var för feg för att rösta på något nytt.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
#1 och #3 När jag skrev de kommentarerna var det en annan rubrik…
I övrigt tycker jag ju att flera har bidragit på olika sätt - och försökt svara på frågan utom du…
Frågan var inte varför man inte röstade på (sd). Man behöver alltså inte berätta att man är en normal empatisk människa.
;-)
#16 Jag är nyfiken, vad höll du itne med dom om?
Det sista som står i #0 är Varför inte?
Jag är patriot.
Susanne 
#19 Och du tycker inte att SD är patrioter? Hur tycker du att SD definierar ordet patriot? Och hur gör du det?
Jag vet nämligen att dom använder ordet patriot men det har ju olika betydelser för olika personer… :)
Nej, lika lite som www.patriot.nu
Jag startar en ny tråd om Patriotism för att inte förstöra den här, ok?
Susanne :)
Susanne 
#21 Det där var en skrämmande hemsida…
Den är riktigt otäck men det värsta är att de förolämpar oss patrioter och drar oss i smutsen.
Förb.. pack 
Susanne 

I voted to SD because I agree with the principles.
I will vote again and again for 'Låt Sverige förbli Sverige'.
#24 Då är du lurad.
Det Sverige som SD önskar har aldrig funnits. Det de vill är att göra Sverige osvenskt.

Then you should vote to them since you often deffend that Sweden should be the house of nobody and everybody should have the right to make whatever they want here.
Come on… that was too much…
#26 Snacka om "för mycket".
Här försöker du påstå att jag skrivit saker som jag aldrig skrivit.
Har du så lite argument att du måste fabulera?

Det de vill är att göra Sverige osvenskt.
Don't you defend a very open multiculture country with special treatment to special immigrants for exemple???
But I'll research about in other topics very carefully and I'll be back to repeat and prove or to apologyze to you.

#24 Är det inte mer sympatiskt att rösta för "Låt Sverige bli en del av världen"?
#24 sök på "bevara sverige svenskt" så får du se vad som kommer upp :(

Anders
I'm back to apologize. It wasn't you.
#31 Ursäkter är trevligt, och accepteras naturligtvis. Tack för den!

Thanks for accepting it.